Memur Tanımlamalarındaki Ortak Yönler
Genel Ġdare Esaslarına Tabi Kamu Hizmeti Kriteri: •Kamu yetkisi, kamu kudreti kullanarak hizmet görmektir.
•Kamu hizmeti niteliği taĢımayan bir faaliyeti yapan kiĢi memur sayılamaz.
•Genel idare esaslarına tâbi kamu hizmetleri özel kişilerce ifa edilemez.
•Genel idare esasları kavramının “... kamu yetkisi (otoritesi) kullanılarak hizmet görmeyi ifade ettiği...” “...kamu kudretinin kullanılması...” anlamına geldiğidir.
•Devletin gözetim ve denetiminde bir kamu hizmeti ifa eden örneğin idarî imtiyaz sözleĢmesinin muhatabı olan imtiyazlı Ģirketin personeli de kamu hizmeti görmekle beraber idare hukuku anlamında memur sayılmaz. (AS 2015)
Güvenlik Prensibi: Bütün çalıĢma hayatını kamu hizmetine adayan kiĢilerin, bunun karĢılığında ihtiyaç duydukları hizmet güvenliğinin teminat altına alınmasıdır. (AS 2016)
Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Kriteri: Kamu hizmetlerinin genel özelliklerinden birisi “SÜREKLĠ” olması yani devamlı ve muntazam görülmesidir. (TEK 2014)
Kamu hizmetinin sürekli ifa edilmesi zorunluluğu esas itibarıyla söz konusu hizmeti yapanın da sürekli istihdamını gerektirir.
MEMUR HUKUKU
2
Ġstihdam Edilen Yer Kriteri: Memurlar ancak devlet, kamu iktisadi teĢebbüsleri ya da diğer kamu tüzel kiĢilerinde istihdam edilebilir.
Devlet, il özel idaresi, belediye ve köylerden oluĢan kamu idareleri ve kamu kurumları dıĢında hizmet gören kiĢiler örneğin serbest meslek ifa eden bir avukat, hekim, mühendis vs., bu kritere göre memur sıfatını kazanamazlar.
Anayasa md. 128/1’de istihdam edilecek yer olarak devlet, kamu iktisadi teĢebbüsü ve diğer kamu tüzel kiĢilerinden söz edilmiĢtir. Devlet Memurları Kanunu’nda kamu iktisadi teĢebbüslerinden söz edilmemekle birlikte bu konuda 399 s. KHK md. 3’de kamu iktisadi teĢebbüslerinde memur istihdam edilebileceğine dair açık düzenleme bulunmaktadır.
Görüldüğü üzere “devlet memuru” olarak nitelendirilemeyecek memurlar da bulunmakla birlikte bunların mutlaka kamu tüzel kiĢilerinde istihdamı zorunludur. (AS 2015)
Atama ĠĢlemi Kriteri: Atama, idarenin tek yanlı iradesi ile hukuki sonuçlar doğuran, kurucu, yenilik doğurucu, icrai-idari iĢlemdir. Ġdarî iĢlemlerin maddî tasnifi bakımından BĠREL-KOġUL ĠġLEM olan atama iĢlemi (DS 2016) ile devlet ve memur arasındaki hukukî iliĢki kamu hukuku iliĢkisi olarak ortaya çıkmakta, ne idare ne de memurca değiĢtirilemeyen statüter hukukî durum olarak belirlenmektedir. (DS 2016), (AS 2014)
Kadro Kriteri (Kadronun ĠĢlevleri): •Kadro, ĠġĠN NĠTELĠĞĠ ile ÖNEMĠni, o kadroya ödenecek aylığın derecesini
Memur Hukuku Ders Notu
-
- Benzer Konular
- Cevaplar
- Görüntü
- Son mesaj
-
- 0 Cevaplar
- 16959 Görüntü
-
Son mesaj gönderen skymoon67
-
- 0 Cevaplar
- 24957 Görüntü
-
Son mesaj gönderen enguzeldersnotları
-
- 0 Cevaplar
- 31180 Görüntü
-
Son mesaj gönderen 8h0kag3
-
- Bilgi
-
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 8 misafir