Alan türkçe

Cevapla
eminee
Mesajlar: 1
Kayıt: 30 May 2019 15:50
İletişim:

30 May 2019 16:18

İlköğretim okullarında Türkçe öğretiminin amacı, Milli Eğitimin temel amaçlarına ve temel
ilkelerine uygun olarak şöyle sıralanabilir:
✓ Öğrencilere görüp izlediklerini, dinlediklerini, okuduklarını tam ve doğru olarak anlama gücü
kazandırmak.
✓ Onlara görüp izlediklerini, dinlediklerini, okuduklarını, incelediklerini ve düşündüklerini,
tasarladıklarını söz ya da yazı ile doğru ve amaca uygun olarak anlatma beceri ve alışkanlığını
kazandırmak.
✓ Öğrencilere Türk dilini sevdirmek, kurallarını sezdirmek, onları Türkçeyi gelişim süreci içinde
bilinçli, özenle ve güvenle kullanmaya yöneltmek.
✓ Onlara dinleme, okuma alışkanlığı ve zevkini kazandırmak, estetik duygularının gelişmesine
yardımcı olmak.
✓ Türlü etkinliklerle öğrencilerin sözcük dağarcığını zenginleştirmek.
✓ Onların ulusal duygusunu ve ulusal coşkusunu güçlendirmede kendi payına düşeni yapmak.
✓ Sözlü ve yazılı Türk ve dünya kültür ürünleri yoluyla Türk kültürünü tanıma ve
kazanmalarında, Türk yurdunu ve ulusunu, doğayı, hayatı ve insanlığı sevmelerine yardımcı
olmak.
✓ Onlara bilimsel, eleştirici, doğru, yapıcı ve yaratıcı düşünme yollarını kazandırmada Türkçe
dersinin payına düşeni gerçekleştirmek.
Dilbilgisi Özel Amaçları (VI.-VIII. Sınıflar)
Dilbilgisi alt başlığında öğrencilere bilinçle şu davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
✓ Anlamlarına göre cümleleri, cümle içinde sözcükleri doğru vurgulayabilme;
✓ Sözcüklerin gerçek, mecaz ve terim anlamlarını kavrayabilme, deyimleri anlayabilme;
✓ Sözcükleri gerçek, mecaz, terim anlamlarında ve sestaş, anlamdaş, karşıt anlamlı kelimeleri,
deyimleri anlatma etkinlikleri içinde doğal olarak kullanabilme;
✓ Büyük ve küçük ses uyumlarını kavrayıp uygulayabilme;
✓ Sözcük türlerini cümle içindeki anlamlarına ve görevlerine göre tanıyabilme ve doğal olarak
kullanabilme;
✓ Sözcüklerin yapısı ve dilimizin özelliği olan kelime türetme yollarını kavrayabilme;
✓ Sözcükleri, takıları doğru anlayabilme ve yazabilme;
✓ Noktalama işaretlerini tam ve doğru olarak kullanabilme;
✓ Fiil kiplerini, basit ve bileşik zamanlı biçimlerini, çatılarını, ek fiilleri, yardımcı bileşik fiilleri,
fiilimsileri cümle içinde kavrama ve doğru kullanabilme;
✓ Cümlelerde öğelerin sıralanışını, sıralanışa göre anlam değişikliğini kavrayabilme ve buna göre
cümle kurabilme;
✓ Cümle türlerini (anlamlarına, yapılarına, yüklemlerine ve öğelerinin sıralanışına göre)
öğrenebilme;
✓ Cümlelerin görevlerini kavrayabilme; davranışl
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
Türkçe öğretiminde programda belirlenen amaçlara ulaşabilmek için öğretim etkinliklerinde
uyulması gereken bazı temel ilkeler bulunmaktadır.
Bu ilkeler aşağıdaki gibidir.
✓ Dört temel dil becerisinin birlikte öğretilmesi,
✓ Anadil öğretiminin doğal bir ortamda yapılması,
✓ Türkçe öğretiminde bütün derslerden yararlanılması,
✓ Anadilin kurallarını öğretirken tümevarım yaklaşımının izlenmesi,
✓ Temel dil becerileri ile öğretim etkinlikleri arasında sıkı bir ilişkinin kurulması
✓ Konuların seçiminde tematik bir yaklaşımın izlenmesi,
✓ Dil becerilerini geliştirmede çoklu ortamın sağlanması.
Temel ilkelerin yan ısıra dil öğretiminde yer alan bazı ilkeler de bulunmaktadır.
Bu ilkeler sırasıyla aşağıdaki gibi özetlenebilir:
✓ Öğrencilere öğrendikleri dil kalıplarını kullanma olanağının sağlanması,
✓ Sınıf içinde bireysel farklılıkların dikkate alınması,
✓ Okuma metinlerinin özgün, otantik olmasına dikkat edilmesi,
✓ Dersi planlarken öğretme etkinliklerine çeşitlilik getirilmesi,
✓ Dilin kurallarını öğretirken basitten karmaşığa, somuttan soyuta, bilinenden
bilinmeyene doğru bir yaklaşımın izlenmesi,
✓ Verilen bilgilerin günlük yaşama aktarılması,
✓ Öğrencilerin derse etkin katılımının sağlanması ve dil becerilerini kullanması,
✓ Dili doğru ve düzgün kullanmaları konusunda öğrencilerin güdülenmesi ve
cesaretlendirilmesi,
✓ Dil becerilerini test ederken sadece öğretilenlerin sorulması, öğretilmeyen konularla
ilgili soruların sorulmaması
Etkili dinlemeyi öğrenmek için, dinleme beceri ve yetisini geliştirmek gerekir. Bu gelişim daha
küçük yaşlarda ailede başlar ve yaşam boyu devam eder. Bunun için belirlenebilen kimi davranışlar
şunlardır:
✓ Dikkati konuşan kişiye yöneltme,
✓ Dikkati konuşulan, anlatılan ya da okunan konu üzerinde toplama,
✓ Dikkati konuşma, anlatma, okunma süresince sürdürebilme,
✓ Dinlediklerinin içinden önemli düşünceleri seçip not alma,
✓ Dinledikleri içinden farklı anlamlara gelebilecek sözleri bulup not etme,
✓ Dinledikleri içinde, varsa konuyla ilgili olmayan sözleri bulup not etme,
✓ Dinledikleri içinde, eğer varsa çelişki ve tutarsızlıkları bulup not etme,
✓ Konuşmacının ve diğer dinleyicilerin dikkatini dağıtacak gereksiz konuşmalarla
uyarılarda bulunma, fısıldaşma gibi davranışlardan kaçınma,
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
✓ Konuşmayla ilgili soru yöneltmede, görüş ya da karşı görüş bildirmede önceden söz
isteme,
✓ Konuşmanın bitiminde konunun anlaşılmayan ya da yeterince açıklığa kavuşmayan
yönleriyle ilgili olarak konuşmacıya soru ya da sorular yöneltme.
(Konuşmacı konuşmasının kimi bölümlerinde ara verir ve bölümle ilgili görüş ya da soru olup
olmadığını sorarsa, bu sorular konuşmacıya bu ara bölümlerde de sorulabilir.)
Dinlemeyi güçleştiren etmenler maddeler halinde şöyle sıralanabilir:
✓ Dinleme alışkanlığı kazanmamış olmak.
✓ Konuya ilgi duymamak.
✓ Konuşan kişiye ve konuşulana önem vermemek.
✓ İlgisini başka yönlere vererek konuşulan konudan uzaklaşmak.
✓ Ortama yabancı olmak.
• İşitme gücü yetersiz olmak.
Okuma yalnızca bilgi edinmeyi, öğrenmeyi sağlamaz. Bunun yanında, yaşamı değişik yönleriyle
tanımayı öğretir.
✓ Kişinin düşünüş, davranış ve başkalarıyla ilişkilerini yönlendirir.
✓ Kişinin iç dünyasını zenginleştirir.
✓ Kişinin görüş açısını genişletir.
✓ Kişinin çevresine önyargısız, yansız ve hoşgörülü bakmasını sağlar.
✓ Kişinin beğeni düzeyini yükseltir.
✓ Kişiye düşünme ve yaratma özgürlüğü ile değerlendirme alışkanlığı kazandırır.
Bu nedenle çağdaş ve düzeyli bir birey ya da toplum olmanın birincil koşulu, okuma yetenek ve
alışkanlığını kazanmış olmaktır.
Okumanın amaçları:
Okuma öğretimi, kişiye okuma becerileri dediğimiz;
✓ Sözcükleri tanıma, anlama, anlamını öğrenme,
✓ Sözvarlığını zenginleştirebilme,
✓ Okuduğunu kavrayabilme, değerlendirebilme ve yorumlayabilme,
✓ Okuduğunu anlamına uygun okuyabilme,
✓ Okuduğu metne ya da okuma amacına uygun hızda okuyabilme,
✓ Gerektiğinde sesli okuyabilme,
✓ Kullanması gereken kitap ve kaynakları doğru ve yerinde kullanabilme, onlardan
gerektiği gibi yararlanabilme,
✓ Okumayı yaşantısının büyük bir parçası durumuna getirebilme,
✓ Okudukları ile geniş bir duygu, düşünce dünyası ve düş kurabilme,
✓ Okumayı beğeni ve alışkanlık durumuna getirebilme becerilerini kazandırır.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
Okuma Becerisinin Geliştirilmesi
Okumayı tanımlarken yazılı bir iletişimi anlamak, kavramak, yorumlamak, düşünce yürütmek ve
yargıya varmaktır, demiştik. Gerçekten okumada asıl amaç okunan yazıyı anlamak ve kavramaktır. Bu
nedenle öğrencilerde öncelikle anlama yetisinin geliştirilmesi gerekir.
✓ Öğrencilerin, ders dışı bilim, sanat ve yazın etkinliklerine gitmelerini sağlayarak bilgi,
görüş, anlayış ve beğenilerini zenginleştirmek,
✓ Öğrencilere, okudukları yazı ve yapıtla ilgili, konu, ana düşünce, neden-sonuç ilişkileri,
anlamları bilinmeyen sözcüklerin anlamını cümlenin yapısından çıkarabilme, sözcük
türetme yoluyla sözvarlığını zenginleştirme, dil ve anlatım özelliklerini belirleyebilme,
çalışmaları ve değerlendirme yaptırmak,
✓ Okuma öncesi, okuma sırası ve okuma sonrasında sorulacak sorularla, okunan yazı ve
yapıtın daha iyi anlaşılmasını sağlamak,
✓ Okuma öncesi sorularla öğrenciyi okumaya hazırlamak,
✓ Okuma sırasındaki sorularla (cümle özellikle paragraf sonlarında) okunan yazının
daha iyi anlaşılmasını sağlamak,
✓ Okuma sonrası sorularla yazının yorum, eleştiri ve değerlendirmesini yaptırmak,
anlama yetisini geliştiren çalışmalardır.
Okumayı Güçleştiren Etmenler
Okumayı güçleştiren etmenler çok çeşitlidir. Fizyolojik ve psikolojik etmenler, okul ve çevre koşulları
bunlara örnek gösterilebilir.. Bunları maddeler halinde sıralarsak;
✓ Zeka geriliği,
✓ Kendine güvensizlik,
✓ Kendini okumaya hazır görmeme,
✓ Okumaya karşı isteksizlik,
✓ Çevreden utanma,
✓ Ev ve yakın çevresindeki insanların tutum ve davranışları,
✓ Aile içi sorun ve geçimsizlikler,
✓ Eğitimsel ve kültürel yetersizlikler,
✓ Eğitim - öğretim izlencesinin, anlama ve öğrenmeden çok ezbere dayalı olması,
✓ Sınıf dışı okuma çalışmalarına yeterince zaman ayıramama gibi etmenler, okuma
başarısını olumsuz yönde etkiler.
2006 Türkçe Programı’nda Ye Alan Ara disiplinler
✓ Sağlık Kültürü,
✓ Girişimcilik,
✓ İnsan Hakları ve Vatandaşlık,
✓ Kariyer Bilinci Geliştirme,
✓ Özel Eğitim,
✓ Rehberlik ve Psikolojik Danışma,
✓ Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim,
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
✓ Afetten Korunma ve Güvenli Yaşam alanlarından oluşur. Programda yer alan ara disiplin
kazanımlarının Türkçe dersinde işlenecek tema/metinlerle ilişkilendirilmesi esastır.
2006 Türkçe Öğretim Programı’nda 6, 7, 8. Sınıf amaç ve kazanımları şu şekildedir:
Dinleme/İzleme Öğrenme Alanı:
1. Dinleme/izleme kurallarını uygulama
1. Konuşmacının sözünü kesmeden sabır ve saygıyla dinler.
2. Başkalarını rahatsız etmeden dinler/izler.
3. Dinlenenle ilgili soru sormak, görüş bildirmek için uygun zamanda söz alır.
4. Dinleme/izleme yöntem ve tekniklerini kullanır.
2. Dinleneni/izleneni anlama ve çözümleme
1. Dinlenenin/izlenenin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır.
2. Dinlediklerindeki/izlediklerindeki anahtar kelimeleri fark eder.
3. Dinlediklerinin/izlediklerinin konusunu belirler.
4. Dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
5. Dinlediklerindeki/izlediklerindeki yardımcı fikirleri/duyguları belirler.
6. Dinlediklerindeki/izlediklerindeki olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili
unsurları belirler.
7. Dinlediklerinde/izlediklerinde sebep-sonuç ilişkilerini belirler.
8. Dinlediklerinde/izlediklerinde amaç-sonuç ilişkilerini belirler.
9. Dinlediklerindeki/izlediklerindeki örtülü anlamları bulur.
10. Dinlediklerini/izlediklerini kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler.
11. Dinlediklerine/izlediklerine ilişkin sorular oluşturur.
12. Dinlediklerine/izlediklerine ilişkin sorulara cevap verir.
13. Dinlediklerinde/izlediklerinde yer alan öznel ve nesnel yargıları ayırt eder.
14. Dinlediklerine/izlediklerine ilişkin karşılaştırmalar yapar.
15. Kendisini şahıs ve varlık kadrosunun yerine koyarak olayları, duygu, düşünce ve hayalleri
yorumlar.
16. Dinlediklerinde/izlediklerinde ortaya konan sorunlara farklı çözümler üretir.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
17. İpuçlarından hareketle dinlediklerine/izlediklerine yönelik tahminlerde bulunur.
18. Dinlediklerinin/izlediklerinin öncesi ve/veya sonrasına ait kurgular yapar.
19. Dinlediklerinin/izlediklerinin başlığı/adı ile içeriği arasındaki ilişkiyi ortaya koyar.
20. Dinlediği/izlediği metne farklı başlıklar bulur.
21. Görsel/işitsel unsurlarla dinledikleri/izledikleri arasında ilgi kurar.
22. Şiir dilinin farklılığını ayırt eder.
23. Şiirin kendisinde uyandırdığı duyguları ifade eder.
24. Dinlediklerini/izlediklerini kendi hayatı ve günlük hayatla karşılaştırır.
25. Dinlediği/izlediği kişi, konu ya da metnin yazarı/şairi hakkında bilgi edinir.
3. Dinlediklerini/izlediklerini değerlendirme
1. Dinlediklerini/izlediklerini dil ve anlatım yönünden değerlendirir.
2. Dinlediklerini/izlediklerini içerik yönünden değerlendirir.
3. Dinlediği/izlediği kişiyi sesini ve beden dilini etkili kullanma yönünden değerlendirir.
4. Söz varlığını zenginleştirme
1. Kelimeler arasındaki anlam ilişkilerini kavrayarak birbiriyle anlamca ilişkili kelimelere örnek
verir.
2. Aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanır.
3. Tekerleme, sayışmaca, bilmece ve yanıltmacaları ezberler/kullanır.
4. Şiir, türkü, şarkı türlerinde metinler ezberler.
5. Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen kelime, deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır.
6. Dinlediklerinden/izlediklerinden hareketle yeni öğrendiği kelimelerden sözlük oluşturur.
5. Etkili dinleme/izleme alışkanlığı kazanma
1. Yaşına ve seviyesine uygun sanat ve bilim etkinliklerine dinleyici/izleyici olarak katılır.
2. Şiir, hikâye, masal dinletilerine katılır.
3. Çok yönlü iletişim araçlarındaki yayınlardan ilgi, istek ve ihtiyaçlarına uygun olanlarını takip
eder.
4. Kaset, CD, film vb. kaynaklardan kişisel arşiv oluşturur.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
Konuşma Öğrenme Alanı:
1. Konuşma kurallarını uygulama
1. Konuşmaya uygun ifadelerle başlar.
2. Konuşma sırasında uygun hitap ifadeleri kullanır.
3. Bulunduğu ortama uygun bir konuşma tutumu geliştirir.
4. Standart Türkçe ile konuşur.
5. Türkçenin kurallarına uygun cümleler kurar.
6. Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin yerine Türkçelerini kullanır.
7. Karşısındakinin algılamakta zorluk çekmeyeceği bir hızda ve akıcı biçimde konuşur.
8. Konuşmasında nezaket kurallarını uyar.
9. Olayları ve bilgileri sıraya koyarak anlatır.
10. Konuşmasında sebep-sonuç ilişkileri kurar.
11. Konuşmasında amaç-sonuç ilişkileri kurar.
12. Tekrara düşmeden konuşur.
13. Konuşmayı uygun ifadelerle bitirir.
2. Sesini ve beden dilini etkili kullanma
1. Konuşurken nefesini ayarlar.
2. İşitilebilir bir sesle konuşur.
3. Kelimeleri doğru telaffuz eder.
4. Konuşurken gereksiz sesler çıkarmaktan kaçınır.
5. Uygun yerlerde vurgu, tonlama ve duraklama yapar.
6. Yapmacıktan, taklit ve özentiden uzak bir sesle konuşur.
7. Sözleriyle jest ve mimiklerinin uyumuna dikka
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
3. Hazırlıklı konuşmalar yapma
1. Konuşma konusu hakkında araştırma yapar.
2. Konuşma metni hazırlar.
3. Konuşmasını bir ana fikir etrafında planlar.
4. Ana fikri yardımcı fikirlerle destekler.
5. Konunun özelliğine uygun düşünceyi geliştirme yollarını kullanır.
6. Atasözü, deyim ve söz sanatlarını uygun durumlarda kullanarak anlatımını zenginleştirir.
7. Konuşmasını sunarken görsel, işitsel materyalleri ve farklı iletişim araçlarını kullanır.
8. Konuşma öncesinde konuyla ilgili açıklamalar yapar.
9. Konuşma sırasında sorulan sorulara açık, yeterli ve doğru cevaplar verir.
10. Konuşmasında dikkati dağıtacak ayrıntılara girmekten kaçınır.
11. Konuşmasını belirlenen sürede ve teşekkür cümleleriyle sona erdirir.
12. Konuşma yöntem ve tekniklerini kullanır.
4. Kendi konuşmasını değerlendirme
1. Konuşmasını içerik yönünden değerlendirir.
2. Konuşmasını dil ve anlatım yönünden değerlendirir.
3. Konuşmasını sunum tekniği yönünden değerlendirir.
4. Konuşmasını, sesini ve beden dilini kullanma yönünden değerlendirir.
5. Kendini sözlü olarak ifade etme alışkanlığı kazanma
1. Duygu, düşünce, hayal, izlenim ve deneyimlerini sözlü olarak ifade eder.
2. Anlamadıklarını ve merak ettiklerini sorar.
3. Sorunlarına konuşarak çözüm arar.
4. Yeni öğrendiği kelime, kavram, atasözü ve deyimleri kullanır.
Okuma Öğrenme Alanı:
1. Okuma kurallarını uygulama
1. Sesini ve beden dilini etkili kullanır.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
2. Akıcı biçimde okur.
3. Kelimeleri doğru telaffuz eder.
4. Sözün ezgisine dikkat ederek okur.
5. Okuma yöntem ve tekniklerini kullanır.
2. Okuduğu metni anlama ve çözümleme
1. Metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarır.
2. Metindeki anahtar kelimeleri belirler.
3. Metnin konusunu belirler.
4. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
5. Metindeki yardımcı fikirleri/duyguları belirler.
6. Anlatımın kimin ağzından yapıldığını belirler.
7. Olay, yer, zaman, şahıs, varlık kadrosu ve bunlarla ilgili unsurları belirler.
8. Metindeki sebep-sonuç ilişkilerini fark eder.
9. Metindeki amaç-sonuç ilişkilerini fark eder.
10. Okuduklarındaki örtülü anlamları bulur.
11. Okuduklarındaki öznel ve nesnel yargıları ayırt eder.
12. Okuduklarını kendi cümleleriyle, kronolojik sıra ve mantık akışı içinde özetler.
13. Metne ilişkin sorulara cevap verir.
14. Metne ilişkin sorular oluşturur.
15. Metnin türüyle ilgili özellikleri kavrar.
16. Metnin planını kavrar.
17. Metni oluşturan unsurlar arasındaki geçiş ve bağlantıları fark eder.
18. Metindeki söz sanatlarının anlatıma olan katkısını fark eder.
19. Metinde yararlanılan düşünceyi geliştirme yollarının işlevlerini açıklar.
20. Metne ilişkin karşılaştırmalar yapar.
21. Kendisini şahıs ve varlık kadrosunun yerine koyarak olayları, duygu, düşünce ve hayalleri
yorumlar.
22. Metinde ortaya konan sorunlara farklı çözümler üretir.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
23. Metindeki ipuçlarından hareketle metne yönelik tahminlerde bulunur.
24. Metnin öncesi ve/veya sonrasına ait kurgular yapar.
25. Şiir dilinin farklılığını ayırt eder.
26. Şiirin kendisinde uyandırdığı duyguları ifade eder.
27. Okuduklarını kendi hayatı ve günlük hayatla karşılaştırır.
28. Metinle ilgili görsel ögeleri yorumlar.
29. Metnin başlığı ile içeriği arasındaki ilişkiyi ortaya koyar.
30. Okuduğu metne farklı başlıklar bulur.
31. Metnin yazarı veya şairi hakkında bilgi edinir.
3. Okuduğu metni değerlendirme
1. Metni dil ve anlatım yönünden değerlendirir.
2. Metni içerik yönünden değerlendirir.
4.Söz varlığını zenginleştirme
1. Kelimeler arasındaki anlam ilişkilerini kavrayarak birbiriyle anlamca ilişkili kelimelere örnek
verir.
2. Aynı kavram alanına giren kelimeleri, anlam farklılıklarını dikkate alarak kullanır.
3. Okuduğu metinde geçen kelime, deyim ve atasözlerini cümle içinde kullanır.
4. Okuduklarından hareketle öğrendiği kelimelerden sözlük oluşturur.
5. Okuma alışkanlığı kazanma
1. Okuma planı yapar.
2. Farklı türlerde metinler okur.
3. Süreli yayınları takip eder.
4. Okuduğu kitaplardan kitaplık oluşturur.
5. Kitaplık, kütüphane, kitap fuarı ve kitap evlerinden faydalanır.
6. Okudukları ile ilgili duygu ve düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşır.
7. Şiir ezberler, şiir dinletileri düzenler, ezberlediği şiirleri uygun ortamlarda okur.
8. Ailesi ile okuma saatleri düzenler.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
9. Beğendiği kısa yazıları ezberler.
Yazma Öğrenme Alanı:
1. Yazma kurallarını uygulama
1. Kâğıt ve sayfa düzenine dikkat eder.
2. Düzgün, okunaklı ve işlek “bitişik eğik yazı”yla yazar.
3. Elektronik ortamdaki yazışmalarda biçim ile ilgili kurallara uyar.
4. Standart Türkçe ile yazar.
5. Türkçenin kurallarına uygun cümleler kurar.
6. Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin yerine Türkçelerini kullanır.
