Mahalli idareler maliyesi final ders notu

Cevapla
Kullanıcı avatarı
cesur.cingözoğlu
Mesajlar: 1
Kayıt: 25 Nis 2019 00:53
İletişim:

25 Nis 2019 01:28

ÜNİTE 5
Belediye ; Belde Sakinlerinin Mahalli Müşterek Nitelikteki Ihtiyaçlarını Karşılamak Üzere Kurulan Ve Karar Organı Seçmenler Tarafından Seçilerek Oluşturulan , Idari Ve Mali Özerkliğe Sahip Kamu Tüzel Kişisidir.
BELEDİYELERİN KISA TARİHÇESİ
16 Ağustos 1854 Tarihli Resmi Tebliğ Ile Fransızların Komün Idaresi Model Alınmak Suretiyle Ilk Belediye Kuruluşuolan İstanbul Şehremaneti Kurulmuştur.
Bu Yönetimin Başında, Padişah Tarafından Atanan Şehremini Adı Verilen Bir Belediye Başkanı Bulunuyordu. Ayrıca Yine Atama Ile 12 Üyeden Oluşan Bir Şehir Meclisi Vardı. Bu Meclise Şehremini Başkanlık Ediyordu.
İstanbul Şehremaneti’nin Görevleri ;
• Zorunlu Ihtiyaç Malzemelerinin Kolaylıkla Bulunmasını Sağlamak
• Narh Tespiti Ve Denetimi
• Yol, Kaldırım Yapım Ve Onarımı
• Temizlik Işleri
• Devlete Ait Vergi Ve Resimleri Toplamak
İstanbul Şehremaneti Çeşitli Nedenlerle Başarılı Olamamıştır. Bunu Üzerine 1855 Yılında Padişahın Yazılı Izni Ile İntizamı Şehir Komisyonu Kurulmuştur. Bu Komisyonun Görevi Kurulacak Belediye Yönetimi Hakkında Önerilerde Bulunmak Ve Bir Kuruluş Tasarısı Hazırlamaktı.
Bu Gelişmeler Sonucunda Fiilen Ilk Belediye, Beyoğlu Ve Galata Semtlerinde Kuruldu.
İstanbul Için Çıkarılan Dersaadet Belediye Kanunu Eski Belediye Kuruluşlarını Aynen Korumuş Ancak İstanbul’daki 14 Belediye Dairesini 20’Ye Çıkarmıştır.
1924 Yılında Çıkarılan Ankara Şehremaneti Kanunu, Içişleri Bakanı Atar Şeheminini Ankara’ya Özel Bir Yönetim Biçimi Getirmiştir.
13.07.2005 Tarihinde 5393 Sayılı Yeni Belediye Kanunu Yürürlüğe Girmiştir.
KURULUŞ
Nüfusu 5.000üzerinde Olan Yerleşim Birimlerinde Belediye Kurulabilir. İl Ve İlçe Merkezlerinde Belediye Kurulması Zorunludur.
İçme Ve Kullanma Suyu Havzaları Ile Sit Ve Diğer Koruma Alanlarında Ve Meskun Sahası Kurulu Bir Belediyenin Sınırlarına 5 Km’den Daha Yakın Olan Yerleşim Yerlerinde Belediye Kurulamaz.
Yeni Iskan Nedeniyle Oluşturulmuş Ve Nüfusu 5.000’Den Fazla Olan Herhangi Bir Yerleşim Yerinde İçişleri Bakanlığı’nın Bildirisi Üzerine Müşterek Kararname Ile Belediye Kurulabilir.
Müşterek Kararname:İlgili Bakan (İçişleri) ,Başbakan Ve Cumhurbaşkanı Imzalarını Taşıyan Düzenleme.
BİRLEŞME VE KATILMALAR
Belde, Köy Ve Ya Bunların Bazı Kısımlarının Bir Başka Beldeye Katılabilmesi Için Bu Yerlerin Meskun Sahalarının Katılınacak Beldenin Meskun Sahasına Uzaklığı 5.000 Metreden Fazla Olamaz.
Büyükşehir Belediyesi Bulunan Yerlerde Ayrılma Yoluyla Yeni Bir Belde Ve Ya Köy Kurulmasında, Beldenin Nüfusunun 100.000’Den Aşağı Düşmemesi Ve Yeni Kurulacak Beldenin Nüfusunun 20.000’Den Az Olmaması Şarttır.
MAHALLE VE YÖNETİMİ
Mahalle; Muhtar Ve Ihtiyar Heyeti Tarafından Yönetilir.
Belediye Sınırları Içinde Mahalle Kurulması, Kaldırılması, Birleştirilmesi Vs. Belediye Meclisinin Kararı Ve Kaymakamın Görüşü Üzerine Valinin Onayı Ile Gerçekleşir.
Muhtar, Mahalle Sakinlerinin Gönüllü Katılımıyla Ortak Ihtiyaçları Belirlemek, Mahallenin Yaşam Kalitesini Geliştirmek, Belediye Ve Diğer Kamu Kurumlarıyla Ilişkileri Yürütmek, Mahalle Ile Ilgili Konularda Görüş Bildirmek Ve Kanunlarla Verilen Diğer Görevleri Yapmakla Yükümlüdür.
Belediye Sınırları Içinde Nüfusu 500’Ün Altında Mahalle Kurulamaz.
BELDE ADININ DEĞİŞTİRİLMESİ
Bir Beldenin Adı, Belediye Meclisi Üye Tam Sayısının En Az Dörtte Üç Çoğunluğunun Kararı Ve Valinin Görüşü Üzerine İçişleri Bakanlığı’nın Onayı Ile Değiştirilir. Bu Karar Resmi Gazete’de Yayımlanır. Beldenin Adının Değişmesiyle Belediye’nin De Adı Değişmiş Sayılır.
TÜZEL KİŞİLİĞİN SONA ERDİRİLMESİ
Meskun Sahası, Bağlı Olduğu Il Ve Ya Ilçe Belediyesi Ile Nüfusu 50.000 Üzerinde Olan Bir Belediyenin Sınırına 5km’den Yakın Duruma Gelen Belediye Ve Köylerin Tüzel Kişiliği, Genel Imar Düzeni Ve Temel Alt Yapı Hizmetlerinin Gerekli Kılması Durumunda, Danıştayın Görüşü Alınarak ,İçişleri Bakanlığı’nın Teklifi Üzerine Müşterek Kararname Ile Kaldırılarak Bu Belediyeye Katılır.
Tüzel Kişiliği Kaldırılan Belediyenin Tasfiyesi Il Özel Idaresi Tarafından Yapılır.
Mevcut Yasal Düzenlemelere Göre 4 Ayrı Belediyenin Varlığından Söz Edebiliriz;
1-Olağan(Normal) Belediyeler; Büyükşehir Belediyelerinin Bulunmadığı Iller Ile Bu Illerin Ilçelerinde Ve Diğer Beldelerde Kurulmuştur.
2-Büyükşehir Belediyesi; En Az 3 Ilçe Ve Ya Ilk Kademe Belediyesini Kapsayan Bu Belediyeler Arasında Koordinasyonu Sağlayan , Kanunlarla Verilen Görev Ve Sorumlulukları Yerine Getiren , Yetkileri Kullanan Belediyelerdir.
3-Büyükşehir Belediyesi Sınırları İçindeki İlçe Belediyeleri; Büyükşehir Belediyelerinin Tabi Olduğu Kanunlara Bağlı Olarak Hizmet Üretirler.
4-İlk Kademe Belediyesi; Büyükşehir Belediye Sınırları Içinde Ilçe Kurulmaksızın Oluşturulan Ve Büyükşehir Ilçe Belediyeleriyle Aynı Yetki, Imtiyaz Ve Sorumluluklara Sahip Belediyedir.
BELEDİYENİN ORGANLARI
Belediyenin Organları; Belediye Meclisi, Belediye Encümeni Ve Belediye Başkanıdır.
BELEDİYE MECLİSİ
Belediyenin Karar Organıdır Ve Ilgili Kanunda Gösterilen Esas Ve Usullere Göre Seçilmiş Üyelerden Oluşur.
Siyasal Partiler Aldıkları Oy Oranına Göre Belediye Meclisinde Üye Bulundurma Hakkına Sahiptir.
****1984 Yerel Yönetimler Seçimlerinde, Nispi Temsil Sistemi Yanında Baraj Sistemi Getirilmiştir.
Seçimler 5 Yılda Bir Yapılır.
Başkanlık Divanı
Seçim Sonuçlarının Ilanını Takip Eden 5.Gün Belediye Başkanının Başkanlığında Meclis Toplanır.
Meclisin Çalışması Ve Katılıma Ilişkin Esas Ve Usuller İçişleri Bakanlığı Tarafından Çıkarılacak Yönetmelikle Düzenlenir.
Meclis Toplantısı
Her Ayın Ilk Haftası Önceden Kararlaştırılan Günde Toplantı Yapılır. Bütçe Görüşmesine Rastlayan Toplantının Süresi En Fazla 20 Gün, Diğer Toplantıların Süresi En Fazla 5 Gündür.
Gündem
Her Ayın Il Günündeki Belediye Meclis Gündemi Belediye Başkanı Tarafından Belirlenerek En Az 3 Gün Önceden Üyelere Bildirilir Ve Çeşitli Yöntemlerle Halka Duyurulur.
Toplantı Ve Karar Yeter Sayısı
Üye Tam Sayısının Salt Çoğunluğuyla Toplanır Ve Katılanların Salt Çoğunluğuyla Karar Verilir. Ancak Karar Yeter Sayısı , Üye Tam Sayısının Dörtte Birinden Az Olamaz. Oylamada Eşitlik Çıkarsa Meclis Başkanının Bulunduğu Taraf Çoğunluk Sayılır.
Meclis Kararının Kesinleşmesi
Belediye Başkanı, Hukuka Aykırı Gördüğü Meclis Kararlarını , Gerekçesini De Belirterek Yeniden Görüşülmek Üzere 5 Gün Içinde Meclise Iade Edebilir.
Belediye Başkanı, Meclisin Israrı Ile Kesinleşen Kararlar Aleyhine 10 Gün Içinde Idari Yargıya Başvurabilir.
İhtisas Komisyonları
Belediye Meclisi, Üyeleri Arasından En Az 3 En Fazla 5 Kişiden Oluşan Ihtisas Komisyonu Kurabilir.
İhtisas Komisyonu; Her Siyasi Parti Grubunun Ve Bağımsız Üyelerin Meclisteki Üye Sayısının ,Meclis Üye Tam Sayısına Oranlanması Ile Bulunur.
Denetim Komisyonu
İl Ve Ilçe Belediyeleri Ile Nüfusu 10.000 Üzerindeki Belediyelerde , Belediye Meclisi, Her Ocak Ayı Toplantısında Belediyenin Bir Önceki Yıl Gelir Ve Giderleri Ile Hesap Kayıt Işlemlerinin Denetimi Için Kendi Üyeleri Arasından Gizli Oyla Ve Üye Sayısı 3ten Az 5ten Fazla Olmamak Koşuluyla Bir Denetim Komisyonu Oluşturur.
Komisyon, Çalışmasını 45 Iş Günüiçinde Tamamlar Ve Buna Ilişkin Raporunu Mart Ayının Sonuna Kadar Meclis Başkanlığına Sunar.
Meclisin Bilgi Edinme Ve Denetim Yolları
Belediye Meclisi, Bilgi Edinme Ve Denetim Yetkisini Faaliyet Raporu Değerlendirme, Denetim Komisyonu, Soru, Genel Görüşme Ve Gensoru Yoluyla Kullanır.
Gensoru Önergesi, Meclis Üye Tam Sayısının Salt Çoğunluğunun Oyu Ile Gündeme Alınır Ve 3 Tam Gün Geçmedikçe Görüşülemez.
Başkan Ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılmayacağı Durumlar
Kendileri, Ikinci Derece Dahil Kan Ve Kayın Hısımları Ve Evlatlıkları Ile Ilgili Işlerin Görüşüldüğü Meclis Toplantılarına Katılamazlar.
Başkan Ve Meclis Üyelerinin Yükümlülükleri
Belediye Başkanı Görevi Süresince Ve Görevinin Sona Ermesinden Itibaren 2 YılSüreyle, Meclis Üyeleri Ise Görevleri Süresince Ve Görevlerinin Sona Ermesinden Itibaren 1 Yılsüreyle , Belediye Ve Bağlı Kuruluşlarına Karşı Doğrudan Doğruya Ve Ya Dolaylı Olarak Taahhüde Giremez, Komisyonculuk Ve Temsilcilik Yapamaz.
Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi
Ölüm Ve Istifa Durumunda Kendiliğinden Sona Erer. Belediye Meclisi Üyeliğine Seçilme Yeterliliğinin Kaybedilmesi Durumunda, Valinin Bildirmesi Üzerine Danıştay Tarafından Üyeliğin Düşmesine Karar Verilir.
Meclisin Feshi
Belediye Meclisi;
–Kendisine Kanunla Verilen Görevleri Süresi Içinde Yapmayı Ihmal Eder Ve Bu Durum Belediyeye Ait Işleri Sekteye Ve Ya Gecikmeye Uğratırsa,
–Belediyeye Verilen Görevlerle Ilgisi Olmayan Siyasi Konularda Karar Alırsa, İçişleri Bakanlığı’nın Bildirisi Üzerine Danıştay’ın Kararı Ile Feshedilir. Danıştay Bu Hususu En Geç 1 Ayiçinde Karara Bağlar.
Boşalan Meclisin Görevinin Yerine Getirilmesi
Belediye Meclisinin;
• Danıştay Tarafından Feshi Ve Ya Meclis Toplantılarının Ertelenmesi
• Meclis Üye Tam Sayısının Yarıdan Fazlasının Tutuklanması
• Geçici Olarak Görevden Uzaklaştırılması
• Yedek Üyelerin Getirilmesinden Sonra Da Meclis Üye Tam Sayısının Yarısından Aşağı Düşmesi
Hallerinde, Meclis Çalışabilir Duruma Gelinceye Ve Ya Yeni Meclis Seçimi Yapılıncaya Kadar Meclis Görevi, Belediye Encümeninin Memur Üyeleri Tarafından Yürütülür.
Huzur Ve İzin Hakkı
Meclis Başkan Ve Üyelerine, Meclis Toplantılarına Ve Ihtisas Komisyonları Toplantılarına Katıldıkları Her Gün Için , Belediye Başkanına Ödenmekte Olan Aylık Brüt Ödeneğin Günlük Tutarının Üçte Birini Geçmemek Üzere Meclis Tarafından Belirlenecek Miktarda Huzur Hakkı Ödenir.
BELEDİYE ENCÜMENİ
Belediye Başkanının Başkanlığında;
İl Belediyelerinde Ve Nüfusu 100.000 Üzerindeki Belediyelerde Belediye Meclisinin Her Yıl Kendi Üyeleri Arasından Bir Yıl Için Gizli Oyla Seçeceği 3 Üye, Mali Hizmetler Birim Amiri Ve Belediye Başkanının Birim Amirleri Arasından 1 Yıl Için Seçeceği 2 Üye Olmak Üzere Toplam 7 Üyeden Oluşur.
Diğer Belediyelerde 5 Kişidir.
Encümenin Görev Ve Yetkileri
• Stratejik Plan Ve Yıllık Çalışma Programı Ile Bütçe Ve Kesin Hesabı Inceleyip Belediye Meclisine Görüş Bildirmek.
• Kanunlarda Öngörülen Cezaları Vermek.
• Vergi, Resim Ve Harçlar Dışında Kalan, Dava Konusu Olan Belediye Alacaklarının Anlaşma Ile Tasfiyesine Karar
• Umuma Açık Yerlerin Açılış Ve Kapanış Saatlerini Belirlemek.
BELEDİYE BAŞKANI
Belediye Idaresinin Başı Ve Belediye Tüzel Kişiliğinin Temsilcisidir.
Görevinin Devamı Süresince Siyasi Partilerin Yönetim Ve Denetim Organlarında Görev Alamaz, Profesyonel Spor Kulüplerinin Başkanlığını Yapamaz Ve Yönetimine Bulunamaz.
Başkan Vekili
İzin, Hastalık Ve Ya Başka Bir Sebeple Görev Başında Bulunmadığı Hallerde Bu Süre Içinde Belediye Meclisi Üyelerinden Birisini Görevlendirir.
Belediye Başkanlığının Sona Ermesi
• Mazeretsiz Ve Kesintisiz Olarak 20 Günden Fazla Görevini Terk Etmesi.
• Seçilme Yeterliliğini Kaybetmesi
• Görevini Sürdürmesine Engel Bir Hastalığa Yakalanması
• Meclisin Feshine Neden Olan Eylem Ve Işlemlere Katılması.
Belediyelerin Görevleri
Belediyelerin Görevleri Ile Ilgili 4 Ilke; Genellik, Yetki, Liste, Karma Sistem.
Belediyelerin Denetimi
Belediyelerde Iç Ve Dış Denetim Yapılır. Denetim, Iş Ve Işlemlerin Mali Ve Performans Denetimini Kapsar. İç Ve Dış Denetim 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi Ve Kontrol Kanunu Hükümlerine Göre Yapılır.
Faaliyet Raporu
Belediye Başkanı, Stratejik Plan Ve Performans Hedeflerine Göre Yürütülen Faaliyetleri, Belirlenmiş Performans Ölçütlerine Göre Hedef Ve Gerçekleşme Durumu Ile Meydana Gelen Sapmaların Nedenlerini Ve Belediye Borçlarının Durumunu Açıklayan Raporu Hazırlar.
Faaliyet Raporu Nisan Ayı Toplantısında Belediye Başkanı Tarafından Meclise Sunulur. Raporun Bir Örneği İçişleri Bakanlığı’na Gönderilir Ve Kamuoyuna Da Açıklanır.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
Belediye Sınırları Içindeki Ve Bu Sınırlara En Fazla 10km Uzaklıktaki Yerleşik Birimlerin Son Nüfus Sayımına Göre Toplam Nüfusu 750.000 Den Fazla Olan Il Belediyeleri Büyükşehir Belediyesine Dönüştürülebilir.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Karar Organıdır.
Meclis Kararlarının Kesinleşmesi
Başkan 7 Gün Içinde Iade Edebilir.
İhtisas Komisyonu
Meclis Üyeleri Arasından Seçilecek Ez 5 En Çok 9 Üye.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE ENCÜMENİ
Belediye Meclisinin Her Yıl Kendi Üyeleri Arasından Bir Yıl Için Gizli Oyla Seçeceği 5 Üye Ile Biri Genel Sekreter, Biri Mali Hizmetler Birim Amiri Olmak Üzere Belediye Başkanının Her Yıl Birim Amirleri Arasından Seçeceği 5 Üyeden Oluşur.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANI
Büyükşehir Belediye Idaresinin Başı Ve Tüzel Kişiliğinin Temsilcisidir.
DANIŞMANLAR
Nüfusu 2 Milyonu Aşan Belediyelerde 10, Diğer Büyükşehir Belediyelerinde 5i Geçmemek Üzere Başkan Danışmanı Görevlendirilebilir. Danışman Olacakların En Az 4 Yıllık Yüksek Öğrenim Kurumundan Mezun Olması Şarttır.
NOT: Büyükşehir Ve Ilçe Belediyeleri Arasında Uyuşmazlık Çıkarsa Büyükşehir Belediye Meclisi Yönlendirici Ve Düzenleyici Kararlar Almaya Yetkilidir.
ÜNİTE 6
BELEDİYENİN GELİRLERİ
-Vergi, Resim, Harç, Katılma Payı, Emlak Vergisi, Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Ayrılan Pay, Genel Ve Özel Bütçeli Idare Ödemeleri, Taşınır- Taşınmaz Mal Geliri, Hizmet Gelirleri, Faiz Ve Ceza, Bağışlar.
Belediye Gelirleri Kanunu’na Göre Elde Edilen Gelirler
Vergi, Resim, Harç Ve Katılma Paylarına Yer Veren Kanundur. Kanunun Birinci Kısmı Belediye Vergileri’ne, Ikinci Kısmı Belediye Harçları’na, Üçüncü Kısmı Da Harcamalara Katılma Payı’na Yer Verir.
BELEDİYE VERGİLERİ
Kanun 6 Çeşit Vergi Getirerek Bu Vergileri Belediye Vergileri Diye Adlandırmıştır.
İlan Ve Reklam Vergisi
Belediye Sınırları Ile Mücavir Alanları Içinde Yapılan Her Türlü Ilan Ve Reklam Bu Vergiye Tabidir.
Mükellefleri, Yurt Dışı Dahil, Ilan Ve Reklamı Kendi Adına Yapan Ve Ya Yaptıran Gerçek Tüzel Kişilerdir.
Mücavir Alan: İmar Mevzuatı Bakımından Belediyenin Kontrol Ve Sorumluluğu Altına Verilen Alandır.
Verginin Tarifesi Spesifiktir. Adet Ve Metrekareye Göre Ücretlendirme Yapılır.
Eğlence Vergisi
Belediye Ve Mücavir Alan Sınırı Içindeki Eğlence Işletmelerinden Alınır.
