1.
Toplumsal tabakalaşma çeşitleriyle ilgili aşağıdaki
eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
A) Kast – Yarı Kapalı Tabakalaşma
B) Sınıf – Kapalı Tabakalaşma
C) Feodal Zümreler – Yarı Kapalı Tabakalaşma
D) Statü – Kapalı Tabakalaşma
E) Kölelik – Açık Tabakalaşma
2.
Sınıfsal farklılıkların yalnızca üretim araçlarının denetiminden ya
da denemlerinin olmamasından değil, mülkiyetle doğrudan
doğruya ilişkisi olmayan ekonomik etkenlerden de
kaynaklandığını iddia eden sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
A) K. Marx
B) W. Moore
C) J. Wach
D) K. Davis
E) M. Weber
3.
Toplumsal tabakalaşma kuramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) İşlevselci Tabakalaşma Kuramı, tabakalaşmayı toplumsal
statüler temelinde açıklamaktadır.
B) Çatışmacı Kuram'a göre, kaynaklar daha çok mirasa, sömürüye
ve baskıya göre dağılmaktadır.
C) Uzlaşmacı Kuram'ın savunucusu Weber'dir.
D) Marx'ın sınıf kavramı Çatışmacı Kuram'da önemli bir yere
sahiptir.
E) Davis ve Moore'a göre toplumun bireylere sağladığı üç ödül:
Statü, iktidar ve polik pardir.
4.
Dünya Sistemleri Teorisi'ni geliştiren I. Wallerstein'in dinin
geleceği hakkındaki öngörüsünü aşağıdakilerden hangisi ifade
eder?
A) Din kendisini yenileyecekr.
B) Din, eninde sonunda toplumdan silinip alacakr.
C) Dinin toplumsal etkinliği azalacaktır.
D) Dinî hayat ve dindarlık düzeyleri farklılaşacakr.
E) Din, toplumsal alandan bireysel alana kayacakr.
5.
Aşağıdakilerden hangisi Mikro Sosyolojik Yaklaşım'a uygun bir
anlayış değildir?
A) İnsanların eylemde bulunma ve sosyal yapıları değişrme
yeteneği vardır.
B) Bireyin dinî gelenekler karşısındaki bağımsızlığı vurgulanır.
C) Dinin toplum içindeki görevlerine odaklanılmalıdır.
D) Dinî davranışlar sosyal hayan belirli parçaları bağlamında
çözümlenmelidir.
E) Dinî eylemlerin ardındaki düşünceleri anlamak, sosyal olayları
çözümlemek için şarr.
6.
Modern Türkiye'de din-devlet ilişkisi hakkında aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) İslam, modern Türk toplumunda önemli bir referans kaynağı
olmaya devam etmektedir.
B) Modern Türkiye'de tek tip sekülerlik anlayışından
bahsedilebilir.
C) İslam'ın özsel tanımları etrandaki gelişmeler İslam, laiklik vb.
konularda modernist İslami yorumları arrmışr.
D) İslam'ın yeni dinî algıları ve yorumları, laiklik anlayışı üzerinde
de etkili olmuştur.
E) Laiklik ve İslam konusundaki çalışmaların artmasıyla birlikte
din-devlet ilişkisinin mahiyeti değişmeye başlamıştır.
7.
Kavramsal olarak modernleşme ve türevleri hakkında
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Lance "modernus" kelimesi eski putperestlik ile yeni
Hristiyanlaşma dönemini ayırmak için kullanılmıştır.
B) Modernleşme, gelenekselden ayrı olarak yeni hayat
telakkilerinin hâkim olması anlamına gelmektedir.
C) Modernite, aynı zamanda modernlik ve çağcıllık anlamındadır.
D) Modern zamanların ruhu, düşüncesi ya da karakteri
anlamında modernizm kullanılmaktadır.
E) Modernleşme, sekülerleşmenin alt süreçlerinden biri olarak
kabul edilmektedir.
8.
Weber'in din ve ekonomik davranış arasındaki ilişki
çerçevesinde dini bağımsız bir değişken olarak ele alan öncü
çalışmalardan sayılan tezi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kapitalist Ahlak Tezi
B) Ortodoks Ahlak Tezi
C) İslam Ahlak Tezi
D) Katolik Ahlak Tezi
E) Protestan Ahlak Tezi
9.
Hz. Muhammed'in, "Seni unuuran fakirlikten ve azdıran
zenginlikten sana sığınırım." sözü doğrultusunda din-ekonomi
ilişkisiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Ekonomik faaliyetlerde insanın çevre ile girişği ilişkileri
belirlemede dinin rolünün olmadığı
B) Dinin ekonomik hayaa meydana gelen değişmelerden
etkilenmediği
C) Dinin mevcut ekonomik yapıyı onaylayan bir güç olduğu
D) Dinin insanların dünya ile ilişkisinde bir mesafe bilinci ortaya
koyduğu
E) Ekonomik durumun dinî hayatla ilişkisi olmadığı
10.
Sheldon Strayker'in Kimlik Teorisi'ne göre aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Strayker toplumsal eylemi "rol yapma" şeklinde
tanımlamaktadır.
B) Birey ne kadar sosyal ağa sahipse o kadar sayıda kimliğe
sahipr.
C) Gruba bağlılığı belirleyen niceliksel ölçüt, bireylerin diğerleriyle
kurduğu duygusal bağdır.
D) Bireyin gruba bağlılığını belirleyen iki ölçüt niceliksel ve
nitelikseldir.
E) Bireyin sahip olduğu kimlikler arasında düzenli bir hiyerarşi
olması gerekmektedir.
11.
Aynı soydan ya da ırktan gelmekten ziyade aynı kültürel
birikime ve geçmişe sahip olmayı kimliğin sosyal temellerinden
hangisi ifade eder?
A) Toplumsal cinsiyet kimliği
B) Yaşa bağlı kimlik
C) Dinî kimlik
D) Etnik kimlik
E) Göç kimliği
12.
Sosyal değişmeden etkilenen dinî yapı hakkında aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Constant'a göre dinin içsel bir duygu olarak görülmesi değişen
her iyiyi, güzeli onaylayacağı anlamını taşır.
B) İçhat kapısının açık olması dinin değişen şartlara uyum
sağlayarak sosyalleşmesine zemin hazırlar.
C) İlkel dinlerde inanç ve ibadetlerin toplum hayanın izlerini
taşıması mümkün değildir.
D) Evrensel dinler, toplumsal tabakaların ekonomik ve toplumsal
menfaatlerine göre teşekkül etmez.
E) Din, dinamik olan toplumsal yapıya karşı asla stak olmayı
tercih etmez.
13.
Toplumu, değişmenin birimi olarak ele alan ve toplumdaki
değişmeden hareketle oluşturulan toplumsal değişme kuramları
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Büyük Boy Kuramlar
B) Küçük Boy Kuramlar
C) Evrimci Kuramlar
D) Orta Boy Kuramlar
E) Organizmacı Kuramlar
14.
Bir toplumun değişikliğe uğramadan uzun süre varlığını
sürdürmesinin imkânsızlığını vurgulayan sosyolog
aşağıdakilerden hangisidir?
A) P. Sorokin
B) K. Lewin
C) R. Homans
D) A. Comte
E) E. Marx
15.
"Ey insanlar, gerçekten sizi bir erkekle bir dişiden yarak. Sizi
(sırf) birbirinizle tanışasınız diye milletlere ve kabilelere ayırdık.
Şüphesiz ki sizin Allah kanda en şerefliniz, takvaca en ileride
olanınızdır." (Hucurat/13)
Yukarıdaki ayet toplumların bütünleşmesi noktasında hangisini
öne çıkarmaktadır?
A) Fıtrat vurgusu
B) Tevhit vurgusu
C) Ahlak vurgusu
D) Din kardeşliği vurgusu
E) Ahiret vurgusu
16.
Aynı dinî sınırlar içindeki çaşmaların sebepleri arasında
aşağıdakilerden hangisi gösterilemez?
A) Meselelere bakıştan kaynaklanan farklılıklar
B) Yorum ve algı farklılıkları
C) Doktrin ve metot farklılıkları
D) Güç, kaynak ve imyaz paylaşımı
E) Farklı dinlerin kesişen kutsal yer meselesi
17.
I. C. H. Cooley, grupları sınıflandırmada karşılıklı ilişki ve
ileşimden yola çıkmışr.
II. Tönnies, grubun üyeleri arasındaki ilişkilerden yola çıkarak bir
sınıflama yapmaktadır.
III. Toplumsal grupları sınıflandırma çabalarının en kapsamlısı G.
Gurvitch'e air.
IV. Cemiyet olarak isimlendirilen topluluklar, gönüllü ve bilinçli
üye olunan grupları ifade etmektedir.
Toplumsal grupların sınıflandırılması ile ilgili yukarıdaki
bilgilerden hangileri doğrudur?
A) I ve III
B) I ve IV
C) II ve IV
D) III ve IV
E) I, II, III ve IV
18.
Aşağıdakilerden hangisi dinî grupların farklılaşması sürecinde
dinî gruba yönellen irazlardan biri değildir?
A) Din teorisi konusundaki irazlar
B) Tören usulleri ve ibadet şekilleri konusundaki irazlar
C) Din kurucularına yönelik irazlar
D) Dinî teşkilat konusundaki irazlar
E) Ahlaki kurallar ve yaşanlar konusundaki irazlar
19.
Schutz'un, Husserl'in Aşkınsal Fenomenolojisi'ni,
"gündelik/toplumsal dünya (hayat) fenomenolojisi" hâline
gererek oluşturduğu özel yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Varoluşsal Fenomenoloji
B) Fenomenolojik Bilgi Sosyolojisi
C) Sembolik Etkileşimcilik
D) Pozivist Fenomenoloji
E) Gündelik Hayat Fenomenolojisi
20.
I. E. Durkheim – ruh / rüya
II. J. Frazer – büyü / birtakım sihri güçler
III. E. Tylor – totem / toplum
IV. M. Müller – doğa güçleri
Dinin kaynağını, kökenini açıklamaya yönelik yukarıdaki
düşünür–kaynak eşleşrmelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve III
B) I ve IV
C) II ve III
D) II ve IV
E) III ve IV
21.
Glock ve Stark'a göre dinî tecrübenin boyutları içerisinde
aşağıdakilerden hangisi gösterilemez?
A) İnanç
B) Dinî prakler
C) Sivil topluluk
D) Bilgi
E) Etkiler
22.
Kişinin toplumdaki konumunu ............................... kavramı
belirrken, toplumun sosyal yapı içerisinde bireyden yerine
germesini beklediği davranışları ................................. kavramı
anlar.
Cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi
gerilmelidir?
A) sosyal sınıf-sosyal rol
B) sosyal kişi-sosyal statü
C) sosyal sınıf-sosyal statü
D) sosyal statü-sosyal rol
E) sosyal rol-sosyal statü
23.
Aşağıdaki tanımlardan hangisinin dinin nazari (teorik) yönünü
eksik bırakğı söylenebilir?
A) Din, ruhsal varlıklara inançr.
B) Din, tek başına ferdin ilahi kabul eği şeyle münasebet
kurmasıdır.
C) Din, bizim dışımızdaki manevi veya ahlaki güce falan ya da
filan şekilde bir bağlılıkr.
D) Din, insani problemlerin çözümüne yönelen inanç ve prakler
sistemidir.
E) Din, yüce bir yaracıya inançr.
24.
Din tanımında bulunması gereken bileşenlere vurgu yönünden
yapılan sınıflandırma içinde aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Ferdî tecrübe bileşenine vurgu yapan tanımlar
B) Zihnî bileşenlere vurgu yapan tanımlar
C) Hissî bileşenlere vurgu yapan tanımlar
D) Duygusal bileşenlere vurgu yapan tanımlar
E) İçmai bileşenlere vurgu yapan tanımlar
25.
Klasik dönem sosyolojisinin dine ilişkin yaklaşımıyla ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi yanlışr?
A) Klasik dönem sosyolojisinde modernleşme ile birlikte dinin
ortadan kaybolacağı şeklinde bir yaklaşım vardır.
B) Klasik dönem din sosyolojisinde daha çok makro/yapısal
yaklaşım hâkimdir.
C) Klasik dönem sosyologları dini, toplumda özel bir rol oynayan
insan ürünü bir olgu olarak görmektedirler.
D) Klasik dönem sosyolojisi, din konusunda pozivist bir
yaklaşıma sahipr.
E) Klasik dönem sosyolojisinde yapı yerine dinî nitelikli sosyal
davranışların anlam ve mofleri üzerine vurgu daha fazladır.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
C E E B C B E E D C D C D A A E E C A D C D C D E
Açıköğretim Din Sosyolojisi Dersi Sınav Soruları
-
- Benzer Konular
- Cevaplar
- Görüntü
- Son mesaj
-
- Bilgi
-
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 54 misafir