ÖABT Sosyal Bilimler Felsefe Soru Cevap Çalışması

Cevapla
Mert Ali
Mesajlar: 130
Kayıt: 09 Eki 2016 15:09
İletişim:

18 Tem 2019 14:53

FELSEFE

1. Felsefe nedir?
 Felsefe tüm zamanlarda evreni anlama çabası olarak kabul edilir. Felsefe terimi etimolojik olarak bilgeliği sevme (philia: sevgi, sophia: bilgi veya bilmek) anlamında kullanılmıştır. Genel olarak felsefe; varlık, bilgi, değer alanlarıyla ilgili soruları akla uygun ve eleştirel biçimde değerlendirip evrenin varoluşunu anlama, açıklama çabası olarak görülebilir.

2. Whitehead’a göre felsefe nedir?
 Düşünceler serüveni

3. Filozof kavramının etimolojik kökeni nedir?
 Antik Yunan'da sophos (hakim, bilge) “bilgileri kendisinde bulunduran hikmet sahibi kimse” olarak bilinirdi. Ancak insanın her şeyi bilemeyeceği gerçeği karşısında “sophos” kelimesi “philo” sözcüğü ile birleştirilerek hikmeti arayan / seven anlamına gelen “filozof (philosophia)”a dönüştürüldü.

4. Felsefe terimini kullanan ilk filozof kimdir?
 Pisagor

5. İnsan sadece görünüşleri algılamakla yetinmeyip görünüşlerin ötesine geçerek dünyayı anlamaya ve anlamlandırmaya çalışır. İnsan bu anlama ve anlamlandırma etkinliğini hangi alanlar üzerinden yapar?
 Bilim
 Din
 Felsefe
 Sanat

6. Felsefe ve bilimin farklı yönleri nelerdir?
FELSEFE
BİLİM
Subjektiftir.
Objektiftir.
Sonuçları varsayımlıdır.
Sonuçları kesindir.
Temel araçları düşünme, sezgi ve hayal gücüdür.
Deney ve gözlem yöntemi kullanır.
Olması gerekeni ele alır.
Olanı inceler.
Yığılan bilgidir.
Birikerek ilerler.
Varlığı bütün olarak ele alır.
Varlığı parçalara ayırarak inceler.
Akla uygundur.
Akla uygundur.
Genelleştirme yoktur.
Genelleyicidir.

7. Felsefe ile bilimin ortak yönleri nelerdir?  Eleştiriseldirler.  Konuları insan, doğa ve evrendir.  Gerçeğe ulaşmak amaçtır.  İkisi de insan ürünüdür.  İkisi de zihne ve akıl ilkelerine dayanır.  İkisi de yeni bilgi peşindedir.  İkisi de şüphe ile başlar.  Her ikisi de hazır bilgi ile yetinmez.

8. Bilimin kendisi doğayla ilgili sorular sorar; o, birinci düzey bir faaliyettir. Oysa felsefe, bilimin kendisinin de açıklanmaya muhtaç olduğu kabulüyle bilimin kendisine dair sorular ile bilimin kendisinin yanıtlayamadığı zaman, nedensellik benzeri olgularla ilgili sualler sorar. Onun bu soruları ve verdiği cevaplar hangi düzey olmaktadır.
 İkinci düzey

9. Felsefe etkinliğinin boyutları nelerdir?
 Kurucu ya da bütünleştirici boyut
 Çözümleyici boyut
 Eleştirici boyut

10. Hangi boyutta felsefeci dış dünyadaki çokluğu veya görünüşleri birlikli teori ya da kuşatıcı bir açıklama yoluyla anlamlandırmaya çalışır?
 Kurucu ya da bütünleştirici boyut

11. Hangi boyutta felsefeci kavramlarını çözümleyip zihinsel bulanıklık ve belirsizlikleri ortadan kaldırma, akıl yürütmelerin mantıksal yapısını serimleme çabası içine girer?
 Çözümleyici boyut

12. Hangi boyutta felsefeci kavram ve teorilerin arka planıyla dayanaklarını, örtülü anlamlarını gün ışığa çıkartır?
 Eleştirel boyut

13. Felsefenin üç ana konusu nedir?
 Varlık
 Bilgi
 Değer

14. Felsefenin varlığı konu alan alt dalı nedir?
 Metafizik

15. Felsefenin bilgiyle meşgul olan alt dalı nedir?
 Epistemoloji

16. Felsefenin değer üzerine yükselen alt dalları nelerdir?
 Etik
 Estetik

17. Bilginin söz konusu olabilmesi ihtiyaç duyulan üç şey nedir?
 Özne ya da zihin
 Bilinen şey
 İhtiyaç

18. Bilgiyi, bilen özne üzerinden tanımladığımız zaman, karşımıza çıkan bilgi tanımı nedir?
 Bilgi entelektüel gelişme sürecini gerçekleştiren şey olarak tanımlanır.

19. Bilginin doğruluk ölçütleri nelerdir?
 Mütekabiliyet
 Apaçıklık
 Bağdaşım
 Tutarlılık
 Mutabakat
 Yarar

20. Hangi ölçüte göre, doğru bir önerme ya da bilgi, dış dünyadaki olgulara karşılık gelen veya uygun düşen bir önerme ya da bilgi olmak durumundadır?
 Mütekabiliyet

21. Hangi ölçüt doğru önermenin aynı anda hem açık hem de seçik olmasını ifade eder?
 Apaçıklık

22. Hangi ölçüt önermenin ifade ettiği bilginin diğer bilgilerle tutarlı olmasını, mutabakat önermenin ifade ettiği şey üzerinde evrensel bir uzlaşımın bulunmasını ifade eder?
 Bağdaşım

23. Bilginin imkânı söz konusu olduğunda karşımıza çıkan iki alternatif nedir?
 Bilginin kesinlikle mümkün olduğunu, insanın sağlam ve kesin bilgiye ulaşabileceğini öne süren dogmatizmdir.
 İnsanın kesin ve mutlak bilgiye ulaşamayacağını ileri süren kuşkuculuktur.

24. Kuşkuculuğun türleri nelerdir?
 Genel kuşkuculuk
 Kısmi kuşkuculuk
 Yöntemsel kuşkuculuk

25. İnsanın hiçbir alanda kesin bilgiye ulaşamayacağını ileri süren kuşkuculuk türü hangisidir?
 Genel kuşkuculuk

26. İnsanın bazı alanlarda bilgiye ulaşırken bazı alanlarda bilgiye erişmenin imkânsız olduğunu dile getiren kuşkuculuk türü hangisidir?
 Kısmi kuşkuculuk

27. Kuşkuyu, kesin bilgiye ulaşmak için bir araç olarak kullanan yaklaşım hangisidir?
 Yöntemsel kuşkuculuk

28. Bilginin kaynağı olmaya aday üç zihinsel güç ya da yetiler neleredir?
 Akıl
 Deneyim
 Sezgi

29. Bilgiye akıl yoluyla erişildiğini, bilginin kaynağında aklın bulunduğunu söyleyen görüş hangisidir?
 Akılcılık

30. Hangi görüş aklın bir bilgi kaynağı olabilme iddiasını reddederek, bilgiye sadece duyu yoluyla erişilebileceğini, insanın ancak deneyimlediği şeyleri bilebileceğini dile getirir?
 Deneyimcilik

31. Hangi görüş insanın görünüşlerin gerisindeki gerçekliğe sadece sezgi yoluyla erişebileceğini iddia eder?
 Sezgicilik

32. Epistemolojide, bilginin sınırları problemi söz konusu olduğunda iki ayrı tutumdan söz edilebilir. Bu tutumlar nelerdir?
 İnsan bilgisine sınır çekilemeyeceğini, insanın her şeyi gerçekte olduğu şekliyle bilebileceğini söyleyen epistemolojik realizmdir.
 Bunun karşıtı tutum, insan bilgisinin sınırlı olduğunu, insanın her şeyi bilemeyeceğini söyleyen epistemolojik idealizmdir.

33. Epistemolojik idealizmin türleri nelerdir?
 İçkin epistemolojik idealizm
 Transendental idealizm

34. İnsanın nesnenin kendisini değil de onun zihnindeki yansımasını, yani kendi zihin içeriklerini bilebileceğini söyleyen İdealizm türü hangisidir?
 İçkin epistemolojik idealizm

35. İnsanın sadece kendisinin yapılandırdığı fenomenleri bilebileceğini ileri süren İdealizm türü hangisidir?
 Transendental idealizm

36. Bilen özne (süje) ile bilinen nesne (obje) arasında kurulan ilgi ve bağdan oluşan kavram nedir?
 Bilgi

37. Süje nedir?
 Düşünen, algılayan ve başka birçok işlevselliği ile var olan insandır.

38. Obje nedir?
 Varlıklar dünyasında renk, koku, yer kaplama gibi özellikleriyle var olan nesneler ve varoluş biçimleridir.

39. Bilgi akt nedir?
 Var olanlar arasındaki özne-nesne ilgisini kuran bağın adıdır.

40. Bilgi aktları nelerdir?
 Düşüme aktı
 Algı aktı
 Anlama aktı
 Açıklama aktı

41. Somut, nesnel, duyu verilerine kaynaklık eden objelerin dünyası olduğu kadar; gerçekliği olmayan soyut, ideal ve gerçeküstü algıların da oluşabildiği varlıkları içeren akt hangisidir?
 Düşünme aktı

42. Hem dışımızdaki dünyanın hem de kendi iç dünyamıza dair bilgilerin tanınması hangi akt türüdür?
 Algı aktı

43. Doğruyu bütünüyle sezgisel ya da zihinsel anlama olarak ifade edilen akt hangisidir?
 Anlama aktı

44. Bir şey hakkındaki ilk bilgiden yola çıkarak son bilgiye ulaşma çabası hangi akt türüne girer?  Açıklama aktı

45. Bilgi çeşitleri nelerdir?
 Gündelik bilgi
 Dinsel bilgi
 Teknik bilgi
 Sanatsal bilgi
 Bilimsel bilgi

46. Gündelik bilginin özellikleri nelerdir?
 İnsanların sıradan deneyimler sonucu elde ettikleri bilgilerdir.
 Neden- sonuç ve yönteme dayanmaz.
 Kişinin algı ve sezgilerine dayanır.
 Bilimsel ve geçerli değildir.
 Sistemsizdir.

47. Hangi bilgi türü özne ve nesne arasındaki bağın, yüce bir varlık tarafından belirlenen bir inanç sistemine dayandırılmasıyla ortaya çıkmıştır?
 Dinsel bilgi

48. Öznenin nesneyi pratik amaçları için değiştirme ve ondan alet yapma bilgisine ne denir?
 Teknik bilgi

49. Sanatsal bilginin özellikleri nelerdir?
 Düş gücü, yaratıcılık ve yetenek gerektiren, gerçekliği simgelerle anlatan, düşündüren ve hoşla giden biçimler yaratma etkinliğidir.
 Güzeli ortaya koymaya çalışır.
 Sanat bilgisinde objeyle süje arasında bağı kuran sezme, yaratıcı hayal gücü gibi bilgi aktlarıdır.
 Kurulan bağ; dil, ton, renk, hacim, kütle gibi çeşitli unsurlarla ortaya konur.

50. İnsanın aklıyla belli bir konuya yönelerek elde ettiği yöntemli sistemli, düzenli, geçerli, kanıtlanabilir ve denetlenebilir nesnel bilgiye ne denir?
 Bilimsel bilgi

51. Bilimsel bilgi türleri nelerdir?
 Formel bilimler
 Doğa bilimleri
 İnsan bilimleri

52. Platon’a göre bilginin üç aşaması nedir?
 Doğru bilgi
 Yanlış bilgi
 İnanç

53. Doğru bilgi mümkün müdür? Sorusuna cevap arayan felsefi akımları nelerdir?
 Septisizm
 Naiv Empirizm
 Dogmatizm
 Rölativizm
 Metodik Şüphe

54. İnsanın doğru bilgi sahibi olamayacağını savunan felsefi akım hangisidir?
 Septisizm(kuşkuculuk)

55. “İnsan, varlığı tam ve doğru olarak bilir. Bu bilgi doğru, kesin bir bilgidir.” diyen görüş hangisidir?
 Dogmatizm

56. İnsan zihninden bağımsız bir gerçekliğin bulunduğunu, insanın bu gerçekliği duyularına dayanarak kesin olarak bilebileceğini savunan hangisidir?
 Naiv empirizm

57. Her şeyin göreceli olduğunu ileri süren düşünce biçimi hangisidir?
 Rölativizm

58. Şüphelenmenin bir yöntem şeklinde doğru bilgiye ulaşma amacıyla kullanılmasına; her şeyden şüphe ederek başlayıp şüphe etmediğin şeyleri bulduğun ölçüde gerçeğe ulaşılmasına ne denir?
 Metodik Şüphe

59. Septik filozoflar kimlerdir?
 Zenon
 Demokritos
 Protagoras
 Gorgias
 Pyrrhon
 Timon

60. Doğru bilginin insana göre olduğunu savunan görüşe ne denir?
 Görecilik (relativizm)

61. “Hiç bir şey yoktur, olsa da bilinemez, bilinse de başkalarına aktarılamaz" sözü hangi filozofa aittir?
 Gorgias

62. Timon Pyrrhon'un öğretisini üç soruyla özetler: bu sorular nelerdir?
 Nesnelerin gerçek yapısı nedir?
 Nesneler karşısında durumumuz ne olmalıdır?
 Nesneler karşısında doğru bir duruştan ne kazanırız?

63. Felsefi Düşüncenin Nitelikleri nelerdir?
 Sorgulayıcılık
 Kuşkuculuk
 Eleştiricilik
 Bütünleştiricilik
 Evrensellik
 Yığılma (kümülatif olma)

64. Zorunlu, kesin ve genel geçer bilginin akıldan, düşünceden doğduğunu savunan görüş hangisidir?
 Rasyonalizm (Akılcılık)

65. “Bildiğim tek şey, hiçbir şey bilmediğimdir.” diyen filozof kimdir?
 Sokrates

66. Platon’a göre evren çeşitleri nelerdir?
 Duyular evreni
 İdealar evreni

67. İçinde yaşadığımız ve duyularımızla algıladığımız evren hangi evren türüdür?
 Duyular evreni

68. Bu evrendeki her şeyin ilk örneklerini oluşturan evren hangisidir?
 İdealar evreni

69. Aristoteles’e göre idealar ayrı bir evrende değildir. Bu evrendeki varlıkların içinde bulunan özlerdir. Bu öze ne denir?
 Form

70. Farabi’ye göre bilginin kaynakları nelerdir?
 Duyu
 Akıl
 Nazar

71. Bilgimizin biricik kaynağının deney olduğunu savunan görüş hangisidir?
 Deneycilik(Emprizm)

72. “İnsan zihni doğduğu an boş bir levha gibidir” diyerek zihinde doğuştan gelen hiçbir bilgi olmadığını öne süren filozof kimdir?
 John Locke

73. “Akıl yalnızca algıların toplamıdır” diyen görüş hangisidir?
 Duyumculuk (sansüalizm)
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir