Yerel yönetimlerde halkla ilişkiler ders notu

Cevapla
gökçe1
Mesajlar: 1
Kayıt: 15 Ara 2018 13:21
İletişim:

15 Ara 2018 13:30

YEREL YÖNETİMLERDE HALKLA İLİŞKİLER
Yerel yönetimlerin, bulundukları bölgede yaşayan insanları yakından ilgilendiren hizmetler yaptıkları için halkla ilişkileri zorunlu olarak yaşamak oldukları çok açıktır. Halk üzerinde etkili olabilmek için onu iyi tanımak gerekecektir.
Yerel yönetimler, merkezden yönetim kuruluşlarından farklı olarak ayrı seçilmiş organları, ayrı gelir ve giderleri, bütçeleri bulunan, özerkliğe, tüzel kişiliğe sahip ve bulundukları bölge halkının ortak ve çağdaş ihtiyaçlarını karşılamak amacı ile kurulmuştur. Başarıları, halkla ilişkilerde gösterdikleri çaba ve başarı ile ilgilidir. Yerel yönetimlerin organları ilde, vali hariç, hepsi halk tarafından doğrudan doğruya seçilmiştir. Dolayısıyla halkla en sıkı ilişkileri geliştirmesi gereken kuruluşlardır.
Yerel yönetimlerde halkla ilişkilerin dört temel amacı vardır:
• Vatandaşların yerel yönetimlerin politikasından ve günlük faaliyetlerinden haberdar etmek.
• Yerel yönetimler tarafından kesin kararlar alınmadan önce, önemli yeni projeler hakkında vatandaşlara görüşlerini belirtme fırsatı vermek.
• Yerel yönetimlerin işleyiş sistemi ile kendi hak ve sorumlulukları konusunda vatandaşları aydınlatmak.
• Vatandaşlık gururunu aşılamak ve geliştirmek.
Seçimle işbaşına gelen, hem toplumsal hem de siyasal baskılar altında hizmetleri yürütmek durumunda kalan yerel yönetimler, sunulan hizmetlerin çeşitlenerek artması ya da yerel sorunların büyümesi ve karmaşık bir hale dönüşmesi dolayısıyla halkla kaçınılmaz bir biçimde daha çok karşı karşıya gelmektedirler.
Bu durum, yerel yönetimler açısından plânlı ve programlı bir halkla ilişkiler faaliyetini daha da önemli kılmaktadır. Amaçları kâr etmek olmayan kamu hizmeti veren yerel yönetimlerin de gerek görevleri gereği gerekse siyasal nitelikleri dolayısıyla toplumla iletişimi bir yönetim işlevi gibi kabul edip uygulaması gerekmektedir. İletişim yönetimi veya halkla ilişkiler yönetimi; yerel yönetimden topluma ve toplumdan yerel yönetime doğru işleyen iletişim sürecinin plânlanması, uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesidir. Bu iki yönlü akış başarılı bir yerel yönetim biriminin uygulaması gereken iletişim stratejisini ifade etmektedir.
Tarihi süreçte kentleşmenin hızlanmasından dolayı, yerel yönetimlerin üzerindeki görev ağırlığı ve baskısı sürekli artmakta ve bu durum ise çok ciddi sonuçlar doğurmaktadır. İlk olarak, halkın yönetime ulaşması, yönetimle doğrudan diyalog kurabilmesi, yönetime katılmasının sağlanması için yerel yönetimlerin halka daha yakın halde tutulması, diğer taraftan da, yerel yönetimlerin karşılaşılan sorunların çözümü için kolaylık sağlayacak birimler kurmaları ve örgütsel yapılarında değişikliğe gitmeleri gerekmektedir. Çünkü kamu hizmeti yapılmadığı zaman, karşılığındaki ihtiyaç kendisini göstermeye baslar. Bu hizmetin görülmemesinden doğan bir takım sıkıntılar belirir.
Halkla ilişkiler çalışmalarının yerel yönetimlere girmesinin nedenlerinden biri de, idari yapının giderek büyümesi ve karmaşık hale gelmesidir. Kamu yönetiminin devasa sistemi içinde yerel yönetimler de, kuralları ve formaliteleri ile halk için karmaşık, kavranılmaz ve anlaşılmaz bir yapıdadırlar. Bu yüzden günümüzde, idarenin halk tarafından anlaşılmazlığını azaltarak, kendini tanıtma çabasına girmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu zorunluluğun sonucunda, yerel yönetimler de kendisi ile toplum arasında iletişim sürecini gerçekleştirecek çalışmalar başlattılar. Bu amaçla yapılacak her türlü faaliyet yerel yönetimlerin halkla ilişkiler faaliyetleri olarak adlandırılır.
Halkla ilişkilerin en önemli yönlerinden birisi de yerel meclis üyeleri ve memurları ile bunların hizmet etmekte oldukları vatandaşlar arasındaki kişisel ilişkilerdir. Yerel yönetimlere başvuran vatandaşların ilgisizlik veya saygısızlıkla karşılanmasının bıraktığı kötü etkiyi hiçbir propaganda kolay kolay silemez. O halde, halkla ilişkilerin ilk hedefi memurla vatandaş arasındaki büyük engelleri kaldırarak, işlerin bir dostluk havası içinde çözümlenmesini sağlamaktır.
Yerel yönetimlerde halkla ilişkiler konusunda en güzel örnek ABD’de uygulan recall-geri çağırma uygulamasıdır. Seçimle işbaşına gelen bir kamu görevlisi, yine halkoyu ile dönem sonundan önce bu görevinden alınabilmekte veya görevinden düşürülebilmektedir. Bu toplumsal kurumu ve nedenlerini benimseyenler, onu geniş bir uygulama alanı haline getirmişlerdir. Sözünde durmayan yahut yetersiz bir kamu görevlisinin seçim dönemi sonuna kadar halkın başında kalması yerine, bu noksanlıkları öğrenilir öğrenilmez düşürülmesi gerekir. Bu araç her zaman kullanılabilir. Görevden düşürme uygulaması, ilk olarak dünyada 1903 yılında ABD’nin Los Angeles şehir kanununa konularak uygulanmıştır.
Yerel yönetimlerde genel halk görüşmesi de halkla ilişkiler açısından iyi bir yöntemdir. Genel yönetimle ilgili olarak karar alınmasında, vatandaşların katıldığı toplantılar oldukça başarılı sonuçlar vermektedir. ABD’de iyi işleyen bu uygulama Avrupa’da işlerlik kazanmamıştır. Burada genel siyaseti etkileyen her önemli karar konusunda toplum görüşünün alınması, en azından bilgi verilmesi gerekir. Genel halk görüşmesi aslında biraz gayrı resmi usulleri kapsar, çünkü buna katılan her vatandaş konuşmak istediğinde buna izin verilir. Daha doğrusu konuşma hakkı vardır. Genel halk görüşmesi, sorumlu memurlara karar vermeden önce hangi politik ortamda bulundukları konusunda yargıya varma olanağı verir.
Referandum zorunlu olarak uygulanan veya bazı hallerde isteğe bağlı olarak uygulanan bir kamu hukuku kurumudur. Bu yöntemde ilgili konuda halkın görüşü alınmaktadır. Federal düzeyde Anayasa değişiklikleri için referandum zorunludur. Yasal düzeyde, uluslar arası anlaşmalar ve bazı istisnalar hariç, referandum seçimliktir.
Günümüzde merkezi yönetimlerden ayrı bir yapılanma gösteren yerel yönetimler kamu tüzel kişiliğine sahip kuruluşlar olarak, birçok konuda bağımsız davranmaktadırlar. İşlerin iyi yürütülmesi ve hizmetler arasında uyumsuzluk ve çelişkinin ortaya çıkmaması için merkezi yönetim vesayet yetkisine dayanarak yerinden yönetimi denetlemektedir.
Yerel yönetim hizmetlerinin halkla iç içe olarak gerçekleştirilmesinden dolayı halkla ilişkiler birimlerinin yeniden örgütlenmesi yoluna gidilmiştir. Halkın ihtiyaçlarını karşılayan birimler, yerel yönetimlerde il, ilçe, bucak ve köy olarak teşkilatlanmış ve halkın iradesi ve isteği doğrultusunda işbaşına gelmeye başlamışlardır. Bu yönetimlerde karar organları halk tarafından belirlenmektedir.
Yerel yönetim organları, vali hariç hepsi halk tarafından doğrudan seçildiklerinden halkın yönetime katılmasını sağlayacak tedbirleri almak zorundadırlar. Halkın karar vermeye katılması, planlama işleminin basitleştirilmesi ve işlerin kolaylaştırılmasını, hareket alanının genişlemesi ile ve alternatiflerin artmasını sağlar. İl Genel Meclisi ve Belediye Meclisi toplantılarının halka açık yapılması bu konuda yararlıdır. Köydeki imece uygulaması da, bütün köylülerin katılmasını sağladığından en iyi halkla ilişkiler ve doğrudan demokrasi örneğidir.
Halkla ilişkilere yerel yönetimlerde bu derece ihtiyaç olmasına rağmen gereken önem verilmemekte, hatta çoğunlukla ne teşkilatı ne de personeli bulunmakta, tabeladan öte hiçbir ifade etmemektedirler. Bu ihtiyacı birçok yerel yönetim teşkilatında belediye meclisleri yürütmektedir. Ondan dolayı halkla yönetim arasındaki bağlar kopmakta güven azalmakta ve bir defa seçilen yönetimin ikinci defa seçilme şansı azalmaktadır.
Bu kapsamda gündeme gelen yerel yönetimler için halka dönüklük; halkın gerçek beklenti ve ihtiyaçlarını, ilişki kurma ve derdini anlatma becerisini, işbirliği yapma ve yönetime katılma yeteneğini ve yönetsel sistemi anlama seviyesini dikkate alabilen ve işleyişini ona göre ayarlayabilen bir yönetim modeli gerektirmektedir.
Yerel yönetimlerde halkla ilişkilerin işlevsel kılınması; ilgili yerel yönetim biriminin kendini yerel halka tanıtmasını, hizmetleri hakkında doğrudan ve sağlıklı bilgiler aktarmasını sağlar. Bununla birlikte işlevsel kılınmış halkla ilişkiler etkinliği aracılığıyla yerel halkın ihtiyaçlarına, duyarlılıkları ve beklentilerine yönelik bilgilere doğrudan ulaşılmış olacaktır. Halkla ilişkilerin yerel yönetim birimi ve yerel halk açısından sağlaması muhtemel söz konusu amaçlara ulaşılması için bazı yöntemlere de ihtiyaç bulunmaktadır. Bu yöntemlerin uygulanması ile yerel halk ile yerel yönetim birimi arasında karşılıklı iletişim ve etkileşimin sağlanmasının yanı sıra yerel katılıma yönelik kazanımların da elde edilmesi mümkün görünmektedir.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 11 misafir