Sinema, Tiyatro, Spor Yarışları, Sirk, Lunapark, Bar, Pavyon Vs.
Mükellefi Işletme Sahipleridir. Biletle Girilen Işletmelerde Vergi Bilet Bedellerine Eklenmek Suretiyle Hesaplanır. Belediye Özel Damga Koyarken Ödeme Yapılır.
Diğer Işletmelerde Ayın 20.Günü Ödeme Yapılır.
Haberleşme Vergisi
Posta, Telgraf, Telefon Işletmesi Tarafından Tahsil Edilen Vergidir. Mükellefi Ilgili Ücretleri Tahsil Eden Idaredir. Kamu Kurumlarından Alınmaz.
Elektrik Ve Hava Gazı Tüketim Vergisi
Elektrik Ve Hava Gazı Tüketenlerden Alınır. Cami, Mescit, Kilise , Uluslararası Panayır, Sergi, Kazanç Amacı Gütmeyen Hastane, Kreş Vs. Alınmaz.
Yangın Sigortası Vergisi
Menkul Ve Gayrimenkul Mallar Için Yapılan Yangın Sigortaları Dolayısıyla Alınan Primler Bu Verginin Konusudur.
Mükellef Sigorta Şirketleridir. Oranı %10’Dur.
Çevre Temizlik Vergisi
Belediyenin Temizlik Hizmetinden Yararlanan Binalar Vergiye Tabidir. Mükellef Bu Binaları Kullananlardır. Mükellefiyet Binanın Kullanımı Ile Başlar. Miktarı Su Faturasına Yansıtılır.
BELEDİYE HARÇLARI
-İşgal, Tatil Günlerinde Çalışma Ruhsatı Harcı, Kaynak Suları, Tellallık, Hayvan Kesimi Ve Muayene Denetimi, Ölçü Ve Tartı Aletleri, Bina İnşaat , Kayıt Ve Suret, İmar, Açma İzni, Sağlık Belgesi.
Yol Harcamalarına Katılma Payı
Belediyelerce Ya Da Bağlı Kuruluşları Tarafından Inşa, Tamir Ve Genişletilmeye Tabi Tutulan Yolların Iki Tarafında Bulunan Ve Ya Başka Bir Çıkışı Olmaması Dolayısıyla Bu Yoldan Yararlanan Gayrimenkul Sahipleri Meclis Kararıyla Bu Parayı Öder.
Kanalizasyon Harcamalarına Katılma Payı
Yeni Kanalizasyon Tesisi Yapılması, Mevcut Tesislerin Onarılması Vs. Durumunda Bunlardan Faydalananlardan Ücret Alınır.
Su Tesisleri Harcamalarına Katılma Payı
Yeni Tesis Yapımı Ya Da Mevcut Tesis Onarımı Durumunda Bu Hizmetlerden Yararlananlardan Alınır.
Harcamalara Katılma Payının Hesaplanması
Harcamalara Katılma Payları , Bir Program Dahilinde Ve Ya Istek Üzerine Doğrudan Yapılan Işlerde, Bu Hizmetlerde Dolayısıyla Yapılan Giderlerin Tamamıdır.
Bina Ve Arsalarda Vergi Değerinin %2sini Geçemez. İbadet Yerlerinden Pay Alınmaz.
EMLAK VERGİSİ
Emlak Vergisi, Bina Ve Arazi Olarak 2 Kısımdır. Türkiye Sınırı Içinde Bulunan Binalar Bina Vergisine, Arazi Ve Arsalar Arazi Vergisine Tabidir.
Mükellefleri Bu Binaları Sahipleri, Sahipleri Yoksa Bu Arazilerden Tasarruf Edenlerdir.
Birincisi Mart,Nisan,Mayıs Ikincisi Kasım Ayında Olarak 2 Taksitte Ödenir.
Genel Bütçe Vergi Gelirleri Tahsilat Toplamı Üzerinden Ayrılan Pay
Büyükşehir Belediyesi Dışındaki Belediyelere : %1.50
Büyükşehir İlçe Belediyeleri: %4.50
Büyükşehir Belediyelerine: %30
Genel Ve Özel Bütçeli İdarelerden Yapılacak Ödemeler
Denkleştirme Ödeneği; Kesinleşmiş En Son Genel Bütçe Vergi Gelirleri Tahsilat Toplamının Binde 1lik Kısmının Maliye Bakanlığı Bütçesine Nüfusu 10.000 ‘E Kadar Olan Belediyeler Için Kullanılmak Üzere Ödenek Olarak Konulmasıyla Oluşur. Maliye Bakanlığı Mart Ve Temmuz Olarak 2 Taksitte Bu Parayı İller Bankası’na Aktarır.
İller Bankası Bu Ödeneğin %65ini Eşit %35ini Nüfus Esasına Göre Dağıtır.
Faiz Ve Ceza Gelirleri
Belediyelerin Gelirlerinin Yatırıldığı Banka Hesaplarına Tahakkuk Ettirilen Faiz Gelirleri Ile Para Cezalarıdır.
Bağışlar
Özel, Tüzel Ve Gerçek Kişilerin Çoğunlukla Belirli Bir Amacın Gerçekleştirilmesi Için Ya Da Koşulsuz Olarak Belediyelere Aktardığı Nakdi Ve Ya Ayni Değerlerdir.
Her Türlü Girişim İştirak Ve Faaliyetler Karşılığı Sağlanacak Gelirler
Belediye Kanunu, Belediyelerin Verilen Görev Ve Hizmet Alanlarında Ilgili Mevzuatta Belirtilen Usullere Göre Şirket Kurabileceklerini Belirtmiştir. Ayrıca, Özel Gelir Ve Gideri Bulunan Hizmetlerini İçişleri Bakanlığının Izniyle Bütçe Içinde Işletme Kurarak Yapabilirler.
Müze Giriş Ücretlerinden Belediye Payı
TBMM’ye Bağlı Milli Saraylar Hariç, Belediye Ve Mücavir Alan Sınırları Içinde Gerçek Ve Tüzel Kişilerce Işletilen Her Türlü Müzelerin Giriş Ücretlerinin %5’I Belediye Payı Olarak Ayrılır.
Madenlerden Alınan Paylar
Maden Işletmeleri Yıllık Satış Tutarının %2’Sini Belediye Payı Olarak Ayırır.
BELEDİYENİN BÜTÇESİ
-Belediye Başkanı Tarafından Hazırlanan Bütçe Tasarısı Eylül Ayının Birinci Gününden Önce Encümene Sunulur Ve İçişleri Bakanlığı’na Gönderilir.
-İçişleri Bakanlığı Kontrolleri Tamamlayıp Eylül Sonunda Maliye Bakanlığı’na Bildirir.
-Encümen Bütçeyi Inceleyip Görüşüyle Birlikte Kasım’ın Birinci Gününden Önce Belediye Meclisine Sunar.
– Meclis Bütçe Tasarısını Yılbaşından Önce Aynen Ve Ya Değiştirerek Kabul Eder.
Borçlanma
Görev Ve Hizmetlerin Gerektirdiği Giderleri Karşılamak Amacıyla Usul Ve Esaslara Göre Borçlanma Yapabilir Ve Ya Tahvil Ihraç Edebilir.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNİN GELİRLERİ
-Kira, Faiz, Ceza, Kamu Idare Yardımları, Şartlı-Şartsız Bağışlar, Hizmet Karşılığı Alınacak Ücret, Araç Parklarının %50si Vs.
ÜNİTE 7
İL ÖZEL İDARESİ İLE GENEL İDARESİNİN FARKLARI
• Merkezi Idarenin Bir Kademesi Olan Il Yetki Genişliği Ilkesiyle Yönetilir.
• İlin En Büyük Mülki Amiri Validir.
• Merkez, Iller Üzerindeki Denetimini Hiyerarşik Olarak Yapar.
• Merkezi Yönetim Il Özel Idaresini Vesayet Denetimi Yöntemiyle Denetler.
• İl Özel Idaresinin Yasal Temeli 1864 Teşkili Vilayet Nizamnamesi Ile Atılmıştır.
İl Özel İdaresi Ve Ilin Genel Idaresi Arasında Ortak Yönler De Vardır:
• Vali Hem Il Genel Idaresinin Hem De Il Özel Idaresinin Başıdır.
• Faaliyet Alanlarının Il Sınırları Içerisinde Yer Alan Bölge Olmasıdır.
İL ÖZEL İDARESİNİN KISA TARİHÇESİ
• İl Özel Idaresinin Yasal Temeli 1864 Teşkili Vilayet Nizamnamesi Ile Atılmıştır.
• Osmanlı’da 1854 Öncesinde Yerel Hizmetleri Gerçekleştirecek Bir Birim Yoktu.
• Muhassallık Meclisleri Vilayet Yönetimindeki Ilk Yerel Kurul Uygulamasıdır.
İL ÖZEL İDARESİNİN ORGANLARI
İl Genel Meclisi, Il Encümeni Ve Validir.
İl Genel Meclisi
İl Özel Idaresinin Karar Organıdır Ve Esas Ve Usullere Göre Seçilmiş Üyelerden Oluşur.
Meclis Başkanlık Divanı
Seçim Sonuçlarını Izleyen Beşinci Gün Toplanır. Bu Toplantıda Meclise En Yaşlı Üye Başkanlık Eder.
Meclis Başkanlık Divanı Seçimi 3 Gün Içinde Tamamlanır. İl Genel Meclisinin Çalışmalarına
Ilişkin Esas Ve Usuller İçişleri Bakanlığı Tarafından Çıkarılacak Yönetmelikle Düzenlenir.
İl Genel Meclisine Kendi Başkanını Seçme Yetkisi Verilerek Valinin Il Genel Meclisinin Başkanı Olma Uygulamasına Son Verilmiştir.
Meclis Toplantısı
Belirlenecek 1 Aylık Tatil Hariç Her Ayın Ilk Haftası Toplanır. Bütçe Görüşmesine Rastlayan Toplantı Süresi En Fazla 20 Gün, Diğer Toplantıların Süresi 5 Gündür.
Gündem
Meclis Başkanı Tarafından Belirlenir Ve Üyelere En Az 3 Gün Önceden Bildirilir.
Toplantı Ve Karar Yeter Sayısı
Üye Tam Sayısının Salt Çoğunluğuyla Toplanır Ve Katılanların Salt Çoğunluğuyla Karar Verir. Ancak Karar Yeter Sayısı Üye Tam Sayısının Dörtte Birinden Az Olamaz.
Meclis Kararının Kesinleşmesi
Karar Metni En Geç 5 Gün Içinde Valiye Gönderilir. Vali Hukuka Aykırı Gördüğü Kararları 7 Gün Içinde Gerekçe Belirterek Yeniden Görüşmek Üzere Iade Edebilir.
İhtisas Komisyonu
Meclis Üyeleri Arasından 1 Yıl Görev Yapmak Için En Az 3 En Fazla 5 Kişi Seçilir. Plan Ve Bütçe Ile İmar Ve Bayındırlık Komisyonları En Çok 7 Kişi Olabilir.
Denetim Komisyonu
İl Genel Meclisi, Her Yılın Ocak Ayında Yapılacak Toplantısında Il Özel Idaresinin Bir Önceki Yıl Gelir Ve Giderleri Ile Hesap Ve Işlemlerinin Denetimi Için Kendi Üyeleri Arasından Gizli Oyla Ve Üye Sayısı 3ten Az 5ten Çok Olmamak Kaydıyla Bir Denetim Komisyonu Oluşturur.
Meclisin Bilgi Edinme Ve Denetim Yolları
Soru, Genel Görüşme Ve Faaliyet Raporunu Değerlendirme Yöntemlerini Kullanır.
Vali, Mart Ayı Toplantısında Bir Önceki Yıla Ait Faaliyet Raporunu Meclise Sunar.
Başkan Ve Meclis Üyelerinin Görüşmelere Katılamayacağı Durumlar
Kendileriyle Ve Ya Ikinci Derece Dahil Kan, Kayın Hısımları Ve Evlatlıkları Ile Ilgili Işlerin Görüşüldüğü Toplantılara Katılamazlar.
Meclis Üyeliğinin Sona Ermesi
Ölüm Ve Istifa Durumunda Sona Erer. Seçilme Yeterliliğinin Kaybedilmesinde Valinin Bildirmesi Ve Danıştay Kararıyla Üyelik Sona Erer.
Meclisin Feshi
Kendisine Kanunla Verilen Görevleri Zamanında Yerine Getirmezse Ve Verilen Görevle Ilgisi Olmayan Siyasal Konularda Karar Alırsa İçişleri Bakanlığı’nın Bildirisi Üzerine Danıştay Tarafından Fesh Edilir.
Meclis, Çeşitli Durumlarda Üye Kaybetmesi Durumunda Çalışır Duruma Gelene Kadar Encümenin Memur Üyeleri Tarafından Yürütülür.
İl Encümeni
Valinin Başkanlığında Her Yıl Kendi Üyeleri Arasından Gizli Oyla Bir Yıl Için Seçeceği 5 Üye Ile Biri Mali Hizmetler Birim Amiri Olmak Üzere Valinin Her Yıl Birim Amirleri Arasından Seçeceği 5 Üyeden Oluşur.
Encümen Toplantısı
Haftada En Az 1 Olmak Üzere Önceden Belirlenen Gün Ve Saatte Toplanır. Üye Tam Sayısının Salt Çoğunluğuyla Toplanır Ve Katılanların Salt Çoğunluğuyla Karar Verir. Oylar Eşit Olursa Başkanın Olduğu Taraf Çoğunluk Sayılır. Gündemi Vali Hazırlar.
Vali
İl Özel Idaresinin Başı Ve Tüzel Kişiliğinin Temsilcisidir. Vali Bu Idarenin En Büyük Amiridir. Vali Aynı Zamanda Merkezi Idarenin Hiyerarşisine Dahildir Ve Il Genel Idaresinin De En Büyük Amiridir.
Stratejik Plan Ve Performans Planı
Vali, Mahalli Idareler Genel Seçiminden Itibaren 6 Ay Içinde Kalkınma Plan Ve Programları Ile Varsa Bölge Planına Uygun Olarak Stratejik Plan Ve Ilgili Olduğu Yıl Başından Önce De Yıllık Performans Planı Hazırlayıp Il Genel Meclisine Sunar.
Yetki Devri
Vali, Görev Ve Yetkilerinden Bir Kısmını Uygun Gördüğü Takdirde, Vali Yardımcılarına, Yöneticilik Sıfatı Bulunan Il Özel Idaresi Görevlilerine Ve Ilçelerde Kaymakamlara Devredebilir.
İl Özel İdaresinin Gelirleri
Vergi, Resim, Harç Ve Katılma Payları, Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Ayrılan Pay.
Genel Ve Özel Bütçeli Idarelerden Yapılacak Ödemeler, Taşınır Taşınmaz Gelirleri, Bağışlar, Faiz Ve Cezalar, Hizmet Karşılığı Alınacak Ücretler.
İl Özel İdaresi Bütçesi
İl Özel Idaresinin Mali Yıl Ve Izleyen 2 Yıl Içindeki Gelir Ve Gider Tahminlerini Gösterir.
Vali Tarafından Hazırlanan Bütçe Tasarısı Eylül Ayı Başında Il Encümenine Sunulur.
Meclis Bütçe Denkliğini Bozacak Biçimde Gider Arttırıcı Ve Gelir Azaltıcı Değişiklikler Yapamaz.
Tasarının Süresi Içinde Kesinleşmemesi Halinde Vali Görüşüyle Birlikte Durumu İçişleri Bakanlığı’na Bildirir.
Borçlanma
Görev Ve Hizmetlerin Gerektirdiği Giderleri Yapabilmek Için Borçlanma Yapılabilir Ve Tahvil Ihraç Edilebilir.
KÖY Ve KISA TARİHÇESİ
Köy, Insanların Toplumsal Bir Varlık Olmalarından Ve Bir Arada Yaşama Ihtiyaçlarından Doğan Doğal Bir Yerleşme Birimidir.
Zaman Zaman Köylerin, Osmanlı Devlet Yapısı Içinde Birer Yerel Yönetim Birimi Haline Getirilmeleri Konusunda Girişimlerin Olduğu Gözlenmektedir.
1924 Tarihli Kanun, Köylere Ilk Kez Tüzel Kişilik Kazandırmış Ve Halen De Yürürlükte Olan Bir Kanundur.
KÖYÜN ORGANLARI
Danışma Ve Karar Organı Köy Derneği Ve Ihtiyar Meclisidir. Yürütme Organı Ise Muhtardır.
KÖY DERNEĞİ
Köy Muhtarını Ve Ihtiyar Meclisi Üyelerini Seçme Hakkı Olan Kadın Ve Erkek Köylülerin Toplanmasından Oluşan Organdır.
Görevleri; Muhtar Ve Ihtiyar Meclisi Üyelerini Seçmek, Köyün Isteğe Bağlı Işlerini Zorunlu Hale Getirmek, Imamı Tayin Etmek, Davalarda Köyü Temsil Edecek Kişiyi Seçmek.
İHTİYAR MECLİSİ
Köye Ait Işleri Görüşüp Yürütmeye Ilişkin Kararlar Alan Ve Bunları Denetleyen Bir Organdır.
Nüfusu 1000’Den Az Olan Köylerde 8, 1000’Den Fazla Olan Köylerde 12 Üye Seçilir. Doğal Üyeler Ise; Köyün Imamı, Öğretmeni, Birinci Sınıf Sağlık Memurlarıdır.
MUHTAR
Hem Merkezi Yönetimin Köydeki Temsilcisi Hem De Yerel Yönetim Birimi Olan Köy Yönetiminin Başı Ve Yürütme Organıdır.
Köy Muhtarları, Seçilme Niteliğine Sahip Köy Halkı Arasından Köylü Seçmenler Tarafından Seçilir. En Az 6 Aydır Köyde Yaşıyor Olması Gerekir.
KÖY ÜZERİNDEKİ İDARİ VESAYET
Köy Organları Ile Personeli Ve Köy Organlarının Karar Ve Uygulamalarının Üzerinde Görülmektedir. Vesayet Makamı Ise Vali Ve Kaymakam Gibi Yerel Mülki Amirlerdir.
KÖY GÖREVLERİ
Zorunlu Görevler; 37 Hizmetin Çoğu, Temizlik, Sağlık, Tarım, Bayındırlık Ve Eğitim Gibi Hususlarla Ilgilidir.
İsteğe Bağlı Görevler; Köy Derneği Kararı, Vali Ve Ya Kaymakamın Onayı Ile Zorunlu Görevler Arasına Alınması Mümkün Kılınmıştır.
KÖY GELİRLERİ
İmece; Köy Işlerinde Köylülerin Ücretsiz Olarak Bedenen Çalıştırılmasını Ifade Eden Kavramdır.
Salma; Dağıtma Vergileri Sınıfına Girer. Köy Gelirleri, Köy Işlerini Gören Köyün Aylıklı Personelinin Aylık Ve Yıllıklarıyla, Köy Sınırları Içinde Yapılacak Mecburi Köy Işlerine Yetmezse Uygulanacaktır.
Köyün Diğer Gelirleri
Yardımlar, Asker Ailelerine Yardım, Para Cezaları, Emlak Ve Arazi Gelirleri, Köy Adına Ekilen Tarla Gelirleri, Köy Ambar Ve Tezgah Gelirleri.
Bakaya: Bir Önceki Yıl Bütçe Yılında Tahakkuk Edip Tahsil Edilemeyen Çeşitli Gelirlerin, Bir Sonraki Yıl Bütçesine Ayrı Bir Bölümde Toplanmasıdır.
Köy Bütçesi: Muhtarın Başkanlığında Ihtiyar Meclisi Tarafından Hazırlanır. Vali Ve Ya Kaymakam Onaylar. Bütçenin Yürütücüsü Muhtardır.
ÜNİTE 8
MAHALLİ İDARELERLE İLGİLİ ANAYASADA ÖNGÖRÜLEN İLKELER
Mahalli İdareler; Il, Belediye Veya Köy Halkının Mahalli Müşterek Ihtiyaçlarını Karşılamak Üzere Kuruluş Esasları Kanunla Belirtilen Ve Karar Organları Gene Kanunla Gösterilen, Seçmenler Tarafından Seçilerek Oluşturulan Kamu Tüzel Kişileridir.
Mahalli Idarelerin Kuruluş Ve Görevleri Ile Yetkileri, Yerinden Yönetim Ilkesine Uygun Olarak Kanunla Düzenlenir.
Mahalli Idarelerin Seçimleri, Anayasa’nın 67. Maddesindeki Esaslara Göre Beş Yılda Bir Yapılır.
Mahalli Idarelerin Seçilmiş Organlarının, Organlık Sıfatını Kazanmalarına Ilişkin Itirazların Çözümü Ve Kaybetmeleri Konusundaki Denetim, Yargı Yolu Ile Olur.
Ancak, Görevleri Ile Ilgili Bir Suç Sebebi Ile Hakkında Soruşturma Veya Kovuşturma Açılan Mahalli Idare Organları Veya Bu Organların Üyelerini, Içişleri Bakanı, Geçici Bir Tedbir Olarak Kesin Hükme Kadar Uzaklaştırabilir.
Mahalli Idarelerin Belirli Kamu Hizmetlerinin Görülmesi Amacı Ile Kendi Aralarında Bakanlar Kurulu’nun Izni Ile Birlik Kurmaları, Görevleri, Yetkileri, Maliye Ve Kolluk Işleri Ve Merkezî Idare Ile Karşılıklı Bağ Ve Ilgileri Kanunla Düzenlenir. Bu Idarelere, Görevleri Ile Orantılı Gelir Kaynakları Sağlanır.
• Yerel Yönetimler Kamu Tüzel Kişiliğine Sahip Anayasal Kuruluşlardır.
• Yerel Yönetimlerin Karar Organları Seçimle Oluşturulacaktır.
• Yerel Yönetimlerin Kuruluşu, Görevleri Ve Yetkileri Ile Ilgili Çıkarılacak Kanunlar, Yerinden Yönetim Ilkesine Uygun Düzenlenmek Zorundadır.
Kovuşturma Açma: Suç Işlediği Bildirilen Kişi Hakkında Adli Takip Yapılması.
Soruşturma Açma: Bir Kimse Hakkında Tahkikat (Araştırma, Inceleme) Başlatmak.
Mahalli İdareler Üzerindeki İdari Vesayet Uygulamaları
Anayasamıza Göre Merkezî Idare Aşağıdaki Amaçlarla Kanunlarla Belirlenen Esas Ve Usullerle Idari Vesayet Yetkisine Sahiptir. Bu Amaçlar;
• Mahalli Hizmetlerin Idarenin Bütünlüğü Ilkesine Uygun Şekilde Yürütülmesi
• Kamu Görevlerinde Birliğin Sağlanması
• Toplum Yararının Korunması
• Mahalli Ihtiyaçların Gereği Gibi Karşılanması Olarak Belirtilmiştir.
Hacir:Bir Kimsenin Medeni Hakları Kullanma Yetkisinin Mahkeme Tarafından, Akıl Hastalığı, Israf, Içki Düşkünlüğü, Kötü Yaşam Gibi Nedenlerle Kaldırılmasıdır.
İdari Vesayet Uygulamalarının Belediyeler Üzerindeki Örneklerini Şöyle Sıralayabiliriz;
• Belediye Sınırları, Belediye Meclisinin Kararı Ve Kaymakamın Görüşü Üzerine Valinin Onayı Ile Kesinleşir.
• Belediye Sınırları Içinde Mahalle Kurulması, Birleştirilmesi, Bölünmesi, Adlarıyla Sınırlarının Tespiti Ve Değiştirilmesi, Belediye Meclisinin Kararı Ve Kaymakamın Görüşü Üzerine Valinin Onayı Ile Olur.
• Bir Beldenin Adı, Belediye Meclisi Kararı Ve Valinin Görüşü Üzerine İçişleri Bakanlığının Onayı Ile Değiştirilir.
• Belediye Ihbar Ve Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Konusunda İçişleri Bakanlığının Onayı Ile Borçlanma Yapabilir.
• Belediye Hizmetlerini Danıştay’ın Görüşü Ve İçişleri Bakanlığının Kararıyla Süresi 49 Yılı Geçmemek Üzere Imtiyaz Yoluyla Devredebilir.
• Yurt Içindeki Ve İçişleri Bakanlığının Izniyle Yurt Dışındaki Belediyeler Ve Mahalli Idare Birlikleriyle Karşılıklı Iş Birliği Yapabilir.
• Belediye Meclisinin Çalışması Ve Katılımına Ilişkin Esas Ve Usuller İçişleri Bakanlığı Tarafından Çıkarılacak Yönetmelikle Düzenlenir.
MAHALLİ İDARE BANKACILIĞI VE İLLER BANKASI
Belediye Bankalarının Ilkleri Olarak, 1401 Yılında Kurulan Barselona Bankası Ile 1408 Yılında Kurulan Cenova Bankası Gösterilmektedir. Bu Bankaları Venedik Bankası (1584), Amsterdam Bankası (1630) Ve Hamburg Bankası Izlemiştir.
Mahalli Idare Bankalarının Varoluş Nedenleri Olarak; Mahalli Idarelerin Özerkliğinin Sağlanması, Bu Bankaların Kaynak Oluşturma Yetenekleri, Özellikle Küçük Ve Orta Ölçekli Belediyelerin Mali Piyasalara Ulaşmalarında Kolaylık Sağlama, Daha Uygun Koşullarda Borç Verebilme, Proje Finansmanlarında Süreklilik, Merkezî Idare Bütçesi Üzerindeki Baskıların Azaltılması, Daha Etkin Kaynak Kullanımının Sağlanması Ve Teknik Konularda Yardım Sağlama Olarak Belirtilmektedir.
Ülkemizde Ise İller Bankası 1933 Yılında Çıkarılan Bir Kanunla Kurulan Belediyeler Bankasının Bir Devamı Olarak 1945 Yılında 4759 Sayılı Kanun’la Kurulmuştur.
İLBANK’ın Amacı; Il Özel Idareleri, Belediyeler Ve Bağlı Kuruluşları Ile Münhasıran Bunların Üye Oldukları Mahalli Idare Birliklerinin Finansman Ihtiyacını Karşılamak, Bu Idarelerin Sınırları Içinde Yaşayan Halkın Mahalli Müşterek Hizmetlerine Ilişkin Projeler Geliştirmek, Bu Idarelere Danışmanlık Hizmeti Vermek Ve Teknik Mahiyetteki Kentsel Projeler Ile Alt Ve Üstyapı Işlerinin Yapılmasına Yardımcı Olmak Ve Her Türlü Kalkınma Ve Yatırım Bankacılığı Işlevlerini Yerine Getirmektir.
Banka Bu Amaçları Gerçekleştirmek Üzere;
• Ortaklarına Kısa, Orta Ve Uzun Vadeli Her Türlü Nakdi Ve Nakdi Olmayan Kredi Açabilir.
• Faaliyetleri Konusunda Araştırma, Proje Geliştirme Ve Danışmanlık Hizmeti Yapabilir Veya Yaptırabilir, Teknik Yardım Verebilir.
• Bankanın Öncülüğünde Şirket Kurabilir Ve Devredebilir.
• Sigorta Acenteliği Yapabilir.
• Gerekli Izinleri Almak Kaydıyla Yurt Içinde Ve Yurt Dışında Şube Ve Temsilcilik Açabilir.
• Yurt Içi Ve Yurt Dışı Finansman Kurumlarıyla Işbirliği Yapabilir, Bunların Katıldığı Ulusal Ve Uluslararası Kuruluşlara Üye Olabilir.
• Yurt Içi Ve Yurt Dışı Finansman Kuruluşları Ile Para Ve Sermaye Piyasalarından Ve Her Türlü Fonlardan Kaynak Sağlayabilir.
Güçlü Yönleri
1. Köklü Bir Kurum Kimliğinin Olması.
2. Bankanın Geniş Bir Bilgi Ve Deneyim Ile Arşive Sahip Olması.
3. Hizmetlerin Yerine Getirilmesinde Örgütlenmenin Türkiye’nin Coğrafi Durumunun Baz Alınarak Yapılmış Olması.
4. Belediyelerin Istihdam Edemediği Teknik Personele Sahip Olması.
5. Genel Bütçeden Yerel Yönetimlere Ayrılan Payların Dağıtımı Ve Kontrolünün Banka Aracılığıyla Yapılması.
6. Bankada Otomasyona Geçilmesi Ile Karar Destek Sürecinin Daha Sağlıklı, Hızlı Ve Güvenilir Hâle Gelmesi.
7. Farklı Meslek Gruplarından Bilgi Ve Becerisi Yüksek Teknik Personelin Istihdam Edilmesi.
8. Hizmet Sunumunda Kullanılacak Kuruma Ait Teknik Standartların Ve Yayınların Bulunması.
9. Kurumun Görevlerini Yerine Getirirken Farklı Finans Kaynaklarını Kullanabilmesi.
Zayıf Yönleri
1. Özel Uzmanlık Gerektiren Ve Yeni Gelişen Teknolojiye Hızlı Uyum Sağlayamaması.
2. Ar-Ge Çalışmalarının Olmaması.
3. Belediyelere Kapasite Geliştirme Yönünde Yeterli Eğitim, Teknik Destek Ve Danışmanlık Hizmetinin Verilmemesi.
4. Banka Kanununda Izin Verilmesine Rağmen Bankacılık Fonksiyonunun Yeterince Yapılamaması.
5. Yerel Yönetimlerin Banka Sistemine Katılımlarının Yeterince Sağlanamaması.
6. Yerel Yönetimlerin İller Bankasının Hizmet Kalitesinden Yeterince Memnun Olmaması.
7. Bankacılık Ve Finansman Işlemlerinin Yürütülebilmesi Için Yeterli Sayıda Uzman Personelin Bulunmaması.
8. Personel Ücretlerinin Yetersiz Olması.
9. Ödüllendirici Bir Iç Denetim Mekanizmasının Olmaması.
Bankanın Genel Kurulu
• İl Özel Idarelerini Temsil Etmek Üzere Il Genel Meclisi Üyeleri Arasından Seçilecek Yirmi Kişiden,
• Belediyeleri Temsil Etmek Üzere, Belediye Başkanları Arasından Her Bir Ili Temsilen Seçilecek Birer Kişiden,
• İçişleri, Maliye, Bayındırlık Ve İskân Bakanlıkları Ile Hazine Müsteşarlığını Temsil Etmek Üzere Görevlendirilecek Birer Kişiden Oluşur.
Seçilecek Genel Kurul Üyelerinin Seçimlerine Ilişkin Usul Ve Esaslar Ana Sözleşmede Düzenlenir.
Bankanın Yönetim Kurulu Ise Genel Müdür Dâhil Yedi Üyeden Oluşur. Dört Üye Bakanlık Tarafından Atanır.
İdareler Arasındaki Koordinasyon Eksikliği
Merkezî Yönetim Ile Mahalli Idare Birimleri Arasında, Büyükşehirlerde Büyükşehir Belediyesi Ile Ilçe Belediyeleri Arasında Veya Mahalli Idare Sınırları Içinde Altyapıyı Etkileyen Hizmetleri Olan Özel Kuruluşlar Arasında Bir Koordinasyonun Olmaması Nedeniyle Ortaya Çıkan Olumsuzluklar Vatandaşların Sık Sık Konuştuğu Ve Yakındığı Konular Olmaktadır.
Örneğin, Telefon Idaresinin Bozduğu Asfaltta Açtığı Hatlarda Işi Bitince Geç De Olsa Yeniden Asfalt Yapılmaktadır. Daha Sonra Aynı Sokak Ya Da Caddenin Farklı Veya Aynı Tarafta Tekrar Kazıldığı Su, Gaz, Kablo Tv, Kanalizasyon, Elektrik Hatlarının Yer Altına Alınması Gibi Birçok Konuda Birbirinden Habersiz Değişik Zamanlarda Hizmet Yapıldığı Görülebilmektedir. Bu Durumun, Yarattığı Çevre Kirliliği, Çamur, Devamlı Yama Yapılan Asfalt, Gürültü Ve Görüntü Kirliliği Gibi Doğrudan Veya Dolaylı Büyük Ekonomik Kayıplara Yol Açabilmektedir.
Yerel Demokrasiyi Geliştirme Yollarından Bazıları Şöyledir:
Geri Çağırma: Yurttaşların, Seçilmiş Kamu Yetkililerinin, Görev Süreleri Dolmadan Bu Görevlerine Son Verebilmeleri Hakkına Sahip Olmaları Anlamındadır. Geri Çağırma, Dünya’nın Belirli Demokratik Uygulamalarında Karşılaşılan Ve Kamuoyuna Duyarlılığı Ve Hesap Vermeyi Sürekli Ve Etkin Kılıcı Bir Yöntem Olarak Geliştirilmiştir.
Halk Toplantıları: Kamuoyunu Bilgilendirmek Ve Yöneticilere Kamunun Düşünce, Duygu Ve Isteklerini Iletebilmek Amacıyla Başvurulan Geleneksel Bir Yöntemdir. Bu Toplantılar Yetkililerce Daha Da Geliştirilerek Temel Düzenlemelerin Ve Önemli Kararların Alınmasına Katkıda Bulunucu Bir Niteliğe Kavuşturulabilir.
Ombudsman: “Yurttaş Avukatı” Ya Da “Halk Hakemi” Adlarıyla Da Anılan Ombudsman, Yerel Yönetimlerde Önemli Bir Işleve Sahiptir. Yerel Ombudsman, Yerel Topluluk Üyelerinin, Yerel Yönetimden Herhangi Bir Şikâyetleri Olduğunda (Örneğin, Hizmetin Gereği Gibi Yada Hiç Yerine Getirilmemesi, Haksızlığa Uğrama Vb) Konunun Incelenip Değerlendirilmek Üzere Başvuracağı Makamdır.
Proje Demokrasisi: Çevre, Yol, Su, Sağlık, Konut, Tüketiciyi Koruma Gibi Yerel Projelerin, Ilgili Yerel Topluluk Üyelerinin, Bu Projelerin Planlama Ve Uygulamalarına Katkıda Bulunabilmeleri Durumunda Çok Daha Yerinde Ve Etkin Programlara Dönüşebilecekleri Kuşkusuzdur.
Belediye Gelirlerinin Haciz Edilebilmesi Ile İlgili Sorunlar
5393 Sayılı Belediye Kanunu’nda “Belediyenin Proje Karşılığı Borçlanma Yoluyla Elde Ettiği Gelirleri, Şartlı Bağışlar Ve Kamu Hizmetinde Fiilen Kullanılan Malları Ile Belediye Tarafından Tahsil Edilen Vergi, Resim Ve Harç Gelirleri Haczedilemez.” Hükmü Bulunmaktadır.
Mali Kural; Bütçe Dengesi, Borçlanma, Harcama Ya Da Vergilendirme Gibi Mali Göstergeler Üzerinde Belirli Bir Sınırlama Tesis Edilerek Maliye Politikası Üzerinde Yasal Ya Da Anayasal Çerçevede Kısıtlayıcı Kuralların Getirilmesidir.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 27 misafir