AÖF İslam Düşünce Tarihi İlk 5 Ünite Soruları ve Cevapları
1.Ünite
1. Islam felsefesi hakkında hangisi doğrudur?
A. Batı, Ortaçağın karanlığından Islam felsefesinin aktarımıyla kurtulmuştur
B. Rönesans ve reformun ortaya çıkmasında islam filozoflarının büyük etkisi vardır
C. 11. yydan itibaren batıda ortaya çıkan fikirlerin temelinde islam felsefesi yatar
D. Batı yunan düşüncesini islam filozofları yoluyla öğrenmiştir
E. Hepsi
2. Hangisi islam düşüncesinin kapsamında değildir?
A. Mantık ve metafizik
B. Hukuk siyaset felsefesi
C. Kelam
D. Psikoloji
E. Tarih felsefesi
3. Hangisi islam düşüncesinin oluşumuna tesir eden kaynaklardan değildir?
A. Kuran ve Sunnet
B. Müslüman milletlerin eski kültürleri
C. Akademik sanatlar
D. Hermes geleneği
E. Helenistik ve sasani düşünce
4. Yabancı eserlerin Arapçaya tercüme girişimi ilk kimin zamanında olmuştur?
A. Hz.Peygamber B.Hz.Ömer C.Muaviye D.Mansur E.Halid b. Yezid
5. Bağdatta 830 yılında Beytul Hikme adlı tercüme okulunu açmasına ilk sistematik tercüme faaliyetini başlatan halife kimdir?
A. Memun
B. Mansur
C. Harun Reşid
D. Ömer b. Abdulaziz
E. Halid b. Yezid
6. Hangisi meşhur mütercimlerden değildir?
A.Naima B.Ibn Mukaffa C.Ibn Kurra D.Ibn Sabit E.Osman ed Dımışki
7. Islam tarhinin bilinen en eski düşünce geleneği hangisidir?
A.Sasani B.Helenistik C.Hermes D.Hind E.Mısır
8. Hermes geleneği hangi medeniyetin temelini oluşturur?
A.Anadolu Iyonya B.Mezopotomya ve Akdeniz C.Fenike D.Indus E.Horasan Maveraunnehir
9. Yunan dusuncesindeki Hermes müslüman düşünürlere göre hangi peygamberdir?
A.Hz.Adem B.Hz.Nuh C.Hz.Ibrahim D.Hz.Idris E.Hz.Isa
10. Hermes geleneğinin Islam düşüncesine hangi alanda katkısı olmamıştır?
A.Astronomi B.Kimya C.Astroloji D.Simya E.Antropoloji
11. Sokrat öncesi filozoflardan olan Pisagor Thales Empedokles hangi felsefeyle uğraşmışlardır?
A.Doğa B.Insan C.Tanrı D.Toplum E.Canlı
12.Islam düşüncesinin en önemli yabancı kaynağı hangisidir?
A.Hermes B.Helenistik C.Sasani D.Hint E.Mısır
13. Hristiyanlaşan Iranlılar için Urfa ve Nusaybinde açılan dini mekteplerde kimin mantık kitabı olan Isagoji okutulmustur?
A.Aristo B.Eflatun C.Sokrat D.Profirius E.Afrodise
14. Hangisi Cündişapur mektebinde yetişen ünlü bir hekimdir?
A.Porfiri B.Plotin C.Proclus D.Ibn Kurra
E.Yuhanna b.Masuye
15. Hermenötik öğretinin son temsilcisi hangi mekteptir?
A.Antakya B.Iskenderiye C.Harran D.Urfa E.Nusaybin
16. Hind kültür ve düşüncesine dair islam düşüncesine eser kazandıran kimdir?
A.Farabi B.Biruni C.Probus D.Eflatun E.Ibn Ruşd
17. Batılılar islam felsefesi için hangi ismi kullanmamıştır?
A.Arap felsefesi B.Islam dünyasında felsefe C.Musluman felsefesi D.Islam felsefesi E.Din felsefesi
18. Yunanca hikmet sevgisi anlamına gelen felsefe kelimesini ilk kullanan filozof kimdir?
A.Pisagor B.Aristo C.Eflatun D.Platon E.Sokrat
19. Felsefeyi ruhun ilim ve amelle terbiye edilmesi şeklinde tanımlayan filozof kimdir?
A.Kindi B.Farabi C.Ibn Ruşd D.Ibn Hindu E.Gazal
20. Filozofu bizatihi vacibi vucudun kemal derecede bilgisine sahip olan kimse olarak tanımlayan filozof kimdir?
A.Kindi B.Farabi C.Ibn Ruşd D.Ibn Hindu E.Gazali
21. Islam felsefesinde gercek manada Aristocu dusunur kimdir
A ibn Haldun
B ibn Rusd
C Gazzali
D Farabi
E Kindi
22. Mantik konusunda aristoyu takip ederler. Bilgi kuramlari mantik ve psikoloji uzerine dayanir,tumdengelimi benimserler ozellikleri verilen filozof grubu hangisidir
A Messai filozoflari
B Rivakiyye filozoflari
C Işrakiyye filozoflari
D Yunan filozoflari
23. Aristoyu takiple meşşailer dort nedenden bahsederler hangisi bu nedenlerden dgldir
A Fail neden
B Şekli neden
C Maddi neden
D Gaye neden
E Manevi neden
24. Derslerini ve vaazlarini Ayasofya camiinde direk dibine oturarak veya yaslanarak verdigi icin kendisine stoaci anlamina gelen” ustuvani” lakabi verilen osmanlı düşünürü kimdir?
A Molla gurani
B Molla fenari
C Mehmet Celebi
D Mehmet efendi
E Kinalizade Ali
25. İşrak kavrami ilk defa kim ile ortaya cikmistir
A Sühreverdi B Farabi C ibn Sina
D ibn Tufeyl E Ibn Rusd
26. İşrakilik Suhreverdinin kendisinin Anadoluda bulunmasiyla moda haline gelen bir felsefe olmasina ragmen asil hakimiyetini ve gercek taraftarlarini nerde bulmustur
A Anadolu Selcuklu
B Iran
C Yunan
D Misir
E Nusaybin
27. İhvanus-safa gizli gizemli bir ansiklopedist felsefe cemiyetidir
D
Y
28. “Bu dünya mumkun dunyalarin en iyisidir “sozu kime aittir
A Gazali
B Destarces
C D. Hume
D ibn Haldun
E ibn Rusd
29. Bircok bilgin tarafından Tarih felsefesinin ve sosyolojinin kurucusu olarak kabul edilen filozof kimdir
A ibn Haldun
B ibn Rusd
C Farabi
D Gazzali
E el Bagdadi
30. Osmanlida felsefi dusunceyi yeniden canlandirmada ilk adimi bizzat atan Padisah kimdir
A Fatih
B Kanuni
C Yavuz Sultan
D Celebi mehmet
E I.Murat
31. Batida gelisen modern mantik iki adamla Osmanliya girmistir Bunlar hangileridir
A Hocazade ve Tusi
B Ali sedat ve Salih zeki
32. Tehafütül felasife adli eser hangi osmanlı alimine aittir?
A Gazali B ibn Rusd C Tufeyl
D Tusi E Hocazade
33. Muslihiddin b.Sina Risale-i Eflatuniyye adli eserini hangi Osmanli padisahina sunmustur
A Fatih
B I. Beyazit
C II. Beyazit
D I.Mehmet
E II. Mehmet
34. Hangisi ekolleşip sistematik bir düşünce haline gelmemiş felsefi akımlardan değildir?
A.Sofistaiyye B.Reybiyye C.Tabiiyyun D.Meşşaiyye E.Tekafüi edille
35. Hiçbir şeyin doğrulanamayacagini savunan, bir şeyin doğruluğu ve yanlışlığı hakkındaki deliller ve karşıt delillerin eşit derecede geçerli olduğunan inanan akıma tekafui edille(agnotisizm) denir
Buna göre düşünürlerden hangisi agnostik değildir?
A. Ibn Raviye
B. Ibn Mukaffa
C. Ibn Ravendi
D. Ebu Nuvvas
E. Ebu Bekir Zekeriyya er Razi
36. Işrakiyyenin kurucusu olan Suhreverdiye göre metafizigin en temel kavrami hangisidir?
A.Nur B.Bilgi C.Sezgi
D.Hey'e E.Cevher
37. Gazalinin Aristo ve Meşşai filozofların felsefesini doğru biçimde özetledigi eseri hangisidir?
A. Tehafutul Felasife
B. Makasidul Felasife
C. Muteber fil Hikme
D. Kitabul Iber
E. Mukaddime
38. 12. Asırdan sonra felsefenin gerilemesine hangisi neden olmuştur?
A. Sonraki donemlerde ilk filozoflar gibi meşhur filozoflar cikmamasi
B. Gazalinin meşşai filozofları küfürle itham etmesi
C. Moğol istilası ve haçlı seferleri
D. Doğa bilimlerinin duraklaması
E. Hepsi
39. Hangisi Endülüs filozoflarından değildir?
A.Ibn Bacce B.Ibn Mukaffa C.Ibn Tufeyl D.Ibn Ruşd E.Ibn Haldun
40. Hangisi Osmanlıda Işrakiligi temsil eden alimlerden değildir?
A. Kasapbaşizade
B. Ismail Hakki Bursevi
C. Muslihiddin b. Sina
D. Ismail Ankaravi
E. Yirmisekiz Mehmed Çelebi
Cevaplar
1E 2D 3C 4B 5A 6A 7C 8B 9D 10E 11A 12B 13D 14E 15C 16B 17E 18A 19D 20B 21B 22A 23E 24D 25B 26B 27D 28A 29A 30A 31B 32E 33C 34D 35E 36A 37B 38E 39B 40C
2. Ünite
1. Kuranda düşünme etkinliği hangi kavramla ifade edilmemiştir?
A. Rey B.Tedebbur B.Tezekkur C.Itibar D.Inkişaf E.Nazar
2. Islam düşünce okullarının ortaya çıkmasına hangisi sebeb olmuştur?
A. Bazi ayetlerin çelişkili görünmesi
B. Hadislerin farklı anlaşılması
C. Farklı din ve kültürlerle karşılaşılması
D. Karşılıklı meydan okuma
E. Hepsi
3. Hangisi Peygamberliğin imkan ve gerekliliğine yönelik eleştiri getirmiştir?
A. Mecusiye
B. Dehriye
C. Berahime
D. Batiniye
E. Tabiatçılar
4. Hangisi islam düşünce okulları arasında yer almaz?
A. Fıkıh B. Kelam C. Felsefe D. Tasavvuf
5. Hilafet meselesi etrafında ortaya çıkan gruplar hangisinde doğru verilmiştir?
A. Cehmiye – Cebriye – Kaderiye
B. Hariciye – Murcie – Şia
C. Selefiye – Eşariye – Maturidiye
D. Hariciye – Murcie – Mutezile
E. Mutezile – Kaderiye – Şia
6. Kelamcilar kendilerine yöneltilen eleştirilere hangi tarzda cevap vermişlerdir?
A.Cedel B.Burhan C.Mukayese D.Mubareze E.Taarruz
7. Islam düşünce okullarından hangisi ekonomik zenginleşmeye tepki olarak ortaya çıkmıştır?
A.Kelam B.Felsefe C.Tasavvuf D.Dehriye E.Tabiatcilik
8. I. Kelam siyasi olaylar neticesinde ortaya çıkmıştır tasavvuf ise dünyevileşmeye tepki olarak ortaya çıkmıştır
II. Kelamın tanrı nubuvvet ahiret kulların fiilleri iken tasavvuf bireyin Allahla duygusal ilişkisine odaklanır
III. Kelam aklı kullanır tasavvuf ise keşf ve müşahedeyi kullanır
Hangisi kelam ile tasavvuf arasındaki farkı gösterir?
A. Yalnız I
B. I ve II
C. II ve III
D. Yalnız II
E. Hepsi
9. Felsefe okullarından islam dünyasında yaygınlık kazananlar hangisinde doğru verilmiştir?
A. Tabiatcılık – Dehrilik
B. Meşşailik – Işrakilik
C. Gazalilik – Aristoculuk
D. Meşşailik – Gazalilik
E. Tabiatcilik – Işrakilik
10. Evrenin başlangıcı ve sonu olmadığını yaratilmadigini iddia eden, Islam öncesi arap toplumunda, brahmanlar ve yunan materyalistlerinde de eseri görülen düşünce hangisidir?
A. Tabiatcilik
B. Meşşailik
C. Işrakilik
D. Dehrilik
11. Dehriyenin temsilcisi kimdir?
A.Ibn Ravendi B.Ibn Hazm C.Ibn Haldun
D.Cabir Hayyan E.Ebu Bekir Razi
12. Ebu Bekir er Razi ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Tabiatçı bir filozoftur
B. Varlığı beş ezeli ilke ile açıklar
C. Dine ve peygambere gerek olmadığını iddia eder
D. Maddenin temel yapısının felsefe taşı ile çözüleceğine inanır
E. Deist görüşü savunduğu için takipçisi olmamıştır
13. I.Akıl ruh Tanrı gibi manevi hiçbir varlığı kabul etmez
II.Bilgi kaynağı sadece duyulardır
III.Allahın evrenle sürekli ilişkisi mümkün değildir
IV.Evrenin yapısı ancak kimyasal analizle açıklanır
Bu görüşlerden hangisi Ibn Ravendiye aittir?
A. Yalnız I
B. I ve II
C. III ve IV
D. I II ve III
E. II ve IV
14. Hangisi Meşşai okulun temsilcilerinden değildir?
A.Farabi B.Ibn Bacce C.Kindi D.Ibn Ruşd E.Suhreverdi F.Ibn Sina
15. Hangisi Meşşai filozofların Aristo felsefesini seçme nedenlerinden değildir?
A. Aristonun bütün bilgi birikimini tutarlı ve sistemli şekilde tasnif etmesi
B. Fikirlerini sunarken izlemiş olduğu mantıki tutarlılık
C. Eserlerini diyalog halinde yazıp muhataba hitab eder tarzda olması
D. Felsefi sisteminin Tanrıyı evreni ve insanı uyumlu bir bütün halinde algılama imkanı vermesi
E. Kitaplarının ders kitabı olmaya daha yatkın olması
16. Meşşai filozofların felsefe tasnifinde hangisi yer almaz?
A.Fizik B.Metafizik C.Ahlak D.Ev idaresi E.Cografya
17. Meşşai filozoflara göre din ile felsefe arasında çatışma veya çelişki görünen bir durum ortaya çıktığında başvurulacak metot hangisidir?
A. Cedel B. Tevakkuf C. Mukayese D. Tevil E. Nesh
18. Farabinin Tanrı tavsifiyle ilgili hangisi yanlıştır?
A. Tanrı ilk varlıktır ve bütün varlıkların ilk sebebidir
B. Tanrı sebepsiz ve saf fiildir
C. Tanrıda gerçekleşen bir kuvve olma hali vardır
D. Tanrı zorunlu varliktir
E. Tanrı hem akl hem âkil hem de mâkuldur
19. Meşşai filozofların tasarımına göre evrenin en dışında bulunan felek hangisidir?
A.Gezegenler B.Sabit yıldızlar C.Ay D.Dünya E.Kahpe felek
20. Dünyanın üstünde basit bir elementten yapılmış olup oluş ve bozuluşa sahip olmayan elemente ne denir?
A.Cisr B.Felek C.Nefis D.Muharrik E.Cisim
21. Meşşai tasarıma göre evrenin merkezinde hangisi bulunur?
A.Felekler B.Güneş C.Dünya D.Yıldızlar E.Mars
22. Meşşai anlayışa göre, insanın beş duyu ile algılanan objeyi ortada kaybolduktan sonra da hatırlayan gücü hangisidir?
A. Beş duyu gücü
B. Ortak duyu gücü
C. Mufekkire gücü
D. Tahayyül gücü
E. Hafıza gücü
23. Meşşai anlayışa göre, insanın elde edilen suretler hakkında tikel yargılar ve manalar oluşturan gücü hangisidir?
A. Beş duyu gücü
B. Ortak duyu gücü
C. Hafıza gücü
D. Tahayyül gücü
E. Mufekire gücü
24. Meşşai tasnife göre hangisi bir iç duyu değildir?
A.Hayal B.Tatma C.Vehim D.Ortak duyu E.Müfekkire
25. Meşşailerin insanda akli bilginin oluşum sürecini açıklarken semavi ve ilahi ilkeye başvurmalarına ne denir?
A. Faal akıl
B. Ameli akıl
C. Nazari akıl
D. Heyulani akıl
E. Mustefad akıl
26. İşraki okul ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. 12.yy da meşşailige tepki olarak doğmuştur
B. Sühreverdi tarafından kurulmuştur
C. Mistik tecrubi ve deruni sezgiye dayanan düşünceyi savunur
D. Eflatunu kendilerine model olarak almışlardır
E. Kaynakları arasında Ibn Sina Gazali Ibn Tufeyl, tasavvuf geleneği, Iran hikmetiyle helenistik gelenek vardır
27. Suhreverdi düşünmeye ve araştırmaya muhtaç olmadan keşf yoluyla hakikatin bilgisine ulaşma düzeyine yükselmiş kişiye ne ad vermiştir?
A. Mustefad
B. Hakim
C. Muteellih
D. Sofi
E. Mukaşif
28. Işrakilere göre en temel kavram Nurdur. Var olmak için başkasına ihtiyaci olmayan nura Saf nur, varlığı başkasından olan nura arazi nur denir.
Buna göre hangisi saf nuru temsil eder?
A. Yüce Allah
B. Melekler
C. Insani nefisler
D. Idealar
E. Hepsi
29. Hangisi Işraki okulun temsilcilerinden değildir?
A. Şehrezuri B.Belazuri C.Kutbuddin Şirazi D.Celaleddin Devvani E.Molla Sadra
30. Esfarul Erbaa adlı eserinde yer yer üstadını eleştirerek işraki akıma yeni bir yön ve dinamizm kazandıran kimdir?
A. Şehrezuri
B. Belazuri
C. Kutbuddin Şirazi
D. Molla Sadra
E. Celaleddin Devvani
Cevaplar
1D 2E 3C 4A 5B 6A 7C 8E 9B 10D 11A 12D 13B 14E 15C 16E 17D 18C 19B 20A 21C 22D 23E 24B 25A 26E 27C 28E 29B 30D
3. Ünite
1. Hangisi Düşünme eyleminin özelliklerinden değildir?
A. Açıklama
B. Soru sorma
C. Yorumlama
D. Yatay algı
E. Dikey algı
2. Hangisi Inanma eyleminin özelleklerinden değildir?
A. Anlama
B. Itaat
C. Değer ve semboller
D. Yorum
E. Metin
3. Inanma ve düşünme eylemleri ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Inanma eylemi öncelikle dini değerleri ve sembolleri dikkate alırken düşünme eylemi doğrudan muhtevaya yönelir
B. İnanma eylemi daha çok dini metinlerin anlaşılmasina bağlı iken düşünme eylemi olayları açıklar
C. Kuran insanlardan daha çok inanma eylemini gerçekleştirmelerini ister
D. Inanma ve düşünme eylemi arasındaki farklılıklar en fazla islam dininin öngördüğü akliligin ne olduğu sorusunu cevaplandırirken belirginleşir
4. Kültürel geleneklerin en başında hangisi gelir?
A.Tarih B.Dil C.Ritueller D.Din E.Eserler
5. Ibn Hazm ve Gazali islam düşüncesini daha çok hangi yöntemle ele alır?
A. Dinden düşünceye
B. Düşünceden dine
C. Dilden dine
D. Dinden dile
E. Dilden düşünceye
6. Ilahi sözün kendiliğinden apaçık olduğu ve rasyonalitesini kendi içinde taşıdığına dair kanaatleri nedeniye diğer dini düşüncelere yönelik sert eleştiriler yapan mezhep hangisidir?
A. Hariciler
B. Eşariler
C. Mutezile
D. Maturidiye
E. Cebriye
7. Islam düşüncesi hangi bölgede zahiri, mantıksal işlemlere daha fazla yer veren bir görünüm kazanmıştır?
A.Hint B.Endulus C.Iran D.Harran E.Arap
8. Hallaci Mansurun Enel Hak şeklindeki mistik sözü hangi dil oyunu içinde Allaha şirk koşmak anlamındadır?
A.Tasavvuf B.Kelam C.Fıkıh D.Felsefe E.Hadis
9. Felsefe ve Islam dini arasında temelde bir zıtlık olmadığını kanıtlamak için çaba gösteren ve Faslul Makal adlı eserinde yabancı kültürler sorununa açıkça değinen alim kimdir?
A. Ibn Sina
B. Farabi
C. Ibn Hazm
D. Ibn Rüşd
E. Gazali
10. Islam düşünürlerinin bilinç bağlamında en önem verdikleri husus, rasyonel bilincin hakikat tecrübeleri doğrultusunda ne tür bir gelişim gösterimidir?
A. Pratik
B. Kuramsal
C. Yorumsal
D. Dilsel
E. Ontolojik
11. I. Fark edebilme
II. Görebilme
III. Ayırt edebilme
IV. Analiz edebilme
Zihinsel olarak birşeyleri görebilmeyi ifade eden kuramsal gelişim safhasında önemli olan şey hangi güce erişebilmektir?
A. Yalnis IV
B. II ve III
C. I II ve III
D. I ve IV
E. Hepsi
12. Hangisi Islam düşünürlerinin pratik ortamın düzensiz ve belirsiz dünyası karşısında önerdikleri önemli yaklaşımlardan değildir?
A. Basiret
B. Sezgi
C. İnce düşünce
D. Öngörü
E. Özgüven
13. Islam filozofları rasyonel bilincin pratik gelişim sorununu ne tür eserlerde ele almışlardır?
A. Siyaset – ahlak
B. Iman – ibadet
C. Fizik – kimya
D. Toplumsal – bireysel
E. Siyaset – hukuk
14. Sokrat ve Platon gibi Yunan filozofları için şehir nasıl bir ortamdır?
A.Ontolojik B.Teorik C.Metaforik D.Diyalojik E.Sembolik
15. Hangisi rasyonel düşüncenin topografyalarından değildir?
A.Dil B.Din C.Şehir D.Yorum E.Hak ve hakikat
16. Hangisi daha çok dini metinlerin anlaşılmasına bağlıdır?
A. İnanma
B. Düşünme
C. Yorum
D. Açıklama
E. Soru sorma
17. Dil oyunları sorununu kim ortaya atmıştır?
A. Descartes
B. D.Hume
C. Wittgenstein
D. Fromm
E. Freud
18. I. Platon
II. Aristo
III. Ibn Sina
IV. Ibn Tufeyl
Hangisi sembolik dil aracılığıyla düşüncelerini halkın dikkatine sunmuştur?
A. Yalnız I
B. I ve II
C. Yalnız IV
D. III ve IV
E. Hepsi
19. Hangisi “henuz olmayan henuz kendisi olmayan” demektir?
A. Basiret B. Imkan
C. Potentia D. Ontik
E. Heyula
20. Hangis islam düşünce tarihinde taklidi iman anlamında kullanılan bir kavramdır?
A. Taabbud B. Taassup C. Aynel yakin
D. Tahkiki E. Heyula
Cevaplar
1E 2D 3C 4B 5A 6A 7B 8C 9D 10E 11C 12E 13A 14D 15B 16A 17C 18D 19E 20B
4. Ünite
1. Abbasi Devletinin kuruluşu ile ivme kazanan ve Bağdat merkezli olarak gelişerek Islam dünyasının doğu kesiminde yaygınlık kazanan felsefi geleneğe mensup düşünürlerin temsil ettiği gruba “Doğu Islam Filozoflari” denir.
Buna göre hangisi Doğu islam filozoflarından değildir?
A. Kindi
B. Farabi
C. Ibn Rüşd
D. Ibn Sina
2. Kindi diyalektik anlamda ilk zihni disiplini hangi kelam okulunda almış ve sonraki hayatında o kelamını savunucusu olmuştur?
A.Mutezile B.Eşariye C.Maturidiye D.Işrakiye
3. Abbasi halifelerinden hangisi Kindi'ye değer ve destek vermemiş şahsi kütüphanesine el koyup saraydan uzaklaştırmıştır?
A.Memun B.Mutasim C.Vasık D.Mutevekkil
4. Kindinin yanlışlıkla Aristoya isnad edilen, Plotinusun Enneades adlı eserinin 4-6. Bölümlerinden ibaret olan, Abdulmesih b. Naima el Himsiye tercume ettirip üzerinde gerekli düzenlemeleri yaparak Mutasımın oğlu Ahmede takdim ettiği eseri hangisidir?
A. El kehanet fil metanet
B. Esulucya
C. Isagoji
D. Meteoroloji
E. Hypatia
5. Mahmut Kayanın yaptığı tasnife göre Kindi en çok hangi alanda eser vermiştir?
A.Musiki B.Geometri C.Felsefe D.Gökküreleri E.Tıp
6. Kindinin felsefe alanında yazdığı en hacimli eseri hangisidir?
A. Kitab fil felsefetil ula
B. Risale fi hududil eşya ve rusumiha
C. Akıl üzerine
D. Kitabul ibane
E. El kavl fi'n Nefs
7. Kindinin ahlak ve siyaset alanında yazdığı ve italyancaya da çevrilen eseri hangisidir?
A. Makale fi redd ale'n nasara
B. Risale fil hile li defil ahzan
C. El kavl fin nefs
D. Risale fi hududil eşya
8. Kindiye göre hangisini bilmeyen kimse bir ömür boyu felsefe okusa da anlayamaz sadece yazılanları tekrarlamış olur?
A.Fizik B.Psikoloji C.Matematik D.Siyaset E.Aristo
9. Islam dünyasında evren ve insanı dinin temel öğretilerini de dikkate almak suretiyle felsefi ve bilimsel bir bakış açısıyla ilk ele alan filozof kimdir?
A.Ibn Sina B.Farabi C.Gazali D.Kindi E.Eflatun
10. Felsefeyi “Insanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesi” şeklinde tanımlayan kimdir?
A.Ibn Sina B.Farabi C.Gazali D.Kindi E.Eflatun
11. Kindiye göre ilimlerin en değerlisi hangisidir?
A.Fizik B.Matematik C.Psikoloji D.Ahlak E.Metafizik
12. Kindi'nin bilgi teorisine göre hangisi bilginin kaynaklarından değildir?
A.Duyu algıları B.Akıl C.Nefs D.Sezgi E.Vahiy
13. Kindiye göre hangisi aklın işleyiş aşamalarından değildir?
A. Sürekli fiil halindeki akıl
B. Güç halindeki akıl
C. Fiil alanına çıkan müstefad akıl
D. Sezgi halindeki akıl
E. Beyani veya zahir akıl
14. Nefsin mahiyet ve işlevlerini arınmasının yol ve yöntemlerini ölümden sonraki durumunu felsefi açıdan irdeleyip temellendiren ilk filozof kimdir?
A. Kindi B. Ibn Sina C. Farabi D. Ibn Rüşd
15. Kindi'nin nefisle ilgili görüşlerinden hangisi yanlıştır?
A. Nefis madde gibi eni boyu ve derinliği olan bir şeydir
B. Nefis basit şerefli değerli ve yetkindir
C. Nefis bedenden önce vardı bedenden sonra da var olacaktır
D. Ölümle birlikte düşünen akli nefis feleğin ötesine yaratanın nurunun bulunduğu tanrılık alemine yükselir
E. Yaratanın nuruna yakın olunca O'ny duyu ile değil akıl gözüyle görür
16. Kindiye göre arınmamış ve bilgiyle aydınlanmamiş nefis hangi feleğe geçerek temizleninceye kadar orada kalır?
A. Dünya
B. Mars
C. Venüs
D. Merkür
E. Jüpiter
17. Dini telakkinin dışına çıkarak ahlakı bir felsefe problemi olarak tartışan ilk Meşşai filozofu kimdir?
A.İbn Sina B.Kindi C.Farabi D.Ibn Bacce E.Ibn Rüşd
18. Hangisi nefsin bedenle birlikte ortaya çıktığı görüşünde değildir?
A.Aristo B.Farabi
C.Kindi D.Ibn Sina
19. Kindiye göre fazilete giden yol neyi öldürmekten geçer?
A.Nefsi B.Zamanı C.Kibiri D.Arzuyu E.Malayaniyi
20. Dil bilgisi hatasız konusmanın,mantık da dogru dusunmenin kurallarını vermektedir diyen filozofumuz kimdir ??
A. Kindi B. İbni sina C. Farabi D. İbn rüşd
21. Farabinin matematik alanında yazdığı eseri hangisidir?
A. El Medhal ila el hendesel vehmiye
B. Kitabun Nucum
C. Kitabus Sema
D. El Medinetul Fazıla
E. Tahsilus Saade
22. Farabiye göre bilginin kaynagı nedir
A. Akıl
B. İlim
C. Duyular
D. Dogustan bilgi
23. Farabi ve ibn sinanın temsil ettiği sudur anlayısına tepkilerin zirvesinde kim vardır
A. Kindi
B. Gazali
C. İbn rüsd
D. Aristo
24. Farabi ve Kindinin ilim tasnifine göre Müzik hangi kısma girer?
A.Metafizik B.Medeni ilimler C.Mantık D.Pratik E.Matematik
25. Daha önce Aristonun yapmadığı biçimde mantığı tasavvurat (kavramlar) ve tasdikat (hukumler) şeklinde ikiye ayırarak ele alan ve kendisinden sonra islam dünyasında yazılan bütün mantık kitaplarının da dikkate aldığı bu tasnifi kim yapmıştır?
A. Kindi
B. Farabi
C. Ibn Sina
D. Ibn Bacce
26. Farabi varlık tasnifine göre, tanrı ile ay altı alem arasında aracı konumundaki Faal aklı ne olarak isimlendirmiştir?
A. Cebrail
B. Peygamber
C. Nefis
D. Ruh
E. Suret
27. Hangisi Farabinin fazilet kategorisinde yer almaz?
A.Nazari fazilet B.Fikri fazilet C.Ahlaki fazilet D.Ameli fazilet
E.Hükmi fazilet
28. Farabiye göre ahlakçılar ve kanun koyucularda bulunması gereken fazilet hangisidir?
A.Nazari fazilet B.Fikri fazilet
C.Ahlaki fazilet D.Ameli fazilet
29. Erdemli devlet geleneği kimle başlamıştır?
A.Farabi B.Ibn Sina C.Platon D.Eflatun E.Kindi
30. Hangisi Devlet yapısının insan topluluklarında nasıl oluştuğuna dair Farabinin teorileri arasında yer alır?
A. Ontolojik teori
B. Biyo organik teori
C. Fıtrat teorisi
D. Adalet teorisi
E. Hepsi
31. Farabiye göre hangisi tam gelişmiş bir topluluktur?
A.Küçük şehir B.Köy C.Aile D.Sokak E.Mahalle
32. Farabiye göre devleti yöneten kadroda 6 nitelikten beşi bulunup hangisi bulunmazsa o devlet başkanı sayılır ve her an tehlikeyle yüz yüzdür?
A. Bilgelik
B. Ikna kabiliyeti
C. Öncekilerin kanun ve törelerini bilme
D. Yeni meseleyi çözecek üstün zeka
E. Kararları yürütecek irade ve kudret
33. Ibn Sinanın asıl adı nedir?
A.Avicenna B.Muhammed C.Ali D.Hüseyin E.Mesud
34. Ibn Sinanın Felsefeye dair ansiklopedik tarzda yazdığı en önemli eseri hangisidir?
A.Kanun B.Şifa C.Necat D.Hikmet E.Işarat
35. Ibn Sinanın felsefe alanında Farsça olarak yazılmış ilk ansiklopedik eseri hangisidir?
A. El Mebde vel mead
B. Uyunul Hikme
C. Şifa
D. Necat
E. Danişnamei Alai
36. Hangisi Ibn Sinaya ait değildir ?
A. Hay b. Yakzan
B. Hikmetul Meşrikiye
C. El Işarat vet Tenbihat
D. El Kavl fin Nefs
E. El Kanun fit Tibb
37. Ibn Sinaya göre bilgi edinmenin önemli ve kestirme yolu hangisidir?
A.Sezgi B.Akıl C.Duşunce D.Tıp E.Nefs
38. Ibn Sinanın nefsin varlığını ispatta en meşhur delili hangisidir?
A.Ağaç
B.Yere düşmeyen kuş
C.Uçan adam
D.Dönen göz
39. Ibn Sinaya göre hangisi oluşun dereceleri arasında yer almaz?
A.Ibda' B.Sun' C.Halk D.Tekvin E.Hamele
40. Ibn Sinaya göre, üstün yeteneklere sahip olan peygamberlerin mazhar oldukları vasıtası bilgi hangi akılla algılanır?
A. Mustefad akıl
B. Kutsi akıl
C. Bilkuvve akıl
D. Irfani akıl
E. Meleke akıl
Cevaplar
1C 2A 3D 4B 5E 6A 7B 8C 9D 10D 11E 12C 13D 14A 15A 16D 17B 18C 19D 20C 21A 22C 23B 24E 25B 26A 27E 28B 29C 30E 31A 32A 33D 34B 35E 36D 37A 38C 39E 40B
5 . Ünite
1. Endülüs filozofları ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Felsefi çalışmalarda psikolojiyi öncelemişlerdir
B. Astronomi çalışmalarında dünya merkezli tasarımı tartışmaya açmışlardır
C. Ahlak ve siyasete önem vermişlerdir
D. İnsanın mutluluğu ve ittisal sorununu öncelikli bir sorun olarak tartışmışlardır
E. Felsefenin Endülüste meşru görülmemesi filozoflara sıkıntılı günler yaşatmıştır
2. Batı Islam dünyasında yetişen ilk müslüman filozof kimdir?
A.Ibn Rüşd B.Ibn Tufeyl C.Ibn Bacce
D.Ibn Haldun
3. Ibn Bacce Batı literatüründe hangi isimle anılır?
A.Avicenna B.Avempace C.Saragossa D.Ibn Saiğ E.Albatros
4. Ibn Bacce'nin en önem verdiği filozof kimdir?
A.Ibn Sina B.Kindi C.Ibn Rüşd D.Farabi
E.Ibn Tufeyl
5. Ibn Bacce felsefesinin temel konusu nedir?
A.Akıl B.Ahlak C.Siyaset D.Nefs ve mahiyeti E.Insan ve mutluluğu
6. Ibn Bacce insanları akli yetkinliklerine göre derecelendirmiştir. Hangisi bunlardan değildir?
A.Cumhur B.Nuzzar C.Sueda D.Cuhela
7. Ibn Bacce insanı yapısı itibariyle neye benzetmiştir?
A.Evren B.Hayvan C.Ağac D.Deniz E.Felek
8. Ibn Bacceye göre insanın bilgisi hangi duraklardan geçerek oluşur?
A.Duyu B.Mutehayyile C.Akıl D.Hepsi
9. Hangisi Ibn Bacceye ait değildir?
A.Tedbirul mutevahhid
B.Kitabunnefs
C.El Vukuf
D.Ittisalul akl
E.En Necat
10. Ibn Bacce şeyleri ancak maddi suretler aracılığıyla idrak edebilen yetkinlik bakımdan en düşük seviyedeki insanları hangi derecede değerlendirir?
A. Cumhur
B. Nuzzar
C. Sueda
D. Cuhela
11. Ibn Bacce tabiat ilimler ve matematiksel bilimlerle uğraşan, manevi suretleri idrak edemeyen insanları hangi derecede değerlendirir?
A. Cumhur
B. Nuzzar
C. Sueda
D. Cuhela
12. Mutluluğa akli bilgi olmaksızın ulaşmanın imkansiz olduğunu söyleyen Ibn Bacce bu bağlamda kimi ciddi bir şekilde eleştirmiştir?
A.Ibn Sina B.Ibn Tufeyl C.Kindi D.Gazali E.Farabi
13. Ibn Bacce erdemsiz bir toplumda yalnız kalan erdemli bir filozofun nasıl mutlu olabileceği sorusuna hangi eserinde cevap aramıştır?
A. Kitabu'n nefs
B. Tedbirul mutevahhid
C. Risaletul veda
D. Ittisalul akl bil insan
E. El vukuf
14. Meşriki hikmet teorik akıl yürütmeyle yetinmez diyerek manevi tecrübeleri ön plana çıkaran Ibn Tufeyl bu noktada kimin model olduğunu ve en yuce mutluluğa kutsi mertebelere ulaştığını belirtir?
A. Ibn Sina
B. Farabi
C. Gazali
D. Kindi
E. Ibn Rüşd
15. Ibn Tufeyl Hay b. Yakzan eserinde hangisini eleştirmemiştir?
A.Farabi B.Ibn Bacce C.Ibn Sina D.Kindi
16. Ibn Tufeyl hikayesinde Hay üzerinden evrenin ortaya çıkışını hangi teoriyle açıklar?
A.Sudur teorisi
B.Adalet teorisi
C.Fıtrat teorisi
D.Biyo organik teori
E.Ontolojik teori
17. Hay b. Yakzan hikayesinde dini eğitim almış müşahede yöntemiyle dinin deruni anlamları üzerinde teemmülde bulunan kişiyi temsil eden karakter hangisidir?
A. Hayy
B. Yakzan
C. Absal
D. Salaman
18. Meşşai okulun son temsilcisi kimdir?
A.Ibn Sina B.Ibn Tufeyl C.Ibn Ruşd D.Ibn Haldun E.Kindi
19. Aristonun eserlerini şerh ettiğinden dolayı Islam aleminde “şarih” latin dünyasında “commentator” unvanıyla tanınan filozof kimdir?
A. Ibn Sina
B. Ibn Bacce
C. Ibn Tufeyl
D. Ibn Rüsd
D. Ibn Haldun
20. Ibn Rüşdün fıkha dair mukayeseli hukuk kitabı hangisidir?
A. Bidayetul müctehid
B. El Keşf
C. Tehafutu tehafutil felasife
D. Kitabul Hatabe
E. Kitabul Cedel
21. Ibn Rüşdün dini metinlerin zahirlerini esas alarak tüm kelam geleneğini sistematik konular çerçevesinde yorum kabiliyeti bakımından kendi perspektifinden incelediği eseri hangisidir?
A. Bidayetul müctehid
B. El Keşf
C. Tehafutu tehafutil felasife
D. Kitabul Hatabe
E. Faslul makal
22. Hangisi Ibn Rüşdün mantığa dair yaptığı şerhlerden değildir?
A. Kitabus Safsata
B. Kitabul Hatabe
C. Kitabuş Şiir
D. Kitabul Makulat
E. Kitabul Hayevan
23. Hangisi Ibn Rüşdün fiziğe dair yaptığı şerhlerden değildir?
A. Kitabus Sema vel alem
B. Kitabul Kevn vel fesad
C. Tabiyyatus Suğra
D. Kitabul Âşâril Ulviyye
E. Makale fil buzur vez zer’
24. Ibn Rüşdün orta şerhleriyle ilgili hangisi yanlıştır?
A. Pedagojik hedefler gözetir mahiyettedir
B. Tanrı nefsi örneğine yer vermemiştir
C. Aristo metninin lafzi bir tefsiri gibidir
D. Pagan kültürüne ait unsurları hazf eder
E. Themistius ve İskender gibi ilk dönem Yunan Aristo şarihlerinden istifade etmiştir
25. Hangisi Ibn Rüşdün şerhlerinde kullandığı tekniklerden değildir?
A. Kavramsal analiz
B. Aristo sonrası otoritelere başvuruş
C. Eleştiri
D. Vurgu noktalarını değiştirme
E. Semiyotik analiz
26. Hangis Ibn Rüşdün şerhlerinde analiz ettiği temel kavramlardan değildir?
A.Kuvve B.Devlet C.Nefs D.Ilk madde E.Suret
27. I. Themistius
II. Aleksander Afrodisias
III. Theofrastus
IV. Empodekles
Hangisi Ibn Rüşdün kudema diye isimlendirdigi filozoflardandır?
A. Yalnız II
B. I ve II
C. III ve IV
D. I ve III
E. Hepsi
28. Ibn Ruşde göre felsefenin varlık hakkında bilgiye ulaşmasının ve bilinenden bilinmeyeni çıkarmanın metodu ve aleti nedir?
A.Kıyas B.Akıl C.Tevil D.Analiz E.Nazar
29. Hangisi kıyas türlerindendir?
A.Burhana dayalı kıyas B.Cedele dayalı kıyas C.Hitabete dayalı kıyas D.Mugalataya dayalı kıyas E.Hepsi
30. Ibn Ruşde göre insanların felsefi çalışmalar hata yapmasının sebeplerinden değildir?
A. Felsefe için gerekli zeka düzeyine sahip olamamaları
B. Düşünce alışkanlıklarına ve metodolojisine sahip olamamaları
C. Felsefe eğitim ve öğretim imkanlarına sahip olamamaları
D. Yorumlarda icmayı aşamamaları
E. Objektiflik için gerekli ahlaki olgunluğa sahip olamamaları
31. Her nebi hakîm(filozof) fakat her hakîm Nebi değildir sözü kime aittir?
A.Gazali B.Amiri C.Cüheyni D.Ibn Rüşd E.Fergani
32. Ibn Rüşde göre ahlak siyasetten ayrılamaz. Insan için dört erdem vardır ve İnsanların yardımı olmadan bunların tümüne ulaşmak mümkün değildir. Bundan dolayı siyasi organizasyon zorunludur.
Ibn Rüşd bu görüşüyle hangi filozoftan ayrılır?
A. Ibn Haldun
B. Ibn Tufeyl
C. Ibn Bacce
D. Ibn Sina
E. Farabi
33. Ortaçağın en büyük filozofu kabul edilen filozof kimdir?
A.Ibn Rüşd B.Ibn Sina C.Ibn Bacce D.Farabi E.Gazali
34. Ibn Rüşd hangi metotla elde edilen bilgilerin Kuranın verileriyle uyuşacağı kanaatindedir?
A. Cedeli
B. Hatabi
C. Irfani
D. Burhani
E. Mugalata
35. Ibn Rüşd “hakikatleri insanlara öğretmek bakımından gaye birliği içerisindedirler, onlar birbirinin sütkardeşidir” diyerek kastettiği şey nedir?
A. Filozof – peygamber
B. Akıl – vahiy
C. Tevil – din
D. Ahlak – siyaset
E. Din – felsefe
Cevaplar
1A 2C 3B 4D 5E 6D 7A 8D 9E 10A 11B 12D 13B 14C 15D 16A 17C 18C 19D 20A 21B 22E 23E 24A 25E 26B 27B 28A 29E 30D 31B 32C 33A 34D 35E