AÖF İş ve sosyal güvenlik hukuku final notu

Cevapla
ahmet gnc
Mesajlar: 457
Kayıt: 01 Ara 2017 13:30
İletişim:

02 Ara 2017 00:01

iş ve sosyal güvenlik hukuku ünite 5 özet
è Bir işçi sendikasının kurulabilmesi için sendikasının kurulabilmesi için “ en az 7 “ işçinin bir araya gelmesi gerekmektedir.***
è 6356 sayılı sendikalar ve toplu iş sözleşmesi kanununa göre işçi ve işveren sendikalarının kurulmasında esas alınan ölçüt “İŞKOLU” dur.***
è Bir iş yerinin hangi iş koluna girdiğini saptayan “ çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığı “ dır. Resmi gazete de yayımlanır..15 günlük süre hak düşürücü süredir. Mahkeme 2 ay içinde kararını verir.
è Ülkemizde kamu görevlilerine sendikalaşma hakkı ilk kez “ 1965 “ de verilmiştir.
è Konfederasyon kavramının unsurlarışunlardır :
v Farklı iş kollarında faaliyet gösteren en az 5 sendikanın bir araya gelmesi.
v Tüzel kişi olması
v Kuruluş olması
è Sendikalar ve tolu iş sözleşmesi kanununa göre tek sendikal üst kuruluş “ konfederasyon” dur .
è İşveren sendikası kurucularında aranan koşullar ;
v 18 yaşını doldurmak
v İşveren ya da işveren vekili olmak
v Fiil ehliyetine sahip olmak
v TCK da belirtilen zimmet, rüşvet, dolandırıcılık gibi suçlardan mahkumiyeti olmamak.
Not :sendikanın kurulacağı iş kolunda fiilen çalışıyor olmak , işverenlerde aranan bir özellik değildir.
è İşçi sendikalarının kurulabilmeleri için “ sendikanın kuruluşu isteğe bağlıdır. “ Kurulma için hazırlanan tüzüğün ilin valiliğine verilmesi gerekir.
è Konfederasyonun tüzel kişilik kazanabilmesi için “ tüzük valiliğe verilmelidir .“
è Sendika ve konfederasyonların en üst zorunlu organı “ genel kuruldur . “
è Sendikaların ve konfederasyonların olağan genel kurul toplantıları en geç “ 5 “ yılda bir yapılır.
v Genel kurul : tüzel kişiliğin kazanılmasından başlayarak 6 ay içinde yapılır
v Olağan genel kurul : 4 yılda bir toplanır.
v Olağanüstü genel kurul :60 gün içinde yönetim kurulu veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü hallerde ya da genel kurul üye veya delegelerin 1/5 nin yazılı isteği üzerine toplanır.
v Genel kurula çağrı yönetim kurulu tarafından yapılır.
v Genel kurulun toplantı yeter sayısı üye sayısının salt çoğunluğu olur.
v İlk toplantıda bu yeter sayı sağlanamazsa 2. Toplantı ençok 15 gün sonraya bırakılır.
v 2. Toplantıya katılanların sayısı üye veya delege tamsayısının 1/3 ünden az olamaz.
è Genel kurulun başlıca görev ve yetkilerindenbazıları ;
v Organların seçimi
v Tüzük değişikliği
v Yönetim ve denetleme kurulunun ibrası
v Birleşme veya katılma
v Bütçenin kabulü
v Şube açma, birleştirme veya kapatma
v Kuruluşun feshi
v Yeminli mali müşavir raporlarının görüşülmesi….
Not : konfederasyon , sendika veya sendika şubesinin temsil edilmesi bunlar arasında yer almaz.
è Sendikalar ve toplu iş sözleşmesi kanununa göre sendikalarda yöneticilik sıfatını taşıyanlar “ yönetim kurulu “ üyeleridir.
è İşyeri sendika temsilcinin görevini sona erdiren sebeplerdenbazıları ;
v Tüzükte belirtilen sürenin geçmesi
v Sendikanın yetkisini kaybetmesi
v Temsilcinin sendika üyeliğinin sona ermesi
v Sendikanın temsilciyi görevden alması
v Temsilcinin kendi isteğiyle görevden ayrılması
v Temsilcinin başka bir iş yerine geçmesi
Not : işverenin işyeri sendika temsilcisini görevden alması bunlar arasında yer almaz .
è Sendikalar ve toplu iş sözleşmesi kanununa göre işçi sendikasına üye olabilmek için “ 15 yaşını” doldurmuş olmak gerekir. Kurucu olmak için “ 18 yaşını” doldurmuş olmak gerekir.
è Yalnıza “ genel müdür “ işveren vekili kabul edilir ve işveren sendikasına üye olabilir.
è Sendika üyelik başvurularının kabulü ya da reddi için belirlenen süre “30gündür. “
è Sendika üyelerinin sahip olduğu haklar ;
v Delege seçme
v Genel kurula katılma
v Toplu iş sözleşmesi hükümlerinden yararlanma
v Genel kurulca tespit edilen tazminatları alma
v Sendikanın faaliyet ve yönetimine katılmak
Not : üyelik aidatı ödeme bunlar arasında yer almaz. Miktarını genel kurul belirler.
è Sendika üyeliğinin devam ettiği durumlar ; “ yönetim- denetleme –disiplin kuralları “
è Sendika üyesi işçinin gaipliğine karar verilmesi , “ sendika üyeliğinin kendiliğinde sona ermesi “ sonucunu doğurur.
è Sendika üyeliğini kendiliğinden sona erdiren hallerden bazıları;***
v İşçi niteliğinin kaybedilmesi
v İşveren veya işveren vekili niteliğinin kaybedilmesi
v İşçilerin işkolunu değiştirmesi
v Kişinin ölümüne ya da gaipliğine karar verilmesi
v Tüzel kişiliğin feshi ya da infisahı
v Toptan ödeme alarak işten ayrılması
è İşçinin sendika üyeliğinden çıkarılması kararını vermeye yetkili sendika organı “ genel kuruldur .”
è İşçilerin mesleki ilerlemesinde sendikalı-sendikasız işçi ayrımı yapan işverene “ sendikacılık tazminatı “ cezası öngörülmüştür.
è Sendika ve konfederasyonlara getirilen amaca yönelik yasaklarşunlardır ;
v Tüzüklerinde belirlenen amaçlar dışında faaliyette bulunamazlar.
v Siyasi partilerin adı, amblem, rumuz ve işaretlerini kullanamazlar.
è Sendikaların sosyal faaliyetlerinden bazıları şunlardır;
v Üyelerine yardım ve eğitim amacıyla sandıklar kurmak
v Üyelerine ve mirasçılarına adli yardımda bulunmak
v Grev ve lokavt sırasında üyelerine yardım etmek
v İlgili kurullara temsilci göndermek.
v Üyeler için kooperatifler kurulmasına yardım etmek
v Kurs ve konferanslar tertiplemek
Not : “çalışma hayatından doğan uyuşmazlıklarda işçiyi temsilen dava açmak” bunlar arasında yer almaz.
è Sendikalar ve toplu iş sözleşmesi kanununa göre sendika ve konfederasyonlar ticari faaliyette bulunamazlar. Bu hükmün istisnası “ sanayi ve ticaret kurumlarına yatırım yapabiliriler” dir
è Sendika ve konfederasyonların gelirlerişunlardır ;
v Üyelik aidatı
v Dayanışma aidatı
v Malvarlığı gelirleri
v Bağışlar
v Tüzüklerine göre yapabilecekleri faaliyetlerden elde edilen gelirler.
Not : “destek aidatı” diye bir gelirleri yoktur
è Sendika ve konfederasyonların yurtdışı kişi ve kuruluşlardan yardım ve bağış alabilmeleri için “ çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığına “ bildirimde bulunması gerekir.
è Sendikaların iç denetim yetkisi “ genel kurula “ aittir.
è Sendika ve konfederasyonların gelir ve giderlerine ilişkin mali denetimleri en geç “ 2 yılda bir “ yeminli mali müşavirlerce yapılır.
è Sendika ve konfederasyonlar “ genel kurulun “ kararı ile feshedilebilirler.
è Sendika ve konfederasyonun mahkeme kararı ile kapatılması durumunda tasfiye sonucunda mal varlığı “ türkiye iş kurumuna “ devredilir.
è Sendikaların uygulama da en sık karşılaşan isteğe bağlı olarak oluşturdukları organlar ;***
v Başkanlar kurulu
v Onur kurulu
v Temsilciler kurulu
v Araştırma kurulu
v Eğitim kurulu
è Sendika ve konfederasyonların kendiliğinden sona erme halleri şunlardır ;***
v Amacın gerçekleşmesi ya da gerçekleşmenin olanaksız hale gelmesi
v İlk genel kurul toplantısının zamanında yapılamaması
v Zorunlu organların oluşturulamaması
v Borç ödemede acze düşmüş olması
v Yönetim kurulunun kurulamaz hale gelmesi
v Olağan genel kurulun iki defa üst üste yapılamaması
Not : “ sendikaların borçlarını ödemeyecek derece de yoksullaşması “ bunlar arasında yer almaz.
Not :” anayasa da belirtilen cumhuriyetin nitelikleri ve demokratik esaslara aykırı faaliyette bulunması “ bunlar arasında yer almaz.
*** İŞARETİ olan yerler çıkmış sorulardır…
İnsanların ne kadar kötü olduğunu görmek beni hiç şaşırtmıyor, fakat bu yüzden hiç utanmadıklarını görünce hayretler içinde kalıyorum.
İş ve sosyal güvenlik hukuku ünite 6 özet
è Memurlar ve diğer kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı “ 2010 yılında “ verilmiştir.
è İşçi tarafı olarak toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetin” işçi sendikaları “ sahiptir.
è Toplu iş sözleşmelerinde yer alan, iş sözleşmesinin yapılması , muhtevası ve sona ermesi ile ilgili hususları düzenleyen hükümlere “ toplu iş sözleşmesinin normatif hükümleri “ denir.
è Toplu iş sözleşmesi türlerişunlardır ;
v Aynı iş kolunda bir işyerini kapsayan toplu iş sözleşmesine “ işyeri toplu iş sözleşmesi “ denir.
v Aynı iş kolunda birden çok işyerini kapsayan toplu iş sözleşmesine “ toplu iş sözleşmesi “ ya da “ grup toplu iş sözleşmesi “ denir.
v Bir gerçek kişiye ya da tüzel kişiye veya kamu kurum veya kuruluşuna ait aynı işkolunda birden çok iş yerine sahip bir işletme için yapılan toplu iş sözleşmesine “ toplu iş sözleşmesi “ denir.
Not : Aynı iş yerine ait farklı işkollarındaki işyerleri için işletme toplu iş sözleşmesi yapılmaz.
è Toplu iş sözleşmelerinin yürürlük süresi en az “ 1 yıl “ en çok “ 3 yıldır “
è İş sözleşmelerinde , toplu iş sözleşmesine göre işçinin lehine hükümler olması halinde “ iş sözleşmesi hükümleri uygulanır. “
è İşçiye yararlılık ilkesi iş hukukunun temel prensiplerindendir.
è Toplu iş sözleşmesi yapılmasının ilk aşaması “yetki tespitidir “
è Topluiş sözleşmesinin aşamalarışunlardır ;
v Yetki tespiti
v Çağrı
v Toplu iş sözleşmesi
v Arabuluculuk
v Grev veya lokavt
v Toplu iş sözleşmesi
è Sendikaların toplu iş sözleşmesi yapabilmesi için yetki tespitini “ çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığı “ yapar.
è Yetki belgesi çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığı tarafından 6 iş günü içinde verilir.
è Toplu görüşmeye çağrı “ 15 gün” içinde yapılır. Bu Süre içinde çağrı yapılmazsa yetki belgesinin hükmü kalmaz.***
è Toplu iş sözleşmesinin imza tarihinde taraf sendikasına üye olan işçiler “ sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren “ sözleşmeden yararlanırlar.
è İşveren vekilleri işçi sendikasına üye olmadıklarından toplu iş sözleşmesinden yararlanamaz.
è Teşmil ; uygulanmakta olan toplu iş sözleşmesinin uygulama alanını, aynı iş kolunda faaliyette bulunan ancak yürürlükteki toplu iş sözleşmesinin tarafı olmayan işçi ve işverenleri de kapsayacak şekilde Bakanlar kurulu kararı ile genişletilmedir.
è Bakanlar kurulu teşmil kararı vermeden önce Yüksek Hakem kurulunun görüşünü alır.
è Teşmil yoluyla toplu iş sözleşmesinde “ toplu iş sözleşmesinin normatif hükümleri teşmil edilebilir.” Borç doğuran hükümler teşmil edilemez.
è Toplu görüşmeler sırasında mevcut çalışma koşullarında ekonomik ve sosyal açıdan değişiklik yapılmasına ilişkin çıkan uyuşmazlıklara “ toplu çıkar uyuşmazlığı” denir.
è Toplu iş uyuşmazlıklarının barışçı çözüm yolları ;
v Uzlaştırma
v Arabuluculuk
v Tahkim
Ø Gönüllü tahkim
Ø Zorunlu tahkim
è Toplu görüşmeler sırasında iş uyuşmazlıkları
Uyuşmazlığın tarafları bakımından uyuşmazlığın tarafları bakımından
Bireysel iş uyuşmazlığı: toplu iş uyuşmazlığı : hak uyuşmazlığı: çıkar uyuşmazlığı:
Tek bir işçi ile işveren işçi sendikası ile taraflardan birinin mevcut çalışma
arasında iş ilişkisinden işveren veya işveren diğer tarafın hakkını koşullarında ekonomik
kaynaklanan Sendikası arasında ihlal etmesi üzerine ve sosyal bakımından
uyuşmazlıklardır. çıkan uyuşmazlıktır çıkan uyuşmazlıklardır değişiklik yapılmasına
( mahkemeye gidilir ) ilişkin uyuşmazlıklardır
(grev ve lokavta gidilir)
è Toplu iş sözleşmesinden öngörülen yakacak yardımının verilmemesi halinde “ eda davası “ açılabilir.***
è Hak uyuşmazlığına örnek :” işverenin işçiye ücret ödememesi”
è Yorum davalarında tarafların iş mahkemesinin kararlarını temyiz etmesi durumunda Yargıtay en geç “ 2 ay “ süre içinde kararını verir.
è Arabulucunun 15 günlük görev süresi sonunda anlaşma sağlanamamışsa arabulucu “ 3 iş günü” içinde uyuşmazlık tutanağını düzenler.
è Yüksek hakem kurulu en az “ 5 üyenin” katılımıyla toplanır.
è Özel hakem müessesinin diğer adı “ isteğe bağlı tahkimdir.”
è İşçilerin topluca çalışmamak suretiyle işyerinde faaliyeti tamamen durdurmak veya önemli ölçüde aksatmak amacıyla aralarında anlaşarak veya bir kuruluşun aynı amaçla topluca çalışmamaları için verdiği karara uyarak işi bırakmalarına “ grev “ denir.
è Grev ve lokavtla ilgili olarak ;
v Greve sadece toplu çıkar uyuşmazlıklarında gidilebilir.
v Lokavt kararı için grev kararı alınması yeterlidir; grevin uygulanmaya başlaması gerekmez.
v Grev veya lokavt kararı 60 gün içinde alınabilir.
v İşçi sendikasının grev kararı alabilmesi için mutlaka toplu görüşme ve arabuluculuk aşamalarından geçilmiş olması gerek
v Lokavt kararı , karar tarihinden itibaren 6 iş günü içinde karşı tarafa tebliğ edilmek üzere notere ve bir örneği de görevli makama verilir.
è Sürekli grev yasağı olan işler şunlardır ;
v Can ve mal kurtarma işleri
v Cenaze işleri
v petrokimya işleri
v Banka hizmetleri
v Kamu kuruluşlarınca yürütülen itfaiye hizmetleri
v Şehir içi deniz ulaşım işleri
Not :” ticaret ve büro hizmetleri “ bunlar arasında yer almaz.
è Sürekli grev yasağı olan işyerleri şunlardır ;
v Mezarlıklar
v Milli savunma bakanlığı ve jandarma genel komutanlığı ile sahil güvenlik komutanlığınca doğrudan işletilen iş yerleri
è 100 işçinin çalıştığı işyerinde en az “25” kişinin grev oylaması talebinde bulunması halinde oylama yapılır.
è Grev oylaması , talep tarihinden itibaren 6 iş günü içinde yapılır. Oylamaya ilişkin itirazlar 3 işgünü içinde mahkemeye yapılır.
è Karar verilmiş veya başlanmış olan kanuni bir grev veya lokavtın ertelenmesinin sebebi “ genel sağlığı ve milli güvenliği bozucu nitelikte olması “ dır
è Karar verilen ya da uygulanmakta olan bir lokavtın kanun dışı olup olmadığı “ iş mahkemesi “ tarafından tespit edilir. Mahkeme 1 ay içinde karar verir.
è Greve ve lokavta katılamayacak işçilerşunlardır ;
v Niteliği bakımından sürekli olmasında teknik zorunluluk bulunan işlerde faaliyetin devamlılığını sağlamak
v İşyerinin güvenliğini , makine ve demirbaş eşyaların, araç- gereçlerin, hammadde ve yarı mamullerin korunmasını, gözetilmesini , bozulmamalarını sağlamak.
v İşyerinde hayvan ve bitkilerin korunmasını sağlamak üzere çalışmak zorunda bırakılabilirler.
è Grev gözcüsü , işçi sendikasının kendi üyelerinin greve uyup uymadıklarını denetler.
è Grev gözcülerinin işyerine giriş-çıkışı önlemeleri giren veya çıkanları kontrol amacıyla dahi durdurmaları yasaktır.
è İşyeri çerçevesinde grevciler ve gözcüler barınma yeri kuramazlar.
è Lokavt gözcüsü bulundurma hakkı “ işveren sendikasına “ aittir.
è Grevin uygulamaya konulması için verilen 60 günlük süre “ grev kararının karşı tarafa tebliğ tarihinde “ başlar.
è Greve başlamadan 6 işgünü önce karşı tarafa bildirilmelidir.
è Başladığı yolculuğu yurt içindeki varış mahallerinde bitirmemiş deniz, hava ve kara ulaştırma araçlarında grev ya da lokavt yapılmasına ilişkin “ grev ve lokavt yapılması geçici olarak yasaktır “
è Grev uygulayan işçi sendikasının işyerindeki üye sayısı 1000 dir. Sendikanın en az “ 750 üyesinin “ üyelikten ayrılması halinde grev mahkemece sona erdirilir. ( 100.3/4à 750)
è Ekonomik ve sosyal konseyde temsil edilen işçi ve işveren sendikaları arasında işkolu düzeyinde yapıla sözleşme türü “ çerçeve sözleşmesi” dir. En az 1 en çok 3 yıl için yapılır.***
è Toplu iş sözleşmesinde yer alan “ sendika temsilcilerine oda tahsisi “ sözleşmenin “ borç doğuran hükümleri “ arasında yer alır. ***
è Toplu iş sözleşmesinin yapılmasında herhangi bir uyuşmazlığın olmaması durumunda” arabuluculuk “ safhası bulunmaz.*** Safhalar ;
v Yetkili bir işçi sendikası
v Toplu görüşmeye çağrı
v Toplu görüşme
v Toplu iş sözleşmesi imzalanması
v Yetki belgesi başvurusu
***İŞARETİ olan yerler çıkmış sorulardır…
Yeter ki yürekten istesin ve bunun için çaba sarf etsin. Hiçbir şey için geç değil.
İş vesosyal güvenlik hukuku ünite 7 özet
è Sosyal güvenlik kavramı ilk kez “ ABD” de kullanılmıştır.(1935 de )
è Sosyal güvenlik sistemlerinin amaçlarıarasında ;
v Bireye ekonomik güvence sağlama
v Bireyi sosyal risklere karşı koruma
v Bireyin kişiliğini geliştirme
v Sosyal riskleri ortaya çıkmadan önce önleme
Not :” sosyal risklerin olumsuz sonuçlarını ortadan kaldırma “ bunlar arasında yer almaz.
è Sosyal riskler ortaya çıkış nedenlerine göre şöyle sınıflandırılır;
v Fizyolojik riskler
v Mesleki riskler; iş kazası ve meslek hastalığı
v Sosyo ekonomik riskler ; işsizlik, evlenme, çocuk sahibi olma, konut ihtiyacı
è Sosyal riskler sonuçlarına göre şöyle sınıflandırılır ;
v Gelir azalışına yol açan riskler
v Gider artışına yol açan riskler
è Fizyolojik riskler ; hastalık, analık, malullük , yaşlılık , ölüm.
Not :”işsizlik “bunlar arasında yer almaz. ***
è Geleneksel sosyal güvenlik tekniklerişunlardır ;
v Tasarruf
v Yardımlar
v Hukuki sorumluluk
v Yardımlaşma sandıkları
v Özel sigortalar
Not :” sosyal sigorta “ bunlar arasında yer almaz.
è Modern sosyal güvenlik tekniklerişunlardır ;
v Sosyal yardımlar
v Sosyal hizmetler
v Sosyal sigorta
v Devletçe bakılma
è Sosyal sigortayla ilgili olarak ;
v Sosyal risklerle karşılaşan kişilere sosyal bir gelir sağlanır
v Finansman, primler ve devlet katkılarından oluşur
v Sosyal adaleti sağlamaya yönelik çalışma ilkelerine sahiptir.
v Karşılıklı yardımlaşma ve dayanışma esasları hakimdir
v Sosyal güvenlik tekniklerinin en yaygın ve en gelişmiş olanıdır.
v Esas olarak sigortacılık ilke ve tekniklerinden yararlanır.
v Sosyal adaleti sağlamaya yönelik çalışma ilkelerine sahiptir
v Sigortalılık,” isteğe bağlı olmayıp zorunludur.”
è Primsiz rejim adı verilen sosyal güvenlik tekniği “ sosyal yardım “ dır
è Sosyal sigorta sisteminin öncüsü olarak kabul edilen kişi “ Bismarck “ tır.
è Sosyal sigorta sisteminin özellikleri ;
v Özel sigorta tekniğinin uygulanmasına dayanır
v Zorunluluk esasına dayanır
v Finansman işçi, işveren primleri ve devlet katkısından oluşur.
è Sosyal güvenlik sisteminin tamamen vergilerle finanse edildiği katılımsız sistem “ Yeni Zelanda “ ülkesinde uygulanır.
è Türkiye de sosyal güvenliğin başlangıcı olarak kabul edilen teknik “ orta sandığı ( teavün sandığı ) “ dır.
è Ülkemizde 1945 de kurulan ilk sosyal sigorta kolu “ Analık “ tır
è Ülkemizde 1950 de “ ihtiyarlık “
è Ülkemiz de 1951 de “ hastalık “
è Ülkemiz de 1957 de “ maluliyet, ölüm” sigorta kolları için kanun çıkarılmıştır.
è İşsizlik sigortası kanunu “ 4447 sayılı kanun “ dur. 1999 da kabul edilmiş 2000 de uygulanmaya başlanmıştır.
è İşsizlik sigortası ülkemizde en geç uygulanmaya başlayan sigorta koludur.
è İşsizlik sigortası primleri ; işçi payı %1*** , işveren payı %2 , devlet payı % 1 dir
è Sosyal güvenlik kurumu “ sayıştay “denetimine tabidir. Çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığına bağlıdır. 2006 da çıkarılan 5502 sayılı kanunla kurulmuştur.
è Sosyal güvenlik kurumunun organları ;
v Genel kurul ( 3 yılda bir toplanır)
v Yönetim kurulu
v Başkanlık
v Sosyal güvenlik danışma kurulu
è Sosyal güvenlik kurumu Genel Kurulunun görevleri ;
v yönetim kurulu kararlarının uygulanmasını sağlamak
v kurumun finansman dengesini gerçekleştirmesini izlemek
v sgk başkanlığının bütçesini hazırlamak
v kurumu bakanlar kurulunca belirlenen politika ve stratejilere uygun olarak yönetmek
v yönetim kurulunun seçimle gelen asıl ve yedek üyelerini seçmek
not : “ sosyal güvenlik politikaları ve bunların uygulamaları hakkında görüş bildirmek “ bunlar arasında yer almaz.***
è Sosyal güvenlik kurumunun en yüksek karar organı “ yönetim kuruludur “ 12 üyeden oluşur .
è Sosyal güvenlik kurumu başkanlığın merkez teşkilatı ;
v Ana hizmet birimleri
v Danışma birimleri
v Yardımcı hizmet birimleri
v Başkanlığın taşra teşkilatı
è Sosyal güvenlik kurumu başkanlığı danışma birimleri ;
v Strateji geliştirme başkanlığı
v Hukuk müşavirliği
v Basın ve halkla ilişkiler müşavirliği
è 5510 sayılı kanun kapsamında sigortalı sayılanlar ;
v Mahalle muhtarları
v İşçi sendikası başkanı
v Umumi kadınlar
v Jokeyler
Not : “ev hizmetlerinde çalışanlar “ bunlar arasında yer almaz.
è 5510 sayılı ssgssk ya göre kısmen sigortalı sayılanlar ;
v Ceza infaz kurumları ve tutukevleri bünyesinde oluşturulan tesis ve atölyelerde çalıştırılan hükümlü ve tutuklularà iş kazası, meslek hastalığı, analık sigortası
v Çıraklar, aday çıraklar ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencileràiş kazası, meslek hastalığı, hastalık sigortası
v Stajyer öğrencilerà iş kazası, meslek hastalığı
v Türk iş kurumunun mesleki eğitim kurslarına katılan kursiyerlerà iş kazası, meslek hastalığı.***
è Sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanununa göre işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler “hastalık “ sigorta kollarından yararlanır.
è 5510 sayılı kanuna göre sigortalı sayılmayanlar arasında ; ***
v İşverenin ücretsiz çalışan eşi
v Rehabilite edilenler
v Yedek subay okulu öğrencileri
v Ev hizmetlerinde süreksiz olarak çalışanlar
v Askerlik hizmetini yapmakta olanlar…
è Sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanununa göre önceki dönemde emekli sandığına tabi olanlar sigortalılık başlangıcından itibaren en az “ 15 gün” içerisinde kuruma bildirmek zorundadır.
è Sigortalı sayılanların maddi olan ve olmayan unsurlar ile birlikte işlerini yaptıkları yere “ işyeri “ denir.
è Sosyal sigortaların finansman yöntemleri 2 ye ayrılır.
1. Fon biriktirme ( kapitalizasyon )
2. Dağıtım yöntemi
v İş kazası ve meslek ( uzun dönemli)
v İş kazası ve meslek hastalığı ( kısa dönemli)
v malullük
v hastalık
v yaşlılık
v analık
v ölüm
v genel sağlık
v işsizlik
è 5510 sayılı SSGSSK ya göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarında işverenin prim oranı sigortalının prime esas kazancının” % 11 i dir.” ( toplam da % 20 dir % 9 u sigortalı payı % 11 i işveren payıdır.)
è İşverenleri tarafından kuruma bildirilmeyen sigortalıların hizmetlerinin tespiti için açacakları dava hak düşürücü süre “ 5 yıldır.”
è İsteğe bağlı sigortalılar için prim oranı ” %32 “ dir .( bunun % 20 si uzun vadeli % 12 si genel sağlık sigortası prim oranıdır ).***
è 1982 de sosyal güvenlik sistemini tamamen özelleştiren devlet “ ŞİLİ “ dir***
è 102 sayılı sosyal güvenliğin asgari şartlarına ilişkin sözleşmesin de tanımlanan riskler ;***
v İş kazaları
v Meslek kazaları
v Hastalık
v Analık
v Malullük
v Yaşlılık
v Ölüm
v İşsizlik
v Ailevi yükler
Not : “ barınma “ bunlar arasında yer almaz.
***İŞARETİ olan yerler çıkmış sorulardır…
Acı çekmeden alınan dersler anlamsızdır. Çünkü karşılığında bir şey vermediğinden bir şey kazanılmaz. Ama acıya dayanıp üstesinden geldiğinizde, herkesten daha güçlü bir kalbe sahip olursunuz…
İş vesosyal güvenlik hukuku ünite 7 özet
è Sosyal güvenlik kavramı ilk kez “ ABD” de kullanılmıştır.(1935 de )
è Sosyal güvenlik sistemlerinin amaçlarıarasında ;
v Bireye ekonomik güvence sağlama
v Bireyi sosyal risklere karşı koruma
v Bireyin kişiliğini geliştirme
v Sosyal riskleri ortaya çıkmadan önce önleme
Not :” sosyal risklerin olumsuz sonuçlarını ortadan kaldırma “ bunlar arasında yer almaz.
è Sosyal riskler ortaya çıkış nedenlerine göre şöyle sınıflandırılır;
v Fizyolojik riskler
v Mesleki riskler; iş kazası ve meslek hastalığı
v Sosyo ekonomik riskler ; işsizlik, evlenme, çocuk sahibi olma, konut ihtiyacı
è Sosyal riskler sonuçlarına göre şöyle sınıflandırılır ;
v Gelir azalışına yol açan riskler
v Gider artışına yol açan riskler
è Fizyolojik riskler ; hastalık, analık, malullük , yaşlılık , ölüm.
Not :”işsizlik “bunlar arasında yer almaz. ***
è Geleneksel sosyal güvenlik tekniklerişunlardır ;
v Tasarruf
v Yardımlar
v Hukuki sorumluluk
v Yardımlaşma sandıkları
v Özel sigortalar
Not :” sosyal sigorta “ bunlar arasında yer almaz.
è Modern sosyal güvenlik tekniklerişunlardır ;
v Sosyal yardımlar
v Sosyal hizmetler
v Sosyal sigorta
v Devletçe bakılma
è Sosyal sigortayla ilgili olarak ;
v Sosyal risklerle karşılaşan kişilere sosyal bir gelir sağlanır
v Finansman, primler ve devlet katkılarından oluşur
v Sosyal adaleti sağlamaya yönelik çalışma ilkelerine sahiptir.
v Karşılıklı yardımlaşma ve dayanışma esasları hakimdir
v Sosyal güvenlik tekniklerinin en yaygın ve en gelişmiş olanıdır.
v Esas olarak sigortacılık ilke ve tekniklerinden yararlanır.
v Sosyal adaleti sağlamaya yönelik çalışma ilkelerine sahiptir
v Sigortalılık,” isteğe bağlı olmayıp zorunludur.”
è Primsiz rejim adı verilen sosyal güvenlik tekniği “ sosyal yardım “ dır
è Sosyal sigorta sisteminin öncüsü olarak kabul edilen kişi “ Bismarck “ tır.
è Sosyal sigorta sisteminin özellikleri ;
v Özel sigorta tekniğinin uygulanmasına dayanır
v Zorunluluk esasına dayanır
v Finansman işçi, işveren primleri ve devlet katkısından oluşur.
è Sosyal güvenlik sisteminin tamamen vergilerle finanse edildiği katılımsız sistem “ Yeni Zelanda “ ülkesinde uygulanır.
è Türkiye de sosyal güvenliğin başlangıcı olarak kabul edilen teknik “ orta sandığı ( teavün sandığı ) “ dır.
è Ülkemizde 1945 de kurulan ilk sosyal sigorta kolu “ Analık “ tır
è Ülkemizde 1950 de “ ihtiyarlık “
è Ülkemiz de 1951 de “ hastalık “
è Ülkemiz de 1957 de “ maluliyet, ölüm” sigorta kolları için kanun çıkarılmıştır.
è İşsizlik sigortası kanunu “ 4447 sayılı kanun “ dur. 1999 da kabul edilmiş 2000 de uygulanmaya başlanmıştır.
è İşsizlik sigortası ülkemizde en geç uygulanmaya başlayan sigorta koludur.
è İşsizlik sigortası primleri ; işçi payı %1*** , işveren payı %2 , devlet payı % 1 dir
è Sosyal güvenlik kurumu “ sayıştay “denetimine tabidir. Çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığına bağlıdır. 2006 da çıkarılan 5502 sayılı kanunla kurulmuştur.
è Sosyal güvenlik kurumunun organları ;
v Genel kurul ( 3 yılda bir toplanır)
v Yönetim kurulu
v Başkanlık
v Sosyal güvenlik danışma kurulu
è Sosyal güvenlik kurumu Genel Kurulunun görevleri ;
v yönetim kurulu kararlarının uygulanmasını sağlamak
v kurumun finansman dengesini gerçekleştirmesini izlemek
v sgk başkanlığının bütçesini hazırlamak
v kurumu bakanlar kurulunca belirlenen politika ve stratejilere uygun olarak yönetmek
v yönetim kurulunun seçimle gelen asıl ve yedek üyelerini seçmek
not : “ sosyal güvenlik politikaları ve bunların uygulamaları hakkında görüş bildirmek “ bunlar arasında yer almaz.***
è Sosyal güvenlik kurumunun en yüksek karar organı “ yönetim kuruludur “ 12 üyeden oluşur .
è Sosyal güvenlik kurumu başkanlığın merkez teşkilatı ;
v Ana hizmet birimleri
v Danışma birimleri
v Yardımcı hizmet birimleri
v Başkanlığın taşra teşkilatı
è Sosyal güvenlik kurumu başkanlığı danışma birimleri ;
v Strateji geliştirme başkanlığı
v Hukuk müşavirliği
v Basın ve halkla ilişkiler müşavirliği
è 5510 sayılı kanun kapsamında sigortalı sayılanlar ;
v Mahalle muhtarları
v İşçi sendikası başkanı
v Umumi kadınlar
v Jokeyler
Not : “ev hizmetlerinde çalışanlar “ bunlar arasında yer almaz.
è 5510 sayılı ssgssk ya göre kısmen sigortalı sayılanlar ;
v Ceza infaz kurumları ve tutukevleri bünyesinde oluşturulan tesis ve atölyelerde çalıştırılan hükümlü ve tutuklularà iş kazası, meslek hastalığı, analık sigortası
v Çıraklar, aday çıraklar ve işletmelerde mesleki eğitim gören öğrencileràiş kazası, meslek hastalığı, hastalık sigortası
v Stajyer öğrencilerà iş kazası, meslek hastalığı
v Türk iş kurumunun mesleki eğitim kurslarına katılan kursiyerlerà iş kazası, meslek hastalığı.***
è Sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanununa göre işletmelerde mesleki eğitim gören öğrenciler “hastalık “ sigorta kollarından yararlanır.
è 5510 sayılı kanuna göre sigortalı sayılmayanlar arasında ; ***
v İşverenin ücretsiz çalışan eşi
v Rehabilite edilenler
v Yedek subay okulu öğrencileri
v Ev hizmetlerinde süreksiz olarak çalışanlar
v Askerlik hizmetini yapmakta olanlar…
è Sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanununa göre önceki dönemde emekli sandığına tabi olanlar sigortalılık başlangıcından itibaren en az “ 15 gün” içerisinde kuruma bildirmek zorundadır.
è Sigortalı sayılanların maddi olan ve olmayan unsurlar ile birlikte işlerini yaptıkları yere “ işyeri “ denir.
è Sosyal sigortaların finansman yöntemleri 2 ye ayrılır.
1. Fon biriktirme ( kapitalizasyon )
2. Dağıtım yöntemi
v İş kazası ve meslek ( uzun dönemli)
v İş kazası ve meslek hastalığı ( kısa dönemli)
v malullük
v hastalık
v yaşlılık
v analık
v ölüm
v genel sağlık
v işsizlik
è 5510 sayılı SSGSSK ya göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarında işverenin prim oranı sigortalının prime esas kazancının” % 11 i dir.” ( toplam da % 20 dir % 9 u sigortalı payı % 11 i işveren payıdır.)
è İşverenleri tarafından kuruma bildirilmeyen sigortalıların hizmetlerinin tespiti için açacakları dava hak düşürücü süre “ 5 yıldır.”
è İsteğe bağlı sigortalılar için prim oranı ” %32 “ dir .( bunun % 20 si uzun vadeli % 12 si genel sağlık sigortası prim oranıdır ).***
è 1982 de sosyal güvenlik sistemini tamamen özelleştiren devlet “ ŞİLİ “ dir***
è 102 sayılı sosyal güvenliğin asgari şartlarına ilişkin sözleşmesin de tanımlanan riskler ;***
v İş kazaları
v Meslek kazaları
v Hastalık
v Analık
v Malullük
v Yaşlılık
v Ölüm
v İşsizlik
v Ailevi yükler
Not : “ barınma “ bunlar arasında yer almaz.
***İŞARETİ olan yerler çıkmış sorulardır…
Acı çekmeden alınan dersler anlamsızdır. Çünkü karşılığında bir şey vermediğinden bir şey kazanılmaz. Ama acıya dayanıp üstesinden geldiğinizde, herkesten daha güçlü bir kalbe sahip olursunuz…
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 15 misafir