11.Sınıf Felsefe Testleri Çöz
Soru 1 |
“Bu evren nereden geldi?” , “Bu dünyada insanın yeri nedir?” gibi sorulara her dönem bir cevap verilmiştir. Bu cevaplar da olduğu gibi kabul edilmiştir. İnsanlık kendi düşüncelerine hiç şüphe duymadan inanmıştır. Ancak öyle bir zaman gelmiştir ki insanlık kendi cevapları ile yetinmemeye başlamış ve ilk nedenler üzerine akla dayalı, eleştirel ve tutarlı düşünüşe ihtiyaç duymuştur. Felsefe bu ihtiyacın sonucudur.
Parçadan hareketle felsefe ile ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A | Bilgi üzerine detaylı sorgulamalar yapar. |
B | Varlığı akla dayalı ve sorgulayıcı yaklaşır. |
C | Pratik değeri olan ürünler yaratır. |
D | Eksiksiz ve tartışmasız bilgi üretmeyi amaçlar. |
E | Dış dünyayı bilimsel gözle temellendirir. |
Soru 2 |
Felsefi araştırmanın temel koşulu özgürce sorgulayabilmektir. İlk kez demokrasinin kurulduğu İlk Çağ Yunan devletleri, hem zenginliğe hem de farklı kültürlerdeki insanlarla tanışma olanağına sahipti. Böylece felsefenin doğmasındaki özel koşullar gerçekleşmiş oldu.
Bu parçaya göre felsefenin doğması ve gelişmesi için aşağıdakilerden hangisi gerekli değildir?
A | Eleştiriye hoşgörüyle yaklaşacak toplumsal yapının olması |
B | Refah düzeyinin yüksek olması |
C | Felsefeyle ilgilenecek yetenekli insanların olması |
D | Kültürler arası temasın sağlanması |
E | Yönetim biçiminin demokratik olması |
Soru 3 |
Felsefenin başlangıcı olan soru “Varlığın ana maddesi (arkhe) nedir?” sorusudur. Bu sorunun arka planında belli bir düşünce, belli bir bakış açısı vardır. Söz konusu düşünce ise “Hiçten hiçbir şeyin çıkmayacağıdır.” Böylece felsefe varlığa kuvveti veren nedene yönelmiştir.
Parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A | Felsefede sonuçlar, sorulardan daha önemlidir. |
B | Felsefe maddi evrenin sırlarını keşfetmek amacındadır. |
C | Felsefenin başlangıcı ilk nedenin sorgusuna dayanır. |
D | Filozof, akıl ilkelerine dayalı sorgulamalar yapan kişidir. |
E | Ana madde problemi bilimin felsefeden doğmasını sağlamıştır. |
Soru 4 |
İnsan din ile geleneğin verdiği yanıtlarla yetinmeyip bilmek, anlamak isteğine kendi aklı, kendi görüşleri ile ulaşmaya çalıştığında felsefe doğmuştur. İşte o zaman insan, dinin ve mitolojinin açıklamalarına karşı eleştirel bir tutum takınmıştır.Bunların doğrusunu eğrisini ayırmaya, eleştirmeye koyulmuştur.
Bu parçaya göre, felsefenin doğuşunda etkili olan faktör aşağıdakilerden hangisidir?
A | Üretimden arta kalan boş zamanın olması |
B | Geleneksel düşüncenin akıl ile sorgulanmaya başlanması |
C | Bilimlerin hızla ilerlemesi |
D | Refah düzeyinin yüksek olması |
E | Yönetimin demokratik olması |
Soru 5 |
Felsefi bir sistemi anlayabilmek felsefi bir dile hakim olmayı gerektirir. Felsefi dil ise ancak alanla ilgili belli bir eğitime sahip olmayı gerektirir. Bu eğitimden yoksun olan insanın herhangi bir felsefi iddiayı gerektiği şekilde yorumlaması olanaklı değildir.
Buna göre felsefi sistemlerin anlaşılması aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
A | Eleştirel bakışa sahip olmaya |
B | Felsefi eğitime sahip olmaya |
C | Deneysel bilgiye hakim olmaya |
D | Metafizik alanın bilgisine sahip olmaya |
E | Felsefe dilini genel dilden ayırmaya |
Soru 6 |
Felsefenin konularından biri olan metafizik problemler çok eski zamanlardan bu güne insanoğlu için çözümlenememiş haldedir. İnsanlık çoğu kez bu problemleri çözümlediğini zannetmiş olsa da her seferinde çözülemezlikle karşı karşıya kalmıştır. Bu nedenle bazı filozoflar metafizik yapmaktan vazgeçilmesi gerektiğini dahi iddia etmiştir. Ancak ne olursa olsun, metafizik problemler felsefe içinde hâlâ yerini korumaktadır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | İnsanoğlu her dönemde farklı problemlere yanıt aramıştır. |
B | Felsefedeki ilerlemeler bilimin alanını daraltmıştır. |
C | Metafizik alan sonuçsuz olmasına rağmen vazgeçilmezdir. |
D | Filozoflar metafizik alanı fizik alanının üstüne yerleştirmişlerdir. |
E | Bilimler için metafizik temel araştırma konusudur. |
Soru 7 |
Felsefe varlığa dair sorgulamalar yaparken neden - sonuç bağına dayalı sorular üretmez. Onun işi ortama yönelik sorgulamalar yapmak olduğundan, sorduğu sorular da niçinlere yöneliktir. Sınıflamada dar kapsamlı sorular felsefede yer almaz.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefi bir soru değildir?
A | Niçin ahlakı olmalıyız? |
B | İdeal devlet olanaklı mıdır? |
C | Sanatın amacı nedir? |
D | Toplumsal değişimin nedenleri nelerdir? |
E | Bilginin sınırları var mıdır? |
Soru 8 |
Felsefeciler genellikle kendi amaçlarının insanı ve evreni anlamak olduğunu ileri sürerler. Bu çok geniş bir alan olup bu konuyu da bir seferde açmak zordur. Bu nedenle böyle büyük bir problemi daha küçük parçalara bölmek gerekir. Bunların içlerinden hangilerinin daha önemli ya da daha felsefi problem olduğu tartışma konusu olmasına rağmen yine de felsefe varlığı her yönü ile sorgular.
Buna göre, felsefi problemlerin niteliği ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Genele dair ve kuşatıcıdır. |
B | Öznel değerlendirmelere dayalıdır |
C | Genel - geçer olma iddiasındadır. |
D | Toplumsal sorunlara bağlıdır. |
E | Kavranılması güçtür. |
Soru 9 |
İnsanın bütün düşündüklerini, yaptıklarını, şiir ve yazın alanındaki başarılarını kuşaktan kuşağa anlatmayı sağlayan dildir. Dili inceleyen birçok bilim vardır. Dil bilimleri, dillerin birbiriyle olan bağlarını, bu bağlara dayanarak dillerin gruplandırılmasını ve her dilin özelliğini araştırır. Fakat dilin varlık niteliği, dilin varlık dünyası ile olan bağı, insan varlığı ile insanın kosmostaki yeri bakımından taşıdığı anlam gibi problemler tüm bilimlerin ötesinde kaldığından, bunlarla felsefe ilgilenir.
Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Felsefe ile bilimin dile yaklaşımı paralellik gösterir. |
B | Bilimin sınırlandığı yerde, felsefe derin alan üzerine
düşünce üretir. |
C | Her dilin yapısının farklı oluşu, onu felsefenin konusu
yapar. |
D | Bilimselliğin ilkeleri, dil konusunda geçerli değildir. |
E | İletişim konusu kendi içinde çözümsellik taşır. |
Soru 10 |
“Felsefenin tarif ve mahiyeti, var olmaları bakımından varlıkların bilinmesidir.”
Farabi’ye ait bu tanımdan hareketle felsefenin temelinde olan alt dalların hangileri olduğu söylenebilir?
A | Din – Ontoloji |
B | Ontoloji – Epistemoloji |
C | Estetik – Epistemoloji |
D | Etik – Ontoloji |
E | Din – Etik |
Soru 11 |
Filozof, hayatın en yüksek ereğini bilgide bulan kişidir. Ancak bilmekle yaşayan filozof aynı zamanda elindeki bilgileri ve ortaya koyduğu düşünceleri kendi hayatı içinde temel yapıp hayatını bunlara uyumlu olarak yaşamak gayretindedir.
Buna göre filozof ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Doğanın işleyişini aydınlatır. |
B | Varlığın organik bağlarını aydınlatır. |
C | Sorgulayıcı tavıra sahiptir. |
D | Genelleyici bakış sahiptir. |
E | Düşüncesi ile tutarlı yaşar. |
Soru 12 |
Felsefe, doğruluğundan emin olduğumuzu sandığımız bazı olay ve durumların çoğu zaman doğru olmadığını, mutlak doğruya kolay kolay ulaşılamayacağını anlamamıza yarar.
Bu görüşe göre, felsefe bireylere nasıl yardımcı olur?
A | Akıl ile kesin bilgilere ulaşarak |
B | Yaşamla ilgili bilgilerde kuşku ve eleştiri yöntemini öğreterek |
C | Toplumsal yaşamı istenilen biçimde düzenleyerek |
D | Ünlü filozofların yaşamlarıyla ilgili bilgiler vererek |
E | Özgür düşünmenin yollarını göstererek |
Soru 13 |
Felsefe, diğer ilimlerden daha fazla terminolojiye ve kavrama sahiptir. Bu nedenle felsefeyi anlayabilmek için öncelikle sahip olduğu kavramları oldukları halleri ile ve söz konusu kavramlarla doğrudan veya dolaylı olarak ilgili olan kavramları da anlamak, bilmek gerekir.
Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A | Bilimsel kavramlar ile felsefe yapmak olanaklıdır. |
B | Felsefeyi anlamak için, felsefi dili iyi kavramak gerekir. |
C | Felsefe tarihini bilmek, felsefeyi kavramak demektir. |
D | Felsefenin dilinin anlaşılması güçtür. |
E | Felsefe alanında katılımcı olmak için filozof olmak gerekir. |
Soru 14 |
Felsefe, insan var oluşuna bir tür maya kattığı için, hayatımıza zevk ya da ilham veren bir ögedir. Hayatımız felsefeyle derinlik kazanır, önümüze yeni manzaralar açılır. Kendimiz hakkında zengin bir bilgi edinebiliriz. Hatta, yeni fikirler yabancı ya da tehdit edici olsa bile, kendimizi yeni fikirlere açabiliriz. Böylece cesaretlenip yeni imkanlara doğru yol alabiliriz.
Bu parçada felsefenin hangi işlevi üzerinde durulmaktadır?
A | Demokratik olgunluğa ulaştırma |
B | Farklı görüşlere eleştirel yaklaşabilme |
C | Eleştirel düşünce alışkanlığı kazandırma |
D | Yaşamı anlamlandırma ve yönlendirme |
E | Tutarlı düşünceler üretmeye yardımcı olma |
Soru 15 |
Eski Yunanlıların dilinde felsefe sözcüğü “bilgelik sevgisi” anlamına gelmektedir. Sokrates de kendini bir filozof olarak adlandırır. Çünkü, o filozofların her zaman aslında çok az şey bildiklerini ve gerçek bilgiye ulaşmaya çalıştıklarını, hayat ve dünya hakkında hiçbir şey bilmediklerinin farkında olduklarını iddia eder.
Bu parçaya göre, felsefe ile bilgelik arasında nasıl bir ilişki vardır?
A | Felsefe bilgeliğe ulaşma çabasıdır. |
B | Bilgelik, felsefenin gelişmesi için çaba harcamaktır. |
C | Her şeyi bilen bilginler felsefeyi öğrenmiş demektir. |
D | Felsefe bilgeliğe bir konum kazandırma çabasıdır. |
E | Bilgelik yaşamda mutlu olabilmeyi bilmektir. |
Soru 16 |
Filozoflar öncelikle alışılmışın dışına çıkarak otoritelere karşı çıktılar ve kendilerinden önceki tüm bilgilere, düşüncelere şüphe ile baktılar.
Bu durum felsefenin hangi özelliği ile ilgilidir?
A | Biriktirme ve ilerleme |
B | Kesin ve evrensel sonuçlara ulaşma |
C | Kuşkucu ve eleştirel olma |
D | Merak ve hayret içinde bulunma |
E | Sistemli ve düzenli olma |
Soru 17 |
Felsefe bilgisi, birbirleriyle ilgili olan ve birbirini tamamlayan kavram, yargı ve çıkarımları bir araç gibi kullanarak sistemli ve tutarlı bir bütün oluşturma çabasıdır.
Bu parçada felsefi bilginin hangi özelliği dile getirilmektedir?
A | Özgür düşünce ortamı gerektirmesi |
B | Konusunu bilinmeyenlerin oluşturması |
C | Bitmeyen bir bilgi arayışının olması |
D | Sonuçlara eleştirilerle varması |
E | Akılcı bir sistematiğinin bulunması |
Soru 18 |
Felsefe insanın hem kendi varlığı hem de evrenin varlığı hakkında duyduğu merakın, derinlemesine bilinçte yarattığı etkidir. Felsefenin amacı var olanların tamamını bir bütünlük içinde anlamak ve kavramaktır.
Buna göre felsefe ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | İnsan eylemlerini tanımlama amacındadır. |
B | Varlığı tümel, kuşatıcı ele alır. |
C | İdeal yönetim biçimini ortaya koyma amacındadır. |
D | Varlığın türlerini tanımlama ve sınıflandırmaya çalışır. |
E | Evrendeki neden - sonuç bağını çözmeyi hedefler. |
Soru 19 |
Sorgulama, filozofun gerçeklik karşısındaki duruşunu belirtir. Bu tavır, hiçbir fikri mutlak doğru olarak kabul etmez; zihin, sürekli kendi gidişinin doğruluğundan kuşku duyar. Ardı arkası kesilmeyen sorgulamalar felsefi düşüncenin en doğru yürüyüş tarzıdır.
Bu parçada felsefi bilginin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
A | Bilimsel düşünüşün temelinde bulunma |
B | Sonuçlara akıl yoluyla ulaşma |
C | Öznel olma |
D | İnsanın anlama merakını giderme |
E | Eleştirel olma |
Soru 20 |
Filozof, yığın tarafından sorgusuz sualsiz doğru kabul edilenler üzerine düşünen insandır. Filozof, düşünülmüşlerin yeterince düşünülmediğine inandığı için “yeniden düşünen” insandır.
Bu parçaya göre filozof aşağıdaki kavramlardan hangisiyle tanımlanabilir?
A | Evrensel |
B | Eleştirel |
C | Sistemli |
D | Tutarlı |
E | Nesnel |
Soru 21 |
Filozof ele aldığı konuyla ilgili sorular sorar ve bunlara, akla dayanarak, sistemli ve tutarlı bir biçimde yanıtlar vermeye çalışır. Felsefe; bilgi, değer, varlık konularında hep irdeleyici ve eleştiricidir. Felsefede hiçbir görüş eleştiri ve şüphe süzgecinden geçirilmeden kabul edilmez.
Parçada felsefi bilginin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
A | Merak ve hayrete dayanması |
B | İnceleyeceği konuyu akıl ile sorgulaması |
C | Tüm insanlığın ortak malı olması |
D | Kesinlik ya da bitmişliğin olmaması |
E | Öznel bir etkinlik olması |
Soru 22 |
Gündelik bilgi edinme süresinde insan deneyimleri, bazen doğru bazen yanlış sonuçlara yol açabilir. Nane ve limon karışımı, problemli bir mideyi rahatlatabilir. Ama maydanoz yiyerek kanseri yenen bir kişinin reçetesi, herkes için geçerli olmayabilir.
Bu parçada gündelik bilginin hangi özelliği vurgulanmaktadır?
A | Nesnel gerçekliği yansıtması |
B | Bireyin sezgilerinin etkili olması
|
C | Sistemli ve düzenli olması
|
D | Genelgeçer bilgilere ulaşılamaması |
E | Akıl ve duyumların etkili olması |
Soru 23 |
İnsan her zaman ve büyük bir iştahla evrendeki yerini anlamlandırma, kendisini anlama ihtiyacını gidermenin peşinde olmuştur. Bu ihtiyaç insanlığın kendisinden daha üstün olan bir güce bağlanması ile giderilmeye çalışılmıştır.
Parçada bahsedilen ihtiyaç durumu aşağıdaki bilgi türlerinden hangisinin konusuna dahildir?
A | Dinsel bilgi |
B | Empirik bilgi
|
C | Felsefi bilgi |
D | Bilimsel bilgi |
E | Sanatsal bilgi |
Soru 24 |
Felsefi bilgi, yaratıcısına bağlıdır. Bu bakımdan da bilimsel bilgiden ayrılırken, sanatsal bilgiye yaklaşır. Sanatsal bilgi ile olan bu yakınlığı tamamı ile örtüştükleri anlamına da gelmez. Çünkü sanatçı rasyonel zemine bir filozof gibi bağlı kalmak zorunda değildir.
Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A | Sanatsal bilgi akıl ilkelerine bağlı kalmak zorunda değildir. |
B | Sanatsal bilgi subjektif, felsefi bilgi objektiftir. |
C | Felsefi bilgi mantıksaldır. |
D | Sanatçı da filozof da subjektiftir. |
E | Sanatsal bilgi ile felsefi bilginin tavrı farklıdır. |
Soru 25 |
Sanatçı, elbette belirli bir kültürün birikiminde yaşar. Ancak eserlerini sadece kendi kültürüne ya da belirli bir kültüre adamaz. Aksi takdirde kısırlaşır, kendini tekrar etmeye başlar ve verimsizleşir. Onun işi insanlar ve her insana değmelidir.
Buna göre sanat için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Kümülatiftir |
B | Subjektiftir
|
C | Evrenseldir |
D | Sorgulayıcıdır |
E | Refleksiftir |
Soru 26 |
Bilginin doğruluğu konusunda önemli olan söz konusu bilgi üzerinde çoğunluğun anlaşmış olmasıdır. İnsanların neredeyse yarı yarıya farklı fikirleri savunduğu bir bilgide ne olursa olsun, güven sorunu ortaya çıkar.
Parçada bilgi felsefesinde doğruluk için gerekli olan hangi kavramdan söz edilmektedir?
A | Gerçeklik |
B | Doğruluk |
C | Tümel uzlaşım
|
D | Evrensellik |
E | Mantıksallık |
Soru 27 |
İnsan zihni dışında, insandan bağımsız halde bulunan varlıklara gerçeklik denir. İnsan zihni bu gerçekliklere yönelip onlara uygun yargıda bulunursa ortaya doğruluk çıkmaktadır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A | İnsan yargısı, gerçekliği oluşturur. |
B | Gerçeklik, dış dünyada var olandır. |
C | Doğruluk olgusallığın özelliğidir. |
D | Gerçeklik, soyut alanda oluşur. |
E | Doğruluk, nesnenin özelliğidir. |
Soru 28 |
Epistemolojinin en temel tartışmalarından biri de insanın bilgisinin kısıtlı olup olmadığıdır. Bazı düşünürlere göre insan sadece somut alanın bilgisine ulaşabilirken, bazılarına göre metafiziği de kavrayabiliriz.
Parçada anlatılan epistemoloji problemi aşağıdakilerden hangisidir?
A | Genel geçer bilgi olanaklı mıdır? |
B | Bilgimizin sınırları nelerdir? |
C | Bilimsel bilginin özellikleri nelerdir? |
D | Bilginin kaynağı nedir? |
E | İnsan bilgisi doğuştan mıdır? |
Soru 29 |
Doğruluk, insan zihninin nesnesine uygun yargısı reel dünyada olan varlığa yönelen insanın, varlığa dair nitelikleri uygun halde ifade etmesi gerekir.
Bu tanıma göre, aşağıdakilerden hangisi doğruluk örneğidir?
A | Pamukkale Travertenleri |
B | Bozcaada Bağları |
C | Çin Seddi |
D | Yağmurun ıslatması |
E | Jüpiter Gezegeni |
Soru 30 |
Septik filozoflar insan aklının ve duyumlarının yanıltıcı olduğunu ve bu nedenle akıl ve duyumlara güvenilmeden, sürekli şüphe duyulması gerektiğini savunurlar.
Buna göre septiklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Temellendirmenin, bilgide önemli olduğunu ifade ederler.
|
B | Genellenebilen bilgileri önemserler. |
C | Doğruluğun genellenebileceğini savunurlar. |
D | Gerçekliğin bilgisini kabul ederler. |
E | Herkes için geçerli olan bilgileri reddederler. |
Soru 31 |
Bilgi tartışmalarında temelde ele alınması gereken şey, öncelikle bilgisinin oluşacağı bir nesneler dünyasının varlığıdır. Nesneler dünyasının var olmadığı kabul edilirse – ki böyledir! – bilgi de problem olmaktan çıkar.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Varlık yoktur, dolayısıyla bilgisi de olanaksızdır.
|
B | Tüm varlıkların bilgisi birbirine bağlıdır. |
C | Bilginin doğruluk ölçütü kişinin kendisidir.
|
D | Olgulara dayalı verilere güvenilebilir. |
E | Bilginizin sınırı, aklımızdır. |
Soru 32 |
Aynı nesneye bakan kişiden biri nesnenin tam karşısında ise farklı, çaprazında ise farklı bir görüşe sahip olacaktır. Durdukları konuma göre nesnenin boyutu, derinlik algısında farklılık yaratacaktır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A | Duyumların bilgisi dogmatik doğrulardır. |
B | Bilgi görecelidir. |
C | Akıl ilkeleri bilginin denetçisidir. |
D | Sezgi bilginin doğruluğunun kanıtıdır. |
E | Akıl insanı yanılgıya sevkeder. |
Soru 33 |
Kişisellik, insan hayatının her alanında kendisini göstermektedir. Öyle ki herhangi bir varlığın bilgisini elde ederken bile, her ne kadar aynı varlığa yönelmiş olsak da, kişisellik bilgilerimizde tartışmaya açık farklılıklar doğurur.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Deneyim bilginin kökenidir. |
B | Akla dayalı olan her şey doğrudur. |
C | Doğruluk özneye göre değişir. |
D | Evrensel bilgiler var olabilir. |
E | Her varlığın yapısı kavranamaz. |
Soru 34 |
Bilgi tartışmalarında herhangi bir tarafa katılmak yerinde bir davranış değildir. Çünkü her ne olursa olsun doğru olduğu iddia edilen bir düşünceye karşı olan bir başka düşünce en az karşıtı kadar doğrulanabilir. Bu nedenle en iyisi herhangi bir tavra bürünmemektir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A | Genellenebilir doğru bilgiler olanaklıdır.
|
B | Bilgi konusunda herhangi bir yargıda bulunulmamalıdır. |
C | Duyu ve akıl bilgiyi beraber oluşturur. |
D | Öznenin dışındaki alanın bilgidi elde edilemez. |
E | Doğru bilgi tümel uzlaşıma dayalı alandır. |
Soru 35 |
İnsan herhangi bir konuda yargıda bulunmadan önce varlığın varlığını, duyumları, aklı eleştiri süzgecine tabi tutmalıdır. İşte bu noktada farkedecektir ki, kendi aklı ve duyumları dahi şüpheye açıktır.
Parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A | Mantık ilkelerine uygun olan ifadeler doğrudur. |
B | Tanrısal akıldan pay alan her şey doğrudur.
|
C | Bilgi işlevsel olabildiği oranda doğrudur. |
D | Bilginin genel-geçerliliği tartışmaya kapalıdır.
|
E | Akıl ve duyu verilerine güvenilmemelidir.
|
Soru 36 |
Evren ve evrenin parçaları olan varlıklar bir makine ise makinenin işleyişine dair bilgi de, makinenin yaratıcısındadır. Evren ve tüm varlıkların sahibi Tanrı olduğundan, her şeyin bilgisi de Tanrı’dadır.
Parçada savunulan düşünce aşağıdakilerden hangisine “karşıt tez” oluşturur?
A | Yaratıcı kuvvet, varlığın bilgisine sahiptir.
|
B | Varlığın bilgisi metafizik alandadır.
|
C | Doğru bilgi fizik alanla sınırlıdır.
|
D | Bilginin kaynağı soyut alemdir. |
E | İnsan aklı Tanrı’nın bilgisine ulaşabilir. |
Soru 37 |
Duyu organlarımızın sınırları vardır. Bu sınırlara duyum eşiği denir. Duyum eşikleri varlığın verilerini almamızı sağlayan aralıklar yaratır. Ancak çevresel faktörler duyum eşiklerinde bozulmalar yaratır ve elde ettiğimiz verilerin güvenilirliğini sarsar. Duyumlardan aldığı verileri alan akıl da bu güvenli olmayan zemine dayalı hareket edeceğinden, yanılacaktır.
Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A | Deneyim ve akıl yanıltıcıdır.
|
B | Bilginin değeri, doğruluğuna bağlıdır.
|
C | Bilgi aracısız kavrama ile elde edilir. |
D | Duyular gerçeği kavramamızı sağlar.
|
E | Akıl, duyumları düzenle |
Soru 38 |
İnsan duyumsal bir alanda yaşar ve muhakkak ki duyumsal alana dair bilgi elde edinir. Ancak söz konusu bilgilerin güvenilirliği son derece tartışmaya açıktır. Çünkü içinde yaşanan an, oluşan algı gerçeğe ulaşmaya uygun olmayabilir.
Parçadaki düşünceler aşağıdakilerden hangisine eleştiri niteliğindedir?
A | İçsel güdü doğruya ulaşmanın yoludur.
|
B | Tanrısal akıl doğru bilginin kendisidir.
|
C | Bilgi, ruhta saklı kalanlardan ibarettir.
|
D | Yaşantı olmadan bilgi olmaz. |
E | Varlığın bilgisi kendisi ile sınırlıdır. |
Soru 39 |
Bir bilginin doğruluğu, onun mantıksal bir dilde ifade edilebilirliği ile ölçülür. Mantıksal önermeler halinde sunulan bilgiler, çelişkiden uzaktır. Bu nedenle bir bilginin varlığından ve doğruluğundan söz edebiliyorsak, dayandığı zeminin de gerçek alan olması gerektiğini kabul etmeliyiz.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A | Doğru bilgi olgulara dayalı ve önerme diline uygun
olandır.
|
B | Genel-geçer bilgilere ulaşmak olanaksızdır.
|
C | Sezgisel kavrayış, doğru bilgiye ulaşmada temelde yer alır.
|
D | Bilimsel bilgiler, metafiziğin doğasını açıklayamaz. |
E | Pratik değeri olmayan bilgiler unutulmaya mahkumdur. |
Soru 40 |
Deneyimleri doğru bilgi için kriter olarak görmek yaşantı alanında karşılaşılacak değişimleri göz ardı etmek demektir.
Bu düşünceler aşağıdaki bilgi anlayışlarından hangisine eleştiri niteliğindedir?
A | Rasyonalizm |
B | Neo - pozitivizm |
C | Empirizm |
D | Entüisyonizm |
E | Septisizm |
Soru 41 |
Varlık felsefesi “varlık”ı konu alır ve şu tür sorular sorar: “Varlık var mıdır, varsa ne olarak vardır?”, “Varlığın türleri nelerdir?”, “Varlığın temel belirlenimleri nelerdir?”, “Hareket, oluş bir varlık mıdır?”
Buna göre, varlık felsefesinin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A | Varlığın yapısını ve anlamını irdelemek |
B | Varlıkta madde ve ruh ayrımını belirginleştirmek |
C | Varlıktaki değişimi ortaya çıkarmak |
D | Bilimsel araştırmalara temel oluşturmak |
E | Varlığı insanların faydasına sunmak |
Soru 42 |
Varlık felsefesi; Varlık var mıdır? Varlığı varlık yapan ana madde nedir? Varlık birlik midir, çokluk mudur? türünden sorulara cevaplar arar. Bu sorular, incelendiğinde filozofların varlık hakkındaki sorgulamasının tek tek bireysel varlıklar üzerinde olmadığı açıktır.
Bu parçaya göre filozoflar, varlığı aşağıdakilerden hangisiyle ele almaktadırlar?
A | Genel |
B | Maddeci |
C | Sistemli |
D | Tutarlı |
E | Akılcı |
Soru 43 |
Felsefede akıl yoluyla kavranan varlık somut bir nesne olduğu gibi, idea veya ruh da olabilir. Her ne olursa olsun, felsefe varlığı varlık olarak inceler.
Buna göre, felsefenin varlığa yaklaşımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A | Görünen varlıkları sorguladığı |
B | Çelişkili yargılardan kaçınıldığı |
C | Metafizik varlıkları incelediği |
D | Varlığı genel olarak ele aldığı |
E | Değişen varlıkları ele aldığı |
Soru 44 |
Varlık felsefesi ilk defa Eski Yunan’da doğa filozoflarının, varlığın ana maddesinin (arkhe) ne olduğunu sormalarıyla ortaya çıkmıştır. Bu sorgulamanın amacı her şeyden önce insanın kendi var oluşuna yönelik, cevap arama merakından ve isteğinden kaynaklıdır.
Aşağıdakilerden hangisi varlığın ilk maddesini sorgulamaktadır?
A | Varlıklar nasıl sınıflandırılabilir?
|
B | Her şeyin kendisinden çıktığı öz nedir?
|
C | Varlıkta bir değişim var mıdır?
|
D | Varlığın bir varoluş amacı var mıdır?
|
E | İnsan varlığı bilebilir mi? |
Soru 45 |
Thales’e göre her şeyin aslı, arkhesi sudur. Su buharı gibi gazlı, buz gibi katı cisimler suyun seyrekleşmesi veya yoğunlaşması sonucu varlığa gelen iki değişik varlık türü olduğuna göre var olan her şey aslında suyun değişik biçimleridir.
Thales bu görüşleriyle varlık felsefesinin hangi sorusuna yanıt aramaktadır?
A | Evrende bir düzenlilik var mıdır? |
B | Evrenin bir sonu var mıdır? |
C | Varlık bir çokluk mudur?
|
D | Varlık var mıdır, yok mudur?
|
E | Evrenin ilk ana maddesi nedir?
|
11.Sınıf Felsefe Dersi Test İçeriği
1.Ünite: Felsefeyle Tanışma
1-5.Sorular: Felsefenin Tanımı ve Anlamı Konusu
6-10.Sorular: Felsefenin Konusu Disiplinleri ve Soruları
11-15.Sorular: Felsefenin İşlevi – Tutarlılığı / Felsefe – Yaşam ve Dil İlişkisi
16-20.Sorular: Felsefi Düşüncenin Nitelikleri
2. Ünite: Bilgi Felsefesi
21-25.Sorular: Bilgi Türleri
26-30.Sorular: Bilginin Temel Kavramları ve Problemleri
31-35.Sorular: Doğru Genel Geçer Bilginin Varlığını Reddedenler
36-40.Sorular: Bilginin Kaynağı
3. Ünite: Varlık Felsefesi
41-45.Sorular: Varlık Felsefesinin Konusu, Problemleri, Metafizik
46-50.Sorular: Varlığın Niteliği ve Niceliği
51-55.Sorular: Çağdaş Varlık Felsefesi
İlgili Kategoriler
Benzer Yazılar
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-15. Yüzyıl – 17. Yüzyıl Felsefesi – 3
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-15. Yüzyıl – 17. Yüzyıl Felsefesi – 2
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MS 2. Yüzyıl – MS 15. Yüzyıl Felsefesi – 3
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-15. Yüzyıl – 17. Yüzyıl Felsefesi – 1
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MÖ 6. Yüzyıl – MS 2. Yüzyıl Felsefesi – 4
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MÖ 6. Yüzyıl – MS 2. Yüzyıl Felsefesi – 3
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MÖ 6. Yüzyıl – MS 2. Yüzyıl Felsefesi – 2
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MÖ 6. Yüzyıl – MS 2. Yüzyıl Felsefesi – 1
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MS 2. Yüzyıl – MS 15. Yüzyıl Felsefesi – 2
- 11.Sınıf Felsefe Kazanım Testleri-MS 2. Yüzyıl – MS 15. Yüzyıl Felsefesi – 1