Kurum Sınavları Karışık Mülakat Soruları ve Cevapları

Cevapla
Kullanıcı avatarı
kpssci
Mesajlar: 238
Kayıt: 18 Mar 2017 17:52
İletişim:

07 May 2018 21:28

MÜLAKAT 08.03.2017
1-Tacir ve esnaf nedir farkları
62 sayılı “Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu’na göre Esnafın tanımı:
5362 sayılı “Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu’nun; Tanımlar başlıklı 3’üncü maddesinin a bendinde; “ Esnaf ve sanatkâr: İster gezici ister sabit bir mekânda bulunsun, Esnaf ve Sanatkâr ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunca belirlenen esnaf ve sanatkâr meslek kollarına dahil olup, ekonomik faaliyetini sermayesi ile birlikte bedenî çalışmasına dayandıran ve kazancı tacir veya sanayici niteliğini kazandırmayacak miktarda olan, basit usulde vergilendirilenler ve işletme hesabı esasına göre deftere tabi olanlar ile vergiden muaf bulunan meslek ve sanat sahibi kimseler,”

6102 sayılı, “Türk Ticaret Kanunu’’ ise hem esnafı hem de taciri ayrı ayrı tanımlamıştır:

6102 sayılı, “Türk Ticaret Kanuna göre Esnafın tanımı:

6102 sayılı, “Türk Ticaret Kanununun; “Esnaf” başlıklı 15’inci maddesi;
“ İster gezici olsun ister bir dükkânda veya bir sokağın belirli yerlerinde sabit bulunsun, ekonomik faaliyeti sermayesinden fazla bedenî çalışmasına dayanan ve geliri 11’inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca çıkarılacak kararnamede gösterilen sınırı aşmayan ve sanat veya ticaretle uğraşan kişi esnaftır.“ şeklindedir.

6102 sayılı, “Türk Ticaret Kanununa göre Tacirin tanımı:
6102 sayılı, “Türk Ticaret Kanunu” taciri; gerçek kişiler (md.12, 13,14) ve tüzel kişiler (md.16) olmak üzere ikiye ayırarak tarif etmiştir.
I - Gerçek kişiler:
1. Genel olarak
(1) Bir ticari işletmeyi, kısmen de olsa, kendi adına işleten kişiye tacir denir.
(2) Bir ticari işletmeyi kurup açtığını, sirküler, gazete, radyo, televizyon ve diğer ilan araçlarıyla halka bildirmiş veya işletmesini ticaret siciline tescil ettirerek durumu ilan etmiş olan kimse, fiilen işletmeye başlamamış olsa bile tacir sayılır.
(3) Bir ticari işletme açmış gibi, ister kendi adına, ister adi bir şirket veya her ne suretle olursa olsun hukuken var sayılmayan diğer bir şirket adına ortak sıfatıyla işlemlerde bulunan kimse, iyi niyetli üçüncü kişilere karşı tacir gibi sorumlu olur.
Aynı Kanunun 13’üncü maddesinde;

2-Evlat edinmenin şartları
A-)Küçüklerin Evlat Edinilmesi:

Küçüklerin evlat edinilmesi iki yolla mümkün olmaktadır.

---Kurum Koruması altındaki bir çocuğun evlat edinilmesi.
---Kişilerarası anlaşma ile evlat edinme

Ancak hangi yolla olursa olsun küçüklerin evlat edinilmesinde yasayla aranan koşulların tamamlanması gerekmektedir. Buna göre;

Evlat edinme işleminden evvel küçüğün en az 1(bir) yıl süreyle evlat edinecekler tarafından bakılmış olması ve evlat edinme işleminde küçüğün menfaatinin bulunması gerekmektedir. Evlat edineceklerin başka çocukları varsa, evlatlık ilişkisi kurulurken onların menfaatleri de gözetilmelidir.

1-)Küçükleri Evlat Edinecekler Bakımından Koşullar:

Yasada küçükleri evlat edinecekler açısından birlikte ya da tek başına evlat edinme durumu farklı hükümlerle düzenlenmiştir. Buna göre;

a)- Resmi nikahla evli olanlar ancak birlikte evlat edinebilirler. Bunun için de ya en az 5 yıldan beri evli olmaları ya da eşlerden birinin 30 yaşını doldurmuş bulunması gerekmektedir.

Eşler en az 2(iki) yıl resmi nikahla evli olmak ya da 30 yaşını doldurmuş bulunmak koşuluyla birbirlerinin çocuklarını evlat edinebilirler.

Gerek eşlerin birbirlerinin çocuklarını ve gerekse başkasının çocuğunu evlat edinebilmek için evlilik süresi ve yaş koşulundan birini gerçeklemiş bulunmak evlat edinmek için yeterlidir.

b)- Evli olmayanlar 30 yaşını doldurmuşlarsa tek başlarına evlat edinebilirler.

Evli olan eşlerden birinin;

---Sürekli olarak ayırtım yeteneğini kaybettiğine dair hakkında doktor raporu düzenlenmişse,
---En az 2(iki) yıldır nerede olduğu bilinmiyorsa
---Mahkeme kararıyla eşlerin en az 2(iki) yıl süreyle ayrı yaşamalarına karar verilmişse,

diğer eş 30 yaşını doldurmak koşuluyla tek başına evlat edinebilir.

2)-Küçük Bakımından Koşullar:

a)-Yaş Koşulu:

Yasada evlat edinilen çocuğun evlat edinenden an az 18 yaş küçük olması gerektiği belirtilmiştir.

b)-Rıza Koşulu:

Evlat edinilecek çocuk ayırtım yeteneğine sahipse, hakim tarafından kendi rızası mutlaka alınır.
Şayet çocuk vesayet altındaysa, vesayet makamından da izin alınmalıdır.

Aşağıda belirtilen istisna dışında, çocuğun ana-babasının da birlikte rıza vermesi gerekmektedir. Ebeveynler bu rızayı mahkemeye verecekleri bir dilekçe ile yazılı olarak ya da hakim huzurunda tutanağa geçirilmek suretiyle sözlü olarak da verebilirler. Rıza evlat edinme işleminden önce, evlat edineceklerin isimleri belirtilmeksizin de verilebilir.
Ana-baba çocuğun doğumundan 6(altı) hafta geçmeden rıza veremezler. Usulüne uygun verilen rıza, verildiği tarihten itibaren 6 (altı) hafta içerisinde verildiği usulle geri alınabilir. Bundan sonra tekrar rıza verilmesi halinde bu kesindir, dönülemez.

bb)-Rızanın aranmayacağı haller:

Aşağıdaki haller gerçekleşmişse ana ve/veya babadan birinin rızası aranmayabilir:

---Kim oldukları bilinmiyorsa,
---Uzun süreden bu yana nerede oldukları bilinmiyorsa,
---Sürekli olarak ayırt etme yeteneklerini kaybettikleri belgelenmişse,
---Çocuğa karşı bakım ve özen yükümlülüklerini yerine getirmiyorlarsa.

Bu hallerde mahkeme rızayı değil ana ya da babadan birinin rızasının aranıp-aranmayacağı hususunu karara bağlar.

Bu halde çocuk, ileride evlat edinilmek üzere kuruma yerleştirilir.

B)- Ergin ve Kısıtlıların Evlat Edinilmesi:

Medeni Yasa ergin ve kısıtlıların evlat edinilmesinde mümkün olduğunca kapsayıcı düzenleme yapma ihtiyacıyla belli bazı durumları başlık halinde saymıştır. Buna göre;

---Bedensel ya da zihinsel engeli nedeniyle sürekli yardıma ihtiyaç duyan kişi en az 5(beş) yıldan beri evlat edinecek kişi tarafından fiilen bakılıyorsa,
---Evlat edinilecek ergine, küçükken, evlat edinecek tarafından en az 5(beş) yıl süreyle fiilen bakılmışsa,
---Evlat edinilecek ergin, en az 5(beş) yıldan beri evlat edinecekle aile ilişkisi içerisinde, birlikte yaşıyorsa ve evlat edinme için haklı bir neden varsa,

ergin ve kısıtlılar evlat edinilebilir.

3-İsticvap nedir. tüzel kişilerde nasıl olur anlatınız,
İSTİCVAP;dosyadaki delillerin incelenmesine rağmen uyuşmazlığın yine de tam olarak aydınlatılamadığı durumlarda kullanılan bir yoldur. Tüzel kişilerde tüzel kişiyi temsil eden kimsenin mahkemeye çağrılması ile olur------ * Tüzel kişinin taraf olduğu davalarda, tüzel kişinin kanuni temsilcisi tanık olarak değil; isticvap edilmek suretiyle beyanları alınır. (HGK. 21.06.2006, 9-35/465)
Madde 169- (1) Mahkeme, kendiliğinden veya talep üzerine taraflardan her birinin isticvabına karar verebilir.
(2) İsticvap, davanın temelini oluşturan vakıalar ve onunla ilişkisi bulunan hususlar hakkında olur.
Madde 170- (1) Tüzel kişiler adına, temsil yetkisine sahip kimseler isticvap olunur.
(2) Ergin olmayan veya kısıtlı bir kimse adına yapılmış bir işleme ilişkin olarak, o kişinin kanuni mümessili isticvap olunur.
(3) Ergin olmayan veya kısıtlı kimselere bizzat dava hakkı tanınan hallerde, ikinci fıkra hükmü uygulanmaz.
Madde 172- (1) İsticvap olunacak kimsenin bizzat gelmesi gereklidir. Ancak, isticvap olunacak kişi, mahkemenin bulunduğu il dışında oturuyor ve bulunduğu yerde aynı anda ses ve görüntü nakledilmesi yolu ile isticvap olunması mümkün değil ise istinabe yolu ile isticvap olunur.
(2) İsticvap olunacak kimse hastalık, sakatlık veya benzeri sebeplerle mahkemeye bizzat gelemeyecek durumda ise bulunduğu yerde isticvap olunur.
Madde 173- (1) İsticvabına karar verilen kimse bizzat isticvap olunur.
(2) Hakim, isticvaba başlamadan önce isticvap olunacak tarafa gerçeği söylemesi gerektiği hususunu hatırlatır.
(3) İsticvap esnasında, karşı taraf ve vekilleri hazır bulunabilirler.
(4) İsticvap olunan taraf, mahkemenin izni olmadıkça, yazılı notlar kullanamaz.
Tutanak Madde 174- (1) İsticvap sonunda bir tutanak düzenlenir. İsticvap olunan tarafça yapılan açıklamalar, sorulan sorular ve verilen cevaplar tutanağa yazılır. Tutanak, taraflar huzurunda okunduktan sonra altı isticvap olunan tarafa imzalatılır. İsticvap olunan taraf haklı bir gerekçe göstermeksizin tutanağı imzalamaktan kaçınırsa, bu durum hakim tarafından tutanakla tespit olunur.

4-Suçluların İadesi
Suçluların geri verilmesi, bulunduğu ülkede suç işledikten sonra, cezadan kurtulmak için, kaçarak başka bir ülkede yaşamını sürdürmek isteyen kişilerin, işledikleri suçların yanlarına kalmaması düşüncesinden doğmuştur. Suç nerede ve kim tarafından işlenirse işlensin uygar toplumun zararına olan bir davranıştır. Bundan ötürü, suçlunun geri verilmesi, “ya ver ya cezalandır” esasına dayanmaktadırSuçlunun geri verilmesi ayrıca Devletler arasındaki bir ilişkidir. Hukuk düzenimiz karma sistemi kabul etmiştir.Vatandaş ve siyasi suçlu geri verilemez.. Kanun, 18/2. maddesinde, Anayasanın 38. maddesine uygun olarak, vatandaşın geri verilmezliği esasını kabul etmiştir. Ancak, bu kural mutlak değildir. Kanun, “ Uluslararası Ceza Divanına taraf olmanın getirdiği yükümlülükleri hariç bırakmıştır. Böyle olunca, vatandaş, sadece Uluslararası Ceza Divanına taraf olmanın Devlete getirdiği yükümlülükler gerektirdiğinde, Divanda yargılanmak üzere geri verilebilir” demektedir
suçluyu geri vermenin konusu daha çok , yabancının yabancı ülkede işlediği niteliksiz, yani adi suçlardır.
Ancak, Devletlerin, bu suçlar bakımından, mutlak geri verme zorunluluğu bulunmamaktadır. Kendisinden suçlunun geri verilmesi istenen Devletin, isteyen Devlet bakımından, istem dışında kalan suçlarından da yargılamaya kalkışacağı veya işkence kötü muamelede bulunacağı kuşkusu varsa, suçluyu vermekten kaçınabilir. Bu kez, suçluyu, kendisi yargılar. Vermeme suçlunun serbest kalması nedeni olamaz
5. Geri verme işlemleri
Kanun, yabancı ülke hükümetinin geri verilmesini istediği kişinin geri verilmesine yasal bir engelin bulunup bulunmadığına, mahkemenin karar vermesini istemiştir( m. 18/4 ).
Görevli mahkeme istenen kişinin bulunduğu yer ağır ceza mahkemesidir. Yabanı ülke hükümetinin talebi diplomatik yoldan Hükümete ulaştığında, Adalet Bakanlığı talebi geri istenen kişinin bulunduğu yer Cumhuriyet savcılığına iletecektir. Cumhuriyet savcısı, ağır ceza mahkemesinde geri verme davası açacaktır.
Mahkeme, Türkiyenin taraf olduğu anlaşmaları, TCK’ un ve CMK’ unu göz önünde tutarak karar verir. Ancak, 18/4. maddede yer alan “… bu madde..” ifadesinin doğru olmadığı kanaatindeyiz. Bunun “ …bu kanun..” olarak anlaşılmasının daha doğru olduğunu düşünüyoruz. Mahkemenin kararı son karar niteliğindedir. Bunun içindir ki, tarafların, karara karşı, temyiz yoluna başvurabilmeleri kabul edilmiştir.
Mahkeme, 18/1. karşısında, önce kişi hakkında geçerli bir talebin olup olmadığına bakacak, talep yerinde değilse esasa girmeyecek, geri verme talebinin geçerli olmadığına karar verecektir. Mahkeme, daha sonra, talebe konu fiile bakacaktır. Gerçekten, mahkeme, kararında, fiilin, Türk kanunlarına göre suç olup olmadığını, düşünce veya siyasi ya da askeri suç oluşturup oluşturmadığını, Türkiye Devletinin güvenliğine karşı, Türk Devletinin veya Türk vatandaşının ya da Türk kanunlarına göre kurulmuş bir tüzel kişinin zararına işlenmiş olup olmadığını, suçun Türkiyenin yargılama yetkisine girip girmediğini, affa veya zamanaşımına uğrayıp uğramadığını, kişinin vatandaş olup olmadığını, dolayısıyla uluslar arası bir yükümlülüğün bulunup bulunmadığını tespit edecek, fiil sayılan bu yasaklar dışında kalıyorsa istenen kişinin geri verilebilir olduğuna karar verecektir.
Mahkeme istenen kişinin geri verilebilir olduğu kararıverirse, bu kararın yerine getirilip getirilmemesi artık hükümetin işidir. Kanun, bu kararın yerine getirilip getirilmemesi Bakanlar Kurulunun taktirine bağlıdır” demektedir (m. 18/5 ).
Hükümet, taktirini kullanırken, kişiyi ülkesine isteyen hükümetin, kanun önünde eşitlik ilkesini ihlal edeceği, ayırımcılık yapma yasağına uymayacağı, kişiye ülkesinde işkence ve kötü muamele yapılacağı konusunda ciddi kuşkuları olduğunda, talebi yerine getirmeyebilir ( 18/3 ). Bu hüküm, Kanunda, 4. fıkra hükmünden önce 3. fıkrada yer almış olmasına ve yorumcuda bu işin de mahkemeye ati olduğu izlenimi uyanmasına rağmen, Talepte bulunan hükümetin belirtilen hususlara uymaması konusunda “ kuvvetli şüphe sebeplerinin “ bulunup bulunmadığının taktiri, mahkemenin işi değildir. Yabancı ülkenin davranışını taktir, siyasi/diplomatik bir meseledir. O nedenle, bu konuda karar yeri hükümettir.
Talepte bulunan yabancı ülke hükümeti, mutlak surette talebiyle bağlıdır. Açıkçası, hükümet, talebinde kişiyi hangi suçtan veya hangi hükümden sorumlu tutacağını söylemişse, ancak o suçundan dolayı yargılayabilir ve hakkındaki o hükümden dolayı işlem yapabilir. Kanun, bunu “ geri verme halinde kişi ancak geri verme kararına dayanak teşkil eden suçlardan dolayı yargılanabilir veya mahkum olduğu ceza infaz olunabilir” şeklinde ifade etmiştir (18/8). Buna, geri vermede “ihtisas ilkesi” denmektedir. Tabii, kanun, bir başka ülke hükümetinin iradesini bağlayamaz. Bu hüküm Türk Hükümetini bağlar. Bundan ötürüdür ki, Hükümetin, ayrıca bu konuda, ciddi kuşkuları varsa, teminat istemekte, tatmin olmadığı taktirde talebi yerine getirmemekte serbesttir.

5-OLAĞANÜSTÜ KANUN YOLU yargılamanın iadesi
Henüz kesinleşmemiş olan yargı kararlarına karşı başvurulabilecek olan denetim yollarına olağan denetim yolları adı verilirken, kesinleşmiş yargı kararlarına karşı başvurulabilecek denetim yollarına ise olağanüstü kanun yolları denilmektedir.
1-Yargılamanın yenilenmesin 2-olağanüstü itiraz ve 3-kanun yararına bozma” da vardır.
Yargılamanın iadesi
MADDE 374- (1) Yargılamanın iadesi, kesin olarak verilen veya kesinleşmiş olan hükümlere karşı istenebilir.
Yargılamanın iadesi sebepleri
MADDE 375- (1) Aşağıdaki sebeplere dayanılarak yargılamanın iadesi talep edilebilir:
a) Mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olması.
b) Davaya bakması yasak olan yahut hakkındaki ret talebi, merciince kesin olarak kabul edilen hâkimin karar vermiş veya karara katılmış bulunması.
c) Vekil veya temsilci olmayan kimselerin huzuruyla davanın görülmüş ve karara bağlanmış olması.
ç) Yargılama sırasında, aleyhine hüküm verilen tarafın elinde olmayan nedenlerle elde edilemeyen bir belgenin, kararın verilmesinden sonra ele geçirilmiş olması.
d) Karara esas alınan senedin sahteliğine karar verilmiş veya senedin sahte olduğunun mahkeme veya resmî makam önünde ikrar edilmiş olması.
e) İfadesi karara esas alınan tanığın, karardan sonra yalan tanıklık yaptığının sabit olması.
f) Bilirkişi veya tercümanın, hükme esas alınan husus hakkında kasten gerçeğe aykırı beyanda bulunduğunun sabit olması.
g) Lehine karar verilen tarafın, karara esas alınan yemini yalan yere ettiğinin, ikrar veya yazılı delille sabit olması.
ğ) Karara esas alınan bir hükmün, kesinleşmiş başka bir hükümle ortadan kalkmış olması.
h) Lehine karar verilen tarafın, karara tesir eden hileli bir davranışta bulunmuş olması.
ı) Bir dava sonunda verilen hükmün kesinleşmesinden sonra tarafları, konusu ve sebebi aynı olan ikinci davada, öncekine aykırı bir hüküm verilmiş ve bu hükmün de kesinleşmiş olması.
i) Kararın, İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetleri Korumaya Dair Sözleşmenin veya eki protokollerin ihlali suretiyle verildiğinin, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararıyla tespit edilmiş olması.
(2) Birinci fıkranın (e), (f) ve (g) bentlerindeki hâllerde yargılamanın iadesinin istenebilmesi, bu sebeplerin kesinleşmiş bir ceza mahkûmiyet kararı ile belirlenmiş olması şartına bağlıdır. Delil yokluğundan başka bir sebeple ceza kovuşturmasına başlanamamış veya mahkûmiyet kararı verilememiş ise ceza mahkemesi kararı aranmaz. Bu takdirde dayanılan yargılamanın iadesi sebebinin, yargılamanın iadesi davasında öncelikle ispat edilmesi gerekir.
Üçüncü kişilerin hükmün iptalini talep etmesi
MADDE 376- (1) Davanın taraflarından birisinin alacaklıları veya aleyhine hüküm verilen tarafın yerine geçenler, borçluları veya yerine geçmiş oldukları kimselerin aralarında anlaşarak, kendilerine karşı hile yapmaları nedeniyle hükmün iptalini isteyebilirler.
Süre
MADDE 377- (1) Yargılamanın iadesi süresi;
a) Mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olduğunun öğrenildiği,
b) 375 inci maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde öngörülen hâllerde, kararın davalıya veya gerçek vekil veya temsilciye tebliğ edildiği; alacaklı veya davalı yerine geçenlerin karardan usulen haberdar olduğu,
c) Yeni belgenin elde edildiği veya hilenin farkına varıldığı,
ç) 375 inci maddenin birinci fıkrasının (d), (e), (f) ve (g) bentlerindeki hâllerde, ceza mahkûmiyetine ilişkin hükmün kesinleştiği veya ceza kovuşturmasına başlanamadığı yahut soruşturmanın sonuçsuz kaldığı,
d) Karara esas alınan ilamın bozularak kesin hüküm şeklinde tamamen ortadan kalkmasından haberdar olunduğu,
e) 375 inci maddenin birinci fıkrasının (i) bendinde yazılı sebepten dolayı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararının tebliğ edildiği,
tarihten itibaren üç ay ve her hâlde iade talebine konu olan hükmün kesinleşmesinden itibaren on yıldır.
(2) 375 inci maddenin birinci fıkrasının (ı) bendinde yazılan sebepten dolayı yargılamanın yenilenmesi süresi ilama ilişkin zamanaşımı süresi kadardır.
İnceleyecek mahkeme ve teminat
MADDE 378- (1) Yargılamanın iadesi talebini içeren dilekçe, kararı veren mahkemece incelenir.
(2) Mahkeme, dayanılan sebebin niteliğine göre yargılamanın iadesi talebinde bulunandan karşı tarafın zarar ve ziyanını karşılayacak uygun bir miktar teminat göstermesini isteyebilir.
Talebin ön incelemesi
MADDE 379- (1) Yargılamanın iadesi talebi üzerine mahkeme, tarafları davet edip dinledikten sonra;
a) Talebin kanuni süre içinde yapılmış olup olmadığını,
b) Yargılamanın iadesi yoluyla kaldırılması istenen hükmün kesin olarak verilmiş veya kesinleşmiş olup olmadığını,
c) İleri sürülen yargılamanın iadesi sebebinin kanunda yazılı sebeplerden olup olmadığını,
kendiliğinden inceler.
(2) Bu koşullardan biri eksik ise hâkim davayı esasa girmeden reddeder.
Yeniden yargılama veya hükmün iptali
MADDE 380- (1) İnceleme sonunda, dayanılan yargılamanın iadesi sebebi sabit görülürse, yeniden yargılama yapılarak ortaya çıkacak duruma göre verilmiş olan karar onanır veya kısmen yahut tamamen değiştirilir. Ancak, davacının açık veya zımni muvafakati olmaksızın vekil veya temsilci olmayan kimselerin huzuruyla davanın görülmüş ve karara bağlanmış olması yahut 375 inci maddenin birinci fıkrasının (ı) bendine dayalı olarak yargılamanın iadesi dilekçesi kabul olunursa, başka bir inceleme yapılmaksızın hüküm iptal edilir.
(2) Bu husus, iade yoluyla incelenmesi istenen hükmün bütün nüshalarında gösterilir.
İcranın durdurulması
MADDE 381- (1) Yargılamanın iadesi davası, hükmün icrasını durdurmaz. Ancak dava veya hükmün niteliğine ve diğer hâllere göre talep üzerine icranın durdurulmasına ihtiyaç duyulursa, yargılamanın iadesi talebinde bulunan kimseden teminat alınmak şartıyla iade talebini inceleyen mahkemece icranın durdurulması kararı verilebilir. Yargılamanın iadesi sebebi bir mahkeme kararına dayanıyorsa bu takdirde teminat istenmez.
——————————————————————————————————————————————



6-ANAYASADAKİ SOSYAL ve EKONOMİK HAKLAR ve ÖDEVLER
MADDE 41: Ailenin Korunması ve Çocuk Hakları
MADDE 42: Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevi
Kamu Yararı
MADDE 43: Kıyılardan Yararlanma
MADDE 44: Toprak Mülkiyeti
MADDE 45: Tarım, Hayvancılık ve Bu Üretim Dallarında Çalışanların Korunması
MADDE 46: Kamulaştırma
MADDE 47: Devletleştirme ve Özelleştirme
MADDE 48: Çalışma ve Sözleşme Hürriyeti Çalışma İle İlgili Hükümler
MADDE 49: Çalışma Hakkı ve Ödevi
MADDE 50: Çalışma Şartları ve Dinlenme Hakkı
MADDE 51: Sendika Kurma Hakkı
MADDE 52: (Mülga)
MADDE 53: Toplu İş Sözleşmesi ve Toplu Sözleşme Hakkı
MADDE 54: Grev Hakkı ve Lokavt
MADDE 55: Ücrette Adalet Sağlanması
Sağlık, Çevre ve Konut
MADDE 56: Sağlık Hizmetleri ve Çevrenin Korunması
MADDE 57: Konut Hakkı
Gençlik ve Spor
MADDE 58: Gençliğin Korunması
MADDE 59: Sporun Geliştirilmesi
Sosyal Güvenlik Hakları
MADDE 60: Sosyal Güvenlik Hakkı
MADDE 61: Sosyal Güvenlik Bakımından Özel Olarak Korunması Gerekenler
MADDE 62: Yabancı Ülkelerde Çalışan Türk Vatandaşları
MADDE 63: Tarih, Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması
MADDE 64: Sanatın ve Sanatçının Korunması
MADDE 65: Devletin İktisadî Ve Sosyal Ödevlerinin Sınırları

7-ANAYASADAKİ SİYASÎ HAKLAR ve ÖDEVLER
MADDE 66: Türk Vatandaşlığı
MADDE 67: Seçme, Seçilme ve Siyasî Faaliyette Bulunma Hakları
Siyasî Partilerle İlgili Hükümler
MADDE 68: Parti Kurma, Partilere Girme ve Partilerden Ayrılma
MADDE 69: Siyasî Partilerin Uyacakları Esaslar
Kamu Hizmetlerine Girme Hakkı
MADDE 70: Hizmete Girme
MADDE 71: Mal Bildirimi
MADDE 72: Vatan Hizmeti
MADDE 73: Vergi Ödevi
MADDE 74: Dilekçe, Bilgi Edinme ve Kamu Denetçisine Başvurma Hakkı l
8-Masumiyet -Lekelenmeme hakkı
Devlet bireyi bir suçla itham ettiğinde, kesinleşmiş bir mahkeme hükmü verilinceye kadar, bu kişinin maddi ve manevi varlığını her türlü haksız saldırıdan korumakla yükümlüdür. Bu nedenle çağdaş devletlerin hukuk sistemlerinde insan onurunun korunması amacıyla kişilerin lekelenmeme hakkı öncelikli olarak korunan haklar arasında yer alır. Buna karşılık, günümüzde teknolojide ve kitle iletişim araçlarında meydana gelen gelişmeler nedeniyle kişilerin lekelenmeme hakkının ihlal edildiği, ceza adaletinin sağlanması sürecinde şüpheliye veya sanığa ait edinilen doğru ve/veya yanlış bilgilerin haber yapılması, ilgisiz kişilerle paylaşılması kişilerin suçlu olduğu önyargısını oluşturmakta ve suç şüphesi altındaki kişinin toplum içindeki statüsünü, onurunu olumsuz etkilemektedir.
Savcı CMK m.160/2 uyarınca şüphelinin yalnızca aleyhine olan delilleri değil lehine olan ve olabilecek delillileri de toplayıp değerlendirmek zorundadır. Çünkü şüphelinin lekelenmeme ve dürüst yargılanma hakları vardır ve savcı bu hakları korumak zorundadır. Cumhuriyet savcısı önüne gelen şikayeti veya ihbarı; peşin doğru, yani "suç işlenmiş ve faili de şikayet veya ihbarda gösterilen şahıstır" ön kabulü ile mutlak karine sayıp doğrudan iddianameye dönüştürmez, önce soruşturma açar, iddianın doruluğunu araştırır, iddia ile ilgili kamu davası açılmaya yeterli şüpheyi gösteren delillere ulaştığında iddianamesini yazıp mahkemeye gönderir. Sonuç olarak; şüphelinin suçsuzluk/masumiyet karinesini, lekelenmeme ve savunma haklarını korumak gerekir, yani şüpheliye "suçlu" muamelesi yapılamaz. Bu sebeple, somut deliller toplanıp değerlendirilmek suretiyle yeterli şüpheye ulaşmadan, “mahkeme bakıp değerlendirsin” diyerek dava açılmaz. CMK m.170/4'de, iddiaya konu eylem ile delillerin ilişkilendirilmek suretiyle iddianamede açıklanması gerektiği ifade edilmiştir.

Yeni Türk Ceza Adalet Sisteminde benimsenen, "Kişilerin Lekelenmeme Hakkı" ile "Eksiksiz Soruşturma ve Tek Celsede Duruşma" prensipleri uyarınca, soruşturmayı yürüten Cumhuriyet Savcılarının makul sürede bütün delilleri toplamaları, sadece mahkumiyetle sonuçlanacağını değerlendirdikleri hususları dava konusu yapmaları, beraatle sonuçlanacağını değerlendirdikleri eylemleri dava konusu yapmamaları, yani bir nev'i filtre görevi yapmaları gerekir.

9-TCK Ceza Kanununun amacı
MADDE 1. - (1) Ceza Kanununun amacı; kişi hak ve özgürlüklerini, kamu düzen ve güvenliğini, hukuk devletini, kamu sağlığını ve çevreyi, toplum barışını korumak, suç işlenmesini önlemektir. Kanunda, bu amacın gerçekleştirilmesi için ceza sorumluluğunun temel esasları ile suçlar, ceza ve güvenlik tedbirlerinin türleri düzenlenmiştir.


TCK SUÇLULARIN İADESİ Geri verme
MADDE 18. - (1) Yabancı bir ülkede işlenen veya işlendiği iddia edilen bir suç nedeniyle hakkında ceza kovuşturması başlatılan veya mahkûmiyet kararı verilmiş olan bir yabancı, talep üzerine, kovuşturmanın yapılabilmesi veya hükmedilen cezanın infazı amacıyla geri verilebilir. Ancak, geri verme talebine esas teşkil eden fiil;
a) Türk kanunlarına göre suç değilse,
b) Düşünce suçu veya siyasi ya da askerî suç niteliğinde ise,
c) Türkiye Devletinin güvenliğine karşı, Türkiye Devletinin veya bir Türk vatandaşının ya da Türk kanunlarına göre kurulmuş bir tüzel kişinin zararına işlenmişse,
d) Türkiye'nin yargılama yetkisine giren bir suç ise,
e) Zamanaşımına veya affa uğramış ise,
Geri verme talebi kabul edilmez.
(2) Uluslararası Ceza Divanına taraf olmanın gerektirdiği yükümlülükler hariç olmak üzere, vatandaş suç sebebiyle yabancı bir ülkeye verilemez.
(3) Kişinin, talep eden devlete geri verilmesi halinde ırkı, dini, vatandaşlığı, belli bir sosyal gruba mensubiyeti veya siyasi görüşleri nedeniyle kovuşturulacağına veya cezalandırılacağına ya da işkence ve kötü muameleye maruz kalacağına dair kuvvetli şüphe sebepleri varsa, talep kabul edilmez.
(4) Kişinin bulunduğu yer ağır ceza mahkemesi, geri verme talebi hakkında bu madde ve Türkiye'nin taraf olduğu ilgili uluslararası sözleşme hükümlerine göre karar verir. Bu karara karşı temyiz yoluna başvurulabilir.
(5) Mahkeme geri verme talebinin kabul edilebilir olduğuna karar verirse, bu kararın yerine getirilip getirilmemesi Bakanlar Kurulunun takdirine bağlıdır.
(6) Geri verilmesi istenen kişi hakkında koruma tedbirlerine başvurulmasına, Türkiye'nin taraf olduğu ilgili uluslararası sözleşme hükümlerine göre karar verilebilir.
(7) Geri verme talebinin kabul edilebilir olduğuna karar verilmesi halinde, ayrıca Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu hükümlerine göre tutuklama kararı verilebilir veya diğer koruma tedbirlerine başvurulabilir.
(8) Geri verme halinde, kişi ancak geri verme kararına dayanak teşkil eden suçlardan dolayı yargılanabilir veya mahkûm olduğu ceza infaz edilebilir.
Yabancı kanunun göz önünde bulundurulması

MÜLAKATLARDA ÇIKABİLECEK TANIMLAR (CEVAPSIZ)




İDARE HUKUKU
büyükşehir belediyesi nasıl kurulur
imprevizyon kavramı
belediyeler nasıl kurulur
istimval
bağlı kuruluş, ilişkili kuruluş
sebep ikamesi- idari yargı konusu
yöntem saptırması
yerindelik denetimi
idari işlemin hangi unsuruları yönünden takdir yetkisi kullanabilir
idari vesayet nedir , özellikleri ,belediye ve il özel idaresi kanunundaki yeri
idare hukuknda yetki devri
yap işlet usulü
fiili yol
yetki genişliği,
idari vesayet
diğer kamu görevlileri,
danıştay meslek mensupları, danıştay genel sekreterinin görevi,danışatın hangi organlarında yer aldığı
bağlı yetki,
yetki görev gaspı,
ağır ve bariz yetki tecavüzü,
petkim özelleşitrme
belediye başkanın görevine son verilmesi
idarenın taktir yetkısı oldugunu nasıl anlarız
İdari islemin oncelikle neyine bakilir
4734 sayılı kanunda yapı ve inşa işlerinde ayrı ayrı ihale edilmesinin istisnaları.
cumhurbaşkanının yürütmeye ilişkin görevleri
Fait du prince
Acele kamulaştırma (KK m.27)
diğer kamu görevlileri kimlerdir
memuriyeti sona erdiren sebepler neler-,
danıştay başkannın görevleri
danıştayın görevleri
anayasa mahkmesi ve danıştay üylerinin denetimi
yetki gaspı ve yetki tecavüzü
kaymakam ve valinin atanma şekli
yönetmelik nedir, kimler ne için çıkarır
hsyk dairelerinin görevleri
danıştay üyelerinin nitelikleri
Danıştay İBK kimler talep edebilir
Danıştay idari işler kurulu kimlerden oluşur
imprevizyon teorisi kamu hizmetinin hangi özelliğinin bir sonucu
hsyk soruşturma usulü

TİCARET
a.ş.'de yönetim k ve genel kurulun devredemeyecği yetkiler
haksız rekabet
elverişli bayrak nedir?
Bonoda malen, nakden ifadesinin ispat hukukndaki sonucu nedir
Hileli iflas halleri?
baglama noktasi
donatanin baglama limani dışındaki yetkileri
ticari defterlerde tamamlayıcı yemin
zorunlu ve ihtiyari mali sorumluluk sigortası
sigorta türleri
sigorta sözleşmesi
navlun,
zorunlu mali sorumluluk sigortası ve ihtiyarı mali sorumluluk sigortası,
zorunlu mali trafik sigortasının neleri karşıladğını sordu
kasko
limited şirkette payların devri
marka türleri
ticaret sicili
tc'de iş bankasına bağlı ilk sigorta şirketinin adı ve kurulma ihtiyacı ne idi
itibar mektubu nedir
sigorta hukukunda kanuni halefiyet ilkesi nedir
ticaret kanunu 1.maddesi neyden bahsediyor
sigorta primiyle ilgili soru
özel kanunlar gereğince iflası istenebilecekler
ticaret defterleri hakkında bilgi
tasarrufun iptali davası
ticaret ünvanları ve korunma alanları
menfi tespit davası
cari hesap nedir
cari hesaba geçirilemeyen alacaklar
can sigortaları kaça ayrılır
çekin unsurları
bayrak şehadetnamesi
kırkambar sözleşmesi
gemi jurnali nedir
acentenin özellikleri
kambiyo senedi türleri
limited şirket ortaklarının yükümlülükleri
konişmento nedir
tacir nedir , ticari işletme esnaf işletmesi farkı
karşılık sigorta
donatma iştiraki, donatan , bağlama limanı
çatma
poliçenin unsurları
gemiye isim verilir mi , kim verir
kamaraların hukuki durumu
ticari hükümlerin uygulanma sırası
tacir olmanın hüküm ve sonuçları


VERGİ
vergi hukukunda tanık var mıdır, nerede ve ne zaman uygulanır
muhtasar beyanneme ve münferit beyanname
veraset ve intikal vergisi
eşyanın gümrük kıymeti nasıl belirlenir
vergi eşitliği ilkesi ilk kez hangi hukuki belgede düzenlendi
vergi adaleti ilk kez hangi hukuki belgede düzenlendi
vergi hukunda zamanaşımı
beyana dayalı vergide vergi denetçisi matrah indirimi teklif edebilir mi , mümkün ise usulü
gümrük mallarından alınan vergi nedir, nasıl alınır, kimler alır
resen tarh usulü
muhtasar beyannamesi nedir, tevkifat yapmak zorunda olan kişi ve kuruluşlar
beyanname usulleri
verginin aşamaları
mali hukuk ile vergi hukuku arasında fark var mı
beyan yoluyla tarhiyatın yapıldığı vergi türleri
vuk'nun kapsamına girmeyen vergiler
telif kazançları istisnası gelir çeşitlerinden hangisiyle ilgilidir
şüpheli alacaklar
vergiyi doğuran olayda ispat külfeti,
vergide zamanasiminin yargılamaya etkisi,
vergi inceleme ve değerlendirme komisyonunun yasaklılığı?
vergi hukukunun kaynakları ve vergilendirme ilkeleri
kurumlar vergisi mükellefleri kimlerdir
stopaj uygulamasının mümkün olmadığı bir vergi türü
vergi alacağının güvence altına alınmasının yolları


BORÇLAR ÖZEL
tahliye taahhüdü
Temsilde özel yetki gerektiren haller
kefalet sözleşmesi?
kefalet akdi
vekaletsiz iş görme,
kira sözleşmesinde ifa tarihi belirtilmezse bu nasıl belirlenir kanunda ne yazıyor
karz-
ariyet
kira
özel dava vekaletnamesi gerektiren durumlar
boşanma davası özel vekaletname ile açılabilir mi?-
kefalette zamanaşımı
bağışlama hangi hallerde geri alınabilir
kiralık konutların tahliyesi

GENEL KÜLTÜR
dünya insan hakları günü ne zaman kutlanır
çanakkale savaşının gün ay ve yıl olarak tarihi
büyük taarruzun özelliği (askeri safha bitiyor, diplomatik safha başlıyor)
maliye politikasının kurumsal çatısını kuran iktisatçı
manisa trabzon amasya şehirlerinin ortak özelliği (şehzadeler şehri)
üretici fazlasının tanımı
bir ekonomide yüksek enflasyon ile birlikte yüksek işsizlik oranlarının söz konusu olduğu durum
AİHM yer bakımından uygulanması
abd ekonomi
türkiyenin en yüksek dağı neresidir , kaç metre
agit,
AİHM, AİHS'nin tükiye tarafından en çok ihlal edilen maddeleri
oecd,
sevr anlaşması,
ab nin yargı organı,
holokost,
interpol ve kırmızı bülten
genel işlem koşulları
gumruge mal teslımınde fıyat tespıt ederken nelere dıkkat edılır.
İnterpol kaç yılda bir yayınlanır
düzenli orduyla yapılan ilk savaş.
Türkiyenin sınır kapıları
Türkiyenin kara ve deniz sınırının oldugu ülkeler
kadastro askı süresi
Kadastro kanunu
fırat ve dicle nereye dökülür
tapu kanunundaki imar ve ihya
sıtma ilacının adı : kinin
difüzyon nedir?
atıf nedir?
2016 olimpiyatları nerede düzenlenecektir?,
bu yıl ki grammy müzik ödülünü kim almıştır?
kur farkı nedir?,
RIG Konyada yapılan konferans,
TİR kelimesinin acilimini
Dadaloğlu, Aşık Seyrani kimdir?
Yavuz Sultan Selim'in katıldığı 3 önemli savaş?,
Küçük Ağa romanının yazarı, içeriği, olayların nerde geçtiği
Konyanın kurucusu
İsveç hangi yılda avrupa birliğine girdi
Eurozone
revizyon yasağı,
tehcir kanunu
vandaki nemrut dağının oluşumu?
boğazlar hangi sözleşme ile sorun olmaktan çıkmıştır? sözleşmenin tarihi?
lozandan sonra çözüme kavuşturulan haller nelerdir?
Mülteci çeşitleri
karadenize dökülen akarsular,
avukatlık kanununda staj yapmaksızın ruhsat alabilecek kişiler..
1 yıllık hakim istifa etse avukat olmak istese staj yapması gerekirmi
Avrupa birliği marşı
avrupadaki 4 büyük yarımadanın isimleri ve üzerindeki devletler nelerdir
Her kıtadan bir göl sayın
İç Anadolu bölgesindeki sönmüş yanardağlar
En çok gözetilen ulus kaydını anlat
Ülkemizdeki akarsular ve hangi denize döküldükleri
Lut gölü
mevlananın çagdası kımdır dedıler?
BM, AB ve Avrupa konseyinin kuruluş amaçları, farklılıkları?
AİHM hangisine bağlıdır?
cudi dağı, hasan dağı, ıstıranca dağı, karaca dağ, kaçkar dağlarının hangi bölgelerde oldugu
vatandaslik basvurusunun içisleri bak. tarafindan reddi durumunda itiraz hangi mah.de ve nerede yapılır.
uygur sincan bölgesinin şimdiki adı?
yabancının tc vatandaşı olması için aranan kriterlerden
Atıf, iade atıf, devam eden atıf
Frankenstein kimdir?
Kıtaları birbirine bağlayan kanallar
Şehir isimleri verilip hangi padişah zamanında alınmıştır denildi (Trabzon- Makedonya...)
AİHM kararlarının uygulaması bakınından takibi kim yapar,uygulamamnın yaptırımı
AİHM başvuru usulü
Kanuni nasıl, nerede ölmüştür?
Bulunduğunuz ilde medrese ya da eski bir yapı varsa tarihçesine bakın
levanten nedir,
damgali vize transit vize mükerrer vize tanimi
Gılgamış destanı?-
İçinden nehir geçen illerimiz
Saraydan kız kaçırma kimin eseridir
Ekonomide durgunluk
Türkiye'de doğup da dışarıya dökülen ırmaklar.
Dışarıda doğup da Türkiye'ye dökülen ırmaklar .
türkiyenin en büyük 3 gölü
kutadgu bilig kimin eseridir (yusuf has hacip)-
2012 canneste altın palmiye alan türk filmi
Avrupa ins. Hakları sözleşmesinin 5 maddesi
kktc kurucu c.başkanırauf denktaş ne zaman vefat etti
Hizbullah davası
dünya savaşını sona erdiren antlaşmalar
türkiyeye son altın olimpiyat madalyasını hangi sporcu hangi dalda kaç yılında aldı
türkiyeye ilk altın olimpiyat madalyasını hangi sporcu hangi dalda kaç yılında aldı
atatürkün kurtuluş savasında şavaştığı çepheler.
türkiye ithalat ve ihracatın en çok hangi ülkelerle yapar
türkiye ab ilişkileri
montrö boğazlar sözleşmesi
uluslar arası mahkemeler
nobel barış ödülü
aihs
1. Dünya savaşını sona erdiren anlaşmalar
venedik komsyonu
ceyhan nehri nerden doğar
komşu memleket ilçeleri
sincan uygur özerk bölgesindeki Türk kadın liderin adı
ilk Tbmm nin yaptığı inkilap
kızıl deniz ve akdenizi birbirine bağlayan kanalın adı nedir ve kimler hangi tarihte yapmıştır
avrupa yüksek hakimler kurulu
nuri bilge ceylanın "bir zamanlar anadolu" isimli filmi (konusu vs),
balkanlarda ilk kaybedilen toprak;
kurtuluş savaşında ilk çekilen devlet;

anadolu ve rumeli kavağı;
adı meydan savaşı olmasına rağmen savaşılmadan kazanılan toprak; nereli iseniz oranın ilçeleri
egeye dökülen akarsular,
diaspora nedir
akdenize kıyısı olan şehirler..
osmanlının ilk başkenti,
ilk şehit edilen osmanlı padişahı ve hangi savaşta şehit edildi?
AB nin asli ve tali organları
27 mayıs askeri darbesi
kırmızı bülten ve mavi bülten nedir,
difüzyon nedir,
avrupa birliğinin bayrağı marşı nasıldır,
telefonu kim ne zaman icat etti
bm tarafından 200o yılında dünyaya tanıtılan en uzun türk destanı
enosis nedir

paratoner nedir , kim ve ne zaman buldu
venedik kriterleri
validasyon kanunu nedir
türkiyedeki tek dağlar
yazıyı kim buldu ne zaman buldu
hattı müdafa yoktur sathı müdafa vardır sözü hakkında ne söylersiniz
siyasette etik ilkesinden ilk kez söz eden düşünür
talas savaşı
kösedağ savaşı
kadeş anlaşması
hilali ahmer
1.dünya savasına osmanlının girme sebepler
anadoluya ilk türk akınları hangi devlet tarafından yapılmıştır
türklerin anadolua yerleşme tarihçesi
Davos zirvesi(2 kişiye soruldu),
dağların oluşumu
tifüse karşı hazırladığı aşı ile litaretüre geçen TC 4. başbakanı
reasürans nedir
çerkez ethem ayaklanmasını bastıran , kurtuluş savaşını başlatan ve sonra mv olarak tbmm'ye giren komutan
lozan barış görüşmelerinde musul ile ilgili isteklerimize en çok karşı çıkan ülke
işid terör örgütü mü
osmanlının ilk üç ve son üç padişahı
süleyman şah türbesi yeri neden kaldırıldı
türkiye AİHM başvurabilir mi
ateşten gömlek müellifi
2012 OECD dönem başkanı
italyadaki eğik kule
türklerde resim sanatının öncüsü ve temsilcisi türk topluluğu
31 mart olayı hakkında bilgi veriniz
rödövans sözleşmesi
dünya ekonomik forumu hangi ilçede yapılmıştır
magna carta
türkiyenin kayak merkezleri
erzurumdaki dağın adı
ankaradaki kayak merkezleri
Vakayi Hayriye’yi anlatınız.
Vakayi Vakvakiye’yi anlatınız
Şeyh Sait İsyanı’nı anlatınız
Menemen Olayını anlatınız
31 Mart olayını anlatınız
Nobel kazanan Türkler kimlerdir?
Tanzimat Fermanı
Islahat Fermanı
Senedi İttifak
Birinci Meşrutiyet
İkinci meşrutiyet
Anadolu Hisarı
Rumeli Hisarı
Kars, Erzurum, Aksaray,Çanakkale, Balıkesir, Antalya, İzmir’in ilçeleri
Sengen Vizesi nedir?
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir