9. Sınıf Türk Edebiyatı 1. Dönem 1. Yazılı Soruları

Cevapla
Kullanıcı avatarı
öğretmenim
Mesajlar: 516
Kayıt: 16 Ara 2017 21:56
İletişim:

31 Tem 2018 14:27

                          

 
                                    2015-2016  ÖĞRETİM YILI,  ……………………………….  LİSESİ,

                          9.SINIFLAR  TÜRK EDEBİYATI DERSİ  1. DÖNEM  1. SINAV:        ………………

ADI SOYADI :…………………………………………

Numarası: ……………………………………..

Sınıfı:       ………………………………………..

             Her soru 10 puan değerindedir. Süre 40 dakikadır. Başarılar dileriz.                  Aldığı puan:

 

“Sanat”   ve  “zanaat”   sözleriyle ne ifade edilmektedir? Açıklayınız.
     Sanat :Kendine özgü  üslubu olan özgün eserler sanat kapsamında değerlendirilir. ( edebiyat, resim, müzik vs.)5p

    Zanaat: Kendine özgü niteliği olmayan daha çok endüstriyel amaçla kopyalama yoluyla üretilen eserlerdir.

      ( Marangozun  ürettiği pencere doğraması, demircinin ürettiği  ferforje işler örnektir.)5p



“Edebiyat ve gerçeklik” konusunu,  sosyoloji (toplum ) veya psikoloji (zihin ve ruh)  bilminden yararlanılarak yazılmış bir edebî  eserden  hareketle açıklayınız. ( Yaprak Dökümü, Çalıkuşu, Hanımın Çiftliği veya Dokuzuncu Hariciye Koğuşu  gibi eserleri dikkate alınız.) 10p
   Yazar, sosyal bir gerçekliği kendi zihniyetinin süzgecinden geçirerek kurgulayıp bir roman haline getirebilir. Yaprak Dökümü  geleneksel yaşamı temsil eden babayla,   batıya özenen çocuklarının yaşadığı sorunlar üzerine  gözlem ve araştırma yapılarak kurgulanmış  edebi gerçekliktir. Yazarın toplumbilimle ilgisi olmazsa bu konuda eser vermesi mümkün değildir.

(Dokuzuncu Hariciye Koğuşu ise yazarın kendi gerçekliğinden yola çıkılarak oluşturulmuş psikolojik bir edebi eserdir. Yazarın ruhsal çözümleme yapabilmesi için psikoloji biliminden yararlanması ve gözlem yapması gerekiyor.)

Türk Edebiyatı hangi ana dönemlere ayrılır? Tarihi sırasına göre yazınız.  10p
                       a.İslamiyet’in kabulünden önceki  Türk edebiyatı   4p

                       b.İslamiyet’in etkisi altındaki Türk edebiyatı   3p

Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı. 3p
 



                 I .Metin:



“  ben sana mecburum bilemezsin
adını mıh gibi aklımda tutuyorum
büyüdükçe büyüyor gözlerin
ben sana mecburum bilemezsin
içimi seninle ısıtıyorum.

…”



mıh: Çivi

                        II. Metin:

“…

Vehm ilen söyler dil-i mecrûh peykânın sözün
İhtiyât ile içer her kimde olsa yare su



Gam güni itme dil-i bîmârdan tîgun dirîğ
Hayrdur virmek karanu gicede bîmâra su …”

    III.  Metin:



Şu dağlar olmasaydı

Çiçeği solmasaydı

Ölüm Allah’ın emri

Ayrılık olmasaydı

 

vehm: Korkmak, çekinmek

dil-i mecruh: Yaralı gönül

peykan: Kirpik

ihtiyat: Sakınmak

yare: yara

dil- bimar:Hasta gönül

itme: Esirgeme

karanu: Karanlık

tiğ:Kılıç

diriğ: Keskin

bimar. Hasta







Yukarıdaki 1. Metnin hangi geleneğe uygun bir örnek olduğunu ya da Türk edebiyatının hangi bölümü içinde yer aldığını nedenleriyle birlikte yazınız.10p


Modern Türk edebiyatı geleneğine örnektir.     5p              Ölçüsüz yazılmıştır.     5p





Yukarıdaki II. Metnin hangi geleneğe uygun bir örnek olduğunu yani Türk edebiyatının hangi bölümü içinde yer aldığını nedenleriyle birlikte yazınız.10p
Divan Edebiyatı geleneğine örnektir.  4p

     Nazım birimi beyittir.      3p                                Dili ağırdır.               3p



Yukarıda verilen metinlerden yararlanarak aşağıda istenen bilgileri ilgili boşluklara yazınız.
Metnin teması:2p ……özlem
III. Metnin teması:2p  …… ayrılık

Metnin konusu(Bir cümle halinde yazınız.)3p Şair sevgilisini  unutamadığını ve onu çok özlediğini söylüyor.
III. Metnin konusu(Bir cümle halinde yazınız.)3p  İnsanın Allah’ın emri olan ölümü değil de sevdiklerinden ayrı düşeceğini  sorun etmesi. ( Ölümle gelen ayrılığın verdiği şikayet.)

 









                               IV. Metin:

“   …

Başka sanat bilmeyiz karşımızda dururken
Yazılmamış bir destan gibi Anadolu’muz
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
Sana uğurlar olsun... ayrılıyor yolumuz”

Sanat, Faruk Nafiz Çamlıbel

, 7-   a) Genel olarak zihniyet nedir?  (6p)

Bir dönemdeki dinî, siyasi, ekonomik, sivil, askerî hayatın duygu, anlayış ve zevkler bütünü zihniyeti oluşturur.

 

    (Zihniyet,  dönemin siyasi, dini, sosyal, ekonomik vb. maddi/manevi unsurların esere yansımasıdır. )



  

 7-  b) Sanat şiirinden  alınan yukarıdaki IV. Metinde,  F. Nafiz Çamlıbel’in zihniyetiyle ilgili en belirgin özelliği yazınız. (4p)

           Meydana getirdikleri  sanat eserlerine Anadolu’nun kaynaklık etmesi.

           ( Anadolu  sevgisinin sanat anlayışlarına hakim olması.)

 

Sanat şiirinden alınan yukarıdaki IV. Metne göre yanıtlayınız:
Nazım birimi:2p  ……………………dörtlük

Uyak dizilişi( şeması):2p  …………………         abab  (çapraz uyak)

Birinci ve üçüncü mısraların ( dizelerin) uyak  (kafiye) çeşidi  (Şiir üzerinde gösterebilirsiniz.):3p



……   dur -  urken :          -ur  sesleri tam uyaktır.

…….. tuttur - urken



Birinci ve üçüncü mısraların –varsa-  redifleri:3p

- urken sesleri rediftir.

                                      Metin
“Ekvatordan kuzey-güney yönünde birer derece açıyla geçerek bir kutuptan ötekine uzanan daire yaylandır. Ekvatorun çevresi 360 derece olduğundan 360 meridyen bulunur. Meridyenler arasındaki uzaklık ekvator üzerinde yaklaşık 111 km'dir. Bu uzaklık, ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe daralır. Meridyenlerin birleştiği kutuplarda bir nokta hâlini alır. Meridyenlerin yerini belirtmek için Londra'daki Greenwich (Grinviç) gözlemevinden geçen meridyen esas alınmıştır. "0" derece olarak kabul edilen bu meridyen başlangıç meridyenidir. Bunun doğusunda bulunan 180 meridyene doğu meridyenin, batısında bulunan 180 meridyene batı meridyeni denir. Ayrıca başlangıç meridyeninin doğusundakine Doğu Yarım Küre, batısındakine Batı Yarım Küre denir.”



IV. ve V. Metinlerden de yararlanarak öğretici metinlerle edebi metinlerin en belirgin özelliklerini yazınız.  10p


Öğretici metinler: Sözcükler gerçek anlamlarıyla kullanılır.2p   Nesnel anlatım vardır.2p

                             Dil göndergesel işlevde kullanılır.1p

Edebi metinler: Sözcükler mecaz anlamlarıyla da kullanılır. 2p   Öznel anlatım vardır. 2p 

                           Dil sanatsal(şiirsel) işlevde kullanılır.  1p



Metin
  10.  Yandaki  VI. Metinde şairin asıl anlatmak istediği duygu veya düşüncesi nedir? Şair, düşüncülerini anlatırken hangi  edebi sanatlardan  yararlanmıştır? Açıklayınız. 10p
“Sana dert dökmeye yetmiyor bir gün
Kâğıt bile mısralardan tedirgin
Vakit gece, kalem hasta, göz yorgun
Yazamadım, yazılmıyor sultanım”



Sevdiğinden ayrı düşen  aşığın  derdini dökecek mektup yazmak için kendisinde güç bulamadığı anlatılıyor. 4p

Kağıdın tedirginliği, kalemin hasta düşmesi insana özgüdür. Kağıt ve kalem kişileştirilmiş ve teşhis sanatı yapılmıştır.3p

Kağıt, kalem yazmak sözcükleri anlamca ilişkili olduğu için tenasüp sanatı yapılmıştır.3p
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj

“Türk Dili ve Edebiyatı” sayfasına dön

  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 9 misafir