Bakanlar Kurulunun Tarihi Gelişimi İle Görev Ve Yetkileri

Cevapla
aksu
Mesajlar: 3
Kayıt: 19 Mar 2017 13:36
İletişim:

19 Mar 2017 21:53

BAKANLAR KURULU
1. Bakanlar Kurulunun programı, kuruluşundan en geç 1 HAFTA İÇİNDE Başbakan veya bir bakan tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisinde okunur ve güvenoyuna başvurulur. Güvenoyu için görüşmeler, programın okunmasından 2 TAM GÜN geçtikten sonra başlar ve görüşmelerin bitiminden 1 TAM GÜN geçtikten sonra oylama yapılır.
2. Bakanlar Kurulu yürütme görevini fiilen kullanan ve siyasi olarak sorumlu olan organdır. Başbakan ve Bakanlardan oluşur. Bakanlar Kurulunun görev ve yetkilerini tek tek saymak mümkün değildir. Zira, böyle bir sayma Anayasada ve kanunlarda yapılmamıştır. Bakanlar Kurulu, yürütmenin genel karar organıdır. Anayasanın ve kanunların kendisine verdiği görevleri yerine getirdiği gibi, kanunların uygulanmasıyla ilgili bütün görevleri yerine getirir. Zira, Bakanlar Kurulu merkezî idare teşkilâtının en yüksek karar organıdır. Bakanlar Kurulu, yasama ve yargı fonksiyonuna giren işlemler yapmamak şartıyla yürütme fonksiyonu alanında istediği her işlemi yapabilir. Ancak, yürütme alanına giren bu işlemlerinde Bakanlar Kurulu, bir kanuna dayanmak ve Anayasaya ile kanunlara aykırı olmamak zorundadır.
3. Parlamenter sistemde yürütme iki başlıdir (dualist yapidadir ).Devlet başkanı yürütme organının sorumsuz kanadını, BAKANLAR KURULU (hükümet ) sorumlu kanadı oluşturur.
4. 1876 KANUNI ESASI ile BAKANLAR KURULU (Heyeti Vukela ) , Sadrazam( Basbakan), bakanlar ve seyhulislamdan oluşur. Bu kişileri padişah kendisi atar .BAKANLAR KURULU Padişah a karşı sorumludur. Heyeti Vukela , Sadrazam başkanlığında toplanır. Padişah tan izin alarak iç ve dış önemli konuları görüşür. Kararlarını Padişah onaylar. BAKANLAR KURULU meclise karşı değil Padişah a karşı sorumludur.Göreve başlarken ve görev sırasında güvenoyu ongorulmemistir.Meclisin gensoru verme (hükümeti düşürme ) yetkisi yoktur.
5. 1909 Değişikliği ile BAKANLAR KURULU artık Padişah a karşı değil Meclisi Mebusan a karşı sorumludur. Meclis BAKANLAR KURULU nu güvensizlik oyi ile dusurebilecektir.
6. 1924 Anayasa si (Teşkilatı Esasiye Kanunu ) Sıkıyönetim düzenlenmiştir BAKANLAR KURULU süresi 1 ayı asmamak üzere sikiyonetim olan edebilir , karar hemen TBMM nin onayına sunulur.
7. T.B.M.M Seçimleri yapıldıktan sonra Cumhurbaşkanı TBMM içinden bir milletvekilini Başbakanı atar.
Başbakan ise TBMM içerisinden ya da milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olan kimselerden olmak kaydıyla TBMM dışında bakanları seçer. ( Dışarıdan bakan atanması usulü ilk kez 1961 Anayasası ile kabul edilmiştir.) Bu aşamadan sonra Cumhurbaşkanı bakanları ATAR ve Bakanlar Kurulu kurulmuş olur. Bakanlar TBMM onayına sunulmaz.
Dışarıdan atanan bakan milletvekili dokunulmazlığına sahiptir ancak dışarıdan atanan bakan kanun teklif edemez ve oylamalar da milletvekili olarak oylamaya katılamaz.
8. 24 Mayıs 2016 tarihinde Türkiye Cumhuriyetinin 65. Hükümeti kurulmuştur.
9. Bakanlar kurulu listesi Cumhurbaşkanınca onandığı an bakanlar kurulu kurulmuş sayılır ve göreve başlar. Bakanlar kurulunun güvenoyu alması göreve devam edebilmesi içindir.
10. 1961Anayasasında 1971-1973 değişikliği ile BAKANLAR KURULUNA ilk kez Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisi tanınmıştır.
11. Bakanların görevine Başbakanın ÖNERİSİ üzerine Cumhurbaşkanı son verir. Bu hüküm ilk kez 1982 Anayasasında yer almıştır. 1982 Anayasası Bakanlar Kurulu içerisinde Başbakanı güçlendirmiştir.
Hükümetin kurulması için ÖZEL BİR ÇOĞUNLUK ARANMAZ. 1982 Anayasası hükümet kurmayı kolaylaştırmıştır.
Bir bakan ancak diğer bir bakana vekalet edebilir, her hangi bir sebeple boşalan bir bakanlığa 15 gün içinde bir bakan ataması yapılır.
12. 1961 Anayasasında 1971-1973 değişikliği ile BAKANLAR KURULUNA; vergi ,resim,ve harclarin muafiyet ve istisnaları ile oran ve sınırlarına ilişkin hükümlerde değişiklik yapma yetkisi verilmiştir.
13. Bakanlar kurulunun siyasal sorumluluğu;
- Kollektif sorumluluk; ülke siyasetinin yürütülmesi işlevinden birlikte sorumlu olunmakla birlikte,
- Bireysel sorumluluk; her bir bakan kendi bakanlığının görev alanına giren işlerden de ayrıca sorumluluğu ifade eder.
14. Bakanlar kurulu görev sırasında güven istemi halinde yapılan oylamada güvensizlik oyları sayılır ve nitelikli çoğunluk aranır. (TBMM üye tamsayısının salt çoğunluğu).
15. 1876 KANUNI ESASI ile BAKANLAR KURULU (heyeti vukela) her konuda yasa onerebilir , Yasa teklifi için padisahtan izin alınır.
16. Her bakan Başkana karşı da sorumludur.
Siyasi sorumlulukta müeyyide cezai değil siyasidir. Gensoru sonucunda, parlamento kararı neticesinde bakanın görevine meclisçe son verilmesidir.
Kollektif sorumluluk ta genel siyasetin yürütülmesinden sorumlu olunduğu için bu hususta güvensizlik oyunun verilmesi hükümetin düşmesi demektir.
Her bir bakan göreviyle ilgili devlete verdiği zarardan kendisi sorumludur. Ceza yargılaması dışındaki hukuk davalarına ilişkin davalar genel adliye mahkemelerinde görülür. Bilindiği gibi milletvekilliği dokunulmazlığı ( yasama dokunulmazlığı ) hukuk davası açılmasına engel teşkil etmez
Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri, yetkileri ve teşkilatı KANUN ile düzenlenir.
17. Bakanlar kurulunun görevi şu hallerde sona erer:
* Güvensizlik oyu
* TBMM seçimlerinin yenilenmesi
* Başbakan'ın görevinin sona ermesi
* Bakanlar kurulunun istifası
18. Genel Siyaseti yürüten Bakanlar Kuruludur.Genel Siyaseti gözeten Başbakandır. Her bakan, başbakana sorumludur. Milletvekili olmayan bakanların Yasama Sorumsuzluğu ve Yasama Dokunulmazlığı vardır.
19. Bakanlar Kurulunun göreve devam etmesi için güven oyuna ihtiyaç vardır. Bakanlar Kurulunun kurulması için basit çoğunluk gerekir. Güven oyu için 7 gün içinde Hükümet Programı okunmalıdır.
20. BK'nın kollektif sorumluluğu 1921 anayasası'nda yer alırken, 1924 anayasası'nda bu değişmiş, bireysel sorumluluk olmuştur.
21. Bakanlar Kurulu Görev ve Yetkileri
Genel siyaseti yürütmekle sorumludur.(Önemli)
Kanun Hükmünde Kararname çıkarmak.
Kanun Tasarısı hazırlamak.
Yönetmelik çıkarmak.(Anayasada açıkça düzenlenmemiştir.)
Cumhurbaşkanına, Genelkurmay Başkanını önermek.
Türk Silahlı Kuvvetlerini yurt savunmasına hazırlamak.
Tüzük çıkarmak.
Cumhurbaşkanı başkanlığında olağanüstü hal ve sıkı yönetim ilan etmek.
Milli Güvenliği sağlamak.
Anayasada verilmiş diğer görev ve yetkiler.
Kanunlarla verilmiş görev ve yetkiler.
22. Geçici bakanlar kurulu için güvenoyuna basvurulmaz.
23. 1982 Anayasasında üç tür güven oylaması yer alır.
Göreve Başlarken Güvenoyu
Basit çoğunluk yeterlidir.
Görev Sırasında Güvenoyu
Gensoru Görüşmeleri Sonucunda Güvenoyu
Hükümetin siyasi sorumluluğunu araştırmak için milletvekilleri ya da siyasi parti grupları tarafından verilen gensoru önerisi sonucu yapılan güven oylamasıdır.Gensoru sonucu yapılan güven oylaması hükümetin düşmesine sebep olabilir.Güven oylaması sonucunda Bakanlar Kurulunun düşürülebilmesi için üye tam sayısının salt çoğunluğunun güvensizlik oyu vermesi gerekir.
24. Bakanlar Kurulunun, güvenoyunu alamaması ve veya güvensizlik oyuyla düşürülmesi hallerinde; 45 gün içinde yeni Bakanlar Kurulu kurulamadığı veya kurulduğu halde güvenoyu alamadığı takdirde Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına danışarak, seçimlerin yenilenmesine karar verdiğinde, Bakanlar Kurulu çekilir ve Cumhurbaşkanı geçici Bakanlar Kurulunu kurmak üzere bir Başbakan atar.
Geçici Bakanlar Kuruluna, Adalet, İçişleri ve Ulaştırma bakanları Türkiye Büyük Millet Meclisindeki veya Meclis dışındaki bağımsızlardan olmak üzere, siyasi parti gruplarından, oranlarına göre üye alınır.
SİYASİ PARTİ GRUPLARINDAN ALINACAK ÜYE SAYISINI TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANI TESPİT EDEREK Başbakana bildi-rir. Teklif edilen bakanlığı kabul etmeyen veya sonradan çekilen partililer yeri-ne, Türkiye Büyük Millet Meclisi içinden veya dışarıdan bağımsızlar atanır.
Geçici Bakanlar Kurulu, yenilenme kararının Resmi Gazete'de ilanın-dan itibaren 5 GÜN İÇİNDE KURULUR.
Geçici Bakanlar Kurulu için güvenoyuna başvurulmaz.
Geçici Bakanlar Kurulu seçim süresince ve yeni Meclis toplanıncaya kadar vazife görür.
25. Bakanlar Kurulu milli güvenliğin sağlanmasında TBMM' ye karşı sorumludur.
26. Başbakan, gerekli görürse, Bakanlar Kurulunda görüştükten sonra, Türkiye Büyük Millet Meclisinden güven isteyebilir.
Güven istemi, Türkiye Büyük Millet Meclisine bildirilmesinden 1 TAM GÜN geçmedikçe görüşülemez ve görüşmelerin bitiminden 1 TAM GÜN geçmedikçe oya konulamaz.
Güven istemi, ancak üye tamsayısının salt çoğunluğuyla (276 milletvekili-nin olumsuz oyuyla) reddedilebilir.
27. Olağanüstü hal ilan etme yetksii tek başına BAKANLAR KURULUNA ait değil, Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar kuruluna aittir.
28. Geçici bakanlar kurulunda adalet, içişleri ve ulaştırma bakanları Meclis içinden veya dışından bağımsızlardan atanır.
29. Geçici BAKANLAR KURULU yenilenme kararının Resmi Gazetede ilanından itibaren 5 gün içine kurulur.
30. Dışardan bakan atama usulü ilk kez 1961 Anayasası ile gelmiştir.
31. Parlementer hükümet sistemlerinde BAKANLAR KURULUNUN ve bakanların SIYASI ve CEZAI sorumluluğu vardır.Siyasi sorumluluk parlamenter hükümet sistemlerinde iki turludur.Kollektif (ortak)sorumluluk ve bireysel (kişisel, şahsi )sorumluluk.
32. Bakanlar Kurulunun Oluşturulması
I. Adım: Cumhurbaşkanı TBMM'de çoğunluğu olan partinin başkanını Başbakan olarak atar.
II. Adım: Başbakan olarak atanan kişi Bakanlar Kurulunu oluşturur.Bakanlar Kurulunu Cumhurbaşkanının atamasına sunar.
III. Adım: Cumhurbaşkanının bakanları ataması ile oluşturulan Bakanlar Kurulu listesi TBMM'ye sunulur. Bu şekilde Bakanlar Kurulu göreve başlar.
IV. Adım: Bakanlar Kurulunun programı kurulmasından en geç bir hafta içinde Başbakan ya da bir bakan tarafından mecliste okunur ve güvenoyuna başvurulur.
V. Adım: Bu güvenoyu için görüşmelere programın okunmasından iki tam gün geçtikten sonra başlanır.
VI. Adım: Bakanlar Kurulu programı üzerinde görüşmelerin bitiminden bir tam gün geçtikten sonra güven oylaması yapılır.
Not: Başbakanın seçmiş olduğu bakanların Cumhurbaşkanı tarafından atanmasıyla Bakanlar kurulu kurulmuş olur ve göreve başlar. Bakanlar Kurulunun kurulması ve göreve başlaması için TBMM'nin güvenoyuna gerek yoktur.
Not: Bakanlar meclis içinden değil meclis dışından da atanabilirler.
33. Göreve Başlama ve Güvenoyu
Bakanlar Kurulunun listesi tam olarak TBMM'ye sunulur. TBMM tatilde ise toplantıya çağrılır. Bakanlar Kurulunun programı kuruluşundan en geç bir hafta içinde Başbakan ya da herhangi bir bakan tarafından TBMM'de okunur ve okunduktan sonra güvenoyuna başvurulur. Bu güvenoyu için adi çoğunluk yeterlidir. Bakanlar Kurulunun göreve başlama sırasında meclisten güvenoyu alması toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla olur. Başbakan Bakanlar Kurulunun sadece kuruluşunda değil görev sırasında da Bakanlar kurulunda görüştükten sonra TBMM'de güvenoyu isteyebilir.Güven istemi, TBMM'ye bildirilmesinden bir tam gün geçmedikçe görüşülemez. ve görşmenin üzerinden bir tam gün geçmedikçe oya sunulamaz. Güven istemi sadece üye tamsayısının salt çoğunluğuyla reddedilebilir.
34. Bakanlar Kurulu üyelerinden milletvekili olmayan bakanlar TBMM'de ant içerler.
* Bakanlar Kurulu üyeleri bakan sıfatını taşıdığı süre içinde milletlvekillerinin bağlı oldukları şartlara ve kayıtlara uyarlar. Yasama dokunulmazlığına sahip olurlar. Fakat milletvekili olmadıkları için TBMM'de oy kullanamazlar.
35. Cumhurbaşkanın onayıyla kurulmuş olan fakat TBMM'de güvenoyu alamamış hükümete işgüder hükümet denir.İşgüder hükümet sadece günlük işleri yerine getirir.
36. Bakanlar Kurulunun ve Bakanların Görevinin Sona Ermesinin Nedenleri
* Güvensizlik oyu ile,
* Geçici Bakanlar Kurulunun kurulması ile,
* İstifa ile,
* Başbakanın görevinin sona ermesi ile,
* Genel seçimden sonra yeni meclisin toplanmasıyla.
37. Seçimlerde Geçici Bakanlar Kurulu
* Seçimlerden önce, seçimlerin her türlü şikeden uzak ve dürüst biçimde yapılması için geçici Bakanlar Kurulu oluşturulur.
* TBMM genel seçimlerinden önce Adalet Bakanı, İçişleri Bakanı ve Ulaştırma bakanı görevlerinden çekilir.
* Seçimlerin başlangıç tarihinden üç gün önce; seçim dönemi bitmedin seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi durumunda ise, bu kararın verildiği tarihten başlanarak 5 gün içinde Adelet, İçişleri ve Ulaştırma Bakanlığına TBMM içinden veya dışından bağımsız olanlar Başbakan tarafından atanır.
* Cumhurbaşkanı tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi durumunda ise mevcut Bakanlar Kurulu çekilir ve Cumhurbaşkanı geçici Bakanlar Kurulunun kurulması için Başbakan atar.
* Geçici Bakanlar Kuruluna İçişleri, Adalet ve Ulaştırma Bakanları TBMM'deki ve TBMM dışındaki bağımsızlardan olmak üzere, siyasi parti guruplarından TBMM'deki üye sayılarına göre üye alınır.
* Bakanlar Kuruluna siyasi parti guruplarından alınacak olan üye sayısını TBMM başkanı tespit ederek Başbakan'a bildirir.
* Kendisine teklif edilen bakanlığı kabul etmeyen ya da sonradan bakanlıktan çekilen partiler yerine, TBMM içinden ya da dışından bağımsızlar atanır.
* Geçici Bakanlar Kurulu, Bakanlar Kurulunun yenilenmesi kararının Resmi Gazete'de ilan edilmesinden itibaren 5 gün içinde kurulur.
* Geçici Bakanlar Kurulu için güvenoyuna başvurulmaz.
* Geçici Bakanlar Kurulu Seçim süresince ve yeni meclis toplanıncaya kadar görevini yerine getirir.
38. kararlarini OYBIRLIGI ile alan BK,alinan kararlardan KOLLEKTIF olarak sorumludur.
39. AY 104 E gore CUMHURBASKANI DA ,gerekli gordugu hallerde BAKANLAR KURULUNA baskanlik edebilir.
40. 3056 sayili basbakanlik teskilati hakkinda kanunla ,