Kelama Giriş Test Soruları

Cevapla
notcu
Mesajlar: 332
Kayıt: 10 Nis 2018 11:33
İletişim:

17 Ara 2018 13:57

Kelama Giriş Soruları

1.Ünite

1. Lügatte; bir fikri, bir manâyı tam olarak anlatan söz, lafız, konuşma, nutuk, ibare anlamına gelen kavram hangisidir?
A. Kelam B. Lafız C. Kavil D. Berceste
E. Belagat

2. Kelam ilminin iman esaslarını ıstılahlaştırarak üçe indirdiği usuli selase hangisinde doğru verilmiştir?
A. İman - İhlas - Amel
B. İlahiyat - Nübüvvat - Semiyyat
C. İlahiyat - Nübüvvat - Kütübiyyat
D. Nübüvvat - Kütübiyyat - Uhreviyyat
E. İlahiyat - Uhreviyat - Semiyyat

3. Kelam ilmi diğer ilimlerden hangisiyle benzerlik gösterir?
A.Fizik B.Kimya C.Felsefe D.Astronomi E.Ontoloji

4. Kelam ilmini felsefeden ayıran özellik hangisidir?
A. Varlık alemini konu edinmesi
B. Varlığın başlangıcıyla ilgilenmesi
C. Varlığın nasıl yok olacağını incelemesi
D. İslami ilke ve esaslarına göre hareket etmesi
E. Tabiat ilminin verilerinden faydalanması

5. Kelam ilmiyle ilgili hangisi doğrudur?

A. Kelam ilmi sayesinde insan taklidden tahkike gerçek ve sağlam bir inanca ulaşır
B. Diğer din mensupları tarafından ortaya atılan kasıtlı şüphe ve itirazları göğüsleyerek İslâm inancını sarsıntıya uğramaktan korur
C. Diğer dini ilimler için temel oluşturur
D. En önemli faydalarından birisi de Allah’a ve yaratmış olduğu tüm evrene, mahlûkata karşı görev ve sorumluluklarını
bilen, bunun bilincinde olan bir imana sahip insanı yetiştirmektir
E. Hepsi

6. Melek, cin, şeytan gibi görünmeyen varlıkların yanında bu dünya hayatının geçiciliği, ölümün bir son olmayıp, yeni bir hayatın, bir dirilişin başlangıcı olduğu, ebedî hayatın âhirette yaşanacağı, bu hayatın kıyamet denilen bir hâdise ile başlatılacağı konuları işlendiği alan hangisidir?
A. Semiyyat B. İlahiyyat C. Makasid
D. Mesail E. Vesail

7. Kelam ilminde ana mesele olan itikadın anlaşılmasına ve açılımına aracı olan, onları ispat etmede ve delillendirmede kolaylık sağlayan araç konular hangisinde incelenir?
A. Mesail
B. Vesail
C. Makasıd
D. Nevazil
E. Semiyyat

8. Kelam ilmine bu ismin verilmesi ile ilgili ortaya atılan görüşlerden en etkili ve en önemlisi hangisidir?

A. Kalbe en fazla tesir ettiği için yaralamak manasındaki kelm köküne istinaden bu ad verilmiştir
B. Mantık ilmiyle benzer olup mantık kelimesinin yunanca adı logostur ve logosun arapça karşılığı kelam demektir
C. Tevhid inancının kaynağı olan kelamullahı savunduğu için bu adı almıştır
D. Kelam ilmi çok dikkatli konuşmayı gerektirdiği için bu adı almıştır
E. Alimler itikadi konularda çok konuşup tartışmaya başlayınca bu ilme söz söyleme sözü gerekli kılan anlamında kelam adı verilmiştir

9. Kelam ilmi için her beldede bu ilimle uğraşan kimselerin bulunması gerektiğini ve bunun bir farz-ı kifaye olduğunu söyleyen alim kimdir?
A. Sadüddin Taftazani B. Adudiddin İci
C. İbn Asakir D. Gazali E. Ömer en Nesefi

10. Hangisi kelam ilmi için verilen ilk isimdir?
A. Akaid B. Nazar ve İstidlal ilmi
C. Tevhid ve sıfatlar ilmi D. Usuliddin
E. Fıkhul ekber

11. Alimlerden hangisinin usuluddin adında eseri yoktur?
A.Maturidi B.Eşari C.Pezdevi D.Bağdadi

12. Kelâm ilmi, ele aldığı problemlerin çözümünde metot itibariyle tefekkürü, düşünmeyi ve akıl yürütmeyi esas aldığı için hangi ismi almıştır?
A. Tevhid ve sıfatlar ilmi
B. Nazar ve istidlal ilmi
C. Kelam ilmi
D. Akaid
E. Fıkhul ekber

13. Kader insan hürriyeti meselesi büyük günah işleyen insanın iman açısından durumu iman amel ilişkisi iman küfür konusu vb. meseleler hakkında tartışmaların yapıldığı ilme ne ad verilmiştir?
A. Fikhul ekber
B. Tevhid ve sıfatlar ilmi
C. Usulud din
D. Akaid
E. Nazar ve istidlal ilmi

14. Kelam ilmi metodunun gözlem ve deneye dayalı olmaması sebebiyle hangi ilimden farklıdır?
A. Beşeri ilimler B. İslami ilimler
C. Felsefi ilimler D. Tabiat ilimleri
E. Tarihi ilimler

15. Kelami Eser-yazar eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A. Maturidi - Kitabut tevhid
B. Eşari - İbane an usulid diyane
C. İbn Huzeyme - İsabutu sıfatirrab
D. İmam Azam - Fıkhul ekber
E. İbn Asakir - Kitabul makasid

Cevaplar
1A 2B 3C 4D 5E 6A 7B 8C 9D 10E 11A 12B 13B 14D 15E

2. Ünite

1. Hangisi kelam ilminin tarihi sürecinin incelendiği dönemlerden değildir?
A. Şia'nın ortaya çıktığı dönem
B. Mutezile mezhebinin ortaya çıktığı dönem
C. Hz. Peygamber dönemi
D. Ehli Sünnet kelam mezheplerinin ortaya çıktığı dönem
E. Yeni ilmi kelam dönemi

2. Hz.Peygamber döneminde kelam ilmi ile ilgili olarak hangisi söylenemez?

A. Hz.Peygamber devri boyunca vahiy süreci tamamlanmadığı için kelam ilmi oluşmamıştır
B. Hz.Peygamber hayatta iken itikadi hiçbir problem gündeme gelmediği için kelama gerek duyulmamıştır
C. Hz.Peygamber Necran Hristiyanları ile Hz.İsa hakkında tartışmıştır
D. Hz. Peygamber ashabını aklı, aklî tefekkürü önemseme ve onu kullanmaya teşvik etmiştir
E. Hz.Peygamber itikadi konularda akla takılan süphe ve soruların danışılmasını taltif ve teşvik etmiştir

3. Hangisi kelam ilminin doğuşuna etki eden faktörlerden değildir?
A. Kırtas hadisesi
B. Tercüme hareketleri
C. Fıkıh problemleri
D. İç karışıklıklar
E. Müslümanların diğer din kültür ve medeniyetlerle karşılasması

4. I. Mürtekibi kebirenin dindeki durumu
II. İman amel ilişkisi
III. Ruyetullah
IV. Kader ve irade hürriyeti sorunu

Kelami problemlerden hangisi Hz. Osman’ın şehadeti, Cemel ve Sıffîn olayları sonucunda ortaya çıkmıştır?
A. Yalnız I
B. Yalnız IV
C. II ve III
D. I ve II
E. III ve IV

5. Hangisi İslamın ilk dönemlerinde İran ve Irakta yaygın olan bir din değildir?
A. Sabiilik
B. Mazdekizm
C. Mecusilik
D. Seneviye
E. Yahudilik

6. Yeni fethedilen ülkeler ahalisinden samimî anlamda Müslüman olanların yanında, kötü niyetliler de vardı. Onlar, Müslüman görünerek gizli amaçlarını İslâm kisvesi altında gerçekleştirmek, böylece nezih İslâm akidesini bozmak istiyorlardı

Bahsedilen fırka hangisidir?
A. Batıniye
B. Mutezile
C. Cebriye
D. Mürcie
E. Hariciye

7. Felsefî anlamda ilk tercüme hangi halife zamanında yapılmıştır?
A.Muaviye B.Yezid C.Mansur
D.Ömer b. Abdülaziz E.Harun Reşid

8. Mantık ilmini Arapçaya ilk tercüme eden kimdir?
A.Gazali B.Naima C.İbn Haldun D.İbn Mukaffa E.Ferra

9. İlk tercümelerin yapıldığı Emeviler devrinde hangi alanda tercüme yapılmamıştır?
A.Tıp B.Kimya C.Astronomi D.Felsefe

10. Kelâm ile felsefe arasındaki etkileşim ve yakınlaşma işine İslâm dünyasından en çok meyleden mezhep hangisi olmuştur?
A. Ehli sünnet
B. Havaric
C. Cebriye
D. Mürcie
E. Mutezile

11. I. Tevhid-Teslis
II. Teşbih-Tecsim
III. Mehdi-Mesih
IV. Cebr-İhtiyar

Konularından hangisi İslâm’ın farklı din, kültür ve medeniyetlerle karşılaşması sonucunda tartışılır hale gelmiştir?

A. Hepsi
B. I ve II
C. III ve IV
D. I ve III
E. II ve IV

12. Emevîler döneminde bir tabip olarak görev yapan,Allah’ın birliği ile Hz. İsa’nın tabiatı konularında Müslümanlarla nasıl tartışılması gerektiği hususunda metot tesbit etmeye çalışıp, İslâm’a karşı reddiyeler yazan Hristiyan ilahiyatçı kimdir?

A. Markos
B. Yuhanna ed Dımeşki
C. Brutus el Kufi
D. Alexander Yeşua
E. Marc Madrigal

13. Kırtas hadisesinde ismi geçen sahani hangisidir?
A. Ebu Zer el Gifari
B. Halid b. Velid
C. Hz. Ömer
D. Hz. Osman
E. Usame b. Zeyd

14. İslam düşüncesinde meydana gelen ihtilaflar ve kelami tartışmaların ortaya çıkışını hazırlayan sebeplerin temelinde hangisi yer alır ?
A. Fetihler
B. Kültürel etkilesim
C. Kuran metni
D. İnsanın fıtratı ve dinin ona tanıdığı düşünce ve ifade hürriyeti
E. Tercume faaliyetleri

15. Mutezile mektebi hangisinin sonucunda felsefi düşünceden etkilenmiştir?
A. İç savaşlar
B. Kırtas hadisesi
C. Hristiyanlıkla tanışma
D. Hilafet meselesi
E. Tercüme faaliyetleri

Cevaplar
1A 2B 3C 4D 5E 6A 7C 8D 9D 10E 11A 12B 13C 14D 15E

3. Ünite

1. Nasslarda zikredilen müteşabih ifadelerin farklı ve aşırı yorumlanmaları hangi tartışmayı ortaya çıkarmıştır?
A. Kuranın mahluk olması
B. Sıfatullah tartışmalarını
C. Teşbih ve tecsime düşen anlayışları
D. Tevil ve tefsir ilmindeki farklılıkları
E. Kaza kader konusunu

2. Hangisi Ehl-i Sünnet tarafından bidat düşüncelerin öncüleri olarak kabul edilen şahsiyetlerden değildir?
A. Sadüddin Teftazani
B. Ma’bed el-Cühenî
C. Cehm b. Safvân
D. Ca‘d b. Dirhem
E. Gaylân ed-Dımaşkî

3. Kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikrini toplumda yüksek sesle ilk ortaya atan kimdir?
A. Sadüddin Teftazani
B. Ma’bed el-Cühenî
C. Cehm b. Safvân
D. Ca‘d b. Dirhem
E. Gaylân ed-Dımaşkî

4. Ma'bed el Cüheni kader konusundaki olumsuz tavrında hangi sahabiden etkilenmiştir?
A. Muaz b. Cebel
B. Huzeyfetül Yemani
C. Sad b. Ebi Vakkas
D. Ebu Zer el Gıfari
E. Sad b. Ubade

5. Hangisi Ma'bed el Cüheniyi hadis rivayetinde güvenilir kabul eden muhaddislerden değildir?
A. Yahya b. Maîn
B. Ebû Hatim
C. Dârekutnî
D. İbn Hacer
E. İbn Cemaa

6. Gaylan ed Dımaşkinin imanı “kalbin tasdiki ve dilin ikrarı” şeklinde tanımlaması, ameli imana dahil etmemesi ve büyük günah işleyenin kâfir olmadığı şeklindeki görüşleri sebebiyle hangi mezhebden olduğu öngörülmüştür?
A. Mutezile
B. Mürcie
C. Kaderiye
D. Şia
E. Ehli sünnet

7. Mu‘tezile’nin “el-usûlü’l-hamse” diye anılan beş temel prensibine temel teşkil eden görüşleri ilk önce kim dile getirmiştir?
A. Amr b. Ubeyd
B. Vasıl b. Ata
C. Gaylan ed Dımaşki
D. Ma'bed el Cüheni
E. Cehm b. Safvan

8. Gaylan Dımaşki imamet konusunda hangi ilkeye ağırlık vermiştir?
A.Liyakat B.Asabiyet C.Kureyşden olma D.Güç E.Ahlak

9. Hangisi Ca'd b. Dirhem'in görüşlerinden değildir?

A. Allahının kadîm olarak kabul edilebilecek sıfatları yoktur
B. “Yed”, “vech”, “ayn” gibi tabirlerin Allah’ın zatına yaraşır biçimde tevil edilmeleri gerekir
C. Kur’ân mahluktur
D. İnsanın fiilleri tamamen kendisine aittir
E. İman artmaz eksilmez

10. İslam düşünce tarihinde ilâhî sıfatlar, halku’l-Kur’ân ve insanların fiilleri gibi itikadî konuları ilk defa tartışmaya açan kelamcı kimdir?
A. Sadüddin Teftazani
B. Ma’bed el-Cühenî
C. Cehm b. Safvân
D. Ca‘d b. Dirhem
E. Gaylân ed-Dımaşkî

11. Cehm b.Safvan'ın kelami görüşleri ile ilgili hangisi yanlıştır?
A. Allahın subuti ve haberi sıfatları vardır
B. Kuran mahluktur
C. İman sadece kalp ile tasdiktir
D. Cennet cehennem ebedi değildir
E. İnsanın fiillerine etkisi yoktur

12. Hangisi ilk kelamcılardan değildir?
A.Ebu Hanife B.Hasan Basri C.Cehm b.Safvan D.Dıhye el Kelbi
E.Gaylan Dımaşki

13. Hangisi Ebu Hanifenin çağdaşları arasında yer alan kelamcılardan değildir?
A. Cad b.Dirhem
B. Şeytanuttak
C. Vasıl b. Ata
D. Cehm b.Safvan
E. Ahmed b. Hanbel

14. Ebû Hanîfe’nin, bir dönem sonra fıkhî konularla meşgul olmasının nedeni hangisi değildir?
A. Kelâmı ilgilendiren meselelerle ilgilenmeyi caiz görmemesi
B. Akaide dair temel esaslar üzerinde görüşlerini ortaya koyduktan sonra bu alandaki çalışmalara fazla ihtiyaç hissetmemesi
C. Çözüm bekleyen fıkhî-amelî meselelerin çokluğu
D. Hepsi

15. Ebu Hanife'nin vefatından önce öğrencilerine yaptığı tavsiyeleri ihtiva eden kitabı hangisidir?
A. Risale
B. Vasiyye
C. Alim ve müteallim
D. Fıkhul ekber
E. Fıkhul ebsat

16. Hangisi Ebu Hanifenin akaid alanında istifade ettiği kişilerden değildir?
A. Hz.Ali
B. İbn Mesud
C. İbrahim en Nehai
D. Caferi Sadık
E. Ömer b.Abdulaziz

17. Hasan Basrinin annesi peygamberimizin hangi eşinin azatlı kölesi ve hizmetkarı idi?
A. Hz. Aişe
B. Hz. Hatice
C. Hz. Ümmü Habibe
D. Hz. Ümmü Seleme
E. Hz. Mariye

18. Görüşlerden hangisi Ebu Hanifeye ait değildir?
A. Büyük günah işleyen münafıktır
B. İman artmaz eksilmez
C. Yed vech gibi sıfatların tevili yapılamaz
D. Allahın zati ve sıfati fiilleri vardır
E. Devlet başkanı istişare yoluyla seçilmelidir

19. Görüşlerden hangisi Hasan Basriye ait değildir?
A. İman amelden bir cüz değildir artmaz eksilmez
B. Büyük günah işleyen münafıktır
C. Hz.Peygamberin isra ve miracı bedenen değil ruhen olmuştur
D. Allah ahirette müminler tarafından görülecektir
E. İnsan fiillerinde özgürdür

20. Hasan Basri en çok hangi sahabiden istifade etmiştir?
A.Hz.Ali B.İbn Mesud
C.Enes b.Malik D.İbn Abbas
E.Ebu Hureyre


Cevaplar
1C 2A 3B 4D 5E 6B 7C 8A 9E 10D 11A 12D 13E 14A 15B 16C 17D 18A 19A 20C



4. Ünite

1. İtikadî meselelerin yorumunda akla ve insan iradesine öncelik veren kelâm mezhebi hangisidir?
A.Mutezile B.Mürcie C.Kaderiye D.Şia

2. Hz. Ali ile Hz. Aişe ve Hz. Muaviye arasındaki olaylarda hiçbir tarafa katılmayan ve çekimser bir yol takip edenlere ne isim vermişlerdir?
A. Şiatu Ali
B. Şia
C. Mutezile
D. Gulatı şia
E. Muzdarib

3. Hicrî II. asırda yabancı din ve kültürlerle tartışarak İslamî inanç ve düşünceleri ilk savunanlar ve bu konuda önemli hizmet gören alimler hangi mezhepten çıkmıştır?
A. Şia
B. Mutezile
C. Havaric
D. Mürcie
E. Kaderiye

4. Mutezile Allahın hangi sıfatlarını tevilden kaçınmıştır?
A. Vucud - Kıdem
B. Beka - Hayat
C. Muhalefetün lilhavadis
D. Vahdaniyet - Kıdem
E. Kıyam binefsihi - Vahdaniyet

5. Hangisi mutezilenin doğuşunu hazırlayan sebeplerden değildir?
A. Felsefeye ilgi
B. Tercüme faaliyetleri
C. İhtilaflara çözüm arayışı
D. İslamı savunma
E. Fetihlerin artması

6. Mutezile Allahın hangi sıfatını inkar eder?
A.Kelam B.Alim C.Kadir D.Hayy E.Kıdem

7. Kulun işlediği fiilleri kendisinin yaratması Mutezilenin hangi prensibi ile bağlantılıdır?
A. Tevhid
B. Adalet
C. Emri bilmaruf Nehyi anil münker
D. Vaad Vaid
E. Elmenzile beynel menziletyn

8. Mutezilede Allah’ın Kulun menfaatine en uygun olanı yapmasının vacip oluşu meselesi kelâm ilminde ne olarak bilinir?
A. Salah-aslah
B. Vacibi vücud
C. Tekafüi edille
D. Adalet
E. Vaad-vaid

9. Mutezilenin 5 temel prensibinden hangisi bir öncekinin sonucudur?
A.Tevhid B.Adalet C.Vaad vaid D.Emri maruf E.Elmenzile

10. Mutezili görüşle ilgili hangisi yanlıştır?
A. Sihrin aslı yoktur göz boyamadır
B. Maktul eceliyle ölmemiştir
C. Hüsn ve kubuh akılla bilinir
D. Evliyanın kerameti haktır
E. Haram rızık değildir

11. Mutezilenin Basra ve Bağdat ekollerini birbirinden ayıran en belirgin fark hangisidir?
A. Basra ekolünün şiaya yakın olması
B. Bağdat ekolünün prensiplerinin farklı olması
C. Basra ekolünün siyasi olması
D. Basra ekolünün kelami meseleleri teorik biçimde ele alması
E. Bağdat ekolünün Hz.Aliyi diğer sahabeden üstün görmesi

12. Hangisi Basra Mutezilesinden değildir?
A.Cahiz B.Zemahşeri C.Bişr b.Mutemir D.Ebu Ali el Cübbai E.Nazzam

13. Hangisi Bağdat Mutezilesinden değildir?
A. Vasıl b. Ata
B. Sümâme b. Eşras
C. Ebü’l-Hüseyin el-Hayyâ
D. Ca’fer b. el-Mübeşşir
E. Ahmed b. Ebî Duâd

14. Hangisi Mutezilenin özelliklerinden değildir?
A. Çok kültürlü bir ortamda zuhur etmiştir
B. Aklı naklin önüne geçirir
C. Allahın iradesine sınırlamalar getirmişlerdir
D. Sistematigi olan ilk mezheptir
E. İnançlarını zorla kabul ettirme girişiminde bulunmamışlardır

15. Görüşlerden hangisi Mutezileye ait değildir?

A. Adalet ilkesi gereği kıyamet günü günahkarlara şefaat olunmaz
B. Tevhid ilkesi geregi yed vech istiva gibi şifalar tevil edilemez
C. Allah kulların menfaat ve faydasına uygun olanı yaratmak ZORUNDADIR
D. Allah kullara güçlerin yettiğince fazlasını yükleyemez
E. Sıfatlar Allahın zatının aynıdır

16. Allah birdir eşi ve benzeri yoktur Allah in bir ve kadim olması onun en özel sifatidir .Eğer Allah in kadim oluşu dışında ona çeşitli sıfatlar isnad edilirse Allah tan başka birçok kadim varlık mevcut olur
Diye anlatan bir öğretmen mutezilenin hangi görüşünü anlatmış olur?
A adalet
B vad vaid
C salah aslah
D hüsün kubin
E teaddud ı kudema

17. Hangisi hicri II.asrin başlarında Basrada ortaya çıkan kendisine ait özel görüşleri olan ve kelamın kurucusu kabul edilen ekoldur?
A. Mutezile
B. Murcie
C. Şia
D. Hariciye
E. Eşariye

18. Mutezilenin kaderi reddeden ve insana mutlak özgürlük veren adalet anlayışında hangisine karşı bir tepki vardır?
A. Kötü fiilleri kendilerine yükleyen idarecilere
B. Eşari
C. Murcie
D. Cebriye
E. Hariciye

19. Hangisi Mutezilenin vaad vaid başlığı altında incelenen konularından değildir?
A. Kabir azabı
B. Tevbe
C. Kebire
D. Küfür
E. Allahın sıfatları

20. Hangisi Mutezilenin tevhid ilkesi içinde yer alır?
A. Büyük günah
B. Teaddudi kudema
C. Salah aslah
D. Iman küfür
E. Ahiret

Cevaplar
1A 2C 3B 4D 5E 6A 7B 8A 9C 10D 11E 12C 13A 14E 15B 16E 17A 18D 19E 20B


5. Ünite

1. Ehli Sünneti 8 grupta tasnif eden alim kimdir?
A.Bağdadi B.Eşari C.İbn Hazm D.İsferayani E.Şehristani

2. Hangisi İbn Hazmın Ehli Sünnet tasnifinde yer almaz?
A. Sahabe
B. Tabiun nesli
C. Ashâbü’l-hadîs
D. Ashabül hadise tabi olan fakihler
E. Ashabül rey

3. Ehli Sünneti Rafizîler, Hâricîler, Cehmiye, Neccâriye ve diğer bidat fırkalarının dışında kalan kelâmcılar diye tasnif eden kimdir?
A. Eşari
B. Bağdadi
C. İbn Hazm
D. İsferayani
E. Şehristani

4. Ehl-i sünnetin sahip olduğu inanç ve düşünceleri akılla temellendirmeye çalışarak Sünni kelamın öncüleri kabul edilen kesim arasında hangisi yer almaz?
A. İbn Küllab
B. Muhasibi
C. Kalanisi
D. Eşari

5. “Ehl-i sünnet kavramı Râfizîler, Hâricîler ve Kaderîleri red konusunda ittifak edenleri ifade eder” diyen kimdir?
A.Bağdadi B.Kalanisi C.İsferayani
D.İbn Küllab E.Muhasibi

6. Hangi mezhep imamın Kureyşten olmasını şart koşar?
A.Ehli sünnet B.Şia C.Havaric D.Mutezile E.Mürcie

7. Mâtürîdîliğin gelişip bir ekol düzeyine çıkmasında Mâtürîdî’nin öğrencilerinin ve taraftarlarının katkısı olmuştur. Bunların en önemlilerinden biri kuşkusuz es-Sevâdu’l-a’zam adlı risalenin sahibi olan ..............dir.

Boşluğa hangisi gelmelidir?
A. Ebu Muin Nesefi
B. Hakim Semerkandi
C. Ebu Nasr İyazi
D. Rüstüfağni
E. Pezdevi

8. Mâtürîdî ekolün gelişip belirgin hale gelmesinde en büyük pay kimindir?A.Semerkandi B.Pezdevi C.Sabuni
D.Ebu Muin Nesefi E.Habbazi

9. Hangisi yeni ilmi kelam döneminde Mâtürîdî geleneğin devamı
mahiyetinde İslamı savunan alimler arasında yer almaz?
A. Harputi
B. Kevseri
C. Mustafa Sabri
D. Ö.N.Bilmen
E. Fazlurrahman

10. Allahın tekvin sıfatını irade ve kudret sıfatı içinde değerlendiren mezhep hangisidir?
A.Maturidi B.Mutezile C.Eşari D.Cehmiye E.Mürcie

11. Eşari üç kardeş meselesini kimle tartışmıştır?
A.Ebu Ali el Cübai B.Bakıllani C.Cüveyni D.Vasıl b.Ata E.Hristiyan papazla

12. Eşari hangi mezhebe bağlı olmasına rağmen o mezhebten yoğun eleştiri almıştır?
A.Hanefi B.Şafii C.Maliki D.Hanbeli E.Maturidi

13. Eş‘arî kelâmının sistemleşmesi hususunda önemli katkıları olup et-Temhid adlı eserinde cevher, araz, âdet gibi kavramlarla mezhebin kozmolojiye ilişkin görüşlerini temellendiren alim kimdir?
A. İbn Furek
B. Bakıllani
C. Gazali
D. İsferayani
E: Bağdadi

14. Gazzâli’nin hocası olup, Nizâmiye medreselerinde birçok talebe yetiştirmenin yanı sıra kelâm ilminin bütün konularını kapsayan hacimli eş-Şâmil adlı eseri gibi Eş‘arî ekolün kelâma ilişkin en sistematik eserlerini vermiş olan alim kimdir?
A. İbn Furek
B. Bakıllani
C. Cüveyni
D. İsferayani
E. Bağdadi

15. Gazalinin hakikate ulaşmaya çalışırken takip ettiği ve edilmesini istediği şüphecilik metoduyla başta Descartes olmak üzere batılı filozofları etkilediği eseri hangisidir?
A. Makasidül felasife
B. Tehafütül felasife
C. Mihakkun nazar
D. Mi'yarul ilim
E. El Munkız mined Dalal

16. Allahin varlığını ispatta hudus delilini kullanan mezhep hangisidir?
A.Maturidi B.Eşari C.Mürcie D.Felasife E.Sofistaiye

17. Eşari alimlerden hangisi kadının peygamber olamıcağını iddia eder?
A. Hepsi
B. Bakıllani - Taftazani.
C. Taftazani - İbn Furek
D. Şehristani - İsferayani
E. Cüveyni - Eşari - Gazali

18. Maturidi ve Eşari arasında hangi konuda görüş ayrılığı yoktur?
A.Nübüvvet B.İrtidat C.Tevbei yeis D.Halkul kuran E.Tekvin

19. Görüşlerden hangisi Eşariye ait değildir?
A. Kafirler ibadet etmekle yükümlüdürler
B. Allahın fiilleri bir hikmet ve sebebe bağlı değildir
C. Kadınlardan peygamber olur
D. Tekvin diye bir sıfat yoktur
E. Son nefeste tevbe muteberdir

20. Eser-yazar eşlemelerinden hangisi yanlıştır?
A. Semerkandi - Irşadul Muhtedi
B. Ebu Muin Nesefi - Tebsiratul Edille
C. Cüveyni - Kitabul Irşad
D. Gazali - Kistasu Siratil Mustakim
E. Kuşeyri - er'Risale

Cevaplar
1A 2E 3B 4D 5C 6A 7B 8D 9E 10C 11A 12D 13B 14C 15E 16B 17C 18D 19E 20A

6. Ünite

1. Bütün şekilleriyle materyalizmi ve felsefi bir görüş olarak pozitivizmi reddeden, dine karşı yapılan biyolojik ve psikolojik teknikleri (Darwinizm, Freudizm) cevaplandıran, yeni felsefi cereyanları eleştirdikten sonra müsbet ilimden de istifade ederek, Allah’ın varlığını ispat eden, İslamın akâid konularını isbât ve izah ederek mukaddesâtı savunan ilim hangisidir?

A. Modern felsefe
B. Yeni ilmi kelam
C. Ehli sünnet
D. Akaid ilmi
E. Mukaddesat ilmi

2. Teleskop kullanarak ilk ciddi yıldız gözlemlerini yapan kişi olarak tarihe geçen kimdir?
A.Aristo B.Kepler C.Galile D.Kopernik E.Newton

3. Kartezyen felsefesinin kurucusu?
A.Descartes B.David Hume C.Francis Bacon D.Freud E.Batlamyus

4. Duyuları bilgi elde etmenin tek vasıtası olarak gören filozof kimdir?
A.Batlamyus B.Aristo C.Kant D.Freud E.David Hume

5. Bilim ile teoloji arasına kesin ayırımlar koyarak bilim ile dinin uyuşmasının mümkün olmadığını iddia etti. Sisteminin gereği olarak bütün dinleri inkar etmesine rağmen kültürel boşluğu doldurmak amacıyla yeni bir din ortaya koyma ihtiyacı hissetmiş ve “insanlık dini” adını verdiği bir din ortaya koyduğunu iddia etmişti. Bu dinin esası bilim, temel hedefi düzen ve ilerleme idi.

Bahsedilen akım ve kurucusu hangisinde doğru verilmiştir?
A. Darwinizm - Charles Darwin
B. Freudizm - Sigmund Freud
C. Materyalizm - Karl Marx
D. Emprizm - David Hume
E. Pozitivizm - Auguste Comte

6. Maddeyi değişmez, aktif ve dinamik bir prensip olarak kabul eden, ruh ve düşünce gibi cevherlerin bu maddenin bir tezahürü olduğunu iddia eden ya da bunları inkar eden tabiatı esas aldıkları ve insanı da tabiatın bir parçası olarak gördükleri için tabiatçılar olarak da anılır düşünce akımı hangisidir?

A. Pozitivizm
B. Darwinizm
C. Materyalizm
D. Freudizm
E. Rasyonalizm

7. I. İslam dünyasının sömürgeleştirilmesine karşı koymak
II. Halkı uyandırmak
III. İçtihat kapısını açarak İslam’ın ilk dönemlerdeki dinamik yapısını ortaya çıkarmak

Hangisi kelâm ilminde yenilik arayışlarının sebepleri arasında sayılabilir?
A. Yalnız I
B. Yalnız II
C. I ve II
D. II ve III
E. I II ve III

8. Hangisi Osmanlıda ortaya çıkan yeni ilmi kelam alimlerden değildir?

A.Abdüllatif el-Harpûtî
B.İzmirli İsmail Hakkı
C.Filibeli Ahmed Hilmi
D.Seyyid Ahmed Han

9. Alim ve bulunduğu bölge hangisinde yanlış verilmiştir?
A.Harputi - Osmanlı
B.Şibli Numani - Mısır
C.Seyyid Ahmed Han - Hind alt kıtası
D.Reşid Rıza - Mısır
E.Muhammed İkbal - Hind alt kıtası

10. Yenilenme hareketinin Türkiye’deki en önemli temsilcisi?
A.İzmirli B.Harputi C.Filibeli D.Şibli Numani E.Emir Ali

11. Kelâm ilminde yenilik ihtiyacını ilk dile getiren kişi olan ve ilmi tecrübe ve müşahedeye dayandırarak ortaya koyduğu kelama tabiatçı kelam denilen alim hangisidir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Şibli Numani
C. Muhammed Abduh
D. İzmirli
E. Cemaleddin Efgani

12. Hangisi yeni ilmi kelam hareketine karşı çıkanlardandır?
A.Emir Ali B.Reşid Rıza C.Mustafa Sabri D.Harputi E.Filibeli

13. Allahın varlığını ispatta Kant’ın etkisinde kalarak klasik kelâmcıların kullandığı, hudus, imkan, gaye ve nizam delillerinin hiçbirinin Allah’ın varlığını ispat etmediğini iddia eden kimdir?
A. Muhammed Abduh
B. Seyyid Ahmed Han
C. Şibli Numani
D. Muhammed İkbal
E. Harputi

14. Kur’ânda geçen olağanüstü olayların akla aykırı olmadığı,bunların zamanla bilimsel keşiflerle gün ışığına çıkacağını ileri sürerek mucizenin hârikulâde olması düşüncesini doğru kabul etmeyen kimdir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Şibli Numani
C. Muhammed İkbal
D. Reşid Rıza
E. Abduh

15. Hangisi yeni ilmi kelamcıların ele aldığı konulardandır?
A.Kader B.Ahiret C.Sıfatullah
D.Varlık ve Bilgi E.Tevhid

16. Hangisi yeni ilmi kelâmcıların ele aldığı konulardan değildir?
A.Tevhid B.Insan hakları C.Kadin hakları
D.Tarikat anlayışı
E.Islamı diğer dinlerle mukayese

17. Hangisine göre kelam ilmi islami ilimlerin anasıdır?
A. Izmirli B. Harputi C. Abduh D. Şibli E. Ali
18. Harputinin kelam ile ilgili önemli eseri hangisidir?
A. Tarihi ilmi kelam
B. Yeni ilmi kelam
C. Ruhul Ervah
D. Durri Meknun
E. Gunye

19. Insan dönüşüm ve ayıklanma ilkesinin zorunlu bir sonucu olarak maymundan gelmiştir görüşünü Darwin hangi eserinde dile getirir?
A. Yaradılış Paradoksu
B. İnsanın Tureyisi
C. Bilimin Kökeni
D. Doğal Seleksiyon
E. Ayıklanma Süreci

20. Hangisi yeni ilmi kelamını Hindistan kitasindaki asıl teorisyeni olarak bilinir?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Muhammed Abduh
C. Şibli Numani
D. Cemaleddin Efgani
E. Muhammed İkbal

Cevaplar
1B 2C 3A 4D 5E 6C 7E 8D 9B 10A 11A 12C 13D 14B 15E 16D 17A 18A 19B 20C


7. Ünite

1. Hangisi Kuranda bilgi edinme aracı olarak kullanılan kavramlardan değildir?
A.Fuad B.Basiret C.Kalb D.Akıl E.Hayal

2. Kelamda aktarma yoluyla insanda hasıl olan gerçeğe uygun bilgi olarak tanımlanan kavram hangisidir?
A.Haber B.İlham C.Duyu D.Kalb

3. Bilginin tümel (küllî) hususlar için söz konusu olabileceğini, tikel (aynî) şeyler hakkında mümkün olamayacağını söyleyen mezhep hangisidir?
A.Eşari B. Maturidi C. Mutezile D. Meşşaiye E.Cebriye

4. Allah'ın bazı sevgili kullarına ilham yoluyla çeşitli konularda bilgiler vermesine denir?
A.Marifet B.Vahiy C.Keşif D.Uzlet E.Fuad

5. Allahın bazen isyankar ve inanmayan kişilere olağan üstü olayları vermesinin nedeni hangisi değildir?
A. Sınamak
B. İsyan ve küfürdeki durumlarını diğer insanlar nezdinde açığa çıkarmak
C. İnatları sebebiyle bulundukları yerden daha kötü bir duruma gitmelerinin yolunu açmak
D. İmana gelmelerini sağlamak

6. Keşfin doğruluk ve yanlışlık açısından içtihat gibi değerlendirilmesi ve müçtehidin içtihadındaki hata ihtimalinin, velinin keşfi için de söz konusu olması gerektiğine dikkat çeken alim kimdir?
A. İbn Arabi
B. İmamı Rabbani
C. Abdülkadir Geylani
D. Seyyid Ahmed Han
E. Abduh

7. Bilgi çeşitlerinden hangisi aklen kesinlik ifade eder?
A.Yakini bilgi B.Hatabi bilgi C.Burhani bilgi
D.Iktisabi bilgi E.Zanni bilgi

8. Aklın hiçbir çaba sarfetmeden elde ettiği bilgiye ne denir?
A.Yakini bilgi B.Zanni bilgi C.Burhani bilgi D.Zaruri bilgi E.Hatabi bilgi

9. Bilgi türlerinden hangisi insana ait değildir?
A.Kadim bilgi B.Hâdis bilgi C.Bedihi bilgi
D.Nazari bilgi E.Zaruri bilgi

10. Muhataba ikna yoluyla aktarılan bilgiye ne denir?
A.Bedihi bilgi B.Nazari bilgi C.Nakli bilgi D.Iktisabi bilgi E.Hatabi bilgi

11. Hangisi bilginin değerini göstermez?
A. Bilginin kaynağı
B. Bilgiyi verenin güvenlirliği
C. Bilginin sağladığı fayda
D. Bilginin verildiği zaman
E. Bilginin gerçeğe uygunluğu

12. Hangisi kelamda kesin bilginin kaynağı değildir?
A.Kuran B.Sunnet C.Akil
D.Haberi mutevatir E.Haberi ahad

13. Ilk dönem kelamcılarının kıyas yoluyla birşeylere varmak için kullandıkları çıkarsama yöntemi hangisidir?
A. Görünenden hareketle görünmeye hüküm vermek
B. Bilinenden hareketle bilinmeyene hüküm vermek
C. Duyulandan hareketle duyulmayana hüküm vermek
D. Akıldan hareketle nakile hüküm vermek

14. Duyularla elde edilen bilginin şüpheden uzak olması duyuların kusursuz olmasına bağlıdır. Duyuda var olan veya meydana gelen kusur aynıyla bilgiye de yansır.

Hangisi bilgiye yansıyan kusurun dışsal bir etkiyle meydana geldiğine örnektir?
A. Hasta olan kişinin tat almaması
B. Gürültülü mekanlarda çalışan birinin zaman içinde kulaklarında sesler duyması
C. Yarısı su dolu bardaktaki kaşığın kırılmış gibi görünmesi
D. Şaşi olan kişinin biri iki görmesi

15. İlk dönem kelamcıların çıkarsama yöntemi hangisiydi?
A. Hadis kıyası
B. Fikhi kıyas
C. İçtihat
D. Hükmen kıyas
E. Mantık kıyası

Cevaplar
1E 2A 3B 4C 5D 6B 7C 8D 9A 10E 11D 12E 13A 14C 15B


8. Ünite

1. Kelamcılardan hangisi varlığı(vucud) zattan ayrı bir sıfat olarak görür?
A.Cuveyni B.Razi C.Eşari D.Bakillani

2. Kelamcılara göre hangisi varlık(vucud) kapsamındadır?
A.Cevher B.Cisim C.Araz D.Hepsi

3. Varolan(mevcud)in zıddı nedir?
A.Şey B.Kâin C.Ma'dum D.Sabit E.Lavucud

4. Hangisi yokolan(madum) değildir?
A. Şu anda var olan ancak görünmeyen
B. Geçmişte olmuş bitmiş olan
C. Olması imkansız olan (muhal)
D. Şu anda olmayan gelecekte gerçekleşecek olan

5. I. Cisim
II. Cevher
III. Araz
IV. Allah

Gazzâlî, varlığı yer kaplamasına (mütehayyiz) göre bir taksime tabi tutar. Buna göre, Varolan (mevcûd) ya yer kaplayandır (mütehayyiz) ya da yer kaplamayandır (gayr-i mütehayyız)
İmamın bu taksimine göre hangisi gayrı mütehayyızdır?
A. I ve II
B. II ve III
C. III ve IV
D. Yalnız IV
E. I II ve III

6. Allah’a izafe edilen ve açık bir anlamı bulunmayan veya anlamı konusunda ihtilaf edilen sıfatlara ne denir?
A.Haberi sıfat
B.Hissi sıfat
C.Selbi sıfat
D.Subuti sıfat
E.Fiili sıfat

7. Bâkıllânînin kendisinde bir şey bulunan mekan ya da mekan takdirinde olan yer diye tanımladığı kavram hangisidir?
A.Cisim B.Cevher C.Araz D. Şahid E. Hayyiz

8. Alemin en temel unsuru hangisidir?
A.Cisim B.Cevher C.Araz D.Hayyiz E.Şahid

9. Cevherle ilgili hangisi yanlıştır?

A. Bölünemeyen en küçük parça yani cüz ellezi la yetecezzadır
B. Yer kaplayandır
C. Kendisiyle birlikte araz bulunur
D. Duyular ile kavranilamayacak bir varlıktır
E. Cevher hayyizden hayyiz cevherden ayrılmaz

10. Boyut ve yönleri oluşturamayacak sayıdaki cevherlerin birleşmesi sonucu meydana gelen oluşumları cisim olarak görmeyip onlara başka isim bulmaya yönelmiştir. Sözgelimi, iki cevherin birleşmesi ile teşekkül eden oluşuma çizgi (hat), dört cevherin birleşmesi ile meydana gelen oluşuma yüzey (satıh), sekiz cevher ile üç boyutun gerçekleştiği oluşuma ise cisim demişlerdir.

Cisime olan bu yaklaşım hangi mezhebe aittir?
A. Matüridi
B. Meşşaiye
C. Mutezile
D. Gazali ve Cüveyni
E. Eşariler

11. Bir zaman diliminde ortaya çıkan ve aynı zaman diliminde yok olan vasıf,mâna ve sıfatlar anlamındaki terim hangisidir?
A. Cisim
B. Cevher
C. Hayyiz
D. Emsal
E. Araz

12. Varolan için yargılardan hangisi geçerlidir?
A. Zihnî bir varlıktır.
B. İnsanın tasavurundan ibarettir.
C. Zihin dışında kesin gerçekliği olandır.
D. Sadece zihinde düşünülendir.
E. Dış dünyada bir gerçekliği söz konusu değildir

13. Arazla ilgili hangisi yanlıştır?
A. Bir zaman içinde vardır sonra yoktur
B. Alemin unsurlarındandır
C. Cismin ayrılmaz parçasıdır
D. Cevherden ayrılabilir
E. Geçici varlıklardır

14. Arazların her zaman diliminde yeniden gerçekleşmesine ne denir?
A. Teceddudi emsal
B. Teaddudi arazat
C. Cuz ellezi yetecezza
D. Hayyiz
E. Tearuz

15. Hangisi varlığı kadîm ve hâdis ayrımına tabi tutup varlık görüşünü bu ayrım üzerine kurmuştur?
A.Gazali B.Bakillani C.Cuveyni D.Bagdadi E.Kadı Abdulcebbar

16. Allahın özellikleri en çarpıcı şekilde hangisinde anlatılmıştır?
A.Fatiha B.Ihlas C.Mülk D.Lev enzelna
E.Ayetel Kursi

17. Hangisi cevherin varlığını reddeder?
A.Bagdadi B.Nazzam C.Şehristani D.Ibn Ezrak E.Cuveyni

18. Vacible ilgili hangisi doğrudur?
A.Kadimdir B.Hadistir C.Muhdestir D.Ezeli değildir E.Mumkindir

19. Gazali öncesi kelamcıların benimsediği temel iki varlık hangisidir?
A. Mumkin - vacib
B. Hadis - muhdes
C. Heyula - muhal
D. Kadim - hadis
E. Mevcud - madum

20. Cevher düşüncesini ilk ortaya atan mezhep?
A.Eşari B.Maturidi C.Mutezile D.Meşşaiye E.Revakiye

21. Hangisi Allahın ne olmadığını anlatan sıfatlardır?
A.Selbi B.Subuti C.Haberi D.Fiili E.Hissi

22. Hangisi kelam kaynaklarında Allah dışında varolam herşey diye tarif edilir?
A.Fani B.Alem C.Cisim D.Otedunya E.Araz

23. Hangisi zihni ve hayali bir varlık değil zihin dışında gerçekliği bulunan bir varlık şeklinde tanımlanır?
A.Ayn B.Cisim C.Cevher D.Araz E.Hayyiz

24. Murekkeb kavrami hangisi icin kullanılır?
A.Araz B.Cevher C.La yetecezza D.Cisim
25. Hangisi varlığı sıfat olarak telakki eder?
A. Ibn Hazm
B. Cuveyni
C. Bakillani
D. Gazali
E. Kadi Abdulcebbar

Cevaplar
1B 2D 3C 4A 5C 6A 7E 8B 9D 10C 11E 12C 13D 14A 15B 16E 17B 18A 19D 20C 21A 22B 23C 24D 25E


9. Ünite

1. I. İbâzîliğin kurucusu Abdullah b. İbâz’ın Emevî halifesi Abdülmelik’e hitaben yazdığı ve İbâzî esaslarının kısa bir açıklaması niteliğini taşıyan mektup
II. Hasan-ı Basrî’nin Abdülmelik’in bir sorusuna cevaben kulların fiilleri ve kadere ilişkin görüşlerini açıkladığı, cebir görüşüne dayanan kaderci anlayışı eleştirdiği Risâle’si
III. Hz. Ali’nin torunu Hasan b. Muhammed b. Hanefiyye’nin Hz. Osman ve Hz. Ali ile Cemel ve Sıffîn gibi iç savaşlara katılanlardan bir tarafı veya her iki tarafı küfürle suçlamak yerine hükmün tehir edilip Allah’a bırakılmasının
savunduğu Kitâbü’l-ircâ
IV. Yine Hasan b. Muhammed b. Hanefiyye’nin kaderi inkâr edenlere karşı sorular formunda yazdığı risale

Bu risalelerin ortak özelliği nedir?
A. İlk ihtilafların sonucunda ortaya çıkan bazı meseleleri ele almaları
B. Çok konulu olmaları
C. Müelliflerin cedel metodunu kullanmaları
D.Kelam eseri olarak nitelendirilmeleri
E. Kelama konu olan tüm meseleleri incelemeleri

2. Ebu Hanife Fıkhul Ekber adlı eserinde hangi konuya yer vermemiştir?
A.Kabir ve Ahiret hayatı
B.Sıfâtullah ve Esmaul Husna
C.Mirac ve kıyamet alametleri
D.Mestler üzerine mesh ve teravih namazı
E.Ululazim peygamberlerin hayatı

3. Kelam alanında ilk sistemli eserler kim tarafından verilmiştir?
A.Eşari B.Maturidi C.Mutezile D.Murcie E.Kaderiye

4. Mutezili eser ve yazar eşlemelerinden hangisi doğrudur?
A. Cahiz - Kitabud Delail vel itibar
B. Iskafi - el Miyar vel Muvazene
C. Hayyat - el Intisar
D. Hepsi

5. Hangisi Sünni kelamın öncüleri eserleri arasında yer almaz?
A. Ibn Kullab - Kitabu halkil efal
B. Hayyat - el Intisar
C. Muhasibi - Fehmul Kuran
D. Ahmed b. Hanbel - Itikadu ehlissunne

6. İmam Eşarinin Selef’in üzerinde icmâ ettiği itikadî ilkeleri ihtiva eden, Demirkapı ahalisine hitaben yazıp gönderdiği eseri hangisidir?
A. El İbane an usuli diyane
B. Er risale ila ehlis seğr
C. El lüma
D. Makalatül islamiyyin
E. Risâle fî İstihsâni'l-Havz fi'l Kelâm

7. Eş‘arî’nin temel itikadî/kelâmî meselelerin tamamına ilişkin kendine özgü görüşlerini daha sonraki dönemde derleyerek Mücerredü makâlâti’l-Eş‘arî ismiyle kaleme alan Eşari kelamcısı kimdir?
A. İbn Furek
B. Bakıllani
C. Taftazani
D. Gazali
E. Cüveyni

8. Bilginin tanımı ve kaynakları gibi konular üzerinde durarak, “bilgi”yi bir teori olarak ele alan ilk eser hangisidir?
A. Eşari - El Lüma
B. Hayyat - El İntisar
C. Maturidi - Kitabüt Tevhid
D. Semerkandi - Sevadül azam
E. Gazali - El Munkız

9. Şia'nın itikadi görüşlerini ilk defa derli toplu biçimde ortayan koyan kişi ve eseri hangisidir?
A. Nevbahti - Fırakuş Şia
B. Kummi - Makalat vel firak
C. Ibn Babaveyh - Kitabul itikadat
D. Ibn Batta - Ibanetul Kubra
E. Berbehari - El Makalat

10. Cüveyninin Aristo mantığına yer vermesi, kısmen felsefî açılımlarda bulunması, kelâm terminolojisinin gelişimine katkısı gibi özellikleriyle mütekaddimîn döneminden müteahhirîn kelâmına geçişe zemin hazırlayan eseri hangisidir?
A. Şamil
B. İrşad
C. Fark beynel fırak
D. Temhid
E. El İnsaf

11. Mütekaddimin dönemi Mu‘tezile’nin en önemli temsilcisi konumundaki Kâdî Abdülcebbâr’ın kelâma dair en önemli ve Mu‘tezilî düşünceyi en ayrıntılı biçimde günümüze ulaştıran eseri hangisidir?
A. el Muğni
B. el Muhtasar
C. Fazlül itizal
D. Tesbit
E. Temhid

12. Hanbelî âlimlerden farklı olarak, el-Mu’temed fî usûli’d-dîn isimli eserinde Selef metodunu nazar ve istidlâle dayalı kelâm metodu ile uzlaştırma yoluna giden ve bu kesim içerisinde bazı kelâm terimlerini de kullanan ilk isim hangisidir?
A. Berbehari
B. İbn Mende
C. Herevi
D. İbn Batta
E. Ebu Ya'la' el Ferra

13. Gazalinin kelâm ilminin halk için faydalı olmadığını, bu ilimle ancak belli bir entelektüel seviyeye sahip olanların ilgilenmesi gerektiğini savunması, Selef’in yaklaşım tarzının haklılığı ve özellikle halkın Selef inancının ilkelerini takip etmesi gerekliliği üzerinde durması ile ilgi çeken eseri hangisidir?
A. Maksadül esna
B. El Hikme
C. İhya
D. İlcamül avam
E. El iktisad fil itikad

14. Gazzâlî’nin kelâmî görüşlerini derli toplu biçimde veren eseri hangisidir?
A. Maksadül esna
B. El Hikme
C. İhya
D. İlcamül avam
E. El iktisad fil itikad

15. Mâtürîdî kelâmında müteahhirîn dönemi hangisiyle başlar?
A. Maturidi
B. Ebu Muin Nesefi
C. Semerkandi
D. Pezdevi
E. Ömer en Nesefi

16. Tam anlamıyla felsefi kelamı başlatan Fahreddin Razinin en hacimli eseri hangisidir?
A. Levamiul Beyyinat
B. Ismetul Enbiya
C. Nihayetul Ukul
D. El metalibul Aliye
E. Esasut Takdis

17. Kelamda şerhçiliğe yakın dönemde Şîa’nın en önemli temsilcisi, astronomi, metafizik, felsefe gibi alanlarda yetkin eserler veren ve Kelâm alanında önemli eserleri Tecrîdü’l-akâid ve Kavâidü’l-akâid olan alim kimdir?

A. İbn Haldun
B. İbn Miskeveyh
C. Tusi
D. Kummi
E. Hilli

18. İstanbul’un ilk kadısı olan Hızır Bey’in en önemli kelâm eseridir. Manzum bir akaid risalesi olan bu eserde akaid konuları ve bunların dayandığı delillerin her biri bir veya birkaç beyitte ele alınmıştır. Konular, özellikle Ebû Hanîfe’nin akaid risaleleri ve Ömer enNesefî’nin el-Akîde’sinden istifade edilerek Mâtürîdî ekolünün görüşleri çerçevesinde işlenmiştir

Bahsedilen eser hangisidir?
A. el-Kasîdetü’n-nûniyye
B. el-Müsâyere
C. ez-Zevrâ ve’l-havrâ
D. el-Mevâkıf
E. el-Usûlü’l-münîfe

19. Anglikan kilisesinin, İslâm Dini’nin mahiyeti ve zamanın problemlerine getirdiği çözüm önerilerine dair soruları cevaplayan el-Cevâbü’s-sedîd eseri kime aittir?
A. Harputi
B. İzmirli
C. Filibeli
D. Giritli
E. Kesteli

20. Konulardan hangisi Kitabut Tevhidde yer almaz?
A. Allahın varlığı B. Nubuvvet C. Şefaat
D. Kaza ve kader E. Imamet/hilafet


Cevaplar
1A 2E 3C 4D 5B 6B 7A 8C 9C 10B 11A 12E 13D 14E 15B 16D 17C 18A 19B 20E


10. Ünite

1. Ilimleri sınıflandırırken varlık sahası, kullanılan yöntem ve gaye olmak üzere üç ana ölçüte başvuran kimdir?
A. Islam felsefecileri
B. Batılı filozoflar
C. Kelamcılar
D. Havaric ve Murcie
E. Meşşaiye

2. Ilimleri dil ilmi mantık ilmi matematik geometri musiki gibi talimi ilimler medeni ilimler şeklinde sınıflandırırken kelamı ameli ilimler içerisinde değerlendirerek islam kültüründe en erken sınıflandırmayi yapan filozof kimdir?
A. Gazali
B. Farabi
C. Kindi
D. Amiri
E. Ibni Sina

3. Ilimleri akli ve nakli olarak ikiye ayırdıktan sonra her birini cuzi ve kulli olarak kısımlara ayıran ve dini ilimler içinde kelam kulli ilimdir diyen filozof kimdir?
A. Gazali
B. Farabi
C. Kindi
D. Amiri
E. Ibni Sina

4. Hangisi Kelam ilminin en üstün ilim olduğuna bir gerekçe olarak gösterilemez?
A. Geniş bir konuyu ele alması
B. Allahin varlığını ispatta diğer ilimlerin kelama dayanması
C. Delillerin sadece akla uygun olması
D. Dünya ve ahiret saadetini gaye edinmesi
E. Iman esaslarının değişikliğe uğramaması

5. Kelami felsefeden ayıran fark nedir?
A. Kelamın hareket noktası sadece akıl olması
B. Felsefenin hareket noktası sadece akıl olması
C. Kelamın hadis ve fıkıha kaynaklık etmesi
D. Felsefenin tabiat ilimleriyle ilgilenmesi
E. Kelamın kulli ilim olması

6. Havaric ve Şianın devlet başkanlığını inanç esası haline getirmesi kelamın hangi ilimle ilgilenmesini gerekli kılmıştır?
A. Fıkıh
B. Tarih
C. Felsefe
D. Ahlak
E. Siyaset

7. Kelam hangi ilimden yararlanmış olabilir?
A.Fıkıh B.Hadis C.Tabiat ilimleri
D.Ahlak ve Siyaset E.Hepsi

8. Hangisi selefi alimlerin kelama yaptıkları eleştiriler arasında yer almaz?

A. Kelamın hakikatin ortaya çıkmasından ziyade hasmı susturma çabası haline gelmesi
B. Allahin zati ve sifati gibi konularında teşbihe gidilerek sapıtılması
C. Kelamcilarin nassi gercek anlamından çıkacak derecede aşırı yoruma tabi tutmalari
D. Tekvini ispat için atom teorisini kullanmaları
E. Muhaliflerin yanlış fikirlerini naklederek avamın kafasını bulandırmalarini

9. Selefi alimlerden hangisi kelamı eleştirmemiştir?
A.Herevi B.Ibn Kudame C.Ibn Hacer
D.Ibn Vezir E.Ibn Teymiye

10. Kelama yönelik köklü ve sistemli eleştiri kim tarafından ortaya konulmuştur?
A.Ibn Sina B.Ibn Ruşd C.Farabi D.Gazali E.Hasan Hanefi

11. Ibn Sina kelamın hangi konusunu reddederek eleştirmiştir?
A.Atom teorisi B.Halkul kuran C.Sifatullah D.Varlik E.Insanin fiilleri

12. Sufilere göre insanı hakikate ulaştıracak Allah ve sıfatları hakkında bilgi verecek vasıtasız kaynak hangisidir?
A.Akıl B.Nakil C.Keşf ve ilham D.Tefsir E.Hadis

13. Hangisine göre kelamcilarin hudus delili oldukça muğlak ve zor anlaşılır bir yapı sergiler?
A.Gazali B.Ibn Ruşd C.Farabi D.Ibn Sina E.Ibn Kayyim

14. Kelama karşı olanlar büyük ölçüde hangi ayete dayanmışlardır?
A.Bakara8 B.Hicr16 C.Araf30 D.Ali Imran7 E.Maide11

15. Rasulum sen Rabbinin yoluna hikmet ve güzel öğütle çağır ve onlarla en güzel şekilde mücadele et (nahl125) ayetine dayaranak tasdik açısından insaları üç kısma ayıran kimdir?
A. Gazali
B. Farabi
C. Ibn Sina
D. Ibn Ruşd
E. Kindi

16. Hangisi günümüzde kelama yöneltilen eleştirilerdendir?
A. Soyut bir felsefi bakış açısı düzeyinde kalması
B. Insan davranışlarını biçimlendirmeye yönelik pratik bir etki ortaya koymaması
C. Yöntemin eksik ve hatalı olması
D. Delil olarak kullanılan öğretinin mutlaklaştırılması
E. Hepsi

17. Hangisi Ibn Ruşdün kelama metot açısından yönelttiği eleştirilerden değildir?

A. Soyut bir felsefi bakış açısı düzeyinde kalması
B. Kesin akli delillere dayanmayan hükümlerle dini açıklama ve anlama yoluna gitmesi
C. Kuran üslubuna uymayan bir tarzda felsefi bahisleri avama açması
D. Vahyin sadece ilim adamlarının anlayabileceği manalarını halka açması

18. Kendisi de bir filozof olan Amiri'nin ilim tasnifi ne şekildedir?
A. Akli ilim / Nakli ilim
B. Itikadi ilim /Ameli ilim
C. Dini ilim / Felsefi ilim
D. Cuzi ilim / Kulli ilim
E. Maddi ilim / Manevi ilim

19. Kelam karşıtlığının müstakil eser olarak bilinen ilk örneği hangisidir?
A. Ibn Kudame - Tahrimun Nazar
B. Herevi - Zemmul kelam ve ehlihi
C. Ibn Vezir - Tercihu esalibil kuran
D. Ibn Kudame - Zemmut Tevil
E. Eşari - Makalat

20. Risale fi istihsanil havd adlı eserinde hz.Muhammed kuran sunnet ve sahabe uygulamalarından örnekler getirerek kelam ilminin bidat olmadığını savunan alim kimdir?
A. Ebu Hanife
B. Maturidi
C. Cuveyni
D. Eşari
E. Gazali


Cevaplar
1A 2B 3A 4C 5B 6E 7E 8D 9C 10B 11A 12C 13B 14D 15D 16E 17A 18C 19B 20D
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 3 misafir