Etkili İletişim Teknikleri Ders Notu

Cevapla
dmss
Mesajlar: 1
Kayıt: 28 Ara 2018 15:12
İletişim:

28 Ara 2018 15:17

İletişimin Tanımı
İletişim, insanların duygu, düşünce ve bilgileri başka kişi veya kişilere ortak sembollerle aktarma sürecidir.
İletişimin Ögeleri
• İletişim, kaynak ile hedef arasında kurulan bir süreçtir.
• İletişimin gerçekleşmesi için bazı unsurların bir araya gelmesi gerekir.
• İletişimde belirli mesajlar kodlanarak bir kanal aracılığıyla bir kaynaktan bir hedefe (alıcıya) aktarılır.
• Örneğin bir konuşmacı (kaynak), ortak bir dil aracılığıyla kodladığı kelimeleri (ileti) konuşma (kanal) yoluyla alıcıya (hedef) aktarır. Dolayısıyla iletişimin "kaynak, kodlama, mesaj, kanal, kod çözme, alıcı, algılama ve geri bildirim” gibi ögeleri vardır
1. Kaynak (Gönderici)
Kaynak, mesajı ileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir.
Kaynak, mesajı ilettiği anda iletişim süreci başlar.
İletişim sürecinin sağlıklı bir şekilde başlaması ve sürdürülebilmesi için kaynağın taşıması gereken bazı özellikler vardır. Bu özellikler şunlardır:
• Kaynak, göndereceği mesaj konusunda bilgili olmalıdır.
• Kaynak, göndereceği mesajın nasıl kodlanacağını, sözlerin ve işaretlerin anlamlarının neler olduğunu bilmelidir.
• Kaynak, statü ve rolüne uygun mesaj göndermelidir. Aksi takdirde olumsuz etkileşime neden olur.
• Kaynak, alıcılar tarafından tanınmalıdır.
• Kaynak, tam bir iletişim kurabilmek için beden, sembol, ses, yüz, fotoğraf, plan, harita vb. araçları etkin kullanmalıdır.

2. Kodlama
• Kod, mesajın işaret hâline dönüşmesinde kullanılan simgelerin anlama dönüştürülmesidir.
• Gönderici iletmek istediği bilgileri, duygu ve düşünceleri alıcının anlayabileceği sembole veya harekete çevirerek kodlar
3. Mesaj (İleti)
Mesaj, kaynak ile hedef arasındaki ilişkiyi sağlayan temel ögedir
İletişim sürecinde mesajın taşıması gereken özellikler şunlardır:
• Mesaj anlaşılır olmalıdır.
• Mesaj açık olmalıdır.
• Mesaj doğru zamanda iletilmelidir
• .Mesaj uygun kanalı izlemelidir.
• Mesaj kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır.
4. İletişim Kanalı
• İletişim kanalı, iletişim sürecinde mesajın kaynaktan alıcıya ulaşmasını sağlayan ortam, yöntem ve tekniklerdir
• Kanal, kaynak ve alıcı arasındaki bağdır.
• Kanal; ses ve ışık dalgaları, telefon kabloları, sinir sistemi gibi mesajı alıcıya ulaştıran fiziksel sembollerdir.
• İletişimin temel amacı bilgilendirmek, güdülemek ve ikna etmek olduğu için kullanılacak iletişim kanalları bu amaca yönelik olmalıdır.
• Kime, ne amaçla, neyi iletmek istediğimiz kullanacağımız aracı belirler.
• İletişim kanalları sözlü, sözsüz veya görsel-işitsel araçlar olabilir.
• Bu araçların hangisinin seçilmesi gerektiği iletişimin etkili olmasında rol oynar. Aynı anda birkaç duyu organını etkileyen kanal seçimi iletişimin etkinliğini artırır.
5. Kod Çözme
Kod çözme, gönderilen mesajların alıcıya ulaştıktan sonra aslına uygun olarak anlamlı bir şekilde yorumlanmasıdır. Kodlama kaynak, kod çözümü ise alıcı tarafından yapılır.
6. Alıcı (Hedef)
• Bir iletişim sürecinde alıcı, kaynaktan gelen mesajları alıp yorumlayan ve bunlara sözlü veya sözsüz tepkide bulunan birey ya da gruptur.
• Mesajı alan kişi alıcıdır.
• Mesajın anlamını kaynak ve hedef ortak algılarsa etkin bir iletişimden söz edilebilir.
• Alıcının mesajı taşıyan sembolleri duyu organları kanalı ile algılayamayıp yorumlamaması, iletişim sürecini sona erdirir.
• Alıcı, mesajı alıp buna cevap verdiği anda kaynak durumuna geçer.
7. Algılama (Filtreleme)
• Filtreleme, alıcının kendisine ulaşan mesajı değerlendirmesiyle ilgilidir ve burada devreye algılama girer
• Algılama, zihinle ve duygularla ilgili bir süreç olarak tanımlanabilir.
• Duyu organlarına ulaşan bilgiler tek başlarına bir anlam taşımaz.
• Mesajı alan kişi önceden aldığı bilgileri kendi amaçlarına, değer yargılarına ve inançlarına göre yorumlayarak davranış göstermektedir
8. Geri Bildirim (Feedback)
Bir iletişim sürecinde alıcıdan kaynağa yönelen tüm tepkilere geri bildirim denir.
• Geri bildirim sayesinde gönderici, mesajın tam olarak alıcıya ulaşıp ulaşmadığını anlar.
• İletişim sürecinde geri bildirim yapılmazsa iletişim eksik kalır.
• Geri bildirim, iletişim sürecinin devamlılığını sağlayan ögedir.
• Geri bildirim; olumlu, olumsuz ve tepkisizlik olarak üç şekilde verilebilir. Mesajın tam olarak algılandığı ve kaynağa doğru olarak geri gönderildiği bildirim, olumlu geri bildirimdir. Mesajın amaçlandığı şekilde alınmadığı bildirim, olumsuz geri bildirimdir.
• Gelen mesaja tepki vermeyen geri bildirim ise tepkisiz geri bildirimdir. Geri bildirim şu özellikleri taşımalıdır:
• Mesajla ilgisi olmayan geri bildirim verilmemelidir.
• Uygun zamanlama tercih edilmelidir.
• Amaç iyi tespit edilmelidir.
• Geribildirim somut olmalı, beklenilen davranışı tanımlamalıdır

9. Gürültü

• İletişimi engelleyen bütün faktörler gürültü sayılır.
• Gürültü, iletişim sürecinin herhangi bir aşamasında istem dışı ortaya çıkan, iletişimi engelleyen, iletişim sürecini olumsuz etkileyen bir faktördür.
• Kaynak birimin gönderdiği mesajla hedef birimin aldığı mesaj arasında fark olmuşsa bu gürültüden kaynaklanmıştır.
Etkili İletişim
Etkili bir iletişim için aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir:
• Kullanılan dil, açık ve sade olmalıdır.
• Gönderilen ileti, alıcının düzeyine uygun olmalıdır.
• İletiler, ses tonu ve beden dili ile tutarlı olmalıdır.
• En uygun iletişim kanalı ve araç seçilmelidir. Uygun zaman ve mekân seçilmelidir.
• İletişim destekleyici olmalıdır.
• Kaynağın ve alıcının iletişimde istekli olması gereklidir.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 18 misafir