Hadis kitabı soruları ve cevapları

Cevapla
notcu
Mesajlar: 332
Kayıt: 10 Nis 2018 11:33
İletişim:

11 Ara 2018 13:47

Hadis Kitabı Soruları

1. “İnkâr edenler için ateşten elbiseler biçilmiştir, başlarının üzerinden kaynar sular dökülecektir" ayetini peygamberimiz “başlarından dökülen kaynar suyun beyinlerinden karınlarına, oradan içindekileri sıyırarak ayaklarından çıkıncaya kadar geçtiği her yeri paramparça edip eriteceği" şeklinde açıklaması beyanın hangi çeşidine örnektir?

A. Tahsis
B. Tespit
C. Takyid
D. Tekid
E. Tavsif

2. Kur’ân, usûlüne göre boğazlanmamış hayvanların etlerini yemeyi haram kılmış , Allah Resûlü bu genel haram kılma
emrinden denizdeki ölmüş balığı hâriç tutmuştur. Deniz suyunu kastederek söylediği: “Onun suyu temiz, içindeki ölü balık helâldir şeklindeki meşhur hadisi, peygamberimizin ayeteri beyan etmekteki hangi çeşidine örnektir?

A: Takrir
B: Takyid
C: Tahsis
D. Tespit
E: Tef'il

3. Hangisi sünnetin intikâl ettirilme yollarından biri
değildir?
A. Tefekkür
B. Takrîr
C. Uygulama
D. Rivâyet
E. Söz

4. Sünnet için kavramlardan hangisinin kullanılması yanlıştır?
A. Vahy-i gayri metlüv
B. Vahy-i metlüv
C. Hadis
D. Merfû
E. Eser

5. Salat kelimesi Arapçada ne manaya gelir?
A. Namaz
B. İpe düğüm atmak
C. Uyluk kelimelerini hareket ettirmek
D. Bir evin direkleri
E. Sürekli yapılan dua

6. Sadece beşer cinsinden birine uymayı ifade eden kavram?
A.İttiba B.İtaat
C.İhtimam D.İrtica

7. Hangisi Peygamberimizin ayetleri açıklama yöntemlerinden biri değildir?

A: Ayetleri ders verir tarzda açıklamak
B: Muhataplarından birinin veya müslüman olmayan birinin sorusuna cevap vermek üzere açıklamak
C: Ortamın gereği olarak bir ayeti izah etmek üzere açıklamak
D: Konuşma esnasında bir sözünün ardından ona uygun ayeti hatırlatmak üzere açıklamak
E: Muhteva uyumu sebebiyle bir hadisin
sonunda ilgili âyete işarette bulunarak açıklamak

8. Gayri metlüv vahiy ne demektir?

A. Cebrailin peygamberimize okumadığı vahiy
B. Namazda okunmayan vahiy
C. Kalbe doğrudan ilka olunan vahiy
D. Lafzı mensuh hükmü baki vahiy
E. Lafzı da hükmü de mensuh vahiy

9. Hadis öğrenme ve öğretme adabıyla ilgili yazılan elcami liahlakir ravi adli eser kime aittir?
A. Suyuti
B. Hakim en Nisaburi
C. Hatib el Bagdadi
D. Ibn Hacer
E. Seharenpuri

10. Hz.Peygamberin Kurani aciklama baglaminda bazen ayni ayeti tekrarlamasi, yeniden söylemesi, bazen de ayni manayi başka bir sözle ifade etmesi beyan görevinin hangi çeşidine girer?
A. Tekid
B. Takyid
C. Tavsif
D. Tahsis
E. Tespit

11. I. Sana da insanlara indirileni açıklayasın diye Kur’ân’ı indirdik. Belki düşünürler (Nahl/44)
II. Kim Resûle itaat ederse Allah’a itaat etmiş olur (Nisa/80)
III. Şüphesiz Allah Resûlünde sizin için, Allah’a ve âhiret gününe ulaşmayı umanlar ve Allah’ı çokça zikredenler için güzel bir örnek vardır(Ahzab/21)
IV. O peygamber onlara iyiliği emreder, kötülüğü de meneder.
Onlara temiz şeyleri helâl, pis şeyleri de haram kılar(Araf/157).

Yukarıdaki ayetlere bakıldığında hangi sonuca varılamaz?
A. Kuranda Hz.Peygamberin kuranı açıkladığını belirten ayetler yer alır
B. Hz.Peygambere itaati zorunlu kılan ayetler yer alır
C. Kuran Hz.Peygamberi örnek almayı emreder
D. Hz.Peygambere helal ve haram kılma yetkisi verilmiştir
E. Hz.Peygamberde bağımsız olarak helal ve haram kılma yetkisi vardır

12. Eğer din akıl ve rey ile olsaydı ben mestin üstünü değil altını meshederdim, Ama ben Resûlullah’ı mestin üstünü meshederken gördüm.diyen sahabi kimdir?
A. Hz. Ebubekir
B. Hz. Ömer
C. Hz. Osman
D. Hz. Ali
E. İbn Abbas

13. Hangi ayette Peygambere Kuran dışında da vahiy geldiği belirtilmistir?
A.Fetih/18 B.Tahrim/3 C.Tegabun/5 D.Mearic/12 E.Munafikun/8

14. Müminlerin nezdinde Hz. Peygamber’e (s.a.v.) itaat edilip, ona tabi olmadaki en büyük etken hangisidir?
A. Rasulullahın ilahi vahye muhatap olması
B. Onlar gibi bir beşer olması
C. Hilm ve irfan sahibi olması
D. İkna ve hitabet kabiliyeti yüksek biri olması
E. Ümmi olması

15. Hz. Aişe ifk hadisesi yüzünden bunaldığı anlarında Allah’ın yardımını beklerkenki hislerini şöyle anlatmaktadır: "Allah’ın benim masum olduğumu Resûlü’ne haber vereceğini biliyordum. Ama benim masumluğumu bildirmek için Kur’ân âyetlerini indireceğini ummuyordum. Zira ben kendimi, hakkımda Kur’ân âyeti inecek kadar değerli bulmuyordum. Allah benim masum olduğumu Resûlü’ne rüyasında gösterir diye düşünüyordum."

Bu durum hangisinin apaçık bir göstergesidir?
A. Hz.Aişenin masum olduğunun
B. Hz. Aişenin mütevazi olduğunun
C. Hz.Peygambere Kuran dışında da vahiy geldiğinin
D. Hz.Aişenin masumiyetinin kuran dışında birşeyle isbatlanamadığının
E. Hz.Peygamberin ifk hadisesini açıklığa kavuşturması için Allahtan haber beklediğinin

16. Hz. Peygamber ihtilâf anında, ashâbından hangisini takip
etmelerini istemiştir?
A. Sadece Kur’ân
B. Sünnet
C. Ümmetin âlimleri
D. Geçmiş ümmetlerin tecrübelerini
E. Kendi re’y ve ictihadlarını

17. Yemen’den gelen henüz İslâm’la yeni müşerref olmuş bir grup Hz. Peygamber’den kendilerine sünneti ve İslâm’ı öğretecek birisini göndermesini istemişler, Efendimiz de “ümmetimin eminidir” diyerek kimi göndermiştir?
A. Sa.d b. Ebi Vakkas
B. Ebu Ubeyde b. Cerrah
C. Abdullah b. Abbas
D. Muaz b. Cebel
E. Abdullah b. Mesud

18. Hangisi hedy kavramının anlamına dâhil değildir?
a. İslâm
b. Sünnet
c. Hediye
d. Kur’ ân-ı Kerîm
e. Hayat tarzı

19. Hz.Peygamber bize sünen-i hüdâyı öğretti.sözü kime aittir?
A.İbn Abbas B.İbn Mesud C.Übey b.Ka'b D.Hz.Ali

20. Hangisi sünnet teriminin anlamına dâhil edilemez?
a. Hz. Peygamber sonrasında yaşanan sürekliliği olan uygulama
b. Her çağın âlimlerinin öngördüğü yaşantı biçimi
c. Sahâbe ve tâbiîn kavli
d. Hz. Peygamberin yaşayış biçimi
e. Hadis

21. Muksirûn’un ortak özellikleri arasında hangisi yoktur?
a. Hz. Peygamber’in yakın çevresinden olmaları
b. Hz. Peygamber’in vefatının ardından uzun yıllar yaşamaları
c. Hadis öğrenme iştiyakları
d. Hadisleri yazmaları
e. Çok sayıda talebelerinin olması

22. Hangisi hadis kaynaklarında sünnetin bağlayıcılığını
gösteren bir delil olarak kabul edilemez?
a. Hz. Peygamber’in sözlerinin öğrenilmesi ve başkalarına aktarılması konusundaki teşviki
b. Sahâbenin hadisleri öğrenme iştiyakları
c. İlk neslin günlük hayat ve ayrıntılarda dahi Hz. Peygamber’i takip etme hassasiyeti
d. Sünnete muhalif davrandıklarını gördükleri yakınlarını, diğer sahâbeyi ve yöneticileri uyarmaktan çekinmemeleri
e. Sünnet terimini sadece Hz. Peygamber için kullanmaları

23. Hz. Peygamber bize sünen-i hüdâyı öğretti.sözündeki süneni hüda neyi ifade etmektedir?
A. Zevaid sünnetleri
B. Hidayete erdiren yolu
C. Nafileleri
D. Peygamberimizin ibadet olarak değil de âdet olarak devamlı yaptığı şeyleri
E. Müekked ve gayrı müekked sünnetleri

24. Hadis metinlerinin mana ve maksatlarının anlaşılması (fehm), hüküm ve hikmetlerinin çıkarılması (istinbat), hadis ilminin hangi dalını oluşturur?
A. Rivayetül hadis
B. Dirayetül hadis
C. Fıkhül hadis
D. Ahkamül hadis
E. İstinbatül hadis

25. “Nefsim elinde olan Allah’a andolsun ki, odun toplanmasını emretmeyi içimden geçirdim. Sonra namaz için ezan okunmasını ve bir adama da emredip cemâate imam olmasını, sonra da cemaate gelmeyenlere gidip evlerini yakmayı içimden geçirdim”
Hadisinde cemaatle namazın ehemmiyetini vurgulamak amacıyla yapılan uslüp ifade şekli hangisidir?

A. Mübalağa fiz zecr
B. Teşbih alel fevk
C. Teşvik ales salat
D. Tahzir minel ferağ
E. Hepsi

26. “Muhâtabın sözünü, maksadının hilâfı olmak üzere, bi’t-telakkî beklemediği tarzda cevap vermek” diye tarif edilen kavram hangisidir?

A. Fesahat
B. Belagat
C. Feraset
D. Üslubu hakim
E. İfadei sarahet

27. “Birçok mesele fıkıh (kitapların)da mevcut değildir.
Hâlbuki hadis o meseleye temas etmiştir. Kim dinin tamamının fıkıh (kitapların)da bulunduğunu ve fıkhın dışında hiçbir şeyin kalmadığını iddia ederse, o doğrudan sapmıştır” diyerek fıkhül hadis disiplinine vurgu yapan alim kimdir?

A. Keşmiri
B. Tahavi
C. Şarani
D. Şah Veliyyullah Dehlevi
E. İbn Abdilberr

28. Ali İbnü’l-Medînî’nin ifadesiyle, “Hadislerin mana ve maksatlarını gereği gibi anlamak (tefakkuh) ilmin yarısıdır. Ricâl bilgisi ve hadislerin râvilerini tanımak ise ilmin diğer yarısıdır”. Bu sözün ilk cümlesinde geçen tefakkuh kelimesi hangi ilmi ifade eder?

A. Fıkhül hadis
B. Rivayetül hadis
C. Dirayetül hadis
D. Ricalül hadis
E.Ahkamül hadis

29. Hadislerin farklı tarîklerinin toplanması,hangi sebeble ortaya çıkan prolemlerin giderilmesini sağlar?
A. İhtilafül hadis
B. Garibül hadis
C. Esbabu vurudil hadis
D. Arap dili
E. İhtisas

30. Rikazda beştebir vardır. hadisinde rikaz kelimesini hem câhiliyyenin definesi (eski milletlerin bıraktıkları harâbelerde bulunan gömü) hem de yerde bulunan veya yerden çıkarılan maden olarak yorumlayan kimdir?

A. İbn Hazm
B. Buhari
C. Tahavi
D. Ebu Hanife
E. Müslim

31. Hangisi hadislerin doğru anlaşılması ve yorumlanması için gerekli esaslardan değildir?
A. Arap dili
B. Tergib ve terhib
C. Dil ve Üslub
D. Tariklerin tesbiti
E. Garibul hadis

32. “Yüze karşı aşırı derecede öven meddahları gördüğünüzde onların yüzlerine toprak saçınız.”
Hadisi şerifinden hangi sonuç çıkarılamaz?

A. Bizi öveni gördüğümüzde yüzüne toprak atmalıyız
B. Kendini bilen kibre kapılmayacak kimseyi övmek ona zarar vermez
C. "Marifet iltifata tâbidir” sözü gereği yüzüne karşı bir insanı övmek etmek mümkündür
D. Övgüden dolayı tevazu göstererek daha da yükselen,
güçlenen ve olgunlaşan insanları aşırı olmamak kaydıyla övebiliriz
E. Çıkar için övgüde bulunanları mahcub etmeliyiz

33. İlim öğrenmekle ilgili hadislerden hangisi, hadis otoriterlerinin hemen hepsi tarafından mevzu hadis olarak kabul edilir?

A. İlim talep etmek her müslümana farzdır
B. Çin’de de olsa ilim talep ediniz
C. Hikmetli söz mü’minin yitiğidir. Nerede bulursa onu almaya daha layıktır
D. Ehil olmayanlara ilim veren kimse, domuzların boynuna cevher, inci ve altın gerdanlık takan kimseye benzer

34. Hangisi fikhü’l-hadîs ilmine yönelik yapılan çalışmalar arasındadır?
A. Ebû Ca’fer Tahâvî - Şerhu ma‘âni’l-âsâr
B. İbn Hazm’ın - el-Muhallâ
C. İbn Abdilberr - et-Temhîd
D. ŞâhVeliyyullah ed-Dihlevî - Huccetullâhi’l-bâliğa
E. Hepsi

35. “Fıkhü’l-hadîs, bu ilimlerin semeresidir. Dinin, varlığını devam ettirebilmesi de fıkhü’l-hadîse bağlıdır” diyen alim kimdir?

A. Hakim en Nisaburi
B. Taşköprülüzade
C. Ali b. Medini
D. Hatib el Bağdadi
E. Abdulvehhab Şarani

36. Anlamı Akıl, ilim, söz ve davranışta doğruya isabet olup daha özel anlamda ise, helâl-haram bilgisi, ilim-amel birliği demek olan kavram hangisidir?
A. Tefakkuh
B. Tedebbür
C. Hilm
D. Hikmet
E. İrfan

37. İslam medeniyetini oluşturan üç temel unsur hangisinde doğru verilmiştir?

A. İlim - İhlas - Amel
B. İhlas - İman - Amel
C. İlim - Amel - İman
D. İlim - Amel - İhlas
E. Amel - İhlas - İlim

38. Bir rivâyette Üsâme b. Zeyd b. Hârise , Resûlullah şöyle buyururken işittiğini haber vermektedir: “Kıyâmet günü bir adam getirilir ve Cehennem ateşine atılır. Bağırsakları karnından dışarı çıkar ve onlarla birlikte değirmen döndüren merkep gibi döner durur. Cehennem halkı onun yanına toplanırlar ve: ‘Ey filân! Sana ne oldu? Sen iyiliği emredip kötülükten nehyetmez miydin?’ derler.

O kişinin ilim amel bütünlüğünü ifade eden cevabı aşağıdakilerden hangisidir?
A. İyiliği emir kötülükten nehyederdim ancak bunu gösteriş için yapardım
B. İyiliği emir kötülükten nehyederdim ancak bunu kendim uygulamazdım
C. İyiliği emir kötülükten nehyederdim ancak katı davranırdım
D. İyiliği emir kötülükten nehyederdim ancak bilip bilmeden yapardım

39. “Allah’a ve elçisine iman ettikten sonra, O’nun rızası gözetilerek yapılan, her doğru, güzel, faydalı, hayırlı iş ve davranış” anlamına gelen kavram hangisidir?
A. Salih amel
B. Sevap
C. Husün
D. Hikmetli amel

40. 8. Emevî halîfesi Ömer b. Abdilazîz’in Medine valisi Ebû Bekr b. Hazm'a gönderdiği ve resmî anlamda ilk kez hadis toplama
faaliyetini başlatan fermanda : “Allah Resûlü’nün hadisine dair ne varsa araştır ve yaz. Ben ilmin kaybolmasından ve âlimlerin âhirete göçmelerinden korkmaktayım. Sadece Peygamber’in hadisini kabul et. Bilmeyenlere de öğretilmesi için ilmi yayın ve meclisler kurun. İlim ancak saklandığı zaman kaybolur”

Şeklindeki ifadeleri hangisine en açık bir delil teşkil eder?
A. İlme verilen değere
B. İlmi kaybetmemek üzere yapılan çalışmalara
C. İlmin hadis ve sünnet bilgisi anlamına geldiğine
D. Ömer b. Abdülazizin 8.halife olduğuna
E. Hadis ilminin 8.halife vasıtasıyla canlandığına

41. Kuranda hz.Allah için ilmi sıfatlardan hangisi kullanılmamıştır?
A.Âlim B.Muallim
C.Alîm D.Allam

42. Konularına göre (ale’l-ebvâb) tasnif edilen Hadis edebiyatından Musannef, Câmi’ ve Sünen’lerin hemen tamamında ilimle ilgili rivâyetleri toplayan “Kitâbü’l-ilm” başlıklı müstakil bölümler yer almaktadır.

Bunlardan ilim konusunda en fazla detay vereni hangisidir?
A. Darimi'nin Süneni
B. Mamer b. Raşid'in Cami'i
C. Nesai'nin Büyük Süneni
D. Abdürrezzâk’ın Musannef’i
E. Buhârî ve Müslim’in Sahîhleri

43. Büyük çoğunluğu Allah Teâlâ’ya izafe edilmiş olarak Kur’ân-ı Kerîm’de 770’e yakın yerde geçen kelime hangisidir?
A. İlim
B. Hikmet
C. Kudret
D. Rahmet
E. Amel

44. I. Aklı kıt insanlarla tartışmak
II. Alimlere karşı övünmek
III. İnsanların teveccühünü kazanmak
IV: Amel etmek

Hadiste hangisi için ilim öğrenen kişinin ateşte olduğu bildirilmiştir?
A. I ve II
B. III ve IV
C. I II ve III
D. Yalnız IV
E. Hepsi

45. Dini literatürde amel kelimesi “emir, tavsiye ve yasaklara konu olan, sonunda ceza veya mükâfat bulunan tutum ve davranış” demektir.

Buna göre hangisi amel kapsamında değerlendirilmez?
A. Nitelikli fiil
B. Sesli ifadeler
C. Sözlü ifadeler
D. Her türlü iş
E. Kalpten geçirilen iyi-kötü niyetler

46. Kemankeşlerin(okçuların) piri olup Allah yolunda düşmana ilk ok atan kimdir?
A. Hz. Hamza
B. Ebu Ubeyde b. Cerrah
C. Sad b. Ebi Vakkas
D. Musab b. Umeyr
E. Halid b. Velid

47. Orhan Gazi (1362)’den itibaren Osmanlı şehirlerine 30
kadar Ok meydanı (Meydân-ı Tîr-Endâzân) yapılmıştır. Aralarında en meşhuru, Sultan Fatih’in, İstanbul’un fethini müteakip otağını kurduğu Haliç sırtlarındaki “Ok Meydanı”dır. Oğlu II. Bayezid, Ok Meydanı’na tam teşekküllü bir tekke (Okçular Tekkesi) kurdurmuştur.

Osmanlının okçuluğa böyle ayrı bir önem vermesinin sebebi nedir?
A. Hz.peygamberin okçuluğun önemini vurgulayan hadisleri
B. Okçuluğun savaşta en iyi yöntem olması
C. Düşmanı kestirmeden öldüren alet olması
D. Hz.peygamberin savaşlarda sadece ok kullanması
E. Okun asaletin simgesi olması

48. Günümüzde sık rastlanan hilyede hz.peygamberin fiziki özellikleri kimin rivayetinden nakledilmiştir?
A. Hz.Aişe
B. Enes b. Malik
C. Hz.Ali
D. Bera b. Azib
E. Cabir b. Semüre

49. Hangisi icazet alarak hat sanatına imzasını atan padişahlardandır?
A. III. Murad
B. II. Mustafa
C. II. Mahmud
D. III. Ahmed
E. Abdulmecid
F. Hepsi

50. Hat sanatına şahsen ilgi duyan ilk padişah?
A. Fatih B.II.Bayezid C.Kanuni D.Yavuz E.II.Murad

51. Kütübü Sitte musanniflerinin hangisi Oğuz-Türkmen soyundan gelmez?
A.Ebu Davud B. Tirmiz C.İbn Mace D.Müslim

52. “Yazıklar olsun insanları güldürmek için yalan sözler söyleyene! Yazık ona, yazık ona!

Bu hadisi şerif günümüzde hangi eyleme vurgu yapmaktadır?
A. Stand up
B. Espri
C. Eğlence
D. Mizah
E. Alay etmek

53. Günlük davranışlar arasında riayet edilmesi gereken “Allah’ın hakkı” ve “kulların hakkı” olduğu gibi, bir de -Hz. Peygamber’in tabiriyle- “yolun hakkı” vardır. Hadiste geçtiğine göre yolun hakkı hangisidir?

A. Gözü haramdan sakınmak
B. İnsanlara eziyet vermekten kaçınmak
C. Selâmı almak
D. Yolunu kaybedene yol göstermek
E. Hepsi

54. Hz. Peygamberin “Kadın dört sebepten biri için alınır: malı, soyu, güzelliği ve dindarlığı. Sen (diğerlerini geç), ....... olanı seç. (Aksi halde) sıkıntıya düşersin" hadisinde boşluğa hangisi gelmelidir?
A. Malı olanı
B. Dindar olanı
C. Güzel olanı
D. Asil olanı
E. Mutfakta maharetli olanı

55. Hz.peygamber müminlerin birbirlerini sevmede acımada ve korumadaki kardeşliğini neye benzetmiştir?
A. Kafa
B. Vücud
C. Ağaç
D. Kalkan
E. Toprak

56. Hangisi hz. peygamberin hadiste emrettiği toplumsal içerikli yedi emirden değildir?
A. Cenazelere katılmak
B. Davete icabet etmek
C. Hasta ziyaretine gitmek
D. Mazluma yardım etmek
E. Aşure yapıp dağıtmak

57. Bilâl-i Habeşî (r.a.)’ye “siyâhînin çocuğu" demesi üzerine efendimizin "sende cahiliye kalıntısı var" diyerek azarladığı sahabi kimdir?
A. Muaz
B. Ebu Zerr
C. İbn Zübeyr
D. Ebu Humeyd
E. İbn Ömer

58. Hadiste geçtiğine göre, Harem bölgesinde haksızlık yapıp masiyet işleyen kimseye ne denir?

A. Muttalib
B. Mübtağ
C. Mülhid
D. Müzekki
E. Müşki

59. Hadis kitaplarından hangisi günlük hayatın pratik ihtiyaçları
dikkate alınarak oluşturulmuş, İslâmî yaşantının Kitab ve Sünnet çizgisinde yürüyebilmesini temin için gerekli olan bilgi ve belgeleri ihtiva eden sosyal içerikli bilimsel kaynaklardan değildir?

A. Cami'
B. Sünen
C. Musannef
D. Etraf
E. Hepsi

60. “Kültür”; bir toplumun varoluş sürecinde ürettiği her şeydir
Buna göre müslümanlar için kültür bilimin omurgasını hangisi oluşturur?
A. Hadis
B. Tefsir
C. Fıkıh
D. İslam Tarihi
E. Kelam

61. Hangisi Türk kültüründe günlük dilde kullandığımız atasözü haline gelmiş hadisi şeriflerden değildir?
A. Alma mazlumun ahını çıkar aheste aheste
B. Ev alma komşu al
C. Meyveli ağaç taşlanır
D. Damlaya damlaya göl olur
E. Teyze ana yarısıdır

62. Hadis kaynaklarında hangisi bireysel ve toplumsal ahlaka ilişkin hadislerin yer aldığı bölümlerdendir?
A. Birr ve sıla
B. Fezail
C. Rikak, Zühd
D. Edeb/adab
E. İsti'zan
F. Hepsi

63. Sorumluluğu altında olan herhangi maddî veya manevî bir şeyi görüp gözeten ve onu en güzel şekilde muhafaza eden kimse manasına gelen kavram hangisidir?
A. Çoban(rai)
B. Başkan
C. Kabil
D. Reis
E. Danişmend

64. Sözlerden hangisi kadının değerli ve tamamlayıcı bir varlık olduğunu gösterir?

A. “Yaratılış itibariyle kadın, yarı kalmış bir erkektir” Aristo
B. “Kadınlara verilen eğitimde daima erkeğin göz önünde
tutulması gerekir, çünkü kadınlar erkeği memnun etmek üzere yaratılmışlardır” J. J. Rousseau
C. “Kadını dinle fakat ona inanma!” Çin atasözü
D. “Kadınlar, erkeklerin benzerleri ve diğer yarılarıdır” Hz.Muhammed
E. Hepsi

65. I. Beden-ruh
II. Akıl-gönül
III. Madde-mana
Hadis ve sünnete göre devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi hangisinin işbirliği temeline dayanır?
A. Yalnız I
B. Yalnız II
C. Yalnız III
D. II ve III
E. Hepsi

66. Hz. Aişe, efendimizin hanımlarından çok güzel yemek yapması sebebiyle hangisini çok kıskanmıştır ve kıskançlıktan onun gönderdiği yemek tabağını kırmıştır?
A. Hz. Sevde
B. Hz. Safiye
C. Hz. Zeyneb b. Cahş
D. Hz. Mariye
E. Hz. Cuveyriye

67. Şarkiyatçıların hadislere tenkidçi yaklaşımları hangisine sebebiyet vermiştir?

A. Dinî düşüncede seviye kaybına
B. Bilginin değersiz görülmesine
C. Dindarlaşma duygusunun yozlaşmasına
D. Gündelik hayatta dinin yaşanırlığının sona ermesine
E. Hepsi

68. Batı’da hadis çalışmalarının kurucusu kabul edilebilecek ve kendinden sonra gelecek müsteşrikleri derinden etkileyecek Muhammedanische Studien çalışmasının sahibi olan macar asıllı müsteşrik kimdir?

A. Goldziher
B. Sprenger
C. William Muir
D. Reinhart Dozy
E. Henri Lammens

69. Hangisi Hz. Peygamber’in hayatını anlatan kitap yazmamışdır?

A. Aloys Sprenger
B. Goldziher
C. Reinhart Dozy
D. William Muir
E. Hepsi

70. Hadislerin Hz. Peygamber’e ait sözler olmaktan ziyade ilerleyen zamanlardaki siyasî, içtimaî, fikrî ihtilâfların Hz. Muhammed’in ağzından sözlerle destek bulma arayışının ürünü olduğunu savunan, hangi sözün sahîh olduğu değil, hangi sözün hangi olayın neticesinde uydurulduğunun tespitiyle ilgilenen ve Hz. Peygamber’e nispet edilen hiçbir sahîh sözün olmadığına inanan müsteşrik kimdir?

A. Sprenger
B. Henri
C. Goldziher
D. Wellhausen
E. Hurgronje

71. Hadislerin Hz. Peygamber’le ilişkilendirilmesini hayal ürünü kabul ederek hadislerden hareketle Hz.Peygamber’in hayatı ve öğretisinin inşa edilemeyeceğini iddia etmiş ve böylece asr-ı saadeti, hakkında konuşulamayacak bir dönem hâline getirme çabasını sürdürmüş olan müsteşrik kimdir?

A. Sprenger
B. Wellhausen
C. Goldziher
D. Hurgronje
E. Henri

72. Goldziher’den farklı olarak isnâdları ilk kez inceleme konusu edinmiş ve isnâdın hicrî 93 yılında vefat eden ‘Urve b. ez-Zübeyr’den önce kullanılmaya başlandığını kabul etmiş olan oryantalist kimdir?

A. Horovitz
B. Fück
C. Lammens
D. Margoliouth
E. Macdonald

73. Hadislerin bünyesinde Roma ve Yahudi hukuku, Hıristiyan ahlâkı ve Hellenizm’den alınan unsurları bulundurduğunu iddia eden ve Concoerdance projesi ile tanınan Hollandalı oryantalist kimdir?

A. Lammens
B. Wensinck
C. Leone Caetani
D. Maxime Rodinson
E. Hurgronje

74. Başlangıçtan itibaren Batılı yöneticiler ve müsteşriklerin temel ilgisi İslamın hangi alanına yönelik rivayetler olmuştur?
A. Kelam
B. Siyer
C. Fıkıh
D. İsrailiyat
E. Nasih Mensuh

75. Goldziher'ın teorisini sistemli bir şekilde İslâm hukukuna uygulayan ve bu nedenle Batı’da İslâm hukuku çalışmalarının kurucusu kabul edilen müsteşrik kimdir?
A. Juynboll
B. Motzki
C. Nicholson
D. Joseph Schacht
E. Henri Lammens

76. Schact a göre hadislerin geçerli bir kaynak kabul edilmesi hicri 100 yılından itibaren başlayan bir süreç içerisinde gerçekleşmiş ve bu süreç kimle zirveye ulaşmış, ondan sonra hadisler re’y karşısında tartışmasız üstünlüğü elde etmiştir?
A. Ebu Hanife
B. İmam Malik
C. Eşari
D. İmam Şafii
E. Maturidi

77. Mâlik b. Enes, Ahmed b. Hanbel, Buhârî , Müslim gibi hadis imâmlarının eserlerine aldıkları hadisleri güçlendirmek için ilâve isnâdlar uydurduklarını iddia eden müsteşrik kimdir?

A. Juynboll
B. Motzki
C. Nicholson
D. Joseph Schacht
E. Henri Lammens

78. İslâm toplumunda çağdaşlaşma yolundaki ilk teşebbüsler nerede başlamıştır?
A.Arabistan B.Hint alt kıtası C.Osmanlı D.Avrupa E.İran

79. Hint alt kıtasındaki çağdaşlaşma hareketlerinin öncüleri arasında hangisi yer almaz?
A. Seyyid Ahmed Han
B. Çerağ Ali
C. Kevseri
D. Emir Ali

80. Hadisi hocadan belli metodlarla alıp
öğrenmeye ne denir?
A.Tahammül B.Taammül C.Eda D.Sema E.Rivayet

81. I. Senedin muttasıl,yani kesintisiz olmasını
II.Sened zincirindeki râvilerin sika, yani güvenilir ve yetkin olmasını
III.Sened zincirindeki râvilerin hadisi muteber bir yolla
almalarını
IV.Sened zincirindeki râvilerin muasır olmamalarını

Hadis âlimleri bir hadisin senedini incelerken hangisini göz önünde bulundurmuşlardır?

A. Yalnız I
B. I ve II
C. I II ve III
D. II III ve IV
E. Hepsi

82. Hadis terminolojisinde râvinin dinin emir ve yasaklarına riayet eden doğru sözlü ve dürüst bir kişiliğe sahip olması hangisiyle ifade edilir?
A. Sika
B. Adalet
C. Zabt
D. Takva
E. Zühd

83. Hadis terminolojiisnde râvinin yeterli zihinsel donanıma sahip olması, teknik ifadesiyle öğrendiği hadisi nakledinceye kadar değiştirmeden muhâfaza edebilmesi hangisiyle ifade edilir?
A. Sika
B. Hıfz
C. Zeka
D. Zabt
E. Adalet

84. Hadisin sened veya metin açısından diğer rivayetlere aykırılık taşımasına ne denir?
A.İllet B.İhtilaf C.Merdud D.Tad'if E.Şazz

85. Bir hadisi sahih olması için
-Senedin muttasıl,yani kesintisiz olması
-Sened zincirindeki râvilerin sika, yani güvenilir ve yetkin olması
-Sened zincirindeki râvilerin hadisi muteber bir yolla
almaları şeklinde 3 şart gerekir.

Hangi alim bu şartlara ek olarak "sübutu’l-lika yani hadislerin râvilerinin birbirleriyle görüşmüş olmalarını da şart koşmuştur?

A. Buhari
B. Müslim
C. Hatib el Bağdadi
D. İbn Hanbel
E. Suyuti

86. Hadis ilimlerinden hangisi hadis metinleriyle ilgili değildir?
A. İhtilafül hadis
B. Garibül hadis
C. İsnadül hadis
D. Nasihul hadis
E. Esbabu vurudil hadis

87. Ebû Hüreyre Hz. Peygamber’den “Kadın, eşek ve köpek namazı bozar…” şeklinde bir hadis nakleder. Bunu duyan Hz. Âişe “Bizi eşeklere ve köpeklere benzettiniz! Vallahi ben Resûlüllâh’ın önünde yatarken onun namaz kıldığını gördüm..” der.

Hz.Aişe bu hadisi hangi bilgisiyle karşılaştırarak tenkid etmiştir?
A. Kuranı kerim
B. Sünnet
C. Akıl
D. Rivayet
E. Dirayet

88. Hz. Ömer Hz. Peygamber’den şöyle bir hadis
nakleder: “Mezardaki ölü, dışarıda kendisine ağlayan ailesinin ağlaması sebebiyle azab görür.” Hz. Ömer’in vefatından sonra bu hadisi duyduğunda Hz. Âişe: “Allah Ömer’e rahmet etsin. Vallahi Resûlüllâh ‘Mümin bir kişi ailesinin kendisine ağlaması sebebiyle azab görür’ buyurmadı; bilakis ‘Allah ailesinin ağlaması sebebiyle kâfirin azabını arttırır’ buyurdu. Kur’ân size yeter. ‘Hiçbir günahkâr başkasının günah
yükünü yüklenmez’der.

Hz.Aişe bu hadisi hangi bilgisiyle karşılaştırarak tenkid etmiştir?
A. Akıl
B. Sünnet
C. Esbabi vurud
D. Kuran
E. İhtilaful hadis

89. Muhaddisler hadislerin metinlerini tenkid ederken hangi yöntemi kullanmamışlardır?
A. Hadisleri Kurana arz etmişlerdir
B. Hadisleri hadislerle karşılaştırmışlardır
C. Aklı selime aykırı olup olmamasına bakmışlardır
D. Bilimsel deneysel ve tarihi verileri göz önünde bulundurmuşlardır
E. İsrailiyata başvurmuşlardır

90. “Horoza sövmeyin, çünkü o benim arkadaşımdır..”, “Üç şeye
bakmak göze kuvvet verir, yeşile, akan suya, güzel yüze bakmak.”, “Kim la ilahe illallah derse, Allah onun için yetmiş bin dilli bir kuş yaratır. Her dil yetmiş bin lisanla Allah’tan onun için mağfiret diler..” şeklindeki rivayetler hangi sebeble tenkid edilip uydurma olduğu anlaşılmıştır?

A. Nebevi üsluba uymadığı için
B. Tarihi verilere uymadığı için
C. Tecrübe ve deneyle sabit olduğu için
D. Aklı selime zıt olduğu için
E. Kuranda yer almadığı için

91. Metin tenkidinde temel yöntem hangisidir?
A.Cerh ve tadil B.Muaraza C.Muasara D.İstidlal
E.Aklı selim

92. Hadisçiler rivâyetler arasındaki farklılıkları, sened veya metinde görülen aykırılıkları (şuzûz) tespit edebilmek için aynı hadisin bütün tarîklerini toplama yoluna gitmişlerdir.

Hadisçilerin bu çalışmasına ne ad verilir?
A.Cem'
B.Cerh
C.Turuk
D.Tenkid
E.Tadil

93. Hangisi hadis veya bir söz araştırılırken rivâyetin ilk kelimesinin bilinmesi gereken bir eserdir?
A. Suyuti - Cami'us Sağir
B. Nevevi - Riyazüs Salihin
C. Rudani - Cem'ul Fevaid
D. Sehavi - Mekasidül Hasene
E. Heysemi -Mecmauz Zevaid

94. Suyuti'nin mevzu hadisleri bir araya topladığı eseri hangisidir?
A. Cami'us Sağir
B. Lealiul Masnua
C. Tedribür Ravi
D. Ezharul Mütenasire
E. Dürrül Mensur

95. Suyuti Cami'us Sağir adlı eserinin "Bâbul Menâhi" bölümünde hangi hadisleri toplamıştır?

A. Mevzu hadisleri
B. Sünneti zevaid olan hadisleri
C. Peygamberimizin yasakladığı şeyleri
D. Peygamberimiz mübah kıldığı şeyleri
E. Hasen rumuzu koyduğu hadisleri

96. Suyuti'nin Cami'us Sağir adlı eserinde bir hadisin sonuna koyduğu "ha-mim" rumuzu neyi ifade eder?

A. Hadisin hem hasen hem de mevzu hadis olduğunu
B. Hadisle ilgili ayetlerin ha-mimli surelerde yer aldığını
C. Hadisin sahih ve güzel olduğunu
D. Hadisin İbn Hibbanın eserinde yer aldığını
E. Hadisin Hanbel'in Müsned'inde zikredildiğini

97. Eserinin hatime kısmında meşhur sahabe ve âlimlerin vasiyetleri, kabirleri vs. hakkında bilgiler veren ve bunlar arasında uydurma olanlarını zikreden alim ve bu eseri hangisidir?

A. Acluni - Keşful Hafa
B. Sehavi - Mekasidül Hasene
C. Suyuti - Cami'us Sağir
D. Rudani - Cem'ul Fevaid
E. Kettani - Nazmul Mütenasir

98. Bir hadisin bulunabilmesi için başvurulan en yaygın kaynaklardan birisi olup 1916 yılında Muhammed Fuad Abdülbaki gibi batılı ilim adamlarının oluşturduğu Concordance kitabı hangi kaynaktaki hadislere yer vermemiştir?

A. Darimi'nin Sünen'i
B. Abdürrezzak'ın Musannef'i
C. Tirmizi'nin Cami'i
D. İmam Malik'in Muvatta'i
E. İbn Hanbel'in Müsned'i

99. Muhammed Fuâd Abdulbâkî’nin tahkik ettiği ve hadislerini numaralandırdığı beş cilt hâlinde Kahire’de (1955) Concordance'a uygun yayımlanmış olan eser hangisidir?

A. Tirmizi'nin Cami'i
B. Buhari'nin Sahih'i
C. Müslim'in Sahih'i
D. Ebu Davud'un Sünen'i
E. Hanbel'in Müsned'i

100. En önemli özelliği Arapça'nın yanı sıra Türkçede de hadislerin aranıyor olabilmesi olan program hangisidir?
A. Mektebetüş şamile
B. Cevamiul Kelim
C. Konkordans
D. İslamweb
E. Hikem

101. Aranılan hadisin diğer hangi kaynaklarda zikredildiği, râvilerin kimlikleri, cerh ve tadil durumları, hadisteki garip kelimeler ve daha birçok ek bilgi tek tuşla elde edilebilen program hangisidir?
A. Cevamiul Kelim
B. Şamile
C. Hikem
D. Konkordans
E. İslamweb

102. Hadisin sadece Türkçesini bilen birisi o hadisi hangi programda aramalıdır?
A. Konkordans
B. Hikem
C. Cevamiul kelim
D. Şamile
E. İslamweb

103. "Aldatan bizden değildir" hadisini programdan arayan biri hangi kelime ile aramalıdır?
A.Biz B.Değil C.Aldatan D.Sahih E.İhanet

104. Sanal ortamda hadis bulmaya yarayan en çok tercih edilen program hangisidir?

A. Concordance
B. Cevamiul Kelim
C. Hikem.net
D. Mektebetüş Şamile
E. İslamweb

105. Suyutinin Cami's Sağir eseriyle ilgili hangisi yanlıştır?

A. Cem'ul Cevami'in özetidir
B. Kullandığı kaynakları rumuzla belirtmiştir
C. Bütün hadisler ilk kelimelerine göre sıralanmıştır
D. Kitabına mevzu hadisleri de aldığını belirtmiştir
E. Münavi bu kitaba Feyzül kadir adında bir şerh yazmıştır

Cevaplar
1E 2C 3A 4B 5C 6A 7A 8B 9C 10A 11E 12D 13B 14A 15C 16B 17B 18C 19B 20B 21D 22E 23B 24B 25A 26D 27A 28C 29A 30D 31B 32A 33B 34E 35A 36D 37D 38B 39A 40C 41B 42A 43A 44C 45D 46C 47A 48C 49F 50B 51A 52A 53E 54B 55B 56E 57B 58C 59D 60A 61D 62F 63A 64D 65E 66B 67E 68A 69B 70C 71D 72A 73B 74C 75D 76D 77A 78B 79C 80A 81 82B 83D 84E 85A 86C 87B 88D 89E 90A 91B 92C 93A 94B 95C 96E 97A 98B 99C 100E 101A 102B 103C 104D 105D
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 44 misafir