7. Olayları ve bilgileri sıraya koyarak anlatır.
8. Yazısında sebep-sonuç ilişkileri kurar.
9. Yazısında amaç-sonuç ilişkileri kurar.
10. Tekrara düşmeden yazar.
11. Yazım ve noktalama kurallarına uyar.
2. Planlı yazma
1. Yazma konusu hakkında araştırma yapar.
2. Yazacaklarının taslağını oluşturur.
3. Yazısını bir ana fikir etrafında planlar.
4. Yazısının ana fikrini yardımcı fikirlerle destekler.
5. Konunun özelliğine uygun düşünceyi geliştirme yollarını kullanır.
6. Atasözü, deyim ve söz sanatlarını uygun durumlarda kullanarak anlatımını zenginleştirir.
7. Yazdığı metni görsel materyallerle destekler.
8. Yazısına konunun ve türün özelliğine uygun bir giriş yapar.
9. Yazıyı etkileyici ifadelerle sonuca bağlar.
10. Yazıya, konuyla ilgili kısa ve dikkat çekici bir başlık bulur.
11. Dipnot, kaynakça, özet, içindekiler vb. kısımları uygun şekilde düzenler.
12. Yazma yöntem ve tekniklerini kullanır.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
3. Farklı türlerde metinler yazma
1. Olay yazıları yazar.
2. Düşünce yazıları yazar.
3. Bildirme yazıları yazar.
4. Şiir yazar.
4. Kendi yazdıklarını değerlendirme
1. Yazdıklarını biçim ve içerik yönünden değerlendirir.
2. Yazdıklarını dil ve anlatım yönünden değerlendirir.
3. Yazdıklarını yazım ve noktalama kurallarına uygunluk yönünden değerlendirir.
5. Kendini yazılı olarak ifade etme alışkanlığı kazanma
1. Duygu, düşünce, hayal, izlenim ve deneyimlerini yazarak ifade eder.
2. Yeni öğrendiği kelime, kavram, atasözü ve deyimleri kullanır.
3. İlgi alanına göre yazar.
4. Şiir defteri tutar.
5. Günlük tutar.
6. Beğendiği sözleri, metinleri ve şiirleri derler.
7. Okul dergisi ve gazetesi için yazılar hazırlar.
8. Yazdıklarını başkalarıyla paylaşır ve onların değerlendirmelerini dikkate alır.
9. Yazdıklarından arşiv oluşturur.
10. Yazma yarışmalarına katılır.
6. Yazım ve noktalama kurallarını uygulama
1. Yazım kurallarını kavrayarak uygular.
2. Noktalama işaretlerini işlevlerine uygun olarak kullanır.
Dil Bilgisi Öğrenme Alanı
6. Sınıflar:
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
1. Kelimenin yapı özellikleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama
1. Kök ve eki kavrar.
2. İsim kökü ile fiil kökünü ayırt eder.
3. Yapım eki ile çekim ekini ayırt eder.
4. Gövdeyi kavrar.
5. Yapım eklerinin işlevlerini ve kelimeye kazandırdığı anlam özelliklerini kavrar.
6. Birleşik kelimeyi kavrar.
7. Basit, türemiş ve birleşik kelimeleri ayırt eder.
2. Kelime türleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama
1. İsimlerin cümledeki işlevlerini kavrar, isimleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
2. Zamirlerin cümledeki işlevlerini fark eder, zamirleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
3. Hâl eklerinin işlevlerini kavrar.
4. İyelik eklerinin işlevlerini kavrar.
5. İsim tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
6. Sıfatların cümledeki işlevlerini fark eder, sıfatları işlevlerine uygun olarak kullanır.
7. Sıfat tamlamalarının kuruluş ve anlam özelliklerini kavrar.
8. Edat, bağlaç, ünlemlerin işlevlerini ve cümleye kazandırdıkları anlam özelliklerini kavrar; bu
kelimeleri işlevlerine uygun olarak kullanır.
9. Kelimeleri cümlede farklı görevlerde kullanır.
7. Sınıflar:
1. Kelime türleriyle ilgili bilgi ve kuralları kavrama ve uygulama
1. Fiillerin anlam özelliklerini kavrar.
2. Kip ve çekimli fiili kavrar.
3. Bildirme kipleriyle dilek kiplerini ayırt eder.
4. Bildirme kiplerinin kullanım özelliklerini kavrar.
5. Dilek kiplerinin kullanım özelliklerini kavrar.
6. Fiillerin olumlu, olumsuz, soru ve olumsuz soru çekimleriyle ilgili uygulamalar yapar.
7. Zarfların cümledeki işlevlerini fark eder, zarfları işlevlerine uygun olarak kullanır.
Serhat Gültekin-Mihmandar hoca
8. Kelimeleri cümlede farklı görevlerde kullanır.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir