AÖF Psikoloji 5-6-7-8.Üniteler Ders Notu

Cevapla
notcu
Mesajlar: 332
Kayıt: 10 Nis 2018 11:33
İletişim:

17 Ara 2018 13:52

PSİKOLOJİ DERS ÖZETLERİ
ÜNİTE 5
Korelasyon nedir: Bireylerin özgüven düzeyleri ile iş bulma başarıları arasındaki ilişkiyi ölçmek için kullanılacak en uygun araştırma yönetimidir.
Epizodik bellek nedir: Belli Bir zaman , yer ve bağlamda oluşan olaylarla ilğili bellektir. Anılar yitirilebilir ve arkalarında yanlızca anlamsal anılar bırakabilirler.
Anlamsal Bellek: Evren ile ilgili genel bilgileri ve olguları içeren bellektir. Anlamsal bellek dikkatimizi etkileyerek deneyimimizi etkiler.
Haptik Algı: Ellerin temas yoluyla üç boyutlu bir objeyi tanıma işlemine denir.
Klinik Psikoloji: Psikoloji sorunları olan insanları anlamak ve tedavi etmek maksadını taşır.
Sosyal Psikoloji ise : Daha genel olarak ‘Normal İnsanı ‘ anlamak arzusundadır.
Ortalamanın Üstü etki: Araştırmalar insanların çoğunluğunun kendilerini okul başarısı, iş performansı zeka popülerlik, sportiflik, liderlik araba sürme becerisi ve daha pek çok konuda ‘ortalamanın üstünde’ gördüğünü belirtmektedir.
Şemalar : Bilişsel Psikolojinin temel prensiplerinden biri, dünyayı şemalar yardımıyla algıladığımızdır. Şemalar hayatın değişik öğeleri hakkında zihnimizde var olan basite indirgenmiş genelleştirilmiş resimlerdir.
İçsel Atıf: Bir davranışı davranışta bulunan insanın tabiatına , niyetlerine arzularına kısacası o insanın içsel özelliklerine bağlamaktır.
Dışsal Atıf: Bir davranışı çevresel koşullara davranışta bulunan kişinin dışında yer alan bir takım sebeplere bağlamaktır.
Temel Atıf Hatası: İnsanların davranışlarını dışsaldan çok içsel sebeplere bağlama durumsal ve çevresel faktörlerin dikkate almayı ihmal etme eğilimimiz literatürde ’Temel Atıf Hatası ‘ diye geçer.
Kendine Yontan Atıf Hatası? İnsanların başarısını içsel ve kalıcı başarısızlıklarını ise dışsal ve geçici sebeplere bağlama eğilimine denir.
Sosyal Etki : İnsanların birbirine dikkatlerini zamanlarını paralarını sevgilerini bağlılıklarını vermesini sağlayan şey sosyal etkidir. Sosyal etki başkalarının duygu düşünce ve davranışları üzerinde bir zor kullanımı olmadan söz sahibi olabilmektir. İyiyi de kötüyü de kullanabilir.
Sosyal Psikologlar iki tür etkiyi birbirinden ayırabilir.
1:Bilgilendirici Sosyal Etki: Hayat içinde bazı durumlarda doğru davranışın ne olduğundan emin olamayız. Böyle durumlarda çevremizdeki insanlarda ip uçları alırız.
2: Normatif Etki : Duygu, düşünce ve davranışlarımızı sevilme, kabul görme dışlanmama gibi arzularla değiştiriyor, başkalarına uyduruyorsak burada normatif etki söz konusudur. Normatif etki 1950 yıllarında Solomon Asch tarafından yapılmıştır.
İtaat: Birine uymaktan kaynaklanır ve sırf dışa yansıyan davranıştan içten gelen bir tutumdur.
İtaat, prensip olarak emir veyâ yasaklara uymaktır. İtaat, bir otoritenin isteklerine boyun eğmek, bir emire uymak, bir talebi yerine getirmek veya yasaklanan bir şeyi terk etmektir. Otorite, genel olarak bir kişi veya birlik olursa da ikna eden biride, bir tanrı veyâ kişinin vicdânı olabilir.

Çalışma Psikolojisi ve Endüstri İlişkilerinin Doğası:
Ünite 6
Çalışma Psikolojisinin Tarihçesi: Çalışmanın amaca ulaşmak için bir araç olduğu eski Yunanlılar’a kadar uzanmaktadır. Çalışmanın ahlaki ve dini yönden de değerli olduğu vurgulanmıştır. Max Weber ve Karl Marx gibi düşünürler çalışmada kapitalizmin ön plana çıktığını ve insan hayatını olumlu veya olumsuz yönde etkilediği yönünde görüşler belirtmişlerdir. 19. yüzyılda kapitalizmin ön plana çıkması ve sanayi devrimi ile insanların çalışma koşullarında sağlıksız, tehlikeli, çocuk işçiliği, uzun çalışma saatleri gibi durumların olduğu tespit edilmiştir. Çalışanların ekonomik amaçlar doğrultusunda vazgeçilebilir araçlar olarak görülen anlayış bilimsel bakış açılarının gelişmesiyle birlikte değişmiş, çalışma psikologlarına önce bilimsel yönetim sonra da insan ilişkileri alan oluşturmuştur.
İnsan İlişkileri Akımı: Emeklerinin karşılığını alamayan işçilerin örgütlenmeye başlamaları ve haklarını savunmaları sonucu insan ilişkileri akımı ortaya çıkmıştır. Bu akımda insanın iş memnuniyeti sağlandığında verimliliğin artacağı görüşü savunulmuştur.
Howthorne Etkisi : Araştırmacıların gözlemlediği çalışanların davranışlarını araştırmanın manipülasyonlarına bağlı olarak değil gözlem altında bulunmalarına veya bir başkasının ilgisine tepki olarak düzenlemelerine verilen isim. bilimsel yönetim akımı ile ilğili değildir.

II. Dünya Savaşı ve Sonrası: II. Dünya savaşı sırasında makineler çalışanların algılarına göre kullanıma hazırlanmıştır. Savaş sonrasında refahla birlikte toplumun beklentilerinin artması sonucu psikologlar, motivasyon, liderlik, kararlara katılım, iş tasarımı, moral ve grup işbirliği, çalışma ve örgüt psikolojisi konuların da ele almışlardı. 1960’larda örgütün yapısı ve çalışanların üzerindeki etkisi, örgütsel değişim süreçleri farklı liderlik stilleri incelenmeye başlanmış ve eğitim programları hazırlanmıştır. T grup eğitimleri ve hassasiyet eğitimleri ön plana çıkmıştır. 1970’lerde
Değişen Dünyada Değişen Çalışma Hayatı : Küreselleşen dünyada ekonomi de değişmekte. Üretim sektörü yerini hizmet sektörüne bırakmakta, iş gücü ücreti düşük olan az gelişmiş ülkelere üretim sektörü kaymaktadır. Batı iş gücü yaşlanmakta ve diğer ülkelerden işgücü transfer etmektedir. Sayıları artan işler daha fazla bilgi ve teknoloji gerektirmektedir.
Türkiye’de Çalışma Hayatı ve İstatistikler : Türkiye’de verilerde OECD’ye göre iki katından daha çok çalışan kayıt dışı çalışmakta. Kendi işini kuran bireylerin %50’si Sosyal Güvenlik Kurumuna kayıt yaptırmaya çalışmaktadır. Ayrıca kadınlarda erkeklere göre daha fazla işsiz bulunmaktadır. Bunun çözümü için ise eğitim gerekmektedir
.
İnsan Kaynakları (İK) Politikaları ve Çalışanların Tutum ve Davranışları
1. İş güvencesi
2. Personel seçiminde seçicilik
3. Geniş kapsamlı eğitim programları
4. Kendini yöneten takımlar ve karar verme mekanizmalarına yaygın katılım
5. Yöneticiler ve astları arasında azaltılmış statü farkları
6. Bilgi paylaşımı
7. Performansa dayalı ücretlendirme
8. Yüksek kaliteli işler
9. Dönüştürücü liderlik
10. Yönetim uygulamalarının ölçümü
Sendikal Örgütlerin Varlık Nedenleri ve Fonksiyonları:
Sendikaların, ekonomik, demokratik tensil ve sosyal olmak üzere üç temel fonksiyonu vardır.
1) Ekonomik fonksiyon, işyeri, iş okulu ve ulusal düzeyde yaratılan ekonomik değerin toplu pazarlık sürecinde adalet ve eşitlik anlayışı içerisinde paylaşılmasını,
2) Demokratik temsil fonksiyonu, iç gücünün işyeri düzeyinde çalışma şartları ve toplumsal düzeyde de ekonomik ve sosyal politikalar üzerine söz hakkını ve kimlik sahipliğini,
3) Sosyal fonksiyon, emeğin dayanışma bilincinin güçlenmesini, ortak değer ve amaçların tanımlanmasını, işgücünün sosyal risklerinin kontrol altına alınmasını, sosyal risklerin olası sonuçlarının yönetilmesini ve sosyal dışlanma ve fakirlik ile mücadeleyi ifade etmektedir.
Psikolojik Sermaye : Bir bireyin pozitif psikolojik gelişimini belirten dört bilişsel durumun birleşiminden oluşur.
1 ) Zorlu görevi üzerine alma ve başarı ile yerine getirme konusunda öz yeterlilik inancı.
2) Şimdi ve İleride başarılı olmak için olumlu beklentiler ve iyimserlik içinde olma.
3) Hedefe ulaşmak, için sebat gösterme ve gerekirse ümidi elden bırakmadan farklı yollar denemek.
4) Problemler ve zorluklarla karşılaşıldığında ayakta kalmak için gayret ve kendini toparlama gücü .
Örğütsel adalet Algısı: 3 ayrılır.
1) Dağıtım adaleti: Örğütün ödül iş ve diğer hakları adil bir şekilde dağıttığı algısına hakkaniyete uygun eşit veya ihtiyaca göre dağıtma.
2) İşlem Adaleti: Dağıtım için kullanılan prosedürlerin adil olduğu algısına yanlılıktan uzak tutarlı ve itiraza açık.
3) Etkileşim adaleti: İletişim ve bilgi paylaşımının adilce yapıldığını /açık nazik ve itibarı gözeten bir stille algısına verilen addır.


ÖRĞÜTSEL DAVRANIŞA GİRİŞ
7.ÜNİTE
Örğütsel davranış nedir: Örğütsel davranış kar amaçlı olsun veya olmasın her türlü kurum ve örğütte gözlemlediğimiz davranışları kişiler arası etkileşimleri ve yönetim süreçlerini anlamaya çözümlemeye ve bunlarla ilişkili sorunları gidermeye yönelik yöntemler geliştiren bir çalışma alanıdır.
Örğüt organizasyon: Belirli bir amaç doğrultusunda bir araya gelmiş iki yada daha fazla insanın eş güdümlü hareketinden oluşan ve süreklilik arz eden birim yada birliktelik.

Yönetim İşlevleri : Planlama örğütleme ve denetlemeden oluşur.
Mintzberg’ün sınıflanmasına göre yöneticilerin kaç çeşit görevi bulunmaktadır? Sıralayınız.
DEĞİŞEN DÜNYADA ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ
Küresel ekonomide çalışan şirketlerin dikkate alması gereken gelişmeler; Uluslararası görevler, farklı kültürlerden insanlarla çalışmak, ekonomik düzene ilişkin değerler, dış kaynak kullanımı ve iş gücü göçleridir.
Küresel bakış ve anlayış nedir? Kişinin gerek yerel gerekse küresel düzlemdeki stratejik ve kültürel gerçeklikleri kavramasına olanak veren bilişsel durumdur. Küresel bir bakış kazanmak için kişi, kozmopolitan değerleri benimsemek, olaylara ve sorunlara farklı açılardan bakma becerisi edinmesi gerekmektedir.
Küresel ekonomide iş yapan şirketlerin dikkat etmesi gereken 1981-2000 yılları arasında doğan neslin ismi nedir? Bu neslin belli başlı özellikleri nelerdir? Sıralayınız. 1981-2000 yılları arasında doğan ve küresel ekonomide çalışan şirketlerin dikkat etmesi gereken nesle Y kuşağı adı verilmektedir. Bu kuşağın belli başlı özellikleri ise;
1. Daha hoşgörülüdür.
2. Çalışmak bir araçtır.
3. Katılımcı bir ruha sahiptir.
4. Parlak fikirli, yaratıcı insanlarla birlikte çalışmak ister olarak sıralanmaktadır.


ALGILAR VE KARAR VERME
Algıda seçicilik nedir? Herhangi bir durum, olay ya da kişiyi değerlendirirken, kişinin eğitimi,ilgi alanları, deneyimleri
1. Kişilere yönelik roller
2. Bilgiye dayalı roller
3. Karar almayla ilgili roller

Hale Etkisi Nedir?
Hale etkisi kişiyi yargılarken zekâ, girişkenlik veya dış görünüm vb. bir özelliğine bakarak kişi hakkında olumlu izlenim geliştirmek olarak tanımlanabilir. Hale etkisi kavramı ilk olarak Edward L. Thorndike tarafından ortaya atılmıştır.

Kalıp yargı nedir?
Kalıp yargı; insanlar ve topluluklar, cinsiyet, yaş, etnik köken ve benzeri sınıflandırmalardan yola çıkarak oluşturulan genel düşüncelerdir. “Antalyalıların hepsi yüzme bilir” kalıp yargıya örnek olarak gösterilebilir.


Rasyonel karar almada dikkat edilecek noktalar nelerdir?
1. İlgili tüm kişi ve unsurlar hesaba katılarak, durum kapsamlı bir şekilde incelenmelidir
2. Doğru ve konuyla bağlantılı bilgiler kullanılmalıdır
3. Birkaç çözüm seçeneği geliştirilmelidir
4. En yüksek değeri katan çözüm seçilmelidir

Temel atıf hatası nedir?
Temel atıf hatası; Başkalarında gözlemlediğimiz davranışları açıklarken içsel etkenleri ön plana çıkarma, dışsal ya da duruma bağlı etkenlerin payını küçümseme eğilimi olarak açıklanmaktadır.
Bir kişinin herhangi bir olaya verdiği tepkiyi veya gerçekleştirdiği bir eylemi değerlendirirken hangi sorulara cevap ararız?
• Başkaları ile benzerlik- Neredeyse herkes bu koşullar altında benzer davranışı sergiler mi? • Ayırt edicilik- Davranışı gerçekleştire kişi başka koşullarda yine aynı davranışı mı gerçekleştirir?
• Tekrar ederlik- Kişi sergilemiş olduğu bu davranışı başka zamanlarda da sergiliyor mu?



DAVRANIŞLARI BELİRLEYEN KİŞİSEL ÖZELLİKLER
Kişilik nedir?
Kişilik, bir insanın duyuş, düşünüş, davranış biçimlerini etkileyen etmenlerin kendine özgü görüntüsüdür.
Klasik kişilik kuramları, kişiliği ele alırken daha çok neye dikkat etmiştir?
Klasik kişilik kuramları kişiliğin daha çok tek özelliğini temel alarak açıklamalar yapmaya çalışmışlardır.
Rotter’in kişilik kuramı dışadönüklük ve kontrol odağı bulunmaktadır.
Costa ve McCrae’nin kişilik boyutları sıralamasında kaç farklı boyut vardır?
Costa ve McCrae’nin duygusallık, dışadönüklük, deneyimlere açık olma, geçimlilik ve sorumluluk- ilkeli olmak üzere toplam altı tane kişilik boyutu bulunmaktadır.
Costa ve McCrae’nin kişilik boyutlarından geçimlilik ve duygusallığın yüksek olduğu durumlarda kişilik özellikleri neler olmaktadır?
Kişinin geçimlilik özelliği yüksek olduğu zaman; şefkatli, sevecen çatışmadan sakınan bir özellik gösterirken duygusallığın yüksek olduğu durumlarda ise; aşırı hassas ve duygusal olma, sıklıkla üzüntü yaşamaya eğimli özellik göstermektedir.
Schwartz’ın değerler düzeninde kaç farklı değer vardır açıklayınız?
Bu değerlerden hangi/ hangileri korumacı yaklaşım boyutuna girmektedir?
Schwartz’ı değerler düzeninde on farklı boyut vardır. Bunlar; Evrenselcilik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyum, güvenlik, güç, başarım, hazcılık, uyarılım, özyönelim olarak sıralanmaktadır. Bu değerlerden, geleneksellik, uyum ve güvenlik değerler düzeninin korumacı yaklaşım boyutunu oluşturmaktadır. 23. Değerler düzeninde bir kişinin
Özgenişletim yönü daha ağır basıyor ise bu kişinin çalışmadan temel beklentisi nedir?
Özgenişletim boyutunu oluşturan değerler nedir?
Özgenişletim boyutu ağır basan bir kişinin çalışmadan beklentisi saygınlık kazanmaktadır. Özgenişletim boyutunu oluşturan değerler ise başarı ve güç olarak belirtilmiştir.

MOTİVASYON KURAMLARI
Motivasyon nedir? Motivasyon; bireyin bir ihtiyacının farkına varması, bu eksiğin yarattığı psikolojik gerilimi gidermek üzere, ilgili hedef kapsamında eyleme geçmesidir.
Gereksinimlere odaklanan motivasyon kuramlarından X-Y kuramı; insan doğası gereği çalışmayı sever mi yoksa yük olarak mı görür? Sorusuna cevap aramaktadır. X kuramı: insanların çalışmaya karşı olumsuz bakışını temsil ederken Y kuramı ise insanların çalışmayı doğal bir durum olarak karşıladığını ifade etmektedir.
Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi nedir? Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi; ihtiyaçların temel ve üst düzey ihtiyaçlar olarak ikiye ayrıldığını kişinin temel ihtiyaçlarını gidermeden üst htiyaçlarını gerçekleştiremeyeceğini ileri süren bir yaklaşımdır.
1) Fizyolojik ihtiyaçlar: açlığı, susuzluğu ve bedenin diğer tüm ihtiyaçlarını karşılamak
2) Güvende hissetme ihtiyacı: Fiziksel veya duygusal zarardan kaçınma
3) Sosyal ihtiyaçlar: Sevgi, arkadaşlık, kabul görme ve ait olma ihtiyacı
4) Özsaygı: kişinin kendine saygı duyması, irade, başarı sahibi olma veya statü ihtiyacını karşılaması
5) Kendini gerçekleştirme: kişinin potansiyelini hayata geçirmesi
LİDERLİK
Liderlik nedir? Liderlik; kişileri uzak görüşlü bir bakış çerçevesinde bir araya getirme ve belirli hedefler doğrultusunda yönlendirme becerisi olarak tanımlanabilir
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ
Hofstede kültür projesi nedir? Hofstede projesi, altmışların sonunda başlayıp yetmişlere kadar sürmüş bir danışmanlık uygulamasının bulgularına dayanan, ilerleyen dönemlerde başka çalışmalara esin kaynağı olmuş ve çokça tartışılmış bir araştırmadır. Hofstede çalışması yayınlanması ile birlikte çok tutulmuş ve popüler yeni bir akım haline gelmiştir. Hofstede kültürleri dört ana boyutta farklılaştırmaktadır. Bunlar;
1) Bireycilik- toplulukçuluk
2) Güç mesefesi
3) Dişilik-erillik
4) Belirsizlikten kaçınma
Hofstede kültür projesinin boyutlarından Güç mesafesinin yöneticilere olası etkileri nelerdir? Hofstede kültür projesinin boyutlarından Güç mesafesinin yöneticilere olası etkileri; bir yönetici astlarına mesafeli durmakta, özellikle büyük projeleri başkalarına devretmek yerine üzerine almaktadır. Bir diğer yönetici ise işleri paylaştırmada ve bir hata olduğunda sorumluluğu üzerine almada açık davranmaktadır.


PAZARLAMA İLETİŞİMİ İLE İLGİLİ ANAHTAR KAVRAMLAR
8.ÜNİTE
Pazarlama nedir? Pazarlama, bireysel ve örgütsel ihtiyaçları ve istekleri tatmin etmek üzere belli bir bedel karşılığı değiş tokuş edilecek fikirlerin, mal ve hizmetlerin biçimlendirilmesi, fiyatlandırılması, tanıtılması, dağıtımı gibi süreçlerin araştırmaya ve planlamaya dayalı şekilde yönetilmesidir.
Marka Pazarla nedir?
Marka, bir ürünün, somut ve soyut özelliklerini, faydalarını, vaatlerini, isim, amblem, logo, renk, ses, tasarım, slogan gibi çeşitli semboller aracılığıyla rakiplerinden ayrılarak teşhis edilmesini sağlayacak şekilde tüketicilerin zihninde özgün bir kimlikle konumlanmasını çağrışım yaratmasını sağlamasıyla pazarlamada önemli bir rol alır.
Pazarlama iletişimi nasıl tanımlanmaktadır? Pazarlama iletişimi, mevcut ve potansiyel müşterilerin isteklerini ve ihtiyaçlarını teşhis etmek, uyarmak veya tatmin etmek için markalarla ilgili enformasyonun ve anlamların grafik, ses, müzik, işaret, yazı gibi sembollerin yardımıyla kitlesel ve birebir iletişim araçlarıyla aktarımıdır.
Reklam nedir? Reklam, bir mal, hizmet veya fikrin kimliği belirli bir kişi veya bir kuruluş tarafından bir bedel karşılığında yüz yüzde olmayan şekilde medyada hedef kitlelere tanıtımıdır.
Satış promosyonu nedir?
Satış promosyonu bir ürüne talebi arttırmak için bir kez veya belirli aralıklarla gerçekleştirilen kısa süreli tutundurma çabalarıdır.
Doğrudan pazarlama nedir? Doğrudan pazarlama, potansiyel müşteriler ile doğrudan ilişki kurmak ve onlardan hemen yanıtlamak amacıyla posta, telefon, katalog, kupon, telefonla sipariş gibi araçlarla yürütülen iletişim çabalarıdır.
Kişisel satış nedir? Kişisel satış, bir ürün veya hizmeti bir kişi veya gruba tanıtmak, tutundurmak ve/veya doğrudan satmak işlemidir.
Hakla ilişkiler teriminin tanımı nedir? Halkla ilişkiler, kamuoyunda anlayış ve kabul görmek, uzun vadede itibar, güven, sempati, takdir oluşturmak için kişiler, kurumlar, fikirler ve ürünler hakkında iletişim programları planlayarak uygulayan bir yönetim işlevidir.
Medyada görünüm/duyurum nasıl açıklanmaktadır? Medyada görünüm/duyurum, dönemsel veya kısa vadeli olabilen, kurum ve ürün hakkında basında olumlu haberlerin yayınlanması için yürütülen çabalardır.
Günümüzde halkla ilişkiler yöntemleri hangi amaçlarla kullanılmaktadır? Günümüzde halkla ilişkiler yöntemleri, pazarlama iletişiminin yanı sıra kurumsal markanın saygınlığının, inandırıcılığının pekiştirilmesi, kurumsal itibarın korunması, kurum felsefesinin doğru algılatılması amaçlarıyla tüketicilerin dışındaki çalışanlar, hissedarlar, yerel topluluklar, devlet, medya, kanaat önderleri, sivil toplum kuruluşları gibi farklı paydaş gruplarına yönelik kurumsal iletişim faaliyetlerinde kullanılmaktadır.
Halkla ilişkiler yöntemlerinin kullanıldığı kurumsal iletişim alanlarına örnekler sıralayınız. Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri, sponsorluklar, lobicilik, medya ilişkileri, kurum içi iletişim, sorun yönetimi, kriz iletişimi, finansal iletişim, etkinlik yönetimi gibi çalışmalar, kurumsal iletişimde kullanılan bazı halkla ilişkiler yöntemlerine örnek olarak gösterilebilir.
TÜKETİCİ DAVRANIŞINA GENEL BİR BAKIŞ
Tüketici davranışı nedir? Tüketici davranışı insanların ihtiyaçlarını ve isteklerini tatmin etmelerini sağlayacak mal ve hizmetleri aramaları, seçmeleri, satın almaları, kullanmaları ve çöpe atmaları eylemlerinin bütününü ifade eden bir terimdir.
Tüketici karar verme sürecinin basamakları nelerdir?
1.Problem teşhisi
2. Bilgi arayışı
3. Alternatif değerlendirme ve bütünleştirme
4. Satın alma kararı
5. Satın alma sonrası değerlendirme.
Problem teşhisinin kaynaklandığı nedenlerden önde gelenleri sıralayınız.
1. Tüketicinin kullandığı ürünün bitmesi ya da stoğunun azalması
2. Tüketicinin halen kullandığı mal veya hizmetten memnun olmaması
3. Yeni ihtiyaçların ortaya çıkması.
Tüketicinin karar verme sürecindeki ikinci basamağı olan “bilgi arayışı” terimini açıklayınız. Tüketici, ihtiyacını fark ettikten sonra, satın alma kararını destekleyecek bilgi arayışına geçer. İçsel arayışla hafızasında depolu bilgiyi tarayarak geçmiş deneyimlerini, aldığı tavsiyeleri hatırlar. Eğer içsel arayışından yeterli bilgiyi edinemezse dışsal arayışa geçer. Referans gruplarına, arkadaşlarına, ailesine danışır; internette arama yapar, medyadaki reklamları daha dikkatli izler; mağazaları gezer.
Tüketicinin karar verme sürecindeki üçüncü basamağı olan “alternatifleri değerlendirme ve bütünleştirme” terimini açıklayınız. Cevap: Bu basamakta tüketici, farklı ürünleri, markaları karşılaştırarak ihtiyacını en iyi şekilde karşılayacak alternatifleri değerlendirir. Zihninde oluşan marka

TÜKETİCİNİN KARAR VERME SÜRECİNİ ETKİLEYEN PSİKOLOJİK VE BİLİŞSEL UNSURLAR
1. Fizyolojik İhtiyaçlar
2. Güvenlik ihtiyaçları
3. Sevgi/ait olma ihtiyaçları
4. Değer ihtiyaçları
5. Kendini gerçekleştirme ihtiyaçları
KNA EDİCİ İLETİŞİM VE TUTUMLARIN ETKİLENMESİ
Tutumların değiştirilebilmesi ya da pekiştirilebilmesi için gerekli olan şartlar nelerdir?
1. Güçsüz tutumları değiştirmek güçlü tutumları değiştirmekten daha kolaydır.
2. Bir marka hakkında algılarına güvenmeyen tüketicilerin tutumlarını değiştirmek daha kolaydır.
3. Marka hakkındaki inançları değiştirmek, bir üründen beklenilen faydaları değiştirmekten daha kolaydır.
4. Marka hakkındaki inançları değiştirmek marka hakkındaki tutumları değiştirmek daha kolaydır.
5. Tüketicilerin zevk ve haz elde etmek maksadıyla kullandıkları ürünlerde bilişsel yerine duygusal ögelerin değiştirilmesi amaçlanmalıdır.
6. Tüketicilerin tutumlarını değiştirmek, tüketici için önem seviyesi düşük olan ürünler için daha kolaydır
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 17 misafir