YKS-TYT Felsefe-Varlık Felsefesi Testi Çöz
Soru 1 |
A | Varlığın ne olduğu bilinemez. |
B | Her varlık oluş halindedir. |
C | Varlığın varlığı şüphelidir. |
D | Hiçbir şey yoktur. |
E | Varlık vardır. |
Soru 2 |
I. Varlığı, felsefe parçalayarak, bilim bütün olarak inceler.
II. Varlığın var olması konusunda, bilim dogmatik; felsefe kuşkucu bir tutum içindedir.
III. Bilim varlığı sadece madde olarak, felsefe hem madde hem düşünsel olarak ele alır.
IV. Varlıkla ilgili sorulara, bilimin cevabı kesindir; felsefenin cevabı olasılıklıdır.
Yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
A | III ve IV |
B | II ve III |
C | I ve II |
D | I ve III |
E | II ve IV |
Soru 3 |
I. Einstein’ın uzay-zamanın büküldüğünü öngören görelilik kuramı
II. Louis Pasteur’ün 1884 yılında keşfettiği kuduz aşısı
III. Bir dik üçgenin alanını hesaplamada kullanılan matematik bağıntısı
IV. Walter Hunt tarafından 1849’da bulunan çengelli iğne
Yukarıdakilerden hangileri ideal varlık türüne “örnek” oluşturur?
A | III ve IV |
B | I ve III |
C | II ve III |
D | I ve II |
E | II ve IV |
Soru 4 |
A | İnsan eylemlerinde gerçekten özgür müdür? |
B | Varlık bir midir, yoksa çok mudur? |
C | Evren sonlu mudur, yoksa sonsuz mudur? |
D | Evrende her şey değişir mi, her şey değişirse ben nasıl aynı kişi olarak kalabiliyorum? |
E | Evrende özgürlük mü, yoksa amaçlılık mı vardır? |
Soru 5 |
Üzerinde yaşadığımız dünya gerçektir; dünya küresi üzerindeki enlem, boylam, ekvator diye adlandırdığımız varlıklar ideal varlıklardır. Herkes dünyananın varlığını görür, işitir, dokunur, tadar; varoluşu sürekli değil, geçicidir; bir süre içinde var olur, bir süre sonra yok olur. Buna karşın ideal varlıklar süreklidir, değişmezler; hep vardırlar, yok olmazlar.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
A | ideal varlıklar insan düşünse de düşünmese de vardır. |
B | Gerçek varlıklar duyularla algılanabilir. |
C | Gerçek varlıklar zamana ve mekana bağımlıdır. |
D | İdeal varlıklar ancak akılla bilinir. |
E | İdeal varlıklar mutlaktır. |
Soru 6 |
Bilimin giderek artan ölçülerde uzmanlaştığı ve alt dallara ayrıldığı günümüz koşullarında, bilimsel sonuçların eş güdümüne hiç kuşku yok ki ihtiyaç duyulmaktadır. Bireysel bilim araştırmacıları kendi alanlarının dışındaki alanlarda ne olup bittiğinin farkına varmalarının sağlanmasına ihtiyaç duyulur. İşte bu noktada metafizikçiler, salt tikel bilimlerin sonuçlarını toplamaya ve onların sentezini yapmaya dönük bir işlev üstlenirler.
Bu parçada metafiziğin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
A | Birleştirici ve bütünleyici olma |
B | Herkesi ilgilendiren konuları inceleme |
C | Aklın ürünü olan tutarlı açıklamalar yapma |
D | Varlığın ana nedenini araştırma |
E | Fizik ötesini konu edinme |
Soru 7 |
Evrende başıboş bırakılmış hiçbir nesne yoktur. Nere de bir nesne görsek onun evren sistemi içinde bir işlevi vardır. Evrendeki canlı, cansız her varlığın doğası gereği bir işlevi vardır. Bu varlık gerek bir sinek olsun gerek yuvarlanıp giden bir taş olsun. İşlevini yerine getiren varlık, başarılı, yeterli ve erdemli bir varlıktır. Buna göre her varlığın payına düşen bir işlevi vardır; hiçbiri başıboş değildir.
Bu parça, ontolojinin hangi sorusuna yanıt niteliğindedir?
A | Özneden ayrı idealar evreni var mıdır? |
B | Evrende özgürlük var mıdır? |
C | Evrenin ilk ögesi nedir? |
D | Evrende amaçlılık var mıdır? |
E | Evrende sürekli bir değişim var mıdır? |
Soru 8 |
Descartes’a göre, felsefe, kökleri metafizik, gövdesi fizik ve gövdesinden çıkan dalların da diğer bilim dalları olan bir ağaç gibidir. Buna göre, fiziğin bir bilim olarak güvenilir olduğunu göstermek için köklerinin sağlam olduğunu göstermek zorundasınız. Maddi dünyanın bir teorisini kurmak istiyorsanız öncelikle, “Varlık var mıdır? Varlığın kökeni nedir? Varlık değişken midir? Varlığın ana maddesi nedir? Evrende özgürlük var mıdır? Evren sonlu mudur, sonsuz mudur? Evrende amaçlılık var mıdır?” biçimindeki soruları cevaplamak zorundasınız.
Descartes’ın bu düşüncelerine dayanarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A | Felsefe, fizik ve diğer bilim dalları ile bir bütünlük içindedir. |
B | Bilim sadece somut varlık alanıyla ilgilenir. |
C | Bilim metafizikten bağımsız değildir. |
D | Fizik dünyasını anlamak metafizikle ile olanaklıdır. |
E | Varlığı anlamak için varlık üzerine olan genel soruları çözmek gerekir. |
Soru 9 |
A | Hareket |
B | Meridyen |
C | Duman |
D | Al bayrak |
E | Yerküre |
Soru 10 |
– Bütün olaylar mekanik bir şekilde birbirlerine bağlıdır.
– Düşünce ve onun etkinlikleri beyinde meydana gelen süreçlerdir.
– Değerler ve idealler farklı fiziksel etkileşimlere verilen adlardır.
Bu açıklamalar, aşağıdaki akımlardan hangisine aittir?
A | Nihilizm |
B | Nominalizm |
C | İdealizm |
D | Materyalizm |
E | Fenomenoloji |
Soru 11 |
Eğitim-öğretim hayatım boyunca elimden onlarca kalem geçti; mavi, kırmızı, siyah, yeşil, uzun, kısa, ince, kalın. Her biri bir an var oldu, sonra yok oldu. Buna karşın zihnimdeki kalem ben doğduğumdan beri hep var; ne eskiyor ne eksiliyor ne değişiyor ne de yıpranıyor.
Bu parçadaki varlık görüşünün dayandığı temel varsayım aşağıdakilerden hangisidir?
A | Varlık varoluştur. |
B | Varlık ideadır. |
C | Varlık maddedir. |
D | Varlık oluştur. |
E | Varlık fenomendir. |
Soru 12 |
Varlık vardır. Peki, varlık nedir? Varlık şu ağaç, şu masa veya şu at değildir. Onlar sadece bir görünüştür, ezeli ve ebedi değildir. Asıl varlık içinde yaşadığımız dünyada algıladığımız şu ağacın, şu masanın, şu atın ötesinde değişmeyen, nesneler dünyasının var olmalarını borçlu olduğu, ezeli ve ebedi olandır.
Bu parça, asıl varlık olarak aşağıdakilerden hangisini vurgulamaktadır?
A | Oluş |
B | Fenomen |
C | Varoluş |
D | Madde |
E | İdea |
Soru 13 |
A | Mutlak varlık var mıdır? |
B | Varlık nedir? |
C | Varlığın ana maddesi nedir? |
D | Varlığı kesin olarak bilmek olanaklı mıdır? |
E | Varlık bir midir, çok mudur? |
Soru 14 |
A | Varlıkta düzenli ilişkiler vardır. |
B | Varlığın varlığı tartışılamaz. |
C | Varlık algı nesnesinden ibarettir. |
D | Varlığın ne olduğu bilinebilir. |
E | Varlığın çeşitli türleri vardır. |
Soru 15 |
Descartes’a göre, varlık ruh ve madde olmak üzere iki tözden oluşur. De La Mettrie’ye göre, gerçekten var olan yalnızca maddedir.
Bu parçadaki görüşlerle, ontolojinin hangi sorusuna yanıt verilmektedir?
A | Varlık değişken midir? |
B | Varlık var mıdır? |
C | Varlık bilinebilir mi? |
D | Varlık nedir? |
E | Varlık nasıl var olmuştur? |
İlgili Kategoriler
Benzer Yazılar
- Ygs Öss Felsefe (Varlık Felsefesi) Çıkmış Sorular
- YKS-TYT Felsefe-Felsefenin Alanı Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Sanat Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Din Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Siyaset Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Ahlak Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Bilim Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT Felsefe-Bilgi Felsefesi Testi Çöz
- YKS-TYT-AYT Felsefe (B) Kazanım Testleri-Varlık Felsefesi – 2
- YKS-TYT-AYT Felsefe (B) Kazanım Testleri-Varlık Felsefesi – 1