Sınıf ortamında öğretmen çoklu zekâ kuramına göre nasıl ders işlemelidir?

Cevapla
Kullanıcı avatarı
öğretmenim
Mesajlar: 517
Kayıt: 16 Ara 2017 21:56
İletişim:

27 Şub 2018 15:09

Sınıf ortamında öğretmen çoklu zekâ kuramına göre nasıl ders işlemelidir?

Çoklu zekâ kuramı, farklı etkinliklerle ders içeriğini zenginleştirerek öğrencilerin farklı duyusal alanlarına hitap etmeyi ve böylece dersin zevkli hale gelmesini ayrıca kalıcılığının artmasını hedefleyen bir stratejidir. Bu hedef doğrultusunda teknoloji ve sınıf dışı etkinliklerden sıkça yararlanılır. Deney, gezi, gösterip yaptırma vb. tekniklerin yanı sıra EBA, MORPA gibi programlarla görsel etkinliklere ulaşmak da mümkündür. Bu sayede hem öğrenmede kalıcılık sağlanır hem de uyarıcı sayısı artırıldığı için öğrencilerin derse karşı ilgisi artar. Unutulmamalıdır ki her birey farklıdır ve herkesin öğrenme şekli farklı olabilir.

Çoklu zekâ için sınıf içinde konu ile ilgili birçok etkinlik planlanabilir. Ya da o günün konusunda müzik Türkçe dil okuma yazma slayt gösterileri hikâye kitapları getirilebilir. Çocukların bunları incelemeleri sağlanır. O konu hakkında düşünceleri alınır birlikte sözler düşünülüp şarkılar yazılabilir. Oyuna çevrilebilir. Böylelikle sınıfta ki tüm çocukların özellikleri doğrultusunda, yatkın oldukları zekâ türleriyle etkileşim halinde olmaları sağlanır.

Çoklu zekâ kuramına göre tanımlanmış 8 zekâ alanı vardır. Öğretmen sınıf içerisinde yapacağı etkinlikleri planlarken farklı zekâ alanlarına hitap eden çoklu etkinliklere yer vermelidir. Bir birey birden fazla zekâ alanına sahip olabilir. Dolasıyla öğrenciyi sadece bir zekâ alanında geliştirmek ve o zekâ alanına yoğunluk vermek doğru değildir. Bütün zekâ alanları mümkün olduğunca çalışmaların içerisinde yer almalıdır. Mesela istasyon tekniği, farklı zekâ alanlarını geliştirmek için çok uygun bir tekniktir. Öğretmen farklı istasyonlara değişik zekâ alanlarını geliştirmeye yönelik etkinlikler koyarak öğrencilerin çok boyutlu bir çalışmada aktif katılımını sağlayabilir.

İlk olarak konuyla ilgili isterse teknolojiden de faydalanarak sunuş yoluyla bilgi verir. Daha sonra çocukların yaparak yaşayarak bilgi edilmesini sağlar. Materyaller ile dersi daha etkin kullanır. Gezigözlem etkinliği ile konu hakkında bilgi verebilir. Bu gezi gözlemden elde edinilen görsel bilgiyi resmetmelerini isteyebilir. Daha sonra konuyla alakalı olarak küçük gruplar oluşturur ve o konuya ait düşüncelerini canlandırmalarını isteyebilir. Farklı bilgileri bir arada görmeleri ve incelemeleri için soru sorarak tartışma ortamı yaratabilir.
Öğrenme psikoloğu Gardner'a göre 8 farklı zekâ kuramı vardır. 9 ve 10. olarak ahlak zekâsı ve varoluşsal zekâ düşünülüyor.

Çoklu zekâ kuramına göre her çocuk farklı şekillerde öğrenebilir. Kimi görselleri kullanarak daha iyi öğrenirken, kimi dinleyerek daha iyi öğrenir. Bu çoklu zekâyı sınıfımızda hem etkinlik yaparken hem de ders anlatırken göz önüne almamız gerekir. Geleneksel yöntemler gibi her çocuğu bir düşünerek düz anlatım yönteminden vazgeçip, her çocuğun tek ve özel olduğunu, her birinin farklı şekillerde öğrendiğini ve farklı zekâ türlerine sahip olduğunu düşünerek etkinliği ona göre çoklu yönden planlamamız gerekir. Örneğin; okul öncesinde resim göstererek etkinliğe başlayıp, video izletmek ya da sesini dinletmek ile devam edilebilir. Aynı etkinliği fiziksel aktivite ile devam ettirip dokunma duyularını da kullanarak çocuğa aktarabilirsek her çocuk etkinlikten hem zevk alır hem de etkinliği içselleştirebilir. Çünkü bu şekilde anlatım ile her çocuk etkinlikten kendi açısından bir şeyler bulur ve alır.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj

“Öğretmenlik Mülakat Soruları” sayfasına dön

  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir