SMMM ve YMM Meslek hukuku ders notları

Cevapla
Ahmet Urgu
Mesajlar: 24
Kayıt: 11 Eki 2016 22:16
İletişim:

11 Eki 2016 22:37

1. KONU 3568 SAYILI SMMM ve YMM KANUNU

3568 Sayılı Kanunun Amaçları;
• İşletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak,
• Faaliyet sonuçlarını mevzuat çerçevesinde denetlemek,
• Yüksek mesleki standartları oluşturmak,
• Odaların ve birliğin kurulması, teşkilat, faaliyet ve denetimlerine, organların seçimine dair esasları düzenle-
mektir.
Bu Kanun hükümlerine göre meslek icrasına hak kazananlara ‘Serbest Muhasebeci Mali Müşavir’ , ‘Yeminli Mali Müşavir ‘ denir.

SMMM Mesleğinin Konusu (çalışma konuları nelerdir yani)
Gerçek ve Tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin;
• Defter tutmak, (Bilanço, Kar –zarar tablosu ve beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri yapmak)
• Muhasebe sistemlerini kurmak, geliştirmek, işletmecilik, muhasebe, finans ve bunların uygulamaları ile ilgili
İşlerini düzenlemek veya bu konularda müşavirlik yapmak
• Mali tablo ve beyannamelerle ilgili yazılı görüş vermek
• Tahkim ve bilirkişilik yapmak

YMM Mesleğinin Konusu ( çalışma konuları nelerdir yani)
• Muhasebe sistemlerini kurmak ve geliştirmek
• Tahkim ve Bilirkişilik yapmak
• İnceleme, tahlil, denetim yapmak
• Mali tablo ve beyannamelerle ilgili yazılı görüş vermek
• Tasdik işlerini yapmaktır.

NOT: YMM’ler kendi defter ve beyannameleri dışında;
Muhasebe ile ilgili defter tutamazlar, muhasebe bürosu açamazlar, muhasebe bürolarına ortak olamazlar, 3.derece
ye kadar akrabalarıyla iş yapamazlar.

Meslek ünvanların haksız kullanılması
Kanunen kullanmaya yetkisi olmayanlar tarafından SMMM, YMM ünvanlarının veya bu kavramlara karışacak benzer
Her türlü unvan, ibare ve remizlerin kullanılması yasaktır. Odalar, aykırı davranışları öğrendiklerinde Cumhuriyet
Savcılığına bildirmek mecburiyetindedirler.

Meslek Mensubu olabilmenin GENEL ŞARTLARI
• T.C vatandaşı olmak. (Yabancı SMMM’ ler hakkındaki hüküm saklıdır)
• Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak.
• Kamu haklarından mahrum olmamak
• TCK’nın 53.mad. gereği suçlardan (Milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk,
zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi suçlardan ceza almamış olmak
• Disiplin ve ceza soruşturması sonucunda memuriyetten çıkarılmamış olmak
• Meslek şeref ve haysiyetine aykırı davranmamış olmak.





SMMM olabilmenin ÖZEL ŞARTLARI
• Hukuk, iktisat, maliye, işletme, muhasebe, siyasal bilimler dallarında eğitim veren lisans ve lisansüstü kurumlardan mezun olmak
• En az 3 yıl staj yapmış olmak
• SMMM ‘lik sınavını kazanmış olmak
• SMMM ruhsatını almış olmak


YMM olabilmenin ÖZEL ŞARTLARI
• En az 10 yıl SMMM ‘lik yapmış olmak
• YMM ‘lik sınavını vermiş olmak
• YMM ruhsatını almış olmak
• YMM ‘lik mesleğine kabul edilenler, görevlerine fiilen başlamadan önce, ASLİYE TİCARET MAHKEMESİNDE yemin ederler.

SMMM SINAVI (KOMİSYON)
• Serbest muhasebeci mali müşavirlik sınavı Birlik (TÜRMOB) tarafından yazılı yapılır.
• Sınav komisyonu 7 üyeden oluşur.
- Maliye ve Bakanlığından 2 üye,
- YÖK 5 kişi önerilir, 3 kişi seçilir. Maliye bakanı seçer.
- TÜRMOB 4 kişi önerilir, 2 kişi seçilir. Maliye bakanı seçer.
- Sınav komisyon üyeliklerine aday gösterileceklerin; ilgili alanlarda lisans veya lisansüstü seviyesinde mezun olmaları ve bu konularda 15 yıl çalışmış olması şarttır.

YMM SINAVI (KOMİSYON)
• YMM ‘lik sınavı BİRLİK tarafından yazılı yapılır.
• Sınav komisyonu biri başkan olmak üzere 7 üyeden oluşur.
- Maliye Bakanlığından 4 kişi, Vergi denetim elemanları arasından
- YÖK 2 kişi önerir, 1 kişi seçilir.
- TÜRMOB 4 kişi önerir, 2 kişi seçer.
- Maliye Bakanlığı seçer.
- Sınav komisyon üyeliklerine aday gösterileceklerin; ilgili alanlarda lisans veya lisansüstü seviyesinde mezun olmaları ve bu konularda 15 yıl çalışmış olması şarttır

BİLİRKİŞİ HEYETİ
SMMM ve YMM sınav sonuçlarının yargı mercilerine intikal etmesi ve mahkemece bilirkişi incelemesine gerek
görülmesi halinde, sınav komisyonunda görev almamış olmaları kaydıyla;
- Biri Maliye bakanlığı merkezi vergi denetim elemanı
- Biri alanında uzman meslek mensubu
- Biri ise dava edilen sınav konusunda ihtisas sahibi öğretim üyesinden oluşan 3 kişilik bilirkişi heyeti tayin edilir.

Yabancı UYRUKLU SMMM ‘ler
Karşılıklılık şartı ile bir mali müşavirin ülkemizde faaliyetlerini yürütebilmeleri için Maliye Bakanlığının teklifi
Üzerine Başbakanın onayı ile izin verilebilir.

Meslekle ilgili konularda çalıştırılmayacak olanlar
Meslek mensupları, kişisel veya ortak bürolarında mesleği yapmaları yasaklananları çalıştıramayacakları gibi,
bunlarla her ne şekilde olursa olsun meslekleri ile ilgili işbirliği yapamazlar.


STAJ VE STAJ SÜRESİNDEN SAYILAN HİZMETLER
1. Vergi incelemesine yetkili olanların, bu yetkiyi aldıktan sonra kamu hizmetinde geçen süreleri
2. Hazine müsteşarlığı Hazine kontrolörleri kurulunda denetim yetkisine sahip olarak çalışan denetim elemanlarının bu hizmetlerde geçen süreleri ile Bankacılık kanunu uyarınca banka denetimine yetkili olanların bu hizmetlerde geçen süreleri
3. SPK ‘ nda denetime yetkili olarak çalışanların bu hizmetlerde geçen süreleri
4. TMS kurulunda görev yapan denetim yetkisine sahip Başbakanlık müfettişlerinin bu hizmetlerde geçen süreleri
5. Sanayi ve Ticaret bakanlığı müfettişleri ve kontrolörlerinin denetim hizmetlerinde geçen süreleri
6. Vergi yargısında görev yapan hakimlerin bu görevlerde geçen süreleri
7. Kamu kuruluşlarının veya Bilanço esasında defter tutan özel kuruluşların muhasebe birimlerinde birinci derece imza yetkisine haiz, muhasebenin sevk ve idare edilmesinden veya mali denetiminden sorumlu bulunanların bu hizmetlerde geçen süreleri
8. Kanunda sayılan konularda öğretim üyesi, öğretim görevlisi veya araştırma görevlisi olarak çalışanların bu görevlerde geçen hizmet süreleri
9. Doktoranın 18 ayı stajdan sayılır.
10. Lisansüstü eğitimin 1 yılı stajdan sayılır.

2. KONU SMMM ve YMM ODALARI

SMMM VE YMM ODALARI
* SMMM ve YMM odaları ayrı ayrı kurulur.
ODALARIN KURULUŞ AMAÇLARI
1. Meslek mensuplarının mesleki ihtiyaçlarını karşılamak
2. Mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak
3. Mesleklerin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak
4. Meslek mensuplarının birbirleriyle ve iş sahipleri ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak

Odalar kuruluş amaçları dışında faaliyette bulunamaz.

ODALARIN KURULUŞU
1. Bölgesi içinde kendi mesleği konusunda en az 250 meslek mensubu bulunan il merkezlerinde ve bölgesi içinde 250 meslek mensubu bulunan ilçelerde (Büyükşehir belediye sınırları içindeki ilçeler hariç) bir oda kurulur.
2. Ayrı ayrı kurulan SMMM ve YMM odaları, bulundukları ilin veya ilçenin adıyla anılır.
3. Ancak, ilçelerde oda kurulabilmesi için o ilçedeki en az 100 meslek mensubunun yazılı başvurusu aranır.
4. Yeterli sayıda meslek mensubu bulunmayan ve oda kurulamayan yerlerin en yakın odaya bağlanmasına veya bölge odaları kurulmasına BİRLİKÇE karar verilir.(Karar Maliye Bakanlığına bildirilir.)
5. Odalar, kuruluşlarını Birlik Yönetim Kurulu aracılığıyla Maliye Bakanlığına bildirmekle tüzelkişilik kazanır.
6. Odalara üye olmayan meslek mensupları mesleki faaliyette bulunamazlar.

* Amaçları dışında Faaliyet gösteren odaların sorumlu organlarının görevlerine son verilmesi
Amaçları dışında Faaliyet gösteren odaların sorumlu organlarının görevlerine son verilmesine ve yerlerine yenilerinin seçilmesine, Maliye Bakanlığının veya bulundukları yer CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞININ istemi üzerine,
o yerdeki ASLİYE HUKUK MAHKEMESİNCE basit usule göre yargılama yapılarak karar verilir ve dava en geç 3 AY içinde sonuçlandırılır.
Görevlerine son verilen organların yerine en geç 1 AY içerisinde yenileri seçilir. Yeni seçilenler eskilerin süresini tamamlarlar.

ODALARIN GELİRLERİ
1. Odaya giriş ücreti
2. Yıllık üye aidatları
3. Yardım ve bağışlar
4. Mesleki eğitime yönelik kurs ve staj ücretleri
5. Diğer çeşitli gelirler

NOT: Meslek mensuplarından kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar ile mesleği fiilen icra etmeyenler, odaya giriş ücreti ve yıllık üye aidatlarını % 50 indirimli olarak öderler.

ODALARIN ORGANLARI
1. GENEL KURUL
2. YÖNETİM KURULU
3. DİSİPLİN KURULU
4. DENETLEME KURULU

BİRLİĞİN ORGANLARI
1. GENEL KURUL
2. YÖNETİM KURULU
3. DİSİPLİN KURULU
4. DENETLEME KURULU


Oda ve Birlik Organlarının Denetimi
Maliye bakanlığı oda ve birlik organlarının görevlerini kanun hükümlerine uygun olarak yapıp yapmadıklarını ve mali işlemlerini hazırlayacağı yönetmelikte belirlenecek esaslara göre denetlemeye yetkilidir. Odalar her yıl sonu itibariyle mevcut üyelerine ilişkin olarak Maliye bakanlığınca talep edilecek bilgileri, Ocak ayı sonuna kadar bildirmekle yükümlüdür. Odalar ve birlik her yılın faaliyet raporlarını ve mali tablolarını izleyen yılın Ocak ayı sonuna kadar internet sitesinde yıl sonuna kadar kalmak üzere yayımlar.

Odaların ve Birliğin Yurt dışında temsili
Odaları veya birliği temsil etmek üzere; milletlerarası toplantı ve kongrelere katılmak, Maliye Bakanlığının iznine tabidir.

Meslek Sırları
Meslek mensupları ve bunların yanında çalışanlar, işleri dolayısıyla öğrendikleri bilgi ve sırları ifşa edemezler. Ancak suç teşkil eden hallerin yetkili mercilere duyurulması mecburidir. Tanıklık sırrın ifşası sayılmaz.

Mesleki Geliştirme Eğitimi
Meslek mensuplarının, mesleki faaliyetlerini fiilen devam ettirmeleri için Birlik ve odalar tarafından düzenlenecek mesleki geliştirme ve eğitim seminerlerine katılmaları zorunludur. Meslek içi eğitimle ilgili konular, eğitim programları ve süreleri ile diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

REKLAM YASAĞI
Meslek mensupları iş elde etmek için reklam sayılabilecek faaliyetlerde bulunamazlar. Tabela veya basılı kağıtlarında ruhsatname ile belirlenen mesleki unvanları dışında başka sıfat kullanamazlar.



3.KONU SMMM ve SMMM ‘lik YÖNETMELİĞİ

SMMM STAJ YÖNETMELİĞİNE GÖRE;
ADAY MESLEK MENSUBUNUN STAJIYLA İLGİLİ İLKELER
1. Stajın amacı, mesleki disiplin, bilgi, deneyim ve yeterliliğe sahip meslek mensubu yetiştirmektir.
2. Aday meslek mensuplarının kendilerini yetiştirmelerine imkan sağlayacak ve yanında veya gözetim ve denetiminde staj yapılan meslek mensubunun mesleki faaliyetlerini aksatmayacak bir staj uygulaması esastır.
3. Staja giriş sınavını kazananların stajı tamamlayabilmesi için, TESMER tarafından düzenlenen eğitim programlarını tamamlayıp eğitim programı sonunda yapılacak sınavlarda başarılı olması ve staja ilişkin meslek mensubunca düzenlenecek tezkiyelerde olumlu değerlendirme almış olması şarttır.
4. Tezkiye olumlu değerlendirme ölçütü, 100 üzerinden yapılacak değerlendirmede 80 ve üzeri notu ifade eder.
5. Staj, TESMER tarafından hazırlanan program çerçevesinde fiilen tamamlanır.

STAJIN HEDEFLERİ
1.Meslek etiğini ve meslek bilincini yerleştirmek
2.İlgili mevzuatı ve uygulamayı doğru ve etkili bir biçimde öğretmek mesleki bilgileri geliştirmek
3.Yabancı dil ve bilgi teknolojileri eğitimine olanak sağlamak
4.Mesleki uygulamalarda uluslar arası ve ulusal standartları etkin kılmaktır.


STAJIN YAPILMASI VE YÖNTEMİ
Staja her yılın Mayıs, Eylül ve Ocak aylarında başlanır. Staj kesintisiz yapılır. Yapılan denetlemelerde 1 yılda 3 defa mücbir sebep olmaksızın staj mahallinde bulunmayanların stajı iptal edilir. Staj sırasında mesleğin icrasına ilişkin tüm konuların staj mahallinde, aday meslek mensubuna gösterilmesi ve öğretilmesi esastır.


Temel eğitim ve staj merkezi (TESMER )
SMMM ‘ler ve YMM ‘ler odaları birliği staj programlarının hazırlanması, uygulanması ve denetlenmesi ile görevli bir ‘Temel eğitim ve staj merkezi kurar.’Bu merkez staj programlarının her yıl yenilenmesine, stajların düzenli ve disiplinli yapılmasına ve stajların denetlenmesine yönelik tedbirleri hazırlar ve odalara bildirir. TESMER Birlik yönetim kurulunca meslek mensupları arasından seçilen 5 üye tarafından yönetilir. Üyelerin ücret veya huzur hakları Birlik Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. TESMER stajyerlerle ilgili staj kütüğü oluşturur.

İzin durumu
Aday meslek mensubuna 4857 sayılı iş kanununa göre izin kullandırılır. Staj değerlendirmeleri ve odalar arasında nakil için 7’ şer gün izin verilir.


4. KONU YMM ve SMMM SINAV YÖNETMELİĞİ

Sınavlarla ilgili temel esaslar
1. YMM ve SMMM adaylarının yeterliliğinin ölçülmesinde sınava tabi tutulmaları ve sınavlarda başarılı olmaları esastır.
2. Sınavlar YMM ve SMMM adayları için genel ve özel şartlar ile mesleklerin gerektirdiği diğer nitelikler göz önüne alınarak yapılır
3. Yazılı olarak yapılacak sınavlarda gizlilik esastır
4. Sınavlarla ilgili diğer hususlar Birlikçe belirlenir.



Sınav Zamanları
Birlik; YMM sınavlarını yılda 2 kez, SMMM sınavlarını ise staj dönemlerini gözeterek yılda 3 kez yapar. Sınav günleri ve yerleri, sınav gününden en az 1 ay önce Resmi gazetede yayımlanmak ve odaların ilan tahtalarına asılmak suretiyle ilan edilir.

Sınavların Yapılması
Sınav listelerinde yer almayanlar ve sınav giriş belgesi olmayanlar sınava giremezler. Sınavlar duyurulan saatlerde başlar ve biter. Sınav soruları adayların huzurunda yetkililerce sınav mahallinde mühürlü zarflardan çıkarılır ve adaylara okunur veya dağıtılır. Sınavlarda köşesi kapanabilir ve mühürlenmiş özel kağıtlar kullanılır. Kopya çekenler ve verenler hakkında tutanak düzenlenerek ilgilinin sınavı geçersiz sayılır bu kişiler sınav mahallinden çıkarılır. Bunlar sınava bir yıl süreyle alınmazlar. Sınav bitiminde bitiş saatini, sınava girenlerin sayısını, kaç kağıt kullanıldığını gösteren bir tutanak düzenlenir ve sınav yetkilileri ile sınavı son terk eden iki aday tarafından imzalanır.

Sınav Notları
1. YMM ‘lik sınavında başarılı sayılmak için sınav konularının her birinden 100 üzerinden en az 50 alınması şartıyla, alınan notların aritmetik ortalamasının en az 65 olması gerekir.
2. SMMM ‘lik sınavında başarılı olmak için her konudan 100 üzerinden en az 50 almak şartıyla, sınavın tüm konularının notları toplanır ve aritmetik ortalaması alınır. Başarılı sayılmak için bu ortalamanın en az 60 olması gerekir.

NOT: Yanında staj yapılan meslek mensubu tarafından verilen tezkiye not ortalaması ayrı bir ders gibi ortalamaya dahil edilir.

Sınavların Geçersiz Sayılması
Sınava katılanlardan genel ve özel şartları taşımadıkları anlaşılanların sınavları geçersiz sayılarak iptal edilir. Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında ayrıca, TÜRK CEZA KANUNUNUN ilgili hükümlerinin uygulanması için CUMHURİYET SAVCILIĞINA suç duyurusunda bulunulur.

Sınav Sonuçlarına İtiraz
Sınava katılanlar sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar sonuçların odalarda ilan tarihinden itibaren 15 gün içinde bir dilekçe ile birliğe yapılır. Bu itirazlar Birlikçe en geç 30 gün içinde incelenip karara bağlanır ve sonuç itiraz edene yazılı olarak bildirilir.

TEKRAR SINAVA GİREBİLME
YMM Sınavı
YMM ‘lik sınavında başarılı olamayanlar, sınav sonuçlarının ilanı tarihinden itibaren en çok 2 yıl içinde 3 sınava daha girebilir. Bu sınavlar 100 üzerinden 65 puandan az not alınan konuları kapsar.

SMMM ‘lik Sınavı
SMMM’lik sınavında başarılı olamayanlar sınav sonuçlarının ilanı tarihinden itibaren en çok 2 yıl içinde 4 sınava daha girebilir. Bu sınavlar 100 üzerinden 60 puandan az not alınan konuları kapsar.
Bu sınav haklarını süresi içinde kullanmayanlar veya başarılı olamayanlar 2 yıl süreyle meslek sınavlarına alınmazlar. 2 yıllık süreyi dolduranlardan dileyenler yeniden tüm konuları kapsamak üzere sınavlara katılabilirler.

Sınav Belgelerinin Saklanması
Başarılı olanların belgeleri, ilgililerin Birlik meslek kütüğündeki dosyasında saklanır. Başarısız olanlarla ilgili sınav belgeleri ise Birlikçe 3 yıl süre ile saklanır.


5.KONU SMMM ve YMM ‘LERİN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

SMMM ve YMM ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
Amacı; SMMM ve YMM ‘ lerin çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.

GENEL MESLEKİ STANDARTLAR
1. Meslek Unvanı ile Yeterlilik ilkesi: Mesleki unvanları alarak, Kanunun belirttiği mesleki yeterliliği kanıtlamış olan meslek mensupları meslek unvanlarının gerektirdiği saygı ve güvene yakışır bir şekilde hareket etmek zorundadır.

2. Mesleki eğitim ve bilgi : Mesleki bilgi, mesleki konularda eğitim yapılarak geliştirilir. Bu eğitim çalışmaları Birlik ve Odalarca yürütülür.

3. Dürüstlük, Güvenilirlik ve Tarafsızlık : Dürüstlük , güvenilirlik ve tarafsız olma şartı mesleğin temelini oluşturur. Meslek mensupları çalışmaları sırasında çıkar çatışmalarından uzak kalırlar ve görevlerini sürdürürken gereken mesleki özen ve titizliği gösterirler.

4. Sır Saklama : Meslek mensupları ve bunların yanlarında çalışanlar mesleki faaliyetleri dolayısıyla öğrendikleri bilgi ve sırları mesleki faaliyetlerine son verseler bile ifşa edemezler, çeşitli kanunlarla muhbirlere tanınan hak ve menfaatlerden faydalanamazlar; ancak adli yargıya göre suç teşkil eden hallerin yetkili mercilere duyurulması mecburidir.Tanıklık sırrın ifşası sayılmaz.


5. Sorumluluk :
- Sosyal sorumluluk : Meslek mensupları mesleği ifa ederken toplum ve devlete karşı sorumluluk taşırlar.
- İşletme sahip ve yöneticilerine karşı sorumluluk : Meslek mensupları, işletme sahip ve yöneticilerine, isabetli karar alabilmeleri için doğru ve güvenilir bilgiler sağlarlar.
-Meslektaşlara karşı sorumluluk : Meslek mensupları, ilgili yönetmelikler çerçevesinde ve mesleki eğitimde birbirlerine her türlü bilgiyi vermek ve aktarmak sorumluluğunu taşırlar.
6. Bağımsızlık : Meslek mensupları, çalışmalarını kendi sorumlulukları altında tam bir bağımsızlıkla yürütürler. Bağımsızlık mesleğin temeli ve vazgeçilmez bir unsurudur. Meslek mensupları bağımsızlıklarına gölge düşürecek ilişkilerden ve davranışlardan kaçınmalıdırlar.

7. Haksız Rekabet : Meslek mensupları, başka bir meslek mensubu ile mesleki sözleşmesi devam eden gerçek ve tüzel kişilere mesleki hizmet vermeye girişemezler.Aynı şekilde ücret ve eleman temini gibi konularda meslek mensupları birbirlerine zarar verecek davranışlarda bulunamazlar.

BÜRO EDİNME ZORUNLULUĞU
Her meslek mensubu mesleki faaliyetine başlamadan önce; bağlı olduğu oda bilgisinde işyeri açmak zorundadır. Açılan işyerleri bağımsız büro şeklinde olup, başka bir serbest meslek faaliyeti veya ticarethane ile iç içe olamaz. Mesleki faaliyetler aynı zamanda ev olarak kullanılan ikametgahlar da yürütülemez. Bir meslek mensubunun
Birden fazla bürosu olamaz. Birlikte çalışan meslek mensupları da ayrı büro edinemezler. Ortaklık bürosu veya şirket kurulması halinde de işyeri açılması mecburidir. Mesleki faaliyette bulunmayan meslek mensupları ikametgahlarının bulunduğu bölgenin odasına kaydolurlar. Bir şirketin bir başka ilde şube açabilmesi , o ildeki ilgili meslek odasının çalışanlar listesine kayıtlı, şirketi temsil ve ilzama yetkili bir ortak görevlendirmesi halinde mümkündür. İşyerini veya ikamet adresini değiştiren meslek mensupları ile bunların kurdukları ortaklık büroları ve şirketler 15 gün içinde yeni adreslerini bağlı oldukları odalara bildirmek zorundadırlar. İşyeri açılışına ilişkin gerekli yoklama odalar tarafından yapılır. Vergi dairelerince mükellefiyet tesisinde oda sicil belgesi aranır.
Büro edinen meslek mensupları odaya kayıt olduktan itibaren 3 ay içinde BÜRO TESCİL BELGESİ almak zorundadırlar. Büro tescil belgeleri 2 yılda bir vize ettirilir.

ÇALIŞMA KONULARINDA
SÖZLEŞME YAPILMASI GEREKENLER
1.Defter tutmak
2.Süreklilik arz eden müşavirlik hizmetinde
3.Denetim
4.Yeminli mali müşavirlerin tasdik işlemleri

Sözleşmede bulunması gereken asgari bilgiler
1.Tarafların açık adresleri, vergi daireleri ve vergi daireleri sicil numaraları
2.Yapılacak işlerin amacı, kapsamı
3. Tarafların sorumluluk ve yükümlülükleri
4. Ücret tutarı ve ödeme şekli
5. Sözleşme yeri, tarihi ve süresi

Defter ve Belgelerin Saklanması ve iadesi
Meslek mensupları kendilerine tevdi edilen defter ve belgeleri işlerinin gerektirdiği süre içinde iyi niyetle muhafaza etmek ve işin bitiminde iade etmek zorundadırlar. Şu kadar ki defter ve belgelerin geri alınması, sahibine yazı ile bildirilmiş olduğu hallerde saklama mükellefiyeti bildirme tarihinden itibaren 1 ay içinde sona erer. İşin bitiminden itibaren 1 ay içinde sahipleri tarafından alınmayan defter ve belgeler bir yazı ile ilgililerin bağlı olduğu vergi dairesine teslim edilir.


Ortaklık Bürosu veya Şirket Kurarak Mesleki Faaliyette Bulunma
Birden çok meslek mensubu, ortaklık bürosu veya şirket kurarak mesleki faaliyette bulunabilirler.
- Meslek mensuplarının büro veya şirketlerde sürdürdükleri faaliyetler ticari faaliyet sayılmaz.
- Ortaklık bürosu veya şirket ancak aynı unvana sahip meslek mensupları arasından kurulabilir.
- Kanunda belirtilen kendi faaliyet konuları dışında başka işlerle uğraşamazlar.
- Ortaklık bürosu veya şirketlerde yapılan işlerden doğacak cezai sorumluluk işi yapan meslek mensubuna aittir.
- Ortaklık bürosu veya şirketlerin unvanında meslek unvanının açık şekilde kullanılması zorunludur.
- Ortaklık bürosu veya şirketlerin unvanlarında yabancı isim ve unvanlar kullanılmaz.

BAŞKA ODAYA NAKİL TALEBİ
Mesleki faaliyette bulunan meslek mensupları nakil için yeni iş yeri merkezinin bulunduğu oda yönetim kuruluna yazı ile başvurur. Gerekli incelemeler yapılır. Talebin kabulü halinde meslek mensubunu odaya kayıt eder. Başvurulan oda yönetim kurulu nakil talebinin odaya varış tarihinden itibaren 1 ay içinde bir karar vermezse nakil talebi kabul edilmiş sayılır. Nakil talebinin başvurulan odaca reddi halinde, meslek mensubu kararın kendisine tebliğinden itibaren 15 gün içinde Birliğe itiraz edebilir. Birlik bu itirazı 15 gün içinde karara bağlar. Birliğin vereceği karar nihaidir.

ÇALIŞANLAR LİSTESİNDEN SİLİNMEYİ GEREKTİREN HALLER
Aşağıdaki hallerde meslek mensubunun adı çalışanlar listesinden yönetim kurulu kararıyla silinir;
1. Meslek mensubunun, mesleki faaliyette bulunmayacağını yazılı olarak bildirmesi veya çalışma bürosunu kapatmış olması ya da durumun oda tarafından tespit edilmiş olması
2. Çalışma bürosunu oda bölgesi dışına nakletmiş bulunması
3. Kanuna göre meslekten çıkarmayı gerektiren cezalara çarptırılması
4. Meslek mensubu olmak için kanunun aradığı şartların sonradan kaybedilmiş olması
5. Ruhsatnamenin verildiği tarihte, verilmemesini gerekli kılan sebeplerin varlığının sonradan tespit edilmiş olması
Çalışanlar Listesinden Silinme
Çalışanlar listesinden, silinmeyi gerektiren hallerin sona erdiğini ispat eden meslek mensubu bu listeye yeniden yazılır. Karar yazılı olarak ilgiliye tebliğ edilir. Meslek mensubu, silme kararı kesinleşinceye kadar mesleğini yapma hakkına sahiptir, ancak karar kesinleştikten sonra mesleki faaliyette bulunamaz.


Çalışanlar Listesine Yeniden Yazılma
Çalışanlar listesinden silinmeyi gerektiren hallerin sona erdiğini ispat eden meslek mensubu, bu listeye yeniden yazılmaya hak kazanır.
YASAK HALLER

1. Meslekle ve meslek onuru ile bağdaşmayan haller
- Yanında çalıştırdığı kişilere karşı uygunsuz davranışlarda bulunmak
- Aşırı içki ve kumar düşkünlüğü ile tanınmak
- İlgili mevzuat gereğince meslektaşlarına, müşterilerine ve kanunlara göre bilgi vermek zorunda olduğu kişi ve kuruluşlara bilgi vermemek veya kasten yanıltıcı bilgi vermek
- Kanunlara göre yapılması yasak olan işlerden herhangi birini yapmak
- Mesleki etik ve mesleki bağımsızlık kurallarını ihlal etmek


2.Ticari Faaliyette bulunamama
- TTK ‘na göre tacir veya esnaf sayılmalarını gerektirecek bir faaliyette bulunamazlar.
- Ticari mümessilik
- Ticari vekillik
- Acentelik yapamazlar
- Adi ve kolektif şirketlerde ortak veya komandit şirketlerde komandite ortak olamazlar.
- Ltd ve A.Ş ‘n yönetim kurulu üyeliği ve başkanlığı görevlerinde bulunamazlar.

3.Hizmet Akdi ve Çalışamama
SMMM ‘ler ve YMM ‘ler gerçek ve tüzel kişilere tabi ve onların işyerlerine bağlı olarak hizmet akdi ile çalışamazlar.


4.Reklam Yasağı
Meslek mensupları iş elde etmek için, açık ve kapalı , dolaylı veya dolaysız yöntemlerle reklamlarını yapamazlar, yaptıramazlar.

5.En Az Ücretin Altında İş Kabul Edememe
Asgari ücretin altında iş kabulü yasak olup, bunun üzerindeki ücret, meslek mensubu ile iş sahipleri arasında serbestçe belirlenebilir.

MESLEKLE BAĞDAŞAN ( YAPABİLECEĞİ ) HALLER
• Bilirkişilik, Tasfiye memurluğu, hayri ve ilmi kuruluşların yönetim kurulu üyeliği görevlerinde bulunmak
• LTD ve A.Ş ‘lerde ortak, komandit şirketlerde komanditer ortak olmak veya murakıplık yapmak
• Meslek mensuplarının, üyesi oldukları ve kurumlar vergisinden muaf olan yapı, kalkınma ve tüketim kooperatifleri ve yardım sandıklarının yönetim ve denetim kurulları üyelikleri görevlerinde bulunmak
• Kadrolu olarak çalışmamak şartıyla öğretim ve eğitim amacı ile ders vermek
• Devamlılık arz etmemek kaydı ile gazete ve dergilerde yazı ve makale yazmak
• Her türlü yazılı ve görsel sanat ve edebiyat faaliyetinde bulunmak

KANUNSUZ İŞLEMLERİ BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Meslek mensupları, mesleki sorumluluğun bilincinde, denetim faaliyeti sırasında mevzuat hükümlerine aykırı hatalı ve hileli işlemleri tespit ettikleri takdirde, müşterilerine hata ve hilelerin düzeltilmesini teklif ederler. Bu teklife rağmen, hata ve hilelerin düzeltilememesi halinde durum olumsuz raporla ilgili mali mercilere aksettirilir. Adli yargıya, intikali gerekli olan ve suç teşkil eden hallerin yetkili mercilere duyurulması mecburidir.

RUHSAT ALAN MESLEK MENSUPLARININ HAK ve ÖDEVLERİ

HAKLAR
1.Meslek kütüğündeki kayıtları, kanunlarında mani bir durum yoksa veya kendi istekleri dışında silinemez.
2.Meslek kütüğüne kayıtlı olmaları halinde;
- Odalar ve birliğin faaliyetlerine katılırlar
- Üyelikten doğan haklarını kullanırlar


ÖDEVLER
Ruhsat alan meslek mensupları bağımlı veya meslek dışında çalıştıkları ya da mesleki faaliyette bulunmadıkları taktirde unvanlarını ve tasdik yetkilerini kullanamazlar. Oda ve Birliğe karşı üyelikten doğan ödevlerini yerine getirirler.

RUHSAT ALAN MESLEK MENSUPLARININ MESLEK KÜTÜĞÜNDEN SİLİNMESİ
• Ruhsatın herhangi bir sebeple iptal edilmesi
• Kendi isteği ile kaydını sildirmesi
• Ölümü
• Diğer sebepler

DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
Amacı: Meslek mensupları ve aday meslek mensupları hakkında, disiplin kovuşturması yapılmasına karar verecek yetkili organları, disiplin cezaları vermeye yetkili organları, disiplin cezalarına karşı yapılacak itirazların usul ve esasları ve disiplinle ilgili diğer hususları düzenlemektir.

6.KONU SMMM ve YMM DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ

DİSİPLİN CEZASI TÜRLERİ

1.UYARMA : Meslek mensubuna mesleğinin icrasında daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.

Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda uygulanır:
• Yasal düzenlemelere uygun tabela asılmaması
• Adres değişikliklerinin bildirilmemesi
• En az iki kez yazı ile istenmesine rağmen, oda aidat borçlarının haklı gerekçe olmaksızın ödenmemesi
• Müşterilerin işlerine karşı kayıtsız ve ilgisiz kalınması
• Birlikçe yayımlanan, genelge ve yönerge hükümlerine aykırı davranılması
• Mesleğin vakar ve onuru ile bağdaşmayan işlerin yapılması
• Müşteri bildirim listelerinin tam ve doğru olarak odaya süresinde verilmemesi
• Görevi ile ilgisi olmayan konularda, çıkar çatışmalarına taraf olunması
• Kanun ve yönetmeliklerde öngörülen Sosyal sorumluluk hükümlerine uyulmaması

2. KINAMA : Meslek mensubuna görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.

• Sahip olunmayan unvanların kullanılması
• Reklam yasağına uyulmaması
• Çalışanlar listesine kaydolmadan unvan kullanarak, mesleki faaliyette bulunulması
• Diğer meslek mensubu hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikayette bulunulması
• Hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul edilmesi
• Ücret tarifesi altında iş kabul etmek
• Sahte veya içeriği itibariyle yanıltıcı belge düzenlemek
• Sözleşmesi bulunan müşterilere, bilerek iş önerilmesi ve diğer meslek mensubu hakkında olumsuz yorumlarda bulunulması
• Çalışanlar kütüğüne kayıt olmadan birden fazla beyanname imzalanması
• Zorunlu meslek kararlarına uyulmaması
• Büro tescil belgesi alınmaması, süresinde vize ettirilmemesi


3. GEÇİCİ OLARAK MESLEKİ FAALİYETTEN ALIKOYMA: Mesleki sıfatı saklı kalmak şartıyla 6 aydan az, 1 yıldan fazla olmamak üzere mesleki faaliyetten alıkoymadır.

• Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren herhangi bir hal ve eylemin yinelenmesi
• Geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma cezası kesinleştiği halde, mesleki faaliyete doğrudan devam edilmesi
• Ticari faaliyet yasağına uyulmaması
• Meslek mensubu olmayan ve mesleği yapmaları yasaklanmış kişilerle işbirliği yapılması

4.YEMİNLİ SIFATINI KALDIRMA : Yeminli mali müşavirin yeminli sıfatının kaldırılması ve mührünün geri alınmasıdır.

• Ymm ‘lerin mükerrer şekilde, tasdike ilişkin yasal düzenlemelerdeki ilke ve kurallarla, ilan olunmuş norm ve standartlara kasten aykırı davrandıklarının veya tasdik yetkilerini mükerren kasten gerçeğe aykırı olarak kullandıklarının anlaşılması ve bu durumun mahkeme kararı ile kesinleşmesi halinde, Yeminli sıfatını kaldırma cezası verilir ve mühür geri alınır.

5. MESLEKTEN ÇIKARMA : Meslek mensubunun ruhsatnamesinin geri alınarak bir daha bu mesleği icra etmesine izin verilmemesidir.

• Beş yıllık dönem içinde iki defa mesleki faaliyetleri alıkoyma cezası ile cezalandırılmasından sonra bu cezayı gerektiren eylemin yeniden işlenmesi
• Meslek dolayısıyla işlenen suçlardan dolayı ağır hapis cezası ile cezalandırılmış olunması
• Kasten vergi ziyaına sebebiyet verdiklerinin mahkeme kararı ile kesinleşmesi
• Meslek ruhsatnamesinin bir başkasına kiraya verilmesi, başkasına kullandırılması
• Başka meslek mensuplarının ad ve unvanları kullanılarak, beyanname düzenlenmesi ve imzalanması
• Kanunların aradığı koşulların sonradan kaybedilmesi
• Ağır hapis cezası almak

Disiplin Cezalarında Farklı Uygulama
Üç yıllık bir dönem içinde iki veya daha fazla disiplin cezasını gerektiren davranışta bulunan meslek mensubuna her yeni suçu için bir öncekinden daha ağır ceza uygulanabilir. Ancak, Disiplin cezası kesinleşip ilgiliye bildirildikten sonra, aynı cezayı gerektiren bir eylemin yinelenmesi durumunda bir üst ceza uygulanır


Disiplin Cezalarının Uygulanması
Disiplin cezaları kesinleşme tarihinden itibaren ilgili oda yönetim kurulu başkanlığınca uygulanır. Oda disiplin kurulu kararlarının birer onaylı örneği, karar tarihinden itibaren 30 gün içerisinde Birlik Disiplin Kurulu Başkanlığına gönderilir. Uyarma ve kınama cezaları hariç diğer disiplin cezaları; Maliye Bakanlığı ile diğer ilgili kurum ve kuruluşlara duyurulur. Duyuru yapan ilgili kurum ve kuruluşlar gerekli önlemleri alırlar. Geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma, meslekten çıkarma ve yeminli sıfatının kaldırılması cezaları; Resmi gazetede ve meslek mensubunun bağlı olduğu oda ve birlik internet sayfasında yayımlanır ve yöresinde uygun araçlarla ilan olunur. Disiplin cezaları meslek mensubunun dosyalarında saklanır.
*** Geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma, meslekten çıkarma veya yeminli sıfatının kaldırılması cezasını alan meslek mensubu elindeki işlerini, cezanın kesinleşme tarihinden itibaren 60 gün içerisinde bağlı bulunduğu odaya teslim eder. Oda bu iş veya defter ve belgeleri iş sahiplerine geri verir. İş sahiplerinin isteği halinde; Oda yönetim kurulunca görevlendirilecek bir meslek mensubuna, bu iş veya defter ve belgeler teslim edilir.


Disiplin Cezaları ile ilgili Yasaklara Uymama
Meslekten çıkarılanlar, yeminli sıfatı kaldırılanlar ve geçici olarak mesleki faaliyetten alıkonulanlar; bu yasakların gereklerini derhal yerine getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında odalar veya birlik tarafından CUMHURİYET SAVCILIĞINA suç duyurusunda bulunulur.


Disiplin Kovuşturması
Meslek onuruna veya mesleki standartlara aykırı eylem ve davranışlarda bulunanlarla, görevlerini yapmayan veya kusurlu olarak yapan veyahut görevinin gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunan meslek mensupları ve aday meslek mensupları hakkında, muhasebe ve müşavirlik hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesi amacı ile durumun niteliğine ve ağırlık derecesine göre kanunda yazılı disiplin cezaları uygulanır.
Meslek mensubunun meslekten ayrılması ve Oda’dan kaydının silinmesi, mesleği ifa sırasındaki eylem ve davranışlarından dolayı disiplin kovuşturması yapılmasına engel değildir.


SORUŞTURMA
Meslek mensupları hakkında soruşturma, aşağıda belirtilen durumlarda yapılır;
• İlgilinin ihbar ve şikayeti
• İlgili oda kurullarından herhangi birinin isteği
• Birlik kurullarından herhangi birinin isteği
• Sorumlu görülen oda veya birlik kurul başkan ve üyeleri hakkında, ilgili oda veya birlik genel kurulunun kararı


Oda ve Birlik Kurulu Üyeleri hakkında Soruşturma
Oda kurullarının başkan ve üyeleri hakkında, ilgili oda genel kurulunun disiplin soruşturmasına karar vermesi halinde; bu odanın disiplin kurulu, kanun ve bu yönetmelik hükümlerine göre gerekli inceleme ve araştırmaları yaparak kararını verir.
Birlik kurulları başkan ve üyeleri hakkında yapılacak soruşturmalar ise; Birlik Disiplin Kurulunca yapılarak yine bu kurul tarafından karara bağlanır.


İHBAR VE ŞİKAYET

İhbar veya Şikayet iki türlü yapılır;
• Sözlü ihbar veya Şikayet : Herhangi bir kişinin oda veya birlik kurullarına başvurarak, hakkında ihbar veya şikayette bulunduğu meslek mensubunu belirtip iddialarını açıklaması ile yapılmış olur.
• Yazılı İhbar veya Şikayet : Odalara ve Birliğe verilecek dilekçe ile yapılır. İhbar veya şikayette bulunanın kimliği, adresi ve imzası bulunmayan ihbar ve şikayetler işleme konulmaz.
Her iki durumda da başvuran kişinin açık kimliği ve adresi, ihbar veya şikayet olunan meslek mensubunun kimliği, ihbar veya şikayet konusu, maddi olaylar ve ihbar gününün belirtilmesi zorunludur. Birlik kurullarına yapılan ihbar veya şikayetler gerekli görülürse 30 gün içinde ilgili odaya gönderilir.


İlk İnceleme
İlgili Oda yönetim kurulu, ivedi durumlar hariç olmak üzere, ihbar, şikayet veya istem konusunun bildirilmesinden itibaren en geç 2 ay içinde ihbar, şikayet veya istem konusunu incelemek zorundadır. İhbar veya şikayette bulunanın kimliği, adresi ve imzası bulunmayan ihbar ve şikayetler işleme konulmaz.


Soruşturma Yapılması
Şikayet veya ihbar veyahut istek konusu olan hususlar; ilgili oda yönetim kurulunun, üyeleri arasından görevlendireceği bir veya birkaç kişi tarafından incelenip soruşturulur. Yönetim kurulu bu madde gereğince yapmış olduğu soruşturma ve kovuşturmayı ihbar, şikayet veya istek tarihinden itibaren en geç 6 ay içinde sonuçlandırılır. Genel kurulların istediği soruşturmaları ilgili disiplin kurulu yapar.


Meslek mensubunun Savunmasının Alınması ve Gıyapta Duruşma
Meslek mensubunun ve aday meslek mensubunun savunması alınmadan disiplin cezası verilemez. Yetkili disiplin kurulunun 15 günden az olmamak üzere bildirim hükümlerine göre verdiği süre içinde savunma yapmayanlar, savunma hakkından vazgeçmiş sayılırlar. Savunma hakkından vazgeçmiş sayılan meslek mensupları hakkında gıyabında duruşma yapılır. Duruşmaya gelmediği takdirde duruşmanın gıyabında yapılacağının davetiyeye yazılması şarttır.


Bildirim Hükümleri
Bu yönetmelik hükümlerine göre ilgiliye yapılması gereken her türlü bildirim yazılı olarak ilgilinin bizzat kendisine veya bilinen en son adresine posta, kuryesi memur veya noter aracılığı ile yapılır.


İlgilinin bilinen adresi yanlış ve değişmiş olması veya bilinmemesi durumunda;
• Bildirimi yapacak olan odanın bulunduğu ilin Belediye sınırları içinde çıkan en az bir gazetede yayınlanır.
• İlan yazısı, bildirim yapacak odanın ilan koymaya uygun görülebilecek bir yere asılır. Ayrıca varsa internet sayfasında ilan edilir.
• Gazete ilanı üzerine ilgili, ilan tarihinden itibaren 15 gün içerisinde bildirimi almak için ilgili odaya bizzat başvurmamış ise bildirim yapılmış sayılır.

Oda disiplin kurulu kararına itiraz
Oda disiplin kurulunun kararlarına karşı ilgililer bildirim tarihinden itibaren 30 gün içinde ilgili oda aracılığı ile veya doğrudan Birlik disiplin kuruluna itiraz edebilirler. Posta ile yapılan itirazlarda, itiraz dilekçesinin iadeli taahhütlü olarak postaya verildiği tarih esas alınır. Birlik disiplin kurulu itiraza konu olan bu kararları dosya üzerinde inceler. Birlik disiplin kurulu, inceleme konusu kararın onanmasına veya kararın bozularak kovuşturmanın derinleştirilmesi için ilgili odaya dosyanın geri gönderilmesine karar verebilir.

Kovuşturma Yetkisi ve Zaman Aşımı
Disiplin kovuşturmasına karar verme ve kovuşturmayı yürütme yetkisi ilgili odaya aittir. Disiplin cezasını gerektiren eylemlerin işlenmesinden itibaren 5 yıl geçmiş ise kovuşturma yapılamaz. Ancak, şikayet dilekçesinin Oda kayıtlarına girdiği tarihten itibaren zamanaşımı durur.

7.KONU : SMMM ve YMM ‘LERİN MESLEKİ FAALİYETLERİNDE UYACAKLARI ETİK İLKELER HAKKINDA YÖNETMELİK

AMACI: Tüm üyeleri en üst derecede mesleki bilgiye sahip, sosyal sorumluluk bilinci olan, etik değerlere bağlı, rekabet anlayışı daha kaliteli hizmet sunumu biçiminde oluşmuş, güvenilir ve saygın bir meslek mensupları hedefine ulaşmak için muhasebe meslek mensuplarının mesleki ilişkilerinde uymaları gereken asgari etik ilkeleri belirlemektir.

ETİK KOMİTESİ

Etik Komitesinin Teşekkülü : Etik komitesi, meslek mensupları arasından SMMM ve YMM’ler odaları Birliği Yönetim Kurulu tarafından atanacak biri başkan, biri başkan yardımcısı olmak üzere en az 7 en fazla 11 üyeden oluşur. Üyelerin görev süresi 2 yıldır.

Etik Komitesinin Toplantısı : Etik komitesi düzenli olarak yılda 6 kez toplanır. Komite başkanı SMMM ve YMM ‘ler odaları birliği Yönetim Kurulu gerekli gördüğü taktirde Etik komitesini toplantıyla çağırabilir.

Etik Komitesinin Görevleri : Bu yönetmelikle ilgili değişiklik önerileri ile yorum, sirküler ve benzeri konularda çalışmalar yaparak Yönetim kuruluna sunmaktır.


SMMM ve YMM ‘LERİN MESLEKİ FAALİYETLERİNDE UYACAKLARI ETİK İLKELER
• Meslek mensubunun belirleyici özelliklerinden biri kamu yararına uygun hareket etme sorumluluğudur. Bu sorumluluğun yerine getirilebilmesi için meslek mensubunun bu yönetmelikle getirilen etik ilkelerine uyması gerekmektedir.
• Etik ilkeler üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm tüm meslek mensuplarının uyması gereken temel etik ilkelerini ve bu ilkelerin uygulanması için gereken kavramsal çerçeveyi sunmaktadır. ikinci ve üçüncü bölümler kavramsal çerçevenin belirli özel durumlarda nasıl uygulanacağını ortaya koymaktadır. İkinci bölüm bağımsız çalışan meslek mensupları, üçüncü bölüm ise bağımlı çalışanlar için geçerli ilke ve durumları içermektedir.

TÜM MESLEK MENSUPLARININ UYACAKLARI TEMEL ETİK İLKELER

1. Dürüstlük : Meslek mensuplarının tüm mesleki ve iş ilişkilerinde doğru sözlü ve dürüst davranmalarıdır.

2. Tarafsızlık : Yanlı veya önyargılı davranarak, üçüncü kişilerin haksız ve uygunsuz biçimde yaptıkları baskıların meslek mensuplarının mesleki kararlarını etkilememesi veya engellememesidir.

3. Mesleki Yeterlilik ve Özen : Meslek mensubunun mesleki faaliyetlerini yerine getirirken teknik ve mesleki standartlara uygun olarak, özen ve gayret içinde davranmasıdır

4. Gizlilik : Meslek mensubunun mesleki ilişkileri sonucunda elde ettiği bilgileri açıklamasını gerektirecek bir hak veya görevi olmadıkça üçüncü kişi veya gruplara açıklamaması ve bu bilgilerin meslek mensubunun veya üçüncü kişilerin çıkarları için kullanılmamasıdır.

5. Mesleki Davranış : Meslek mensubunun mevcut yasa ve yönetmeliklere uymasını ve mesleğin itibarını zedeleyecek her türlü davranıştan kaçınmasını ifade etmektedir.


TEHDİTLER

Temel etik ilkelere yönelik çok sayıda tehdit oluşabilir. Bu tehditleri çoğu aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir;

• Kişisel çıkar Tehditleri: Meslek mensubunun kendisinin veya yakın ailesinden bir üyenin finansal veya diğer çıkarları sonucu ortaya çıkabilecek tehditlerdir

• Yeniden Değerlendirme Tehditleri: Daha önceden alınmış bir kararın o karardan sorumlu meslek mensubu tarafından yeniden değerlendirilmesi nedeniyle oluşan tehditlerdir.

• Taraf Tutma Tehditleri: Meslek mensubunun bir durum ya da fikri, tarafsızlığını tehlikeye düşürecek bir noktaya taşıması sonucu oluşan tehditlerdir.

• Yakınlık Tehditleri: Üçüncü kişilerle kurulan yakın ilişkiler sonucu, meslek mensubunun bu kişilerin çıkarlarına uygun olacak şekilde davranması sonucu ortaya çıkabilecek tehditlerdir.

• Yıldırma Amaçlı Tehditler: Meslek mensubunun veya hissedilen tehditler nedeniyle tarafsız davranmaktan kaçınmaya zorlanması sonucu ortaya çıkabilecek tehditlerdir.

TEHDİTLERE KARŞI ÖNLEMLER

Tehditleri ortadan kaldıran veya kabul edilebilir bir düzeye indiren önlemler iki büyük gruba ayrılmaktadır;
1. Mevzuat ile oluşturulabilecek önlemler: Bu önlemlere örnekler aşağıdadır.
• Mesleğe giriş için gerekli eğitim, mesleki eğitim ve tecrübe gereksinimleri
• Sürekli mesleki gelişim gereksinimleri
• Kurumsal yönetim gereksinimleri
• Mesleki standartlar
• Mesleki veya düzenleyici izleme ve disiplin prosedürleri
2. İş çevresinden sağlanacak önlemler

8.KONU : SMMM ve YMM ‘LİK MESLEKLERİNE İLİŞKİN HAKSIZ REKABET ve REKLAM YASAĞI YÖNETMELİĞİ

AŞAĞIDA SAYILI HALLER ÖZELLİKLE HAKSIZ REKABET TEŞKİL EDER
• Muhasebe ve denetim standartlarına uymamak, mesleki faaliyetlerin yürütülmesinde gereken mesleki özeni göstermemek
• Bir diğer meslek mensubu ile sözleşmesi bulunan iş sahiplerini sözleşme yapmak amacıyla mevcut sözleşmelere aykırı davranmaya veya bu sözleşmeleri feshetmeye yöneltmek
• İzinsiz olarak faaliyette bulunmak, yetkili belgeleri ve ruhsatları iptal olduğu halde doğrudan ve dolaylı olarak mesleki faaliyete devam etmek
• Yetki belgeleri ve ruhsatları iptal olduğu veya faaliyetleri geçici olarak durdurulduğu halde unvanlarında, ilan ve reklamlarında, mesleki faaliyette bulundukları intibaını yaratacak kelime veya ibareler kullanmak
• Meslek ruhsatının kiralanması veya çeşitli menfaatler sağlayarak meslek mensubu olmayan kişilere faaliyette bulunma imkanı sağlamak
• Mesleği yapmaları yasaklananları çalıştırmak
• Üçüncü şahısları yanıltacak şekilde gerçeğe aykırı belge düzenlemek ve onaylamak
• Meslek mensuplarının veya iş sahiplerinin iş sırlarını ele geçirmeye veya açıklamaya yöneltmek
• Mevzuat hükümlerinin emredici kurallarına aykırı davranmak
ÜCRET ve DİĞER MALİ NİTELİKTEKİ UYGULAMALAR İLE HAKSIZ REKABET
• Asgari ücret tarifesinin altında ücret talep etmek veya ücretsiz hizmet vermek
• Yapılacak hizmet veya iş sonucu elde edilen menfaat üzerinden iş sahibi ile ortaklık pay anlaşmaları yapmak
• Bir meslek mensubuna olan ücret borcunu ödememiş iş sahibine hizmet vermek
• İş sahiplerinden emanet para toplamak, alınan ücrete karşılık olmak üzere gerçeğe aykırı serbest meslek makbuzu veya fatura düzenlemek
• Üçüncü kişilere ücret ya da herhangi bir menfaat sağlamak
• İş sahiplerine menfaat sağlamayı vaat etmek veya menfaat sağlamak ve bu suretle iş almak

Reklam Yoluyla Haksız Rekabet
• Meslek mensuplarının dürüstlüğü, güvenilirliği ve tarafsızlığı hakkında yanlış ve asılsız beyanlarda bulunmak
• Meslek mensuplarının hizmetlerini ve faaliyetlerini yanlış ve yanıltıcı açıklamalarla kötülemek
• Asılsız ihbar ve şikayetlerde bulunmak
• Gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarda bulunmak
• Sahip olmadığı meslek unvanını kullanmak
• Reklam ilke ve kurallarına aykırı davranmak

REKLAM KURALLARI ve REKLAM YASAĞI

İLKELER
• Meslek mensubu, mesleğine ilişkin olduğu sürece işi ve şahsı hakkında açıklama yapabilir.
• Bilimsel, düşünsel tartışmalar, seminerler ve eğitim programları organize edebilir.
• Toplumun ilgilendiği konularda meslek mensubunun yaptığı yayınlara ve demeçlere haber programlarında yer verilmesi reklam sayılmaz
• Bürosunun tanıtımı için broşür bastırabilir.
• Sirküler, bülten ve işe alma broşürlerinin mesleki ilişkilerin sürdürüldüğü kimselere gönderilmesi reklam sayılmaz
• Meslek mensubunun mesleki faaliyet ve meslek alanı dışında yerel, ulusal veya uluslar arası düzeydeki herhangi bir faaliyetinin tanıtılması veya aldığı bir ödülün kamuya duyurulması reklam sayılmaz

TABELA
• Meslek mensupları kullanacakları tabelalarda; oda ve birlik amblemi, meslek unvanı ile ad ve soyadı, ortaklık bürosu unvanı, büronun adresi, telefon numarası, internet adresi ile elektronik posta adresi yer alabilir. Tabelada belirlenenlerin dışında unvan, deyim, yabancı dillerde yazılmış ifadeler, işaret, resim, fotoğraf vb.lerine yer verilemez.
• Aynı büroda birlikte çalışma halinde, birlikte çalışan meslek mensuplarının ad ve soyadlarının, ortaklık şeklinde çalışılması durumunda ise ortaklık unvanının tabelada yer alması zorunludur.
• Tabela büronun bulunduğu binanın giriş kapısının yanına, giriş holü veya koridoruna ya da büro giriş kapılarının yanına asılabilir. Bina cephelerine, büro balkonu ve pencerelerine birden fazla tabela asılamaz, benzeri yazılar yazılamaz

BASILI EVRAK
• Başlıklı kağıtlar, kartvizitler ve diğer basılı evrak, reklam niteliği taşıyacak şekilde düzenlenemez.
• Sadece mesleki unvan, ad ve soyadı, adres, telefon ve faks numaraları, internet ve elektronik posta adresleri, bağlı bulunulan odayla ilgili sicil numarası, büro sicil numarası, ruhsat numarası, vergi dairesi ve vergi sicil numarası yer alabilir.
• Ortaklık şeklinde çalışılması halinde ortaklığın unvanının yazılması zorunlu olup, ortakların ad ve soyadlarına da yer verilebilir.
• Ortak sıfatı taşıyan meslek mensuplarının, başlıklı kağıtlar da, kartvizitlerde ve diğer basılı kağıtlarında, ortaklığın adı yanında, kendi ad ve soyadlarını da kullanmaları zorunludur.
• Başlıklı kağıtlarda, kartvizitlerde ve diğer basılı evrakta, meslek mensubu veya ortaklığın ad ve unvanını belirtme amacını aşan hiçbir yazı ve deyim yer alamaz.

Marka Tescil Yasağı
SMMM ve YMM hizmeti, hiçbir sıfat altında marka olarak tescil ettirilemez.

Sirküler, Kitapçık ve Tanıtım Broşürleri Basımı
Meslek mensubu, mesleki bilgi içeren sirküleri kitapçık, tanıtım broşürü vb dökümanları, mevcut müşterilerine ve diğer meslek mensuplarına posta ve elektronik posta gibi yöntemlerle dağıtabilir. Bu yayınları müşterisi olmayan kişi ve kurumlara ancak bunların yazılı talepleri halinde verebilir.

Kitap ve makale yayını
Meslek mensupları, mesleki konularda hazırlayacağı kitap, makale vb bilimsel çalışmalarda mesleki ve akademik unvanlarını kullanabilir ancak, çalıştığı büro, şirket veya kurumun ad veya unvanını kullanamaz.

Personel istihdamıyla ilgili duyurular
Meslek mensupları büroları veya ortağı olduğu şirketlerin veya müşterilerinin mesleki personel ihtiyacı için ilan verebilir.

Medya ilişkileri
• Meslek mensupları büro açılışlarını basın ve yayın yoluyla duyuramaz.
• Yaşamları, kazançları mesleki faaliyeti hakkında reklam niteliğinde yayınlarda bulunamaz.
• Zorunlu haller dışında gazete, radyo ve televizyonlarda ve internete görüntü, bilgi, demeç veremez, açıklama yapamaz.
• Gazete, radyo, televizyon ve internete röportaj, sohbet, konuşma, tartışma vb programlara katıldıklarında reklam sayılabilecek her türlü davranıştan ve açıklamadan kaçınmak zorundadır

Internet Uygulamaları
Bağlı oldukları odaya bilgi vererek internet dahil, teknoloji ve bilimin olanak tanıdığı her tür ortamda SMMM ve YMM ‘lik mesleğinin ilke ve kurallarına aykırı olmayacak şekilde kendisini ifade etme hakkına sahiptir.
Meslek mensupları, mesleki faaliyetlerini internet üzerinden sürdürmek, mesleki makalelerini ve bilimsel çalışmalarını yayınlamak amacıyla yalnızca mesleki unvanı tr uzantılı internet sitesi kurabilir.
Meslek mensupları, internet sitelerinde;,
• Site sahibi ya da sahiplerinin adı, soyadı, büro unvanı, bağlı olduğu oda, büro ve sicil numaraları, mesleğe başlama tarihi, mezun oldukları üniversite, bildikleri yabancı dil, telefon ve faks, elektronik posta adresi gibi bilgilerin bulunmasını sağlar.
• İş sağlama amacına yönelik ve meslektaşlarıyla haksız rekabete yol açacak şekilde, internet kullanıcılarını kendi sitesine veya kendi sitesinden bir başka siteye yönlendirecek internet kısa yolları kullanamaz, kullanılmasına izin veremez, reklam veremez ve alamaz.

Yükümlülükler
Meslek mensupları, iş elde etmek için reklam sayılabilecek eylem ve davranışlarda bulunmamak, üçüncü kişilerin kendileri için reklam sayılabilecek eylem ve davranışlarına izin vermemek ve bunlara engel olmak için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.

Haksız Rekabetle Mücadele Kurulu
Odalar ve Birlik kendi bünyelerinde mesleki faaliyetlerin haksız rekabet teşkil etmeyecek şekilde ve reklam ilke ve kurallarına uygun olarak yürütülmesinin temini ile bu yönetmeliğin uygulanmasını gözetmek üzere, Haksız Rekabetle Mücadele Kurulu teşkil eder.


ODA HAKSIZ REKABETLE MÜCADELE KURULU

Oda Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Teşekkülü: Kurul biri başkan olmak üzere en az üç üyeden oluşur. Üye sayısı binden fazla olan odalarda kurul üye sayısı oda yönetim kurulu tarafından belirlenir. Kurul üyeleri en az beş yıl kıdemli meslek mensupları arasından oda yönetim kurulu tarafından görevlendirilir.

Oda Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Görev ve Yetkileri:
• Meslek mensuplarının haksız rekabete ve reklam ilkelerine ilişkin meslek kurallarını ihlal edip etmedikleri konusunda denetim ve soruşturma yapmak
• Haksız rekabet veya reklam ilke ve kurallarına aykırılık teşkil eden davranışların tespiti halinde, bundan sorumlu olanlar için uygun görülen yaptırım önerisi ile birlikte durumu ilgili oda yönetim kuruluna sunmak
• Yıllık çalışma faaliyet raporunu, genel kuruldan önce oda yönetim kuruluna sunmak
• Mesleki faaliyetlerin haksız rekabet teşkil etmeyecek şekilde yürütülmesi ve haksız rekabete ilişkin her türlü yasal düzenlemenin uygulanması ile ilgili görüş, bülten ve sirküler yayınlanması konusunda oda yönetim kuruluna önerilerde bulunmak

Oda Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Görev Süresi : Kurul üyelerinin görev süresi oda yönetim kurulunun görev süresi kadardır.Görev süresi biten üye yeniden görevlendirilir.


BİRLİK HAKSIZ REKABETLE MÜCADELE KURULU

Birlik Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Teşekkülü: Kurul biri başkan olmak üzere en az beş üyeden oluşur.
Kurul üyeleri, en az beş yıl kıdemlı meslek mensupları arasından Birlik Yönetim Kurulu tarafından görevlendirilir.

Birlik Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Görev ve Yetkileri :
• Odalarda kurulan haksız rekabetle mücadele kurulları arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlar, uygulamada tekdüzeliği gözetir.
• Yılsonu itibariyle, oda haksız rekabetle mücadele kurulları tarafından hazırlanan faaliyet raporları ile görüş ve tavsiyeleri değerlendirir ve bunları Birlik Yönetim kuruluna sunar
• Birlik Yönetim kurulu bu konularda sirküler, bülten ve tebliğler yayınlayabilir

Birlik Haksız Rekabetle Mücadele Kurulunun Görev Süresi: Kurul üyelerinin görev süreleri Birlik Yönetim Kurulunun görev süresi kadardır. Görev süresi biten üye yeniden görevlendirilir.


9. KONU : SMMM ‘LERİN KAŞE KULLANMA USUL ve ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

AMACI: Çalışanlar listesine kayıtlı bulunan meslek mensupları ile çalışanlar listesine kayıtlı olmamakla birlikte çalıştıkları mükelleflerin muhasebesinin sevk ve idaresinden sorumlu olan ve beyannamelerini imzalayan meslek mensuplarının düzenlemek durumunda bulundukları resmi ve mesleki belgelerde özel kaşe kullanmalarıyla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

KAŞENİN TEMİNİ: Çalışanlar listesine kayıtlı meslek mensupları ile çalışanlar listesine kayıtlı olmamakla birlikte çalıştıkları mükelleflerin muhasebesinin sevk ve idaresinden sorumlu olan ve beyannamelerini imzalayan meslek mensuplarınca kaşeler Birlik tarafından bedel karşılığında verilir. Kaşe talep formları SMMM ‘lerin bağlı oldukları Odalar tarafından Birliğe gönderilir.

KAŞENİN ŞEKLİ: Kaşeler kare şeklinde olup, en üste TC rumuzu, altına TÜRMOB yazısı ve Mm amblemi SMMM ibaresi ile kaşe numarasını taşır. Kaşeler Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü tarafından imal edilir

KAŞE ÜCRETİ : Kaşe ücretleri Birlik Genel Kurulu tarafından tespit olunur.Kaşe ücretleri kaşelerin verilmesinden önce tahsil edilir.

10. KONU : SMMM ve YMM ÜCRETLERİNİN ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

TARİFE ve TARİFENİN YAPISI: SMMM ve YMM ‘lerin belge düzenlenmesi, işlem yapılması, tasdik, denetim ve danışmanlık hizmetleri dolayısıyla alacakları en az ücretlerin yer aldığı listedir. Tarife her yol odalarca yeniden düzenlenip, Geçici kurula yollanır. Geçici kurul, takvim yılının son ayında BİR SONRAKİ YIL uygulanacak tarifeyi ilan eder. Yeni tarife kesinleşene kadar eski tarife uygulanır. Tarife tespitinde danışmanlık, denetim, tasdik hizmetleri ve belge düzenlenmesi için ayrı ayrı tarife grupları tespit edilmesi zorunludur. Tahkim, Bilirkişilik ve Tasfiye memurluğu ile yargı mercilerinin vereceği görevler vb durumlarda tarifedeki ücretler esas alınır.


TARİFENİN HAZIRLANMASI
Bir yılın tarifesinin hazırlanmasına önceki yılın EYLÜL ayında odalarca başlanır. Odalar hazırladıkları tarifeyi EKİM ayı sonuna kadar TÜRMOB’a yollarlar. TÜRMOB, KASIM ayı sonuna kadar tarifeyi Bakanlığa gönderir. Bakanlık bu tarifeleri aynen veya gerekli gördüğü değişikliklerle tasdike eder ve Resmi Gazetede yayımlar.


TARİFELER HAZIRLANIRKEN ODALARCA ve GEÇİCİ KURULCA AŞAĞIDAKİ İLKELERE UYULUR

1. SM, SMMM ve YMM ‘ler için ayrı ayrı tarife hazırlanır.
2. Danışma, denetim, tasdik ve belge düzenleme hizmetleri için ayrı ücretler tespit edilir.
3. Denetim ücretleri denetim çeşitlerine göre kademelendirilir.
4. Tarifelerde;
• Münferit ya da şirket şeklinde firmalara göre,
• Hizmet-imalat ve inşaat faaliyetlerine göre
• İşyeri ve şubeleri sayısı, yardımcı defter sayısı, işlem hacmine göre
• Hizmetin işyerinde ya da meslek mensubunun bürosunda yapılmasına göre
• Bilgisayarda yada elle kayıt yapılmasına göre ücret farklılaştırılması yapılır.

Tarifedeki Ücretlerin Tespiti: Eleman /saat esasına göre hizmetlerin maliyeti, o bölgedeki genel ücret düzeyi ve yaşama standardı göz önünde tutulur.

Tarifeye Uyma : Ücretin tespitinde tarifeye uyulması zorunludur.Tarifedeki asgari miktar altında kalan ücretle çalışmak yasak olup, aksine hareket disiplin cezasını gerektirir.Meslek mensupları ücretsiz işlem yapamazlar

Ücretin Ödenmemesi Durumunda : Yazılı sözleşmedeki ödeme esaslarına uyulmazsa, meslek mensubu işe başlamaz ya da başlanmış işi sürdürmez. Bu durumda sorumluluk iş sahibine aittir. Ücreti ödemeyen iş sahipleri TÜRMOB ‘a bildirilir ve bunlar borcunu ödemedikçe, diğer meslek mensuplarının bu kişilerin işlerini yapması önlenir. Odaların bildirmesine rağmen, bu türden kişilerin işlerini yapan meslek mensupları hakkında disiplin cezası uygulanır.




11. KONU : SMMM ve YMM ‘LER ODALARI ÜYE AİDATLARI İLE BİRLİK PAYLARININ TESPİTİNE AİT YÖNETMELİK


ÜYE AİDATLARI ÇEŞİTLERİ ve UYGULAMALARI

• ÜYE GİRİŞ KAYIT ÜCRETİ : Üye giriş (kayıt) ücreti, odaya kaydolan her üyeden veya oda çalışanlar listesinin şirketler bölümüne kaydedilecek ortaklık büroları, şirketler ile bunların şubelerinden kayıt anında bir kere alınır. Odadan nakilde üye giriş aidatı, % 50 indirimli olarak uygulanır.

• BİRLİK PAYI : Odaların Birlik üyelikleri sıfatıyla, gelirleri üzerinden nispi olarak tespit edilerek ödenecek paya Birlik Payı denir.

• YILLIK AİDAT : Yıllık aidat her yıl alınan aidat olup, maktu ve nispi olmak üzere iki çeşittir.
1. Maktu Aidat : Odaya kayıtlı her meslek mensubunun ödemekle zorunlu olduğu aidattır.
2. Nispi Aidat : Çalışanlar listesinde kayıtlı meslek mensubundan alınan aidattır.

• DİĞER ÖDENTİLER : Odaya kayıtlı üyelerin ortaklık büroları ile mesleki şirketlerin bir iş veya hizmet karşılığı olarak ödemekle yükümlü oldukları ödentiler olup nispi ve maktu olarak iki şekilde tespit edilir.


AİDAT TESPİT ŞEKLİ ile ASGARİ AZAMİ NİSPETLERİ
• Birlik Payının Tespiti : Birliğe dahil odaların brüt gelirlerinin % 10 ‘nu geçmemek üzere, Birlik Genel Kurulunda tespit edilen nispet üzerinden hesaplanır.

• Oda Aidatları :Her yıl odalarca üyelerinden alınacak maktu ve nispi aidatlar genel kurullarında belirlenir.
Miktarları ;
1.Oda Giriş Aidatı : 200 rakamının
2.Yıllık Maktu Aidat : 200 rakamının, bütçe memur taban aylığı katsayısının çarpımı suretiyle bulunacak tutardan az olamaz.

• Diğer Nispi Ödentiler
• Diğer Maktu Ödentiler

ÖDEME ZAMANLARI
Birlik Payı : Her oda, üç ay içinde tahsil ettiği bütçe gelirlerinden Birliğin payına isabet eden tutarı, izleyen ayın 15.günü akşamına kadar birlik adına açılmış bir banka hesabına yatırır ve ödeme belgeleri Birliğe gönderir.

Oda Aidatlarının Ödeme Zamanları : Üyeler yükümlü oldukları Aidat ve diğer ödentileri, Bağlı odalarına Aşağıda belirtildiği şekilde öderler
• Oda Giriş Aidatı : Odaya kayıt için müracaatında.
• Maktu Yıllık Aidatı : Her yıl Ocak ayı içinde
• Nispi Aidat : Her yıl Mayıs ve Ekim aylarında
• Diğer Nispi Ödentiler : Odaca sağlanan menfaatlerin neticelendirilmesini müteakip bir ay içinde
• Diğer Maktu Ödentiler : Meslek mensuplarının talepte bulundukları hizmetlerden yararlanmadan önce




ÜYE BORÇLARININ SİLİNMESİ
Uzun süreli tedaviyi gerektiren hastalık, tutukluluk ve hükümlülük ile yangın, yer sarsıntısı, yer kayması vb olağanüstü durumlarda, tahakkuk eden aidat ve gecikme faizi borçları , oda tarafından yapılacak veya yaptırılacak inceleme sonucuna göre Genel Kurul kararıyla ertelenebilir, kısmen veya tamamen silinebilir.
Bu madde hükmünden faydalanmak isteyen üyelerin, kanıtlayıcı belgeleriyle birlikte bağlı bulundukları odaya yazı ile başvurmaları gerekir.
Ölüm halinde, tahakkuk etmiş bulunan üye borçları ve faizleri Yönetim Kurulu kararıyla silinir.

12. KONU : SMMM ve YMM ‘LER ODALARI BİRLİĞİNİN ORGANLARININ DENETİM HAKKINDA YÖNETMELİK

AMACI : 3568 sayılı Kanuna göre kurulan Oda ve Birlik organlarının faaliyetleri ile mali işlemlerinin Maliye Bakanlığınca denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Denetimi Yapacaklar : Birliğin ve Odaların Denetimi, Gelirler Genel Müdürlüğünün teklifi ve Bakanlık Makamının onayı ile denetim elemanları tarafından yapılır.

Denetim Raporları : Birlik ve odaların denetimini yapan denetim elemanları, inceleme sonucunda düzenleyecekleri raporun aslını ve onaylı bir örneğini Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğüne, suç unsuru taşıyan hususları tespit ettikleri takdirde düzenleyecekleri raporun bir örneğini ise İL CUMHURİYET SAVCILIĞINA gönderirler.

Denetimin Zamanı : Bakanlık, Oda ve Birlik organlarının denetimini gerekli gördüğü hallerde ve zamanlarda topluca veya iller itibariyle yaptırabilir.

Denetim İnceleme Konuları
Oda ve Birlik Organlarının Faaliyetleri ile ilgili Denetim Aşağıdaki Konuları kapsar
• Ruhsat işlemleri
• Sınavlara ilişkin işlemler
• Disiplin cezalarına ilişkin işlemler
• Birlik ve odaların gelirlerine ilişkin işlemler
• Birlik ve odaların harcama ve giderlerine ilişkin işlemler
• Tutulması gereken defter ve belgelere ilişkin işlemler
• Oda ve Birlik organlarının Kanun ve yönetmeliklerde belirtilen hükümlere uyup uymadıkları

13. KONU : 1 SERİ NOLU MUHASEBE SİSTEMİ UYGULAMA GENEL TEBLİĞİ

AMACI: Bilanço usulünde defter tutan gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve işletmelerin faaliyet ve sonuçlarının sağlıklı ve güvenilir bir biçimde muhasebeleştirilmesi, mali tablolar aracılığıyla ilgililere sunulan bilgilerin tutarlılık ve mukayese edilebilirlik niteliklerini koruyarak gerçek durumu yansıtmasının sağlanması ve işletmelerde denetimin kolaylaştırılması amacıyla yapılmıştır.

MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI ( 12 adet )

1. Sosyal Sorumluluk: Muhasebenin organizasyonunda, uygulamaların gerçekleştirilmesinde belli bir ilgi grubunun değil tüm ilgi guruplarının tüm toplumun çıkarları gözetilmelidir.

2. Kişilik: İşletmenin sahip ya da sahiplerinden, yöneticilerinden, personelinden ve diğer ilgililerinden ayrı bir kişiliğe sahip olduğunun kabul edilmesini anlatır.

3. İşletmenin Sürekliliği: Kuruluş sözleşmesinde aksine bir hüküm bulunmadıkça işletmenin sonsuz ömre sahip olduğunun varsayılmasını anlatır

4. Dönemsellik: İşletmenin sürekliliği kavramı uyarınca sınırsız kabul edilen ömrünün, belli dönemlere bölünmesi ve her dönemin faaliyet sonuçlarının diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanmasıdır.

5. Parayla Ölçme: İşletmedeki çeşitli fiziki ölçüleri ile ifade edilebilen olayların kaydedilebilmeleri ve izlenebilmeleri için bunların ortak bir ölçü ile ölçülmesi gerekir. Bu ortak ölçü (ulusal) para olmasıdır.

6. Maliyet Esası: Para ve alacaklar dışındaki tüm kalemler maliyet esasına göre kayıt altına alınır.

7. Tarafsızlık ve Belgelendirme: Sosyal sorumluluk kavramı gereği muhasebe kayıtlarının gerçek durumunu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş objektif belgelere dayandırılması gerekir. Yani makbuz, fatura fiş vs. gibi

8. Tutarlılık: Muhasebe uygulamaları için seçilen muhasebe politikalarının bir birini izleyen dönemlerde değiştirilmeden uygulanması gereğini ifade eden kavramdır. Fakat geçerli nedenlerin bulunduğu durumlarda uygulanan muhasebe politikaları değiştirilebilir. Ancak bu değişikliklerin ve parasal etkilerinin Bilanço ve Gelir Tablosu dipnotlarında açıklanmalıdır.

9. Tam Açıklama: Mali tablolardan yararlanacak kişi ve kuruluşların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır olmasını anlatır.

10. İhtiyatlılık: İşletmenin karşılaşabileceği risklerin ve belirsizliklerin göz önünde tutulması, temkinli ve tedbirli davranılması gereğini ifade eder. Bu kavram gereğince; bir gelir ancak gerçekleştikten sonra işletmenin geliri arasına katılırken, gider ve zararlar kesinleşmese de ortaya çıktıklarında işletmenin sonuç hesaplarında gider ve zararların arasına katılır, yani işletmenin karından düşülür.

11. Önemlilik: Muhasebe kayıt ve raporlarda yansıtılmayan bilgilerin bilgi kullanıcılarının kararlarını etkileyip etkilememe olasılığıdır. Bir bilgi verilmediği taktirde mali tablo yorumlanamıyorsa o bilgi önemlidir

12. Özün Önceliği: İşlemlerin muhasebeye yansıtılmasında ve onlara ilişkin değerlendirmelerin yapılmasında biçimlerinden çok özlerinin esas alınması gereğini ifade eder.

MALİ TABLOLAR

TEMEL MALİ TABLOLAR
1. Bilanço
2. Gelir Tablosu

EK MALİ TABLOLAR
1.Satışların Maliyeti Tablosu
2.Fon Akım Tablosu
3.Nakit Akım Tablosu
4.Kar Dağıtım Tablosu
5.Öz Kaynaklar Değişim Tablosu

SON
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj

“SMMM,YMM,SPK ve Bağımsız Denetçilik” sayfasına dön

  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir