İslam Mezhepleri Tarihi Test Soruları

Cevapla
notcu
Mesajlar: 332
Kayıt: 10 Nis 2018 11:33
İletişim:

17 Ara 2018 14:03

İslam Mezhepleri Tarihi Test
1.Ünite

1. Eser yazar eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A. Şehristani - El milel ven nihal
B. Abdülkahir Bağdadi - El fark beynel fırak
C. İbn Hazm - El fasl fil milel
D. Nevbahti - er Red alel bida'

2. Sünnetin istikametinde gitmek yerine nefislerinin arzu ve isteklerini, yani hevâ ve heveslerini izleyen,böylece ilahi ve nebevi kaynaklardan uzaklaşarak beşeri fikir ve düşüncelere tabi olan, bid’atlara sarılan gruplar için hangi kavram kullanılmıştır?
A. Ehlül bida
B. Ehlül furkat
C. Ehlül heva
D. Ehlül mehlül
E. Ehlüd delalet

3. İslâm Mezhepleri hakkında yazan ilk müelliflerin Mu‘tezile âlimleri olması, nedenlerden hangisi ile açıklanabilir?

A. Mu‘tezile’nin dönemin en büyük mezhebi olması
B. Bulundukları Irak bölgesinin yazım faaliyetlerine uygun olması
C. Abbasi Devleti’yle olan iyi ilişkileri
D. Kelam metodunu kullanarak zararlı gördükleri inançlarla mücadele
etmeleri
E. Diğer mezheplerle sıcak çatışmalar yaşamaları

4. Şehristaniye ait olan El-milel ven-nihal adlı eserdeki milel sözcüğü hangisini ifade etmektedir?
A. İnanç ve akide
B. İslam dışındaki dinler
C. Dinlerin görüşleri
D. Takib edilen itikad
E. 73 fırka

5. Kavramlardan hangisi hem dinin özündeki hem de toplumun bütünlüğündeki bozulmayı ifade eder?
A. Tefrika
B. İhtilaf
C. İzdiham
D. Tebeddül
E. Teharrüb

6. Kişinin mezhep ve cemaati ile aynileşmesi, inancında muteassipleşmesi, grubundan olmayan diğer müminleri ötekileştirmesi, bazen şiddete yönelmesi gibi vakalar hangisinin ilgi alanı içerisindedir?
A. Din fenomenolojisi
B. Islam tarihi
C. Din psikolojisi
D. Dinler tarihi
E. Din sosyolojisi

7. Hangisi İslâm Mezhepleri Tarihi’nin alanı ile ilgili bir konu değildir?
A. Mezheplerin oluşum süreçleri
B. Mezheplerin inançlarının doğru olup olmadığı
C. Mezhep mensuplarının yaşadıkları coğrafyalar
D. Mezhep âlimlerinin yazmış oldukları eserler
E. Mezheplerle ilgili yapılan araştırmalar

8. “Biz pergel gibiyiz. Bir ayağımız şeriatta sağlamca durur, öteki ayağımız yetmiş iki milleti dolaşır” sözü kime aittir?
A. Hacı Bektaşi Veli
B. Mevlana
C. Necmeddini Kübra
D. İmamı Rabbani
E. İmamı Gazali

9. İslam mezhepleri tarihi diğer din ilimlerinden hangisiyle irtibatlıdır?
A.Kelam B.Fıkıh C.Hadis D.Tefsir E.Hepsi

10. Hangisi Mezhepler Tarihi Edebiyâtındaki yanlı ve maksatlı içerik karşısında yanılgıya düşmemek için alınan önlemlerden biri değildir?

A. Mezhep mensubu olan âlimlerin görüşlerine başvurmak.
B. Mezheplerin gelişimindeki tarihi ve siyasî şartları araştırmak.
C. Her mezhebin kendi eserlerine bakmak.
D. Mezhep isimlerinin karalama amaçlı konulabileceğini hesaba katmak.
E. Mezhepler Tarihi eserleri yerine tefsir ve hadis kitaplarına başvurmak.

11. İslam mezhepleri tarihi diğer dini ilimlerden hangisiyle ilişkili değildir?
A. Dinler tarihi
B. Din sosyolojisi
C. Din psikolojisi
D. Fıkıh
E. Din fenomenolojisi

12. Mekhul en-Nesefiye göre hangisi fırkai naciyedir?
A.Mürcie B.Şia C.Mutezile D.Ehli sünnet E.İbaziye

13. Fırkai naciyenin anlamı?
A.73 firka B.Kelam alimleri C.Mustalilik D.Kurtulan firka E.Sapıtan firka

14. Bir dinin görüş yorum ve anlayış ayrılıkları sebebiyle ortaya çıkan kollardan her birine ne denir?
A.Makalat B.Ihtilaf C.Mezheb D.Fıkıh E.Tefrika

15. Hangi kavram dinin temel esaslarını kabul etmekle beraber bu esasların mahiyeti üzerinde alternatif düşünceler üretmek anlamındadır?
A. Tefrika
B. İhtilaf
C. Tebeddül
D. Teharrüb
E. İstihrac

16. Zındıkları ve görüşlerini ret için kitap yazdırtan ilk halife kimdir?
A.Muaviye B.Mehdi C.Memun D.Harun Reşid
E.Ömer b.Abdulaziz

17. Mezheb terimi Mezhepler Tarihi edebiyatında daha çok hangi kelimenin eş anlamlısı olarak söz inanç kanaat manalarında kullanılır?
A. Makale
B. Fırka
C. İtikad
D. Nıhle
E. Milel

18. Hangisi mezheplerin müellif ve edebiyatını kaydeden bir bibliyografyacıdır?
A.İbn Sad B.Belazuri C.İbn Nedim D.İbn Hallikan

19. Islam düşünce tarihinde mezhepler tarihi yazıcılığını sistematik biçimde ilk başlatan ve aynı zamanda kelam usulünü ilk ortaya atan kimdir?
A. Eftahiyyeler
B. Ismaililer
C. Zemiyye takipçileri
D. Mutezile alimleri
E. Şia.
20. Hangisi Hicrî ilk iki asra ait ilk makâlât örneği vermemiştir?
A.Hariciler B.Mürcie C.Şia D.Mutezile E.Cebriye

21. Taşköprüzade mezhepler tarihine ne ad vermiş?
A.Ilmu makalatil firak
B.Nihle C.Mezahib D.Makalat E.El-milel

22. Mezhepler tarihini, ilahi akidelere ilişkin batıl mezhepleri kaydetmekle ilgilenen bir ilimdir. şeklinde tarif eden alim kimdir?
A. Taşköprüzade
B. Şehristani
C. Abdulkahir Bağdadi
D. Ebul Hasan Eşari
E. Vasil b. Ata

23. Lugatında mezheb kelimesine takip edilen itikad anlamı veren dilbilimci kimdir?
A.Şehristani B.Ibn Hacer C.Ibn Hallikan D.Ibn Manzur E.Buhari

24. Kesin deliller kullanmak ve vaki olacak şüpheleri gidermek suretiyle dini inanç esaslarını ispata kudret kazanan ilim dalına ne ad verilir?
A. Din sosyolojisi
B. Din fenomenolojisi
C. Din psikolojisi
D. Nihal
E. Kelam

25. Eşarinin makalatinin ilk tahkikli neşri kaç yılında olmuştur?
A.1924 B.1930 C.1921
D.1918 E.1927

26. Ebul Hasan el Eşarinin islam mezheplerini ve onların görüşlerini tanıttığı meşhur eseri hangisidir?
A. Makalatul islamiyyin
B. El milel ven nihal
C. El gunye
D. El fasl
E. Itikadatul firakil muslimin ve muşrikin

27. Mezheplerin inançlarına ait kavramların terminolojik bakiyelerin geleneklerin ritüellerin incelemesinde hangisi mezhepler tarihine yardımcı olur?
A. Din sosyolojisi
B. Din psikolojisi
C. Dinler tarihi
D. Islam tarihi
E. Din fenomenolojisi

28. Durkheimin usulüne bağlı kalacağını belirten, içtimaiyatçı bir metod benimseyen, gözlem ve görüşme tekniklerini kullandığı alan araştırmaları yaparak mezheplerin yaşayan ruhunu bizzat toplum içerisinde tespit etmeye çalışan, 1949 ankara Üniversitesinde mezhepler tarihi dersini okutan kimdir?
A. Yaşar Kutluay
B. Ethem Ruhi Fığlali
C. Muhammed Tanci
D. Tayyip Okiç
E. Yusuf Ziya Yörükan

29. Allaha ulaşan yollar yaratıkların nefesleri sayısıncadır söylemi ile Orta asya anadolu ve balkanları kuşatan coğrafyanın dini anlayışının şekillenmesinde büyük tesir bırakan alim kimdir?
A. Mevlana
B. Yunus Emre
C. Hacı Bektaşi Veli
D. Necmeddin Kubra
E. Makdisi

30. Hangisi Islam Mezhepleri Tarihinin konularından değildir?
A. Mezheplerin oluşturdukları edebiyat
B. Mezheplerin yayıldıkları bölgeler
C. Mezheplerin ailevi durumlari
D. Mezheplerin günümüzdeki durumları
E. Mezheplerin ilk ve son temsilcileri.

31. Kalhatiye göre hangisi fırkai naciyedir?
A.Mutezile B.Şia C.Ehli Sunnet D.Ibaziye E.Murcie

32. Itikadatul Firak adlı eserinde mezheplere ilaveten Ahvalus Sufiyye başlığı altında sapkın addettigi altı tasavvufi akımı sıralayıp malumat veren alim kimdir?
A. Nevbahti
B. Ibn Hazm
C. Kummi
D. Bagdadi
E. Razi

33. Hangisi mezhepler edebiyatının taklid dönemi alimlerinden değildir?
A.Belhi B.Birgivi C.Sunguri D.Ibn Kemal E.Sirri Giridi

34. Abdullah b. Cafer Sadık düz tabanlı olduğu için takipcilerine muhalifleri tarafından hangi isim verilmiştir?
A. Şeytaniye B. Eftahiyye C. Zemmiye
D. Gurabiye E. Tabaniye

35. Mezhep ve grupların ayrılıkçı özelliklerini FIRKALAŞMA eğilimlerini öne çıkaran terim hangisidir?
A. Ehli Heva
B. Ehli Kıble
C. Ehli Furkat
D. Ehli Cemaat
E. Ehli Hakk
Cevaplar
1D 2C 3D 4C 5A 6C 7B 8B 9A 10E 11D 12A 13D 14C 15B 16B 17A 18C 19D 20E 21A 22A 23D 24E 25A 26A 27E 28E 29D 30C 31D 32E 33A 34B 35C

2.Ünite

1. Müteşabih ayetlerin zahiri anlamlarına göre yorumlanması aşağıdaki mezheplerden hangisinin doğmasına yol açmıştır?
A) şia
B)ismailiyye
C) mücessime
D) mutezile

2. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Osmanın halifeliğine gösterilen tepkilerin nedenleri arasında yer almaz?
A) fetihlerin durması
B)devlet görevlerinde akrabalarını tercih etmesi
C) farklı kuran nüshalarını yaktırması
D) Hz. Ömerin katillerini bulmak için girişimde bulunmaması

3. I. Psiko-sosyal
II. Siyasal
III. Kültürel
IV. Dini
Hangisi mezheplerin ortaya çıkışına sebep olan faktörlerdendir?
A. Yalnız IV
B. I ve IV
C. I ve II
D. II ve III
E. Hepsi

