1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Öğretmen beklentilerinin, öğrencilerin akademik başarı, ilgi ve tutumları üzerindeki etkileri nelerdir?

Gönderilme zamanı: 27 Şub 2018 15:34
gönderen öğretmenim
Öğretmen beklentilerinin, öğrencilerin akademik başarı, ilgi ve tutumları üzerindeki etkileri nelerdir?

Öğretmenler öğrencilerinin yapabilecekleri ölçüde bir beklentiye girmelidir. Eğer bunu tam tersi durum oluşursa, onların derse hatta okula olan tutumları olumsuz etkilenecektir. Kendini sınıfta, okulda mutsuz hissedecek ve akademik olarak iyi bir derece elde edecekse de bunu başaramayacaktır. Öğrenciye yapabilecekleri hedefler belirleyerek başarı duygusunu tattırmalıdır.

Öğrenciyi, toplumu yani geleceğimizi şekillendirecek olan öğretmenlerdir. Toplum, biz öğretmenlerin yansımasıdır ve bu ilk önce öğrenciden başlar. Öğrenci, öğretmeni rehber ve örnek alır. Onun isteklerine karşılık vermekle görevli hissedebilir. Öğretmen pasif olursa, öğrenci de aynı şekilde olur çok fazla çaba sarf etmez. Oysaki öğretmen, öğrenciyi doğru olan yola yönlendirerek, beklentisini ona göre ayarlayarak gelişimine çok büyük katkı sağlayabilir. Ama bu dengeyi iyi ayarlamak gerekir. Eğer öğretmen, öğrencinin seviye ve toplum özelliklerini dikkate almadan beklentisini yüksek tutarsa, bu defa öğrenci özgüvenini yitirecek, başarı duygusu körelecek ve okuldan, öğretmenden arkadaşlarından uzaklaşacaktır. Bu nedenle öğretmen her zaman iyi bir gözlemci olmalı ve beklentisini ona göre belirlemeli. Adım adım, kolayda zora doğru bir yöntem izleyebilir.

Öğretmenin beklentisi, öğrencinin hazırbulunuşluluğu, ilgi ve yeteneği ölçüsünde olmalıdır. Bireyin gerçekleştireceği ve gerçekleştiremeyeceği şeyler vardır. Öğretmen bunun farkında olmalı, farklılığa saygı duymalı ve öğrencinin eksiklik, yetersizlik duymasının önüne geçmelidir. Öğretmenin beklentileri arttıkça, öğrencinin yapamama düzeyi de artar. Öğrencide büyük beklentiler beklemek yerine, öğrencinin yapabileceği görevler verilmeli.

Öğretmenin beklentileri çocukların gelişim düzeylerinin çok çok üstündeyse olumsuz bir etkisi olur. Çünkü öğretmen, çocuklardan mükemmel etkinlikler, hareketler, ödevler bekler ve karşılığını alamayınca olumsuz dönüt verir. Bu dönüt çocukluklarda olumsuz benlik algısı, başarısızlık ve yapamama duygusu oluşturur. Öğretmen bireysel farklılıklara dikkat ederek, her çocuğun ihtiyacına uygun çalışmalar yapmalıdır.
Öğretmenin baskın olduğu sınıflar genellikle tepkisel (geleneksel) sınıf yönetimiyle idare olunur. Bu sınıflarda öğretmenin fazla bir beklentisi yoktur. Sessiz, soru sormayan öğrenci iyidir, akıllıdır. Oysa gelişimsel modeller kullanılan sınıflarda, öğrenci aktiftir ve bilgiye kendisi ulaşıp yapılandırır. Öğretmen ise süreçte öğrenciye destek ve rehber olur, onları motive eder. Yapılandırmacı yaklaşım olan sınıflarda öğretmen de öğrencisiyle öğrenendir.

Öğretmenin beklentileri, öğrenciler üzerinde büyük etkiye sahiptir. Bu nedenle öğretmen beklentilerini sınıfa, öğrenciye göre ayarlamalıdır. Beklentisi yüksek olursa öğrencinin o derse karşı ilgisi azalabilir, olumsuz tutum besleyebilir. Tam tersi beklentisi düşük olursa da öğrencinin başarısı olması gerekenin altına düşebilir. Bu yüzden öğretmen olarak öğrencimizi, sınıfı tanımadan kendimizi tatmin etmek için yüksek beklentilere girmemeliyiz. Beklentilerimizi süreç içerisinde yavaş yavaş yükseltmeliyiz.

Beklentinin öğrenci üzerinde belirgin bir etkisi vardır. Seviyeye uygun olan beklentiler karşılanabilir. Fazla beklenti öğrencide başarısızlık, özgüven eksikliği yaratırken, az beklenti hayal kırıklığına yol açacak ve ilgisini azaltacaktır. Beklenti oluştururken bunun derecesi iyi ayarlanmalı, fazla ya da az olmamasına dikkat edilmelidir.