4. Bedevilerin çöl ortamının ürünü olan sert kişilik ve mizaçları, yeni dini algılama biçimlerine doğrudan tesir etmiş ve bu durum hangi mezhebin doğuşuna zemin hazırlamıştır?
A. Hariciye
B. Şia
C. Zeydiye
D. Mutezile
E. Cebriye

5. Aşağıdaki mezheplerden hangisi Tahkim olayından hemen sonra ortaya çıkmıştır?
A)şiilik
B)mutezile
C)haricilik
D)murcie

6. İslam mezheplerinin oluşumunda etkili olan unsurların başında aşağıdakilerden hangisi gelmektedir?
A) insan tabiatı
B)nasların tabiatı
C) farklı din, kültür ve medeniyetlerle olan etkileşim
D) halife seçimleri

7. Mezheplerden hangilerinin ortaya çıkışında ve görüşlerini oluşturmasında yabancı kültürlerden yapılan tercüme faaliyetleri etkili olmuştur?
A. Şia - Hariciye
B. Mücessime - Müşebbehe
C. Mutezile - Ismailiye
D. Cebriye - Mürcie
E. Babiye - Bahaiye

8. Yunan ve Mısır medeniyetlerine ait felsefi birikimin şekillenmesine tesir ettiği ve Neo-Platonist ve Gnostik düşünme biçimi ve fikirleri İslâm düşüncesine taşıyan mezhep hangisidir?
A. Mutezile
B. Mücessime
C. İsmailiye
D. Babiye
E. Bahaiye

9. Hz. Osman döneminde yaşanan siyasi ve sosyal kargaşanın baş sorumlusu hangi fırkanın kurucusudur?
A. Sebeiye
B. İsmailiye
C. Ahmediye
D. Hariciye
E. Şia

10. Hangisi mezheplerin ortaya çıkmasına sebeb olan psiko-sosyal faktorlerden değildir?
A. Insanın tabiatı
B. Nasların tabiatı
C. Farkli kültür etkileşimi
D. Cemel ve siffin savaşları

11. Sasani kültüründeki yarı ilahi yarı insani kral anlayışı hangi mezhep oluşumuna zemin hazırlamıştır?
A.Mutezile B.Şia C.Havaric D.Muşebbihe

12. I. Hariciye
II. Mutezile
III. Murcie
IV. Cebriye
Karşılıklı silahlı mücadele boyutuna varan ihtilaflarda birbirlerine karşı savaşan Müslümanların dünya ve ahiretteki durumunun ne olacağı tartışması hangi mezheplerin iman anlayışın şekillenmesine etki etmiştir?
A. I ve II
B. II III ve IV
C. I ve IV
D. I II ve III

13. I. Hariciye
II. Mutezile
III. Murcie
IV. Cebriye
Hz. Osmanın öldürülmesi cemel ve siffin savaşları gibi istenmeyen olayların Allahin takdiri ile mi yoksa Müslümanların hür iradesiyle mi gerçekleştiği noktasındaki tartışmalar özelde hangi mezheplerin ortaya çıkmasına sebeb oldu?
A. I ve II
B. II ve IV
C. I ve III
D. Yalnız IV

14. Halifelik seçimine yönelik ilk girişim kimden geldi?
A.Ensar B.Muhacir C.Hz.Ebubekir
D.Sad b. Ubade E.Ehli beyt

15. I. Zekat vermeyip dinden dönen kabileler
II. Yalancı peygamberler
III. Yarim kalan fetihler
IV. Kuranin istinsahı
Hz. Ebubekirin halife olduktan sonra üstesinden gelmesi gereken ilk hangisi olmuştur?
A. I ve II
B. II ve III
C. III ve IV
D. Hepsi

16. Hangisi hz.Omer döneminde islam topraklarına katılmıştır?
A.Iran B.Irak C.Misir D.Sureyinin tamami E.Hepsi

17. Hz.Omeri şehit eden kişi hangi savaşın esiriydi?
A.Kadisiye B.Nihavend C.Yermuk D.Yemame E.Ecnadeyn

18. Hangisi Hz.Osman zamanında islam topraklarına katılmamıştır?
A.Azerbaycan B.Ermenistan C.Suriye D.Horasan E.Kuzey Afrika

19. Hangisi hz.omerin halife seçimi için oluşturduğu heyetin içinde yer almaz?
A.Hz.Talha B.Hz.Zubeyr C.Hz.Sad b. Ebi Vakkas D.Hz.Abdurrahman b. Avf E.Hz.Zeyd

20. Tahkim olayında anlaşma metnine sadık kalmayarak Hz.Aliyi görevden alıp Muaviyeyi getiren sahabi kimdir?
A. Ebu Musa Eşari
B. Abdullah b.Omer
C. Amr b. As
D. Huzeyfe b.Yeman
E. Abdullah b. İbad
Cevaplar
1C 2D 3E 4A 5C 6A 7C 8C 9A 10D 11B 12D 13B 14A 15A 16E 17B 18C 19E 20C

3.ÜNİTE

1. Hariciler hangi bölgeleri istilâ ederek Rustemîler devletini burada Hariciliğin İbadiyye kolunu oluşturmuşlardır?
A)Kudaa-Akabe
B)Tebuk-Teyma
C)Trablus-Miknase-Sicilmase
D)Dışmak-Busra-Tağlib

2. Hariciler kendileri için daha çok hangi ismi kullanmışlardır ?
A) marika
B) ehl-i şurat
C) haricun
D) muhakkime

3. Kaderiye, Abbasilerin kulların iyi kötü fiillerini tamamen allahın takdirine bağlayan cebriyeci din anlayışına tepki olarak doğmuştur
D? Y?

4. Hariciler “canlarını ve mallarını Allah’a satanlar” manasındaki ayete nispetle kendilerine hangi ismi vermişlerdir?
A. Ehli şurat
B. Havaric
C. Marika
D. Vehbiye
E. Muhakkime

5. Mutezililer ilk zamanlarda 5 temel esasdan hangi ilkeyi uygulayarak berahime mecusilik Yahudilik Hristiyanlık gibi dinlere ve mucessime muşebbihe batinilik şiilik zındıklık gibi mezhep ve akımlara karşı Islami güçlü bir şekilde savunmuş ve bu amaçla Horasan ve Maveraunnehir e kadar gitmişlerdir?

A. Tevhid
B. Adalet
C. Emri bil maruf nehyi anil munker
D. Vaad vaid
E. El menzile beynel menzileteyn

6. I. Uygulamada baskıcılığa destek vermesi
II. Ibn Ravendinin Mutezileden ayrılıp Şiaya katılması
III. Maturidi ve Eşari adında Sunni ekollerin ortaya çıkması
IV. Tedvin edilen hadislerde peygamberimizin mürtekibi kebira, allahin sıfatları, iradi fiiller gibi konulardaki hadislerinin ortaya çıkması

Maddelerden hangisi Mutezilenin çökmesine sebep olmuştur?
A. Yalniz I
B. I ve II
C. III ve IV
D. Yalnız IV
E. Hepsi

7. Hangisi Haricilerin kendilerine ilk defa şura yoluyla halife seçip biat ettikleri kişidir?
A. Abdullah b. Vehb er Rasibi
B. Müstevrid b. Ullefe et-Teymî
C. Hayyân b. Zabyân
D. Ebû Meryem es-Sa'dî
E. Abdullah b. Kevvâ el-Yeşkürî

8. Hangisi Haricilerin özelliklerinden değildir?
A. Hz. Osman ve Aliden teberri etmişlerdir
B. Müsamahasız ve dar görüşlüdürler
C. Daha çok yeni müslüman olan kesimlerden geldikleri görülmektedir
D. Ezberlerindeki Kur’an bilgisi yegane kaynaklarıydı
E. Vahiy ve sünnet terbiyesi altında yetişmişlerdi

9. Mezhepler tarihinde Mürcie ismi ile daha çok hangi grup anılmaktadır?
A. İman ve amelde genişlik ve gevşekliği ifade eden bidatçı inanç ve düşünce
B. Hz. Aliyi birinci sıradan dördüncü sıraya bıraktıkları,hilafete geçişte erteleme yaptıkları için onlara erteleyen
C. İmanı sırf dille ikrardan ibaret gören
D. Amelleri niyet ve inançtan sonraya bırakan
E. Büyük günah işleyenlere ümit veren

10. Siyasî ve itikadî bir fırka olarak büyük günah işleyenlerin durumlarını Allah'a bırakıp, manevî sorumlulukları hakkında düşüncelerini açıklamayan topluluklara verilen ortak isim hangisidir?
A. Mutezile
B. Kaderiye
C. Mürcie
D. Ezarika
E. Müşebbihe

11. Mutezile mezhebi Allah şerri yaratmaz dediği için hangi adla tesmiye edilmiştir?
A. Cehmiye
B. Seneviye
C. Mecusiye
D. Muattıla
E. Vaidiye

12. Mutezile hangisini inkar eder?
A.Kabir azabı B.Munker nekir suali C.Mizan D.Sırat E.Hepsi

13. Kaderiyye inançları el- Cuheni'den sonra kim tarafından daha sistemli bir biçimde savunulmuştur?
A)Müsade b. Udeyye
B)Usame b. Zeyd
C)Vasıl b. Ata
D)Geylan ed- Dımeşkî

14. İslam mezhepleri tarihinde kader konusunu gündeme getiren ilk kişi kimdir?
A)Mabed el- Cuheni
B)Amr b. As
C) Abdullah b. Mervan
D)Geylan ed- Dımeşkî

15. İbadiyye hangi meselede diğer harici fırkalardan ayrılmıştır?
A. Allahın sıfatları
B. Büyük günah
C. Devlet başkanı
D. İbadet
E. Muamelat

16. Kader konusu ilk hangi dönemde ortaya atılmıştır?
A.Hz.Peygamber B.Sahabe C.Tabiun D.Etbau tabiin

17. Mutezile mezhebi bazi Abbasi halifeleri tarafından ilgi görmüş ve o dönemde gelişme göstermiştir.
Hangisi Mutezileyi destekleyen halifelerden değildir?
A. Mansur
B. Memun
C. Harun Reşid
D. Mehdi
E. Vasık
F. Mutasim
G. Emin
H. Mutevekkil

18. İtikadî alanı sistematik bir şekilde tanzim eden ilk mezhep?
A.Hariciye B.Murcie C.Kaderiye D.Mutezile E.Şia

19. İslâm toplumunu tehdit eden Haricî zihniyetine, Emevî-Hâşimî çekişmesine, Emevîlerin Hâricîler’le diğer muhaliflerine karşı acımasız davranışlarına ve mevâlîyi küçük görmelerine, özellikle de Müslümanların birbirini öldürmesine tepki olarak doğmuş,uzlaşmacı ve birlik taraftarı siyasî fırka hangisiidr?
A. Şia
B. Mürcie
C. Mutezile
D. Kaderiye
E. İsmailiye

20. Kaderiyyeyi Mu‘tezilenin diğer bir adı olarak kaydeden alim?
A.Şehristani B.Beyhaki C.Abdulkahir Bağdadi D.Nafi b.Ezrak

21. Kader inancını reddeden düşünce ve inanç akımı, sorumluluk doğuran fiillerin sadece insan iradesiyle gerçekleştiğini ileri süren itikadî mezhep hangisidir?
A. Mutezile
B. Cebriye
C. Kaderiye
D. Mürcie
E. Müreddiye

22. Ma'bed el-Cüheninin kader konusundaki düşüncelerinin yaygınlık kazanmasında, ünlü Mu‘tezile bilginlerinden hangisinin önemli etkisi olmuştur?
A. Vasıl b. Ata
B. Sümâme b.Eşres
C. İbn Ebî Duâd
D. Amr b. Ubeyd
E. Bişr b. Mutemir

23. Hangisi Abbâsîlerin ilk yıllarında Irak ve dolayları ile Kuzey Afrika;da birtakım isyan hareketlerine başvuran Harici kollarından biri değildir?
A. Ezârika
B. Sufriyye
C. Necedât
D. İbaziye
E. Hiçbiri

24. Harici fırkalar içinde en katı tavırlı olan hangisidir?
A.Ezarika B.Sealibe C.Sufriye D.İbadiyye E.Necedat

25. Toplumun görüş birliği ile arasından seçtiği ve hak’tan ayrılmayan imama karşı ayaklanan her insan hâricî ismiyle anılır.diyen kimdir?
A. Hariciler
B. Şehristani
C. İbn Abbas
D. Hatib el Bağdadi
E. Muaviye

26. Basra Hariciligi kim tarafından kurulmuştur?
A. Şebib b. Yezid Şeybani
B. Nafi b. Ezrak
C. Hayyan b. Zabyan
D. Mustevrid b. Ullefe et Teymi
E. Misar b. Fedeki et Teymi

27. Hz.Ali haricilere düşüncelerinden dönmeleri için ikna etmek üzere hangi sahabiyi göndermiştir onun da telkinleriyle 2000 kişi harici fırkadan ayrılıp geri dönmüştür?
A. Ibni Abbas
B. Ibni Mesud
C. Enes b. Malik
D. Amr b. As
E. Ibni Ömer

28. Ibadilerin görüşleriyle ilgili hangisi yanlıştır?
A. Imamet serbest seçimle olur
B. Kulların fiilleri Allahın iradesi ve yaratmasiyla olur
C. Allahın sıfatları zatından ayrıdır amel imandan bir parça değildir
D. Ahirette şefaat yoktur kuran mahluktur
E. Büyük günah işleyen kafir değildir


29. Mutezile Allaha bazı kadim sıfatlar nispet etmekten kacindiklari için hangi isimle anilmistir?
A. Seneviye
B. Mecusiye
C. Sifatiye
D. Muattila
E. Vaidiye

30. Kim zamanında Eşarilik canlandı ve Bagdat civarına tutunamayan Mutezililer Horasan ve Harizm bölgelerine göç ettiler?
A. Kunduri
B. Nizamulmulk
C. Kadir billah
D. Tuğrul Bey
E. Mutevekkil

31. Bağdat Mutezililiginin kurucusu kimdir?
A. Vasıl b. Ata
B. Bişr b. Mutemir
C. Ebu Musa el Murdar
D. Ibn Ebi Duad
E. Kadı Abdulcebbar

32. Bagdat Mutezililigine en büyük hizmeti hangisi yapmıştır?
A.Vasıl b. Ata
B. Bişr b. Mutemir
C. Ebu Musa el Murdar
D. Ibn Ebi Duad
E. Kadı Abdulcebbar

33. 'Mutezilenin rahibi' olarak anılan zahidane hayatı ve tesirli vaazlarıyla mezhebin yayılmasına önemli katkida bulunan bagdat mutezile elemanı kimdir?
A.Vasıl b. Ata
B. Bişr b. Mutemir
C. Ebu Musa el Murdar
D. Ibn Ebi Duad
E. Kadı Abdulcebbar

34. Hz.allaha makam cismiyet gibi maddi manalar nispet eden mezhep hangisidir?
A.Haşviyye B.Sifatiyye C.Batiniye D.Seneviyye E.Vaidiye

35. Eşari hangi konuda Mutezile etkisinde kalmıştır?
A.Ilahi sıfatlar B.Kesb C.Tevil ve hudus D.Cuzun la yetecezza E.Hepsi

36. Adli Allahin butun fiillerinin guzel olusu , zulum ve cirkin fiilleri asla yapmamasi seklinde tanimlayan mutezili alim kimdir
A Ebu Ali el Cubbai
B Kadi Abdulcebbar
C Abdulkahir Bagdadi
D Bişir b. Mutemir
E Vasil b. Ata

37. Sifatlar konusunda ilk tartismayi kim yapmistir
A Cad b. Dirhem
B Cehm b. Safvan
C Vasil b. Ata
D Ebu Ali el Cubbai
E Ebul huzeyl el Allaf

38. Hariciler "kafirlerin arasından çıkarak Allaha ve peygamberine hicret edenler"(Nisa100) mealindeki ayete dayanarak kendilerine hangi ismi vermişlerdir?
A. Marika
B. Havaric
C. Ehli Şurat
D. Muhakkime
E. Hicriye
39. Uman ibadiligi kimin faaliyetleri ile başlamıştır?
A. Abdullah b. Ibad
B. Abdullah b. Vehb
C. Mirdas b. Udeyye
D. Ziyad b. Asfar
E. Nafi b. Ezrak

40. Hz.Osmanın şehadetinden sonra ilk Murcii tavır ortaya koyan sahabiler arasında hangisi yer almaz?
A. Abdullah b. Ömer
B. Sad b. Ebi Vakkas
C. Muhammed b. Mesleme
D. Usame b. Zeyd
E. Abdullah b. Zubeyr

41. Kaderiye ve Mutezileye muhalefet ve amelin imanın zorunlu bir parçası olmadığı noktasında ilk Murciilerle aynı görüşte olduğu için muhalifleri tarafından "Murcii" denilen alim kimdir?
A. Ebu Hanife
B. Eşari
C. Maturidi
D. Semerkandi
E. Ibn Hanbel

42. Cemel ve Siffin olaylarından bir müddet sonra kaleme alınan "Kitabul Irca" kime aittir?
A. Yezid el Muhelleb
B. Zeyd b. Ali
C. Hasan b. Muhammed Ibn Hanefiye
D. Abdurrahman b. Muhammed Eşas
E. Haris b. Sureyc

43. Murciilerin desteklediği siyasi hareketler arasında hangi isyan yer almaz?
A. Yezid el Muhelleb
B. Zeyd b. Ali
C. Ebu Meryem es Sadi
D. Abdurrahman b. Muhammed Eşas
E. Haris b. Sureyc

44. Hangisi Bağdat Mutezilesinden değildir?
A. Ali el Cubbai B. Bişr b. Mutemir C. Hayyat D. Ibn Ebi Duad E. Ebu Musa el Murdar

45. Kötülüklerin iyilikleri boşa çıkarması iyiliklerin günahlara kefaret olması, ivaz, kabir azabı iman fisk küfür Mutezilenin hangi prensibinin konularıdır?
A. Tevhid
B. Adl
C. Vaad ve Vaid
D. El Menzile..
E. Emri bilmaruf...
Cevaplar
1C 2B 3Y 4A 5C 6E 7B 8E 9A 10C 11BC 12E 13D 14A 15B 16C 17GH 18D 19B 20C 21C 22D 23D 24A 25B 26E 27A 28C 29D 30B 31B 32D 33C 34A 35E 36B 37A 38B 39C 40E 41A 42C 43C 44A 45C

4. ÜNİTE

1. Maturidi Hanefi fikhini ve kelam ilmini kimden okumuştur?
A. Ebu Muin en Nesefi
B. Yahya el Belhi
C. Muhammed eş Şeybani
D. Siracuddin el Uşi
E. Hakim Semerkandi

2. Eşarinin kader ve kaza konusundaki görüşleri hangi mezheb ile paralellik gösterir?
A. Cebriye
B. Murcie
C. Kaderiye
D. Mutezile
E. Hariciye

3. Maturidiye çağdaş araştırmacılar tarafından hangi mezhebe yakın görülür?
A. Cebriye
B. Murcie
C. Şia
D. Mutezile
E. Hariciye

4. Cevher araz ve aded kavramlarına dayanarak Eşariye tabiat felsefesini geliştirmiş, haberi sıfatları tevile tabi tutmaktan kaçınıp subuti sıfatlar konusunda ahval teorisine meyletmis, mezhebin dayandığı delillerin öncüllerini iman esası gibi mutalaa ederek inikasul edille ilkesini getirmiş olarak Eşariyenin IKINCI KURUCUSU kabul edilen alim kimdir?
A. Bakillani
B. Gazali
C. Ibn Furek
D. Cürcani
E. Teftazani

5. Imam Eşari itikadi esasları belirlerken hangisinden istifade etmemiştir ?
A. Ibn Arabi
B. Ibn Hanbel
C. Muhasibi
D. Ibn Kullab
E. Kalanisi

6. Imam Eşarinin ilk etapta mutezile mezhebini benimsemesinin nedeni annesinin Mutezile mezhebinin ileri gelenlerinden bir alimle evlenmesi ve uvey babasının himayesinde yetişip ondan kelam ilmi okumasıdır.
Eşarinin Mutezili görüşleri benimsemesine sebep olan bu uvey alim baba kimdir?

A. Ebu Ali el Cubbai
B. Yahya b. Zekeriyya
C. Kasim b. Sellam
D. Nasiruddin
E. Ebu Ishak el Mervezi

7. Hangisi Maturidiligin önemli eserlerinden değildir?
A. Kitabut Tevhid
B. Tevilatul Kuran
C. Tabsiratul Edille
D. Bahrul Kelam
E. Gunye fi Usulid din

8. Hangisi imam eşarinin eserlerinden değildir?
A. El Luma
B. El Ibane an Usuli Diyane
C. Makalatul Islamiyyin
D. El Iktisad fil Itikad
E. Hiçbiri

9. Selefiye inancını 12.yy da yeniden canlandıran kimdir?
A. Ibn Teymiye
B. Ibn Kayyim Cevziye
C. Şevkani
D. Ibn Vezir
E. Muhammed b. Abdulvehhab

10. Maturidiyenin önemli kelamcilarindan olup Ebu Hanife yi Maturidiyenin önderi olarak gösteren kimdir?
A. Ebu Muin en Nesefi
B. Ebu Mansur Maturidi
C. Hakim Semerkandi
D. Sabuni
E. Pezdevi

11. Hangisi Ehli sünnet vel cemaat teriminden önce kullanılan terimlerden değildir?
A. Ehli hak
B. Ehli hadis
C. Ehli eser
D. Ashabi eser
E. Ashabi hadis
F. Sünni

12. Hangisi Selefiye(ashabi hadis) alimlerden değildir?
A. Haris el Muhasibi
B. Ibn Mende
C. Ibn Ebi Şeybe
D. Ibn Kudame
E. Yahya b. Main

13. Maturidiye Selefiye tarafından hangi konuda tenkit edilmiştir?
A. Haberi sıfatları tevil edip tenzihte aşırı gitmeleri
B. Cevher araz gibi felsefi terimlerle fizik ve metafizik yapmaları
C. Ilahi kelamını harf ve sesten ibaret olmadığını söylemeleri
D. Imanda artış ve eksilmeyi kabul etmemeleri
E. Hepsi

14. Ehli sünnet akaidi kimden itibaren sistemleşmeye başlamıştır?
A. Abdullah b. Mesud
B. Ebu Hanife
C. Hasan Basri
D. Haris el Muhasibi
E. Imam Malik

15. Maturidiyenin erken dönemlerde islam coğrafyasında tanınmamasının nedeni hangisi olamaz?

A. Merkezden uzakta maveraunnehir bölgesinde yetişmesi
B. Imam Maturidinin merkezi ilim bölgelerine seyahat etmemesi
C. Itikadi esasların insanları tatmin etmemesi
D. Eserlerinin kolayca anlaşılamaması
E. Nizamiye Medreselerinin Eşariyi öne çıkarmış olması

16. Selefiye alimlerinin inanç esaslarını ortaya koymada takip ettikleri metodik prensipleri vardır. 7 tanedir.
Bunlardan hangisi "itikaden şüpheli meseleleri kalben düşünmekten dahi çekinmek" anlamına gelir?
A. Keff
B. Imsak
C. Sukut
D. Aczi itiraf
E. Marifet ehline teslim

17. Ehli sunnet vel cemaat terkibini ilk defa kullanan kimdir?
A. Ebu Mansur Maturidi
B. Hasan Basri
C. Ebul Hasan Eşari
D. Ebu Leys Semerkandi
E. Hasib el Muhasibi

18. Eşarinin kelami görüşleri ile ilgili olarak hangisi yanlıştır?

A. Allahın varlığı ancak akıl yoluyla bilinir
B. Dünyada Allah sadece hz. peygamber tarafından görülmüştür
C. Mukattaa harfleri, kuranın üzerine yazılan nesneler ve kelimelerden çıkan sesler mahluktur
D. Hz. Allah kıyamette belli bir şekle girerek görülecektir
E. Nubuvvetin ispatı için en önemli delil mucizedir
19. Ehli sünnete bazı muhalifleri tarafından yergi isimleri verilmiştir.
Ehli sunnet için, Hz. Ali ve Ehli beyti ümmetin tayin edilmiş liderleri arasında saymadıkları için Şia tarafından hangi aşağılayıcı bir isim kullanılmıştır ?
A. Nasibe
B. Haşviye
C. Mucbire
D. Sifatiye
E. Mucessime

20. Vahyin sözlük anlamından hareketle sünneti ilham değerinde bir vahiy olarak tanımlaması, Kurandaki kitab ile birlikte zikredilen Hikmet terimini sünnet diye tevil etmesi ve Rasulullaha itaati Allaha itaat ile birlikte değerlendirmesiyle Sünnilik tarihinin çok önemli bir boyutunu oluşturan, Ebu Hanife ve Imam malikin meşhur öğrenci Imam Muhammed Şeybaninin talebesi olarak sünnete ayrı anlamlar yükleyen alim kimdir?

A. Ahmed b. Hanbel
B. Muhammed b. Idris Şafii
C. Abdulkahir Bagdadi
D. Ebu Yusuf
E. Ibn Kullabi Basri

21. Haberle istidlal yapabilen ve ondan ahkam çıkarma usulünü bilen kimseye Ashabi Hadis denir.
Buna göre hangisi ashabi hadis tabakasindan değildir?
A. Hanefiye
B. Malikiye
C. Şafiyye
D. Hanbeliye
E. Raheviyye
F. Huzeymiye

22. Kuranda Allaha nispet edilerek " Allahın değişmez kanunları " anlamında kullanılan ifade hangisidir?
A. Sıbğatullah
B. Sunnetullah
C. Ruyetullah
D. Şeriatullah
E. Mişkatellah

23. Meseleleri hadis merkezli düşündükleri, mesailerini hadisleri toplayıp onları açıklamaya hasrettikleri için Ehli Hadis adı verilen grup hangisidir?
A. Selefiye
B. Halefiye
C. Ehli Sunneti Amme
D. Ehli Rey
E. Ashabi hadis

24. Haberi sıfatları hakiki anlamlarında ve zata ait birer gerçeklik olarak ispat etmelerinden dolayı ehli sunnete muhalifleri hangi adı vermiştir?
A. Mucbire
B. Muşebbihe
C. Nasibe
D. Haşviyye
E. Mucessime

25. Hangisi hadis ehlinden değildir?
A. Imam Malik ve ashabı
B. Imam Şafii ve ashabı
C. Sufyani Sevri ve ashabı
D. Davud b. Ali ve ashabı
E. Ibn Kullab ve ashabı

26. Selefiyenin "imsak" prensibi hangisini ifade eder?
A. Cahilin muteşabih hakkında soru sormaması, alimin cevap vermemesi
B. Itikaden şüpheli meseleleri kalben düşünmekten dahi çekinmek
C. Muteşabih ayetleri tevilden çekinmek
D. Muteşabihat hakkında nebi ve ashabının açıklamalarına tabi olmak
E. Muteşabihatin bilinmesinde aczini ifade etmek

27. Hangisi muteahhirun dönemi eşari alimlerinden değildir?
A. Abdulkahir Bagdadi
B. Fahreddin Razi
C. Taftazani D.Adudiddin Ici E.Curcani

28. Maturidiligin başlangıcı hangisine dayanır?
A. Maturidi B.Ebu Hanife C.Yahya el Belhi D.Nesefi ailesi E.Hasan Basri

29. Imam Eşariye Sunni akidenin gelişip yayılmasındaki katkılarından dolayı hangi lakap verilmiştir?
A. Müfti's sakaleyn
B. Şeyhul allame
C. Muhyis sunne
D. Nasiruddin
E. Ruknuddin

30. Itikadi problemleri semantik bir yöntemle çözmeye çalışarak zamanımızds önem kazanan dil felsefesi çözümlemelerine benzer bir tarz geliştiren Ebu Muin Nesefi temsil ettiği mezhebi için hangi ismi kullanmaz?
A. Ehlus sunne vel cemaa
B. Ashabuna
C. Ehlul hak
D. Ulemai Maveraunnehr
E. Maturidiye
F. Meşayihi Semerkant

Cevaplar
1B 2A 3D 4A 5A 6A 7E 8D 9E 10A 11A 12A 13A 14C 15C 16A 17D 18D 19A 20B 21A 22B 23A 24B 25E 26C 27A 28B 29D 30E


5. UNITE

1. Ismailiye mezhebinin en önemli kolu hangisidir?
A. Haşhaşiler
B. Nizariler
C. Musta'liler
D. Karmatiler
E. Halis Ismaililer

2. Karmatilerin Hac mevsiminde Mescidi haramı basıp binlerce hacıyı katleden ve Hacerul esvedi yerinden söküp Bahreyne götüren Ismaili psikopat lideri! kimdir?
A. Ebu Tahir Cennabi
B. Hasan Sabbah
C. Ubeydullah el Mehdi
D. Ebu Abdullah eş Şii
E. Halife Muiz

3. Ismailiyenin ameli görüşleri ile ilgili hangisi yanlıştır?

A. Musta'li ismaililerde namaz zekat hac yoktur
B. Nizarilerde zekat önemli bir esastır
C. Nizarilerde oruç ramazan ayında sadece bir gün tutulur
D. Musta'liler zeydiler gibi muta nikahini kabul etmezler
E. Nizarilerin 4. Alamut hakimi Hasan içkiyi helal kılmıştır

4. Ismailiye itikadi görüşlerle ilgili hangisi doğrudur?
A. En önemli unsur zahir batın ayrımı yapmalarıdır
B. Tevilde aşırıya gitmişlerdir
C. Dini tarih yedi devirden müteşekkildir ve hz.muhammed islamin altıncı devri olup yedinci imam mehdi olan Muhammed b. Ismaildir
D. İnançlarında takiyye(inancı gizleme) önemlidir
E. Hepsi

5. Hangisi Ismailiye fırkası için kullanılan isimlerden değildir?
A. Talimiye
B. Batiniye
C. Melahide
D. Seb'iyye
E. Kerbiyye

6. Zeydiyenin imamet anlayışına göre imam olacak kişide hangi vasıf aranmaz?

A. Üstün ahlak sahibi muttaki alim ve cömert olması
B. Takva ve ilim sahibi olması
C. Hasan ve Huseyinin soyundan olması
D. Imametini açıkça ilan etmesi
E. Ilmi ledunniye mazhar olması

7. Zeydiyeyi imamiye ve diğer şii fırkalardan ayıran en önemli görüşü hangisidir?
A.Tevhid B.Imamet C.Adalet D.Vaad vaid E.Husun kubuh

8. ✔Bu prensibi uygulamak vaciptir
✔Mazluma yardım farzdır
✔Halkı isyankar olan memleketten göç etmek vaciptir
✔Imam adına şehir ve kasabalarda MUHTESIB adında bu prensibin uygulayıcısı mutlaka bulunur

Bu maddeler Zeydiligin hangi ilkesini açıklar?
A. Tevhid
B. Husun kubuh
C. El vaad vel vaid
D. Emri bil maruf nehyi anil munker
E. Adalet

9. Zeydiyenin itikadi ve ameli görüşleri ile ilgili hangisi yanlıştır?

A. Itikatta şia, fıkıhta hanefi mezhebi ile yakınlık gösterir
B. Mutezilenin el menzile beynel menzileteyn ilkesini kabul etmez
C. Büyük günah işleyen müslüman tovbe etmezse ebedi cehennemliktir
D. Insan aklıyla Allahı bilmekle mukelleftir
E. Takiyye yasak beda mumkin değildir

10. Zeydiye şiası ile ilgili hangisi yanlıştır?

A. Imamiye şiasinin dördüncü imamı ali b.huseyin zeynelabidinin oğlu zeyde uyanların mezhebidir
B. Ehli sunnete en yakın mezheb olduğu için Makdisi ve Mesudi gibi muellifler Zeydiligi şianin dışında tutarlar
C. Zeyd b. Ali imamete en layık olanın nassla sabit olduğu görüşünde olup siyasetten uzak durmuştur
D. En önemli çalışması Mecmu isimli fıkıh ve hadis kitabıdır
E. Taberistan ve Yemen olmak üzere iki ayrı devlet kuram Zeydilik, Yemendeki varlığını halen sürdürür

11. Şiiligin gali düşüncesine göre ilahi ruhun Hz.peygambere sonra da hz.ali ve evlatlarına intikal etmesine ne denir?
A. Hulul
B. Tecsim
C. Vasi
D. Beda
E. Rec'at

12. Muhtar es Sakafi, Yezidin ölümü üzerine Kufe Şiilerinin lideri olmak ister. Hz. Huseyinin ölümüne sebeb olan herkesi öldürmek ister. Ve hz. Huseyinin oğlu zeynelabidine mektup yazarak onu imam tayin edip ona biat ettiğini söyler. Zeynelabidinden bir yanıt alamayan Muhtar bey bu kez hz.alinin diğer bir hanımından olma oğlu Muhammed b. Hanefiye ye aynı mektubu yazar. O kabul eder ve Şiiligin bilfiil teşekkülünü başlatan fırka oluşur.

Bu fırkanın adı nedir?
A. Keysaniye
B. Sebeiye
C. Hanefiye
D. Rafiziye
E. Babiye

13. Kufelilerin hz. huseyine verdikleri sözü tutmamaları neticesinde kerbelada emevi ordusu tarafından hunharca şehit edilmesi onlar üzerinde büyük bir nedamet meydana getirdi ve yaptıklarından tevbe etme amacıyla Tevvabun adıyla bir hareket başlatip intikam almak için emevi ordusu üzerine yürüdüler hepsi de bir güzel kılıçtan geçirildi.
Bu Tevvabun ordusunun lideri kimdir?

A. Muhtar es Sakafi
B. Sad b. Mesud
C. Süleyman b. Surad
D. Muhammed b. Hanefiye
E. Zeynelabidin
14. Hangisi Şia'nin ğali (itikadi düşüncelerde aşırıya kaçan) fırkalarından değildir?
A. Keysaniye
B. Sebeiye
C. Ismailiye
D. Zeydiye
E. Bahaiye

15. Hz. Ali lehindeki ilk hareket Kufede kimin valiliği devrinde ortaya çıktı?
A. Velid b. Ukbe
B. Ebu Musa el Eşari
C. Amr b. As
D. Yezid b. Muaviye
E. Abdullah b. Sebe

16. Şianın büyük çoğunluğuna göre hz.Ali taraftarligi hz. peygamber devrinde ortaya çıkmıştır. Peygamberin vefatından sonra da bazı sahabiler onu desteklemişlerdir.
Hangisi Ali şiası diye anılan sahabilerden değildir?

A. Selmani Farisi
B. Ebu Zer el Gifari
C. Mikdad b. Esved
D. Ammar b. Yasir
E. Abdullah b. Abbas

17. Bazı Sünni kaynaklar ilk dönemlerdeki siyasi şii topluluk için hangi terimleri kullanmıştır ?
A. Rafiziye - Sebeiye
B. Caferiye - Ismailiye
C. Sakifiye - Rafiziye
D. Keysaniye - Tevvabun
E. Nizariye - Sebeiye

18. Şia terimiyle ilgili hangisi yanlıştır?

A. Ilk dönemlerde şiatu ali lafzi manada kullanılmıştır
B. Hz.Aliye taraftar olanları temsil eder
C. Hz. Aliden sonraki imamlarin şura ile tayin edildiğini kabul ederler
D. İmamların hepsi masumdur ve özel bir bilgiyle donatılmıştır
E. Hz. Ali peygamberden sonra insanlarin en üstünüdür

19. ‎Nizârilerle ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) mustansır'ın büyük oglu nizâr'ın imâmetini savundugu için nizâriyye ismiyle anılır.
B) günümüze kadar devam eden mevcudu ve islam tarihindeki yeri itibariyle, ismâiliyye mezhebinin en önemli koludur.
C) nizâri ismâilileri'ne, hindistan'da genellikle hocalar, nur şâhiler veya imam şahiler denilir.
D) hasan ali şah, feth ali şah'ın kızı serv-i cihân begûm ile evlenip saraya intisap ettikten sonra, kendisine ağa han şeref unvanı verildi.
E) hasan sabbah'ın kurdugu etrafa dehşet saçan terör teşkilatı tevvabûn adıyla anılır.

20. "Şia özellikle Aliye tabi olanlardır. Onlar ister açık ister gizli olsun nass ve vasiyetle onun imamlığını ileri sürmüşlerdir. İnançlarına göre imamlık oğulları dışına çıkamaz " diyerek Şia yı tanımlayan kimdir?
A. Eşari
B. Şehristani
C. Ibn Hazm
D. Muhammed Cevad
E. Nevbahti

21. Hz.Alinin tanriligini iddia ettiği için Hz.Alinin onun yakılmasını emrettiği fakat daha sonra vazgeçtiği kişi kimdir?
A. Abdullah b. Sebe
B. Muhtar es Sakafi
C. Hucr b. Adiy
D. Musab b. Zubeyr
E. Velid b. Ukbe

22. Şiilikte Allahın birşeyin iyi yahut kötü olarak ortaya çıkacağını bildirmişken aksinin zuhur etmesine ne denir?
A.Hulul B.Rec'at C.Beda D.Hudusul ilm E.Ğulüv

23. Her zahirin bir batini olduğunu iddia ederek batini tevile yönelen Şii fırkalardan değildir hangisi?
A.Ismaililer B.Karmatiler C.Sebiyye D.Muhammire E.Zeydiye F.Nizariye

24. Hilafet konusunda emevilere karşı cok direnip orda burda isyanlar çıkardığı için bir savaş sonunda başına isabet eden okla yaralanan ve Emeviler tarafından günlerce Kufe çöplüğünde ibreti alem için cesedi sallandirilan kimdir?
A. Zeyd b. Ali
B. Muhtar es Sakafi
C. Muhammed b. Hanefiye
D. Ismail b. Cafer
E. Hasan Sabbah

25. Zeydiyenin imamet nazariyesinin omurgasını hangi düşünce oluşturur?
A. Veraset B. Efdal mefdul C. Hal ahval D. Tenasuh E.Gaybet

26. Mustali ismaililerin çoğu 'Bohralar' adıyla nerede yaşamaktadır?
A.Yemen B.Suriye C.Iran D.Hindistan E.Afganistan

27. Nizâri ismaililerin "imamın söz ve fiilleri karşısında sukut edip sırrı ifşa etmemek" anlamındaki ibadetleri hangisidir?
A.Namaz B.Zekat C.Oruç
D.Hacc E.Takiyye

28. Nizâri ismaililerden hangisi Cebrailin Kuranı hz.Ali yerine yanlışlıkla hz.Muhammede getirdiklerini ileri sürmüştür?
A.Mollalar B.Nur Şahiler C.Hocalar D.Bohralar E.Mevlailer

29. Muhammed Cevad Muğniye göre Şia diğer fırkalardan bir takım görüşleriyle ayrılır. Hangisi bu görüşlerin içinde yer almaz?
A. Imam Nebiden gelen bir nasla tayin olmuştur
B. Nebinin tayini unutup halifeligi ümmetin seçimine bırakması caiz değildir
C. Imamın ilmi kesbidir vehbi olması caiz değildir
D. Imam ismet sıfatına sahiptir
E. Nebi başkasını değil hz.Aliyi tayin etmiş ve o ashabın en üstünüdür

30. Hangi mezhepte kıble olarak Mekkeye yönelinmez huccete karşı dönülür?
A. Zeydiye
B. Batiniye
C. Mustaliye
D. Nizariye
E. Hariciye
Cevaplar
1B 2A 3A 4E 5E 6E 7B 8D 9A 10C 11A 12A 13C 14D 15A 16E 17A 18C 19E 20B 21A 22C 23E 24A 25B 26D 27C 28E 29C 30D

6.UNITE

1. Hangisi Hz.Aliye verilen isimlerden değildir?
A.Ebu Turab B.Esedullahil galib
C.El Huccet D.Murtaza E. Emirul muminin

2. Imamiye şiasına on ikinci imamın gelişini beklemeleri sebebiyle hangi isim verilmiştir?
A. Isnaaşeriye
B. Ashabul intizar
C. Mehdiye
D. Kaimiye
E. Imamul isneyni aşera

3. İmâmet ile ilgili aşagıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) imâmiyye şiası'nda iman, usûl-i dinden olan imâmete inanmakla tamamlanabilir.
B) imâmiyye'ye göre imamın liderligi dini ve dünyevi bakımdan peygamber'inkine benzerdir.
C) imâmiyye'ye göre, hiçbir peygamber kendi bilginin gerçek vârisleri olan imamlar olmaksızın gönderilmemiştir.
D) peygamber "kendisine vahyedilen" imam da "kendisine ilham edilen kişidir.
E) imâmiyye, hz. Adem'in sulbünde, peygamber'in ve ehl-i beyt'in nurlarının bulundugunu ve bu nurun Hz. Muhammed vasıtasıyla Hz. Ebubekir ve sırasıyla diger imamlara geçtigini ifade eder.

4. Tekrar dönülüp gelinen veya önceden bulunulan yere ne ad verilir?
A) tevvabûn
B) takiyye
C) nübüvvet
D) meâd
E) tevhid

5. On iki imam anlayışı aşagıdaki fırkalardan hangisine uymaz?
A) keysâniyye
B) isnâaşeriyye
C) imâmiyye
D) kâimiyye
E) caferiyye

6. I. tevhid-i zât
II. tevhid-i sıfât
III. tevhid-i fiil
IV. tevhid-i ibâdet
Yukarıda verilenlerden hangileri imâmiyye'ye göre tevhid'in dayandıgı esaslar arasında yer alır?
A) I ve II
B) yalnız II
C) II ve III
D) I,II ve III
E) I,II,III ve IV

7. Küleyni ve şeyh sadûk'un başını çektigi bir grup ulemâya, dini bilginin kaynagı olarak sadece imamların ahbârına dayandıkları, akla ve ictihada karşı çıkan bu kişilere ne ad verilir?
A) ahbâri
B) takiyye
C) bedâ
D) rec'at
E) usûli

8. Gaybet-i kübrâ dönemi ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) imâmiyye şiası'na göre 328/940 yılından itibaren gaybet-i kübrâ başlamıştır.
B) imâmiyye'ye göre, ulemânın imamın dolaylı temsilcisi olabilmesi için sadece iki ön şart gerekir.
C) dört sefir hz. Ali soyundan gelen kişilerdi.
D) şia fıkhının kurucusu olarak tusi kabul edilir.
E) şeyh müfid ve şerif murtazâ usûli ekolüne mensup kabul edilmişlerdir.

9. Gaybet-i sugrâ dönemi ile ilgili aşagıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) sefir,nâib, yahut vekil diye adlandırılan görevliler, imamla toplum arasında irtibat kurmuşlardır.
B) imama gelen humus ve diger gelirleri imam adına toplayıp muhafaza etmişlerdir.
C) insanların Allah'ın yolundan sapmaları sebebiyle Allah'ın onlara gazap edip huccetini aralarından çekip almasıdır.
D) gaybetin şia için bir imtihan vesilesi olmasıdır.
E) mehdi'yi, dört sefiri dahil herkesin gördügü ifade edilir.

10. Lakabı eş-şehid olan kişi aşagıdakilerden hangisidir?
A) ali b. ebi tâlib
B) hüseyin b. ali
C) ali er-rızâ b. mûsâ el-kâzım
D) hasan el-askeri b. ali en-naki
E) cafer es-sâdık b. muhammed el-bâkır

11. I. ali b. ebi tâlib
II. hasan b. ali
III. hüseyin b. ali
IV. ali b. hüseyin zeyne'l-abidin
V. mugire b. said
Yukarıda verilenlerden hangileri bahsedilen on iki imam arasında yer alır?
A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) I,II,III ve IV
E) I,II,III,IV ve V

12. On iki imamın her birinin isimleriyle anıldıgı ilk rivayet, aşagıdakilerden hangisinin tefsir'inde yer alır?
A) hişam b. hakem
B) muhammed b. el-hanefiyye
C) ali b. Ibrahim el-kummi
D) mugire b. said
E) abdullah b. muaviye

13. ‎İmâmiyye günümüzde hangi devletin resmi mezhebidir?
A) iran
B) bahreyn
C) suriye
D) lübnan
E) ırak

14. ‎Şia'nın doguş dönemi olarak adlandırılan bu devrede ortaya çıkan oluşumlara ne ad verilir?
A) batıni hareketler
B) ilk şii hareketleri
C) ilk nusayri hareketler
D) kadiriye hareketleri
E) ilk kalenderi hareketleri


15. Usûlilik ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) şii gelenek ve adetlerinin bir kısmı büveyhiler döneminde başlatılmıştır.
B) tugrul bey'in bagdatı ele geçirmesiyle başlayan selçuklular dönemi, şia için bunalımlı bir devre olmuştur.
C) kaçarlar döneminde, şii ulemâ, imamların vârisleri olma özelligini kaçar şâhıyla paylaştı.
D) imâmiyye'nin en muteber saydıgı hadis külliyatı, itikad ve fıkha dair eserler, hep büveyhiler zamanında telif edilmeye başlandı.
E) iran'da safeviler devletinin kurulmasıyla birlikte, devletin resmi mezhebi ilan edilen imâmiyye şiası, tarihte ilk kez resmi devlet destegine kavuşmuştur.

16. İmâmiyye şiası'nın teşekkülü ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Hz. Hüseyin'in ölümünden sonra siyasi istikamette oluşan şii temayüller, farklı istikametlerde gelişmeye başladı.
B) Hz. Peygamber'in ölümünden sonra emevi-haşimi çizgisinde gelişen olaylar ve emeviler'in iktidara gelişi, imâmiyye'nin tarihinde ilk evreyi oluşturmaktadır.
C) Hz. Peygamber'in fatıma soyundan gelenler, diger hâşimiler'den ayrılarak alioğulları cephesini oluşturdular.
D) imâmiyye-isnâaşeriyye mezhebinin geliştigi siyasi ve fikri hareketliligin vuku bulması, hicri 290'lı yıllara kadar gecikmiştir.
E) imâmete kimin geçecegi, genel temayül olarak, önceki imamın en layık olana vasiyet etmesinin dışında bir yolla tespit edilmiştir.

17. Şiiliğin en önemli kolu hangisidir?
A. Imamiye B. Ismailiye C. Zeydiye D. Keysaniye E. Nizariye

18. Sekizinci imam hariç diğerlerinin türbeleri orada olduğu için öncelikli konuma sahip olan ülke hangisidir?
A.Iran B.Irak C.Suriye D.Lubnan E.Katar

19. Imamiyenin esasları arasında yer alan vasilik imamet nass ve tayin fikirlerini ortaya atanlar arasında hangisi yer almaz?
A. Beyan b. Seman
B. Mugire b. Said
C. Caferi Sadık
D. Abdullah b. Muaviye

20. Imamiyenin istinad edeceği ilk ciddi farklılaşma ve imamet nazariyesi oluşturma teşebbüsleri kimin döneminde ortaya çıkmıştır?
A. Zeyd b. Ali
B. Huseyin b. Ali
C. Ali b. Ebi Talib
D. Caferi Sadık
E. Hasan b. Ali

21. Imamiyenin kendi öncüleri olarak kabul ettiği ve Islami fırkalar tarafında teşbih ve tecsimle suçlanan isimler hangisinde doğru verilmiştir?
A. Hişam b. Hakem / Zurare b. Ayen
B. Muminu Tak / Ali b. Misem
C. Yunus b. Abdurrahman / Ibn Ravendi
D. Fazl b. Şazan
E. Hepsi

22. Imameti Caferi Sadikin oğlu Musa Kazimda sona erdirip onun ölümsüzlüğünü ve kaim-mehdi olduğunu iddia eden fırka hangisidir?
A. Kaimiye
B. Katiyye
C. Vakife
D. Mehdiye
E. Hatimiye

23. Ali Rizayı veliaht tayin ederek imamet nazariyesinin teşekkülünde bir dönüm noktası oluşturan Abbasi halifesi kimdir?
A.Mansur B.Memun C.Mehdi D.Mustasim E.Emin

24. Imamiyenin 11.imami Askerinin göz önünde bulunan bir oğlu olmayınca imamet zincirinin patlak vermesi üzerine topluluk Mesudiye göre kaç gruba ayrılmıştır?
A. 14 B. 15 C. 16 D. 20 E. 25

25. On iki imamla ilgili rivayetlerin karar bulduğu Usulul Kâfi adlı eser kime aittir?
A.Kuleyni B.Kummi C.Nevbahti D.Tusi E.Mesudi

26. Hz.Alinin ölü doğan çocuğunun adı nedir?
A.Ebubekir B.Mahzun C.Muhsin D.Ilyas E.Akif

27. Hayatında yüzden fazla evlilik yaptığı söylenen ve bu yüzden kendisine çok boşayan anlamında "mitlak" adı verilen, Cade adlı hanımı tarafından zehirlenerek öldürülen imam kimdir?
A. Caferi Sadık
B. Hz. Hasan b. Ali
C. Zeynelabidin
D. Muhammed el Bakır
E. Hasan Askeri

28. 12 imamın kronolojik sırası hangisinde yanlış verilmiştir?
A. Hz. Ali - Hz. Hasan - Hz. Hüseyin
B. Zeynelabidin - Caferi Sadık - Musa Kazım
C. Ali Rıza - Muhammed Cevad - Ali Hadi
D. Hasan Askeri - Muhammed el Mehdi

29. Mezhebin dini ve hukuki ögretilerinin başlatıcısı ve oğlu Caferi Sadıkla birlikte Imamiye Şiasının kurucusu olarak görülen imam kimdir?
A. Zeynelabidin
B. Musa Kazim
C. Muhammed Bakir
D. Muhammed Cevad
E. Hasan Askeri


30. ✔On iki imam arasında kendisinden en cok bahsedilen kişidir
✔Ebu Hanife Imam Malik Vasil b. Ata kimyacı Cabir gibi isimler kendisinden istifade etmişlerdir
✔Imamların en büyüğü ve Şii fıkhı ile itikadının mudevvini olarak görülür
✔Halife Mansur tarafından zehirlenerek Medinede vefat etmiştir

Bahsedilen imam kimdir?
A. Caferi Sadık
B. Musa el Kazim
C. Ali Riza
D. Ali el Hadi
E. Hasan Askeri

31. Humeyninin geliştirdiği alim-fakih kişinin sadece dini ve ictimai hayatta değil siyasi hayatta da on ikinci imamin temsilcisi olması gerektiği düşüncesi hangisidir?
A. Niyabeti amme
B. Intizari imam
C. Gaybeti sugra
D. Velayeti fakih
E. Temsili imam

32. 12.imam olan Mehdinin gaybet sebebi Imamiyeye göre hangisi değildir?
A. Amcası Cafer tarafından öldürülme endişesi
B. Açıklanmasına izin verilmeyen bir sebeb
C. Allah yolundan ayrılanlara gazap edin huccetini aralarından çekip alması
D. Gizli imama uymanın zahir imama uymaktan daha üstün olması
E. Çocuğu olmadığı için imamet zincirini devam ettirememesi

33. Dört sefirden hangisi on ikinci imamın yazılı emriyle tevkii sefirlik hizmetini görmüştür?
A. Osman b. Said el Amri
B. Muhammed b. Osman
C. Hüseyin b. Ruh Nevbahti
D. Ali b. Muhammed Semarri

34. Imametin nubuvvetin devamı olduğuna dair Şia tarafından en önemli delillerden biri olarak kullanılan hadis hangisidir?
A. Sekaleyn hadisi
B. Muaz hadisi
C. Gadiri hum
D. Gaybet hadisi
E. Takiyye hadisi

35. Imamlara nispet edilen asıl cuzlerden teşekkül ettiği ileri sürülen Kutubu Erbaa nin müellifleri arasında hangisi yer almaz?
A.Kuleyni B.Tusi C.Şeyh Saduk D.Nevbahti

36. Hangisi Usuli ekolün temsilcilerinden değildir?
A.Tusi B.Kuleyni C.Şeyh Mufid
D.Şerif Murtaza E.Behbehani

37. Allahın kelamı muhdestir. Ruyetullah mümkün değildir. Kadim sıfatları yoktur

Imamiyenin bu görüşleri tevhidin hangi anlayışının sonucudur?
A. Tevhidi zat
B. Tevhidi sıfat
C. Tevhidi fiil
D. Tevhidi ibadet
E. Tevhidi iman

38. Her ne kadar Kuranı kabul ediyor gibi görünse de, Ali evladında el Cami denen ve Peygamberin arşınıyla yetmiş arşın uzunluğunda ve bizzat hz.Peygamber tarafından Aliye yazdırılmış bir sahife bulunduğunu; ayrıca hz.Fatimanin yanında da elimizdekinin üç misli büyüklüğünde ve içinde ondan tek kelime dahi bulunmayan bir mushafın mevcut olduğunu söyleyen şerro kimdir?
A. Tusi
B. Kummi
C. Nevbahti
D. Şeyh Saduk
E. Kuleyni

39. Imamiye Şiasına göre imamın en önemli özelliği nedir?
A.Ismet B.Gaybet C.Asabiyet D.Velayet E.Adalet

40. Sıyka da denilen Muta nikahı hangi mezhepte caizdir?
A.Zeydiye B.Ismailiye C.Caferiye D.Ehli Sunnet E.Mustaliler


CEVAPLAR
1C 2B 3E 4D 5A 6E 7A 8C 9E 10B 11D 12C 13A 14B 15C 16E 17A 18B 19C 20D 21E 22C 23B 24D 25A 26C 27B 28B 29C 30A 31D 32E 33C 34A 35D 36B 37B 38E 39A 40C

7.Ünite

1. Islam Mezhepleri kaynaklarında Batiniye başlığı altında ele alınan Nusayrilik durzilik yezidilik gibi fırkaların özellikleri hakkında hangisi doğrudur?
A. Kapalı toplum olarak hayatlarını devam ettirmişlerdir
B. Kuran ve sunnetteki genel anlayıştan farklı olarak kendilerine has yorumları vardır
C. Diğer toplumlara karşı kendilerini korumak için gizliliğe önem vermişlerdir
D. Bulundukları sosyal çevreye ait önceki inanç ve ibadetleri devam ettirmişlerdir
E. Hepsi

2. Nusayrilik ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. 9.yy da Muhammed b. Nusayr Nemiri tarafından kurulmuştur
B. 20.yy ilk çeyreğinden itibaren Alevilik diye anilmistir
C. Mensupları genellikle çiftçilikle uğraştıkları için Akdeniz Alevileri diye de anılmışlardır
D. Fırkanın bünyesinde Sabiilik Musevilik Hristiyanlık gibi inanışlara ait izler vardır
E. Hz. Ali ye uluhiyet nispet ederler

3. Kitabul Mecmu eseriyle nusayriliğin ana kaynağını oluşturan ve fırkanın ikinci kurucusu sayılan Nusayri alim kimdir?
A.Ali en Naki B.Hasibi C.Cünbülani D.Cisri E.Cilli

4. Nusayrilik en parlak döneminde hangisinin zamanında yaşamıştır?
A. Hamdaniler B. Eyyubiler C. Memlukler D. Selçuklular E.Karmatiler

5. ✔ On iki imam şiiliğinin 10.imamı olan Ali en Naki yi ilah olarak görüp kendisinin de onun peygamberi olduğunu iddia etmiştir
✔ Tenasuhu benimsemiştir
✔ Islamın bazı haramlarını helal görerek aşırıya gitmiştir
✔ Şiilerin 11. Imami Hasan Askerinin bâbı olduğunu 12.Imam Muhammed Mehdinin de sefiri olduğunu iddia etmiştir.
Nusayrilerin yukarıda bahsedilen şahsiyeti kimdir?
A. Muhammed Cünbülani
B. Hasibi
C. Seyyid Ali Cisri
D. Ibn Nusayr
E. Muhammed Ali el Cilli

6. Kimin zamanında Nusayriler diğer Müslüman ahali arasında kabul edilerek mecburi askerliğe tabi tutulmuştur?
A. Sultan Baybars
B. Sultan Kalavun
C. Abdulmecid
D. II.Abdulhamid
E. Ismet İnönü

7. Nusayrilikte yaratılış, ilah olan Ali zatının nurundan Muhammedi, Muhammedin nurundan Selmani farisiyi, Selmanın nurundan da 5 yetimi yaratmıştır. Nihayet 5 yetimden de bütün alemi yaratmıştır.

Hangisi bu 5 yetimden biri değildir?
A. Mikdad b. Esved
B. Zeyd b. Harise
C. Ebu Zer el Gıfari
D. Osman b. Mazun
E. Kanber Kadan

8. Nusayriligin inanç esasları ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Tanrı daha önce 6 kez beşeri kalıba girerek tecelli etmiştir. Yedincisi Hz.Muhammed döneminde Ali de gerçekleşmiştir
B. 5 yetim vaktiyle melekti ve herbiri bir gök mertebesini temsil ederdi. Mesela Zuhal yıldızı melek olan Mikaildir bunun yerdeki karşılığı Muaz b. Cebeldir
C. Peygamberler yemez içmez eşleriyle fiziki beraberlik kurmaz nur olup gökten cesetsiz olarak inerek bir bedene bürünürler
D. Fırkanın temel öğretileri sırdır Nusayri olmayanlara açıklanması yasaktır
E. Dört büyük kitabı ve verilen peygamberleri kabul ederler

9. Hangisi Nusayrilikte önemli bayramlardan değildir?
A. Hz. Isa'nın doğumu bayramı
B. Gadir bayramı
C. Firaş bayramı
D. Mihrican bayramı
E. Holi bayramı

10. Hangisi Durziligin adlarından değildir?
A. Nemiriye
B. Hakimiye
C. Muvahhidun
D. Benu Maruf
E. Ehli tevhid

11. Durziligin kurucusu kimdir?
A. Hakim biemrillah B.Anuş Tekin ed Derezi
C. Hamza b. Ali
D. Haydara el Fergani

12. Durzilere göre Hamza muhtelif devirlerde çeşitli zuhurlar göstermiştir.
Hz. Nuh devrinde hangi kişide zuhur etmiştir?
A. Şantil B. Pisagor C. Davud D. Şuayd E. Pavlus

13. Dürziler islamin 5 şartını kaldırıp her birinin yerine başka bişey getirmişlerdir.
Buna göre namazın yerine hangisini getirmişlerdir?
A. Doğru sözlülük
B. Din kardeşlerini korumak
C. Var olmayana ibadetten vazgeçmek
D. Iblis ve azginlardan uzaklaşmak
E. Hakimi her devirde ilah olarak tanımak

14. Dürzilere göre 'hudud' Hamza tarafından görevlendirilen peygamber derecesindeki kimselerdir. Bunlar evlenmek çocuk sahibi olmaktan ve her türlü günah hatadan münezzeh masum kimseler olup 4 tanedir.

Hangisi bu hududlardan değildir?
A. Muhammed Hamid Temimi
B. Ebu Abdullah Muhammed b. Vehb
C. Ebul Hayr Selame b. Abdilvehhab
D. Bahaeddin Muktena
E. Anuş Tekin ed Derezi

15. Durziler evlilik konusunda hangi dinden etkilenmiştir?
A.Islam B.Yahudilik C.Mecusilik D.Hristiyanlik E.Sabiilik

16. Dürzilere göre ölüm ruhun bir çeşit gömlek değiştirmesidir. İnsan ruhu başka bir bedende tekrar hayata döner. Ancak bunun bitki ve hayvanlara geçtiğini reddeder. Bu inanışın adı nedir?
A. Tenasuh
B. Takammus
C. Takiyye
D. Ecavid
E. Hulul

17. Dürzilerin %2 lik dilimini oluşturan tam manasıyla zuhd ve takva sahibi olan yüksek meziyetleri kişilere ne denir?
A.Ukkal B.Cuhhal C.Ecavid D.Cevahir E.Hudud

18. Bugun Irak Suriye Gürcistan Ermenistan ve Turkiyede mensupları bulunan Yezidiligin kurucusu kimdir?
A. Şeyh Adi b. Musafir
B. Yezid b. Ebi Uneyse
C. Ebu Necib Suhreverdi
D. Hamza b. Ali
E. Hamdan el Hasibi

19. Yezidiligin iki kutsal kitabi vardır. Biri Mushafi Reş diğeri hangisidir?
A. Resailul Hikme
B. Hikmetuş Şerife
C. Kitabul Cilve
D. Kitabul Mecmu
E. El Maide

20. Hangi dinde horoz kutsal kabul edilip marul bakla lahana balık geyik ve horoz eti yemek yasaktır?
A. Durzilik
B. Alevilik
C. Nusayrilik
D. Yezidilik
E. Bektaşilik

21. Yezidiligin, şeytan diye de anılan Melek Tavus olarak horoz şeklindeki putlara saygı duymasi hangi dinden etkilendiğini gösterir?
A. Zerdüştilik
B. Mecusilik
C. Panteizm
D. Pozitivizm
E. Paganizm

22. Yezidi toplumu hiyerarşisinde en önemli görevi nikah kıymak olan kesim hangisidir?
A. Kavallar
B. Köçekler
C. Peşimamlar
D. Pirler
E. Şeyhler

23. Yezidilik-Dürzilik-Nusayrilik kutsal kitapları hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A. Kitabul Cilve / Mushafi Reş / Kitabul Mecmu
B. Kitabul Mecmu / Mushafi Reş / Hikmetuşerife
C. Mushafı Reş / Kitabul Mecmu / Resailul Hikme
D. Kitabul Cilve / Resailul Hikme / Kitabul Mecmu
E. Hikmetuşşerife / Resailul Hikme / Kitabul Cilve

24. Yezidiligin en önemli bayramı olan ve melek tavusun yeryüzüne inmesi ve her şeyi yönetimine alması sebebiyle Nisan ayının ilk çarşamba gününden ay sonuna kadar devam eden bayram hangisidir?
A. Sare sale(sarsaliya) bayrami
B. Cemai bayrami
C. Yezid bayrami
D. Bulende bayramı
E. Tavus kuşu bayramı

25. Yezidi toplumda vaaz nasihat ve telkinlerin yanında aileler arasındaki anlaşmazlıkları çözmekle yükümlü olan hangisidir?
A. Mirler emirler
B. Fakirler
C. Şeyhler
D. Pirler
E. Peşimamlar

Cevaplar
1E 2C 3B 4A 5D 6D 7B 8B 9E 10A 11C 12B 13A 14E 15D 16B 17C 18A 19C 20D 21E 22C 23D 24A 25B

8. Ünite

1. Hangisi Aleviliğin zaman içinde aldığı isimlerden değildir?
A.Babailik B.Yesevilik C.Kızılbaşlık D.Bektaşilik E.Bahailik

2. Babai ayaklanması Selçuklu hükümdarlarından hangisinin devrinde olmuştur?
A.I.Alaadin Keykubat B.II.Giyaseddin Keyhusrev C.Alparslan D.Sencer

3. Müritlerine on iki imamı temsil etmek üzere on iki dilimli kırmızı börk giydirerek Kızılbaş diye anılmasını sağlayan şeyh kimdir?
A.Alaeddin Erdebili B.Cüneyd C.Haydar D.Hace Ali E.Şeyh İbrahim

4. Yeni bir ıslahat ve teşkilatlanma getiren Bektasiligin adab erkanına son şeklini veren ikinci pir kabul edilen pir kimdir?
A.Balım Sultan
B.Sersem Ali Baba
C.Mursel Balı
D.Abdal Musa

5. Hangi padişah devrinde Yeniçerilerle birlikte Bektaşi tekkeleri de kaldırılmış ve bektaşi babalar idam edilmiş direnenler sürgüne gönderilmiştir?
A. Genç Osman
B. II.Murad
C. Abdulaziz
D. II.Mahmud
E. II. Mustafa

6. Alevilerin adab erkan kitabının adı nedir?
A.Erkanname B.Makalat C.Nizamname D.Buyruk E.On Emir

7. Bektaşilikte, tarikattan nasip alanların derecesini teşkilen hangi terim kullanılır?
A.Muhiplik B.Dervişlik C.Mucerretlik D.Dedebalık

8. Bektaşinin Makalat kitabında 4 kapı var. Bunlardan her birinin onar makamı vardır.

Türab olmak, Muhammed-Ali yoluna boyun eğmek, eline beline diline sahip olmak, güvenilir olmak, tevekkül, sohbet, sır, rıza, tefekkür ve tanrı hasretini kalpte canlı tutmak hangi kapının makamlarıdır?

A. Şeriat
B. Marifet
C. Hakikat
D. Tarikat

9. Alevilerin sırrı olarak kabul edilen cem (toplanma) hangi olaya dayanır?
A.Hicret B.Mirac C.Hilful fudul D.Biatlar

10. Alevilerin ensar muhacirin kardeş ilan edilmesi olayına dayandırarak evli iki çifti birbiriyle yol kardeşliği kurmasını temin eden erkan hangisidir ?

A. Görgü erkanı
B. Koldan kopan erkanı
C. Dardan indirme erkanı
D. Musahiplik erkanı
E. Muharrem erkani

11. Alevilik ve Bektaşilikte ölen bir canın velisi veya vasileri tarafından tıpkı o can hayatta imiş gibi düşünülerek yakınları olmak üzere birlikte olduğu insanlarla helalleşmesi varsa haklarının verilmesi yada yerine getirilmesinden ibaret olan erkan hangisidir?
A. Baş okutma erkanı
B. Koldan kopan erkanı
C. Düşkünlük erkanı
D. Muharrem erkanı
E. Dardan indirme erkanı

12. Alevi Bektaşilerin Kerbela olayını hatırlayıp şehitleri saygı ile andıkları erkan hangisidir?
A. Baş okutma erkanı
B. Koldan kopan erkanı
C. Düşkünlük erkanı
D. Muharrem erkanı
E. Dardan indirme erkanı

13. Alevi bektaşilige mensup biri hangi suçu işlerse 7 sene ceme alınmaz?
A. Kaza ile adam öldürmek
B. Bilerek adam öldürmek
C. Zina yapmak
D. Faiz yemek ve ehli beyte dil uzatmak
E. Hırsızlık yapmak

14. Alevilik inançları ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Bizdeki Kelimei şehadeti kabul etmezler
B. Hz.adem veya Aliye tanrisallik nispet ederler
C. Hz.muhammed ve ali aynı öz ve cevherdendir
D. Ahiret inancı tenasuhle iç içe girmiş bir haldedir
E. İlk dönemde ismaili ikinci dönemde hurufi üçüncü dönemde isnaaseriye anlayışı nufuz etmiştir

15. Hangisi Aleviliğin yazılı kaynaklarından değildir?
A. Erkannameler
B. Semahlar
C. Buyruklar
D. Deyişler
E. Velayetnameler

Cevaplar
1E 2B 3C 4A 5D 6D 7A 8C 9B 10D 11E 12D 13C 14A 15B


9. Ünite

1. Yahudilere göre Mesih kimin soyundan gelecektir?
A.Hz.Davud B.Hz.Suleyman C.Hz.Isa D.Hz.Muhammed E.Hz.Ibrahim

2. Sunni kaynaklara göre Mesih nereye inecektir?
A. Kurtuba Camii B.Şam Emevi Camii C.Kudus D.Kabe E.Konya Karatay Medresesi

3. Zeydilere göre hangisi Mehdidir?
A.Ubeydullay B.Muhammed b.Hanefiye C.Muhammed b.Abdullah
D.Muhammed b.Ismail E.Ebu Haşim

4. Dinler ve beklenen kurtarıcıları (mehdi) hangisinde yanlış verilmiştir?
A. Budizm - Maitray
B. Şintoizm - Miroko
C. Mecusilik - Saoşyant
D. Hinduizm - Mensren
E. Sabiilik - Praşai Siva

5. Mirza Gulam Ahmed tarafından kurulan Ahmediye mezhebinin Islam dünyasında bilinen ismi nedir?
A.Mirzailik B.Şeyhilik C.Bahailik D.Babilik E.Kadiyanilik

6. Hangisi Mirza Gulam Ahmedle ilgili yanlış bir ifadedir?
A. Vahyin kesildiğini artık vahiy gelmeyeceği görüşünü temellendirmistir
B. Islamı savunmak için Berahini Ahmediye adında hacimli bir eser yazmıştır
C. 1904 yılında kendisinin Hinduların beklediği kurtarıcı Krişna olduğunu ileri sürmüştür
D. Kendisinin 19.yyin muceddidi ve hz.Isa ve Hz.Muhammedin manevi mirasçısı olduğunu ileri sürmüştür
E. Üç dini birleştirmeye çalışmıştır

7. I.Mehdilik II.Mesihlik III.Nebilik IV.Imamet
Ahmedilik hareketinin temel görüşleri hangi çerçevede sekillenmistir?
A. I ve II
B. I II ve III
C. Hepsi
D. I II ve IV
E. III ve IV

8. Ahmediligin temel görüşleri ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Imana ilişkin görüşleri sunni mezheplerle paraleldir
B. Ibadet ve muamelat konusunda Hanefiyi benimsemiştir
C. Ahmediligin Lahor kolu, Gulam Ahmedi nebilik iddiasini öne çıkarmış inanmayanlari kafir olarak görmüştür
D. Ahmediligin sunni mezheplerle en önemli ayrılığı Cihad konusudur
E. Lahor kolu fıkıh konusunda ictihad kapısının sürekli açık olduğu yönündeki akılcı yaklaşımın temsilcisidir

9. Babilik/Bahailik nerede ortaya çıkmıştır?
A.Hindistan B.Afganistan C.Pakistan D.Iran E.Irak

10. Yaşadıkları hayal kırıklıkları ve siyasi baskılar nedeniyle Islam mezhepleri içinde mehdilik vurgusunun en güçlü olduğu mezhep hangisidir?
A. Havaric
B. Mutezile
C. Ehli Sunnet
D. Kadiyanilik
E. Şiilik

11. Mirza Muhammed Ali tarafından kurulan Babilik, kendisini hangi tarikatın devamı olarak görür?
A.Şeyhilik B.Kadıyanilik C.Mirzailik D.Ahmedilik E.Havaric

12. Bahailigin kurucusu kimdir?
A. Mirza Muhammed Ali
B. Mirza Hüseyin Ali
C. Mirza Gulam Ahmed
D. Şeyh Ahmed el Ahsai
E. Mirza Yahya Nuri

13.Hangisi Bahailigin kutsal kitaplarından değildir?
A. El-Beyan B.El-Akdes C.El-Berahin D.El-Ikan E.Tarazat

14. Mirza Muhammed Alinin kaleme aldığı peygamberligin kutsal kitabı kabul edilip Kurandan üstün olduğu ve onu neshettigi, islam şeriatının kaldırılıp yeni hükümler getirildiğini iddia ettiği kitabı hangisidir ?
A. Berahin
B. El - Akdes
C. El - Ikan
D. El - Beyan
E. Kelimati Meknune

15. Babilik/Bahailik temel görüşleri ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. 19 sayısı kutsal kabul edilir
B. Ademden itibaren büyük peygamber tanrı zuhuru olan Bahaullahı müjdelemiştir
C. Namaz 3 vakittir ve Allahı anmaktan ibarettir
D. Ibadet icin kıble Akka şehridir, hac erkeklere mahsus olup Mirza alinin şirazdaki evi ile bahaullahin bagdaddaki evi ziyaret edilir
E. Cihad farzdır

16.Bahailerin Arapca ve Farsca vahyedildigi iddia edilen 19 sureden ibaret olan kutsal kitabi hangisidir?
A.El-Beyan B.El-Akdes C.Kelimati Meknune D.Tarazat E.Berahin

17. Şeyhilik tarikatının kurucusu kimdir?
A. Mirza Muhammed Ali
B. Mirza Hüseyin Ali
C. Mirza Gulam Ahmed
D. Şeyh Ahmed el Ahsai
E. Mirza Yahya Nuri

18. Mirza Ali Muhammed kimin görüşleri ışığında kendisini Mehdiye açılan kapı yani bab olduğunu ilan ederek Şirazda babiligin temellerini atmış oldu?
A. Seyyid Kazım Reşti
B. Mirza Hüseyin Ali
C. Mirza Yahya Nuri
D. Şeyh Ahmed el Ahsai
E. Mirza Gulam Ahmed

19. Bahailerin Dokuz cepheli olarak dünyanın her kıtasında bulunan mabedlerinin genel adı nedir?
A. Tarazat
B. Meşrikul Envar
C. Meknune
D. İkan
E. Akka
20. Mezhepler ve kutsal kitapları hangisinde yanlış verilmiştir?
A. Kadiyanilik - Berahin
B. Babilik - Beyan
C. Durzilik - Resailul Hikme
D. Nusayrilik - Kitabul Mecmu
E. Bahailik - Meşrikul Envar

Cevaplar
1A 2B 3C 4D 5E 6A 7B 8C 9D 10E 11A 12B 13C 14D 15E 16C 17D 18A 19B 20E

10. Ünite

1. Hangisi Islamcılığın oluşmasına zemin hazırlayan nedenlerden değildir?

A. Coğrafi keşifler
B. Fransız ihtilalinin ateşlediği milleyetcilik hareketleri
C. Pozitivizm gibi aydınlanma ideolojilerinin müslümanlar üzerindeki etkisi
D. Sömürgeci yönetimler
E. Rönesans ve reform hareketleri

2. Islam toplumunu modernleştirmek adına yükseltilen entelektüel rasyonel bilimci gelişimci aktivist yönleri ağır basan müslümanları birlestirici bir amac güden küresel ve siyasi olan projenin adı nedir?
A. Geleneksel selefilik
B. Islamda ıslahatçılık
C. İslamcılık
D. Terakki perver
E. Batılılaşma

3. Hangisi ihyacılığın temel meselelerinden değildir?
A. Islami yeniden hakim kılma
B. Eğitim ve öğretimin ıslahı
C. Panislamizmi sağlamak
D. Devlet yönetimine el koymak
E. Ilimde ve bilimde gelişme sağlamak

4. Ilk islamcılardan olup eğitim öğretimin islahina yönelik el'Ezher müfredatının ıslahı için çalışmış olan kimdir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Muhammed Abduh
C. Reşid Rıza
D. Cemaleddin Efgani
E. Mustafa Sabri Efendi

5. ✔Avrupa aydınlanma akılcılığı ile tabiat felsefesi(naturalizm)nin etkisinde kalmıştır
✔ Mucize ve kerametleri kabul etmemiştir
✔ Dinin anlaşılmasında Kuranla yetinmiştir
✔ Tehzibul Ahlak adıyla bir gazete çıkararak müslümanları batı kültürüne ve ingiliz hükümetine isindirmaya çalışmış, Aligarh kolejini kurmuştur

Bahsedilen ihyacı! kimdir?
A. Cemaleddin Efgani
B. Muhammed Abduh
C. Reşid Rıza
D. Elbani
E. Seyyid Ahmed Han

6. Talebesi ve dava arkadaşı Muhammed Abduhla beraber Pariste çıkardıkları Usvetul Vuska dergisi ile Islam ülkelerindeki hurriyet ve ıslahat fikriyatinda besleyici bir işlev gören alim kimdir?
A. Cemaleddin Efgani
B. Elbani
C. Seyyid Ahmed Han
D. Muhammed Arkoun
E. Mustafa Sabri Efendi

7. Muhammed Abduhla ilgili hangisi yanlıştır?

A. Kader insanın iradesi ve kesbi konularında Maturidiyi benimsemiştir
B. Kuranın ölü ve hastalara okunan bir kitap haline getirilmesini eleştirmiştir
C. Fetva va kazada maslahat prensibini işletmiştir
D. Kutsama olmasa bile heykel yapımını şapka gibi batılı kıyafetleri tenkid etmiştir
E. Ehli kitabın kestiğinin yenilebilecegine ruhsat vermiştir

8. Islamcılardan hangisi muhafazakar ekolün temsilcilerinden değildir?
A. Ebu Gudde B.Ahmed Davudoglu C.Kevseri D.Mustafa Sabri E.Ferid Vecdi

9. Hangisi Osmanlıda Islamcılık hareketinin çıkardığı dergilerden değildir?
A.Usvetul vuska B.Sirati mustakim C.Sebilurreşad D.Volkan E.Beyanul hak

10. Hangisi Osmanlida islamcılık hareketinin temsilcilerinden değildir?
A. Elmalılı Hamdi
B. Babanzade Ahmed Naim
C. Suleyman Hilmi
D. Said Nursi
E. Aksekili Ahmed Hamdi

11. Pakistan ile Afganistandaki geleneksel diyobend medreselerinde dini eğitim gören öğrencilere verilen isimdir. Ancak Sovyet ordusunun işgalinden sonra müslüman gruplar arasında oluşan iç savaş Afganistanı istikrarsızlaştirinca öğrenciler medreseden çıkıp silahlı örgüt halini aldılar

Bahsedilen cemaat hangisidir ?
A. Cemaati tebliğ
B. Taliban
C. Birelviye
D. Vehhabiye
E. Ihvani Müslimin

12. Hindistandan ayrı tamamen müslümanların yönetiminde islam alemine ve tüm dünyaya örnek olacak bir islam devleti kurmak amacıyla Mevdudi tarafindan Lahorda kurulan siyasal ıslahatci teşkilat hangisidir?
A. Cemaati tebliğ
B. Taliban
C. Ihvani Muslimin
D. Cemaati Islami
E. Cihad

13. Vehhabilik hangisine karşıdır?
A. Tarikatler
B. Fıkhi ve itikadi mezhepler
C. Dünyada Hz.Peygamber ve sahabilerin ruhlarindan şefaat taleb etmek ve tevessul
D. Mevlid ve kandil gecelerini kutlamak
E. Hepsi

14. Hangisi tarihselci modernistlerden değildir?
A.Muhammed Abduh B.Fazlurrahman C.Muhammed Arkoun D.Hasan Hanefi
E.Nasr Hamid Ebu Zeyd

15. Hangisi ıslahatci oluşumun özelliklerinden değildir?
A. Batılılaşma ve modernizm eleştirisi güçlüdür
B. Teşkilatçı mantık baskındır
C. Liderleri ustad şeyh imam gibi lakaplarla anılır
D. Sıkı disiplin katı hiyerarşi ve resmi ilişkiler göze çarpar
E. Faaliyetleri siyaset ekonomi basın yayın merkezlidir
16. Siyasal ıslahatçılık hareketinin en köklüsü ve en büyüğü olan, Mısırlı öğretmen Hasan el Benna tarafından Ismailiyede kurulan hareket hangisidir?
A. Cemaati tebliğ
B. Taliban
C. Ihvani Muslimin
D. Cemaati Islami
E. Cihad

17. Daha çok insan unsuru üzerine odaklanan ve tabandan tavana doğru bir ıslahat programı öngören hareket hangisidir?
A. Kültürel ıslahatçılık
B. Siyasal ıslahatçılık
C. Modernist ıslahatçılık
D. Tarihsel ıslahatçılık
E. Metinsel ıslahatçılık

18. Hangisi metinselci modernizmin temsilcilerinden değildir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Muhammed Abduh
C. Ahmed Subhi Mansur
D. Fazlurrahman
E. Ahmed Perviz

19. Muhatap olduğu toplumun cahiliye olduğun düşündüğünden tevhit akidesine boyun eğmeden yapılacak İslami hükümet talebinin bir oyalanma olduğunu düşünen, ne olursa olsun cahiliyenin varlığını sürdüreceği kanaatinde olan alim kimdir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Hasan el Benna
C. Mevdudi
D. Reşid Rıza
E. Seyyid Kutub

20. Hint alt kıtasının en büyük dini teşkilatlarında biri olan, Ahmed Rıza Han tarafından kurulup tarikat geleneği baskın olan, hz. Muhammedin Allahın nurundan bir nur, gaybi bilgilere sahip, vefatından sonra da her yerde hazir nazir, dünya hayatı gibi bir hayatı olduğunu ve dünya işlerine her an müdahale edebildiğini, bu özelliklerin evliyada da bulunabilecegini bildirdiği için Hint ulemasinin ciddi tepkisine yol açan tarikat hangisidir?
A. Çistiye
B. Birelviye
C. Halidiye
D. Marherviye
E. Suhreverdiye


Cevaplar
1A 2C 3D 4B 5E 6A 7D 8E 9A 10C 11B 12D 13E 14A 15C 16C 17A 18D 19E 20B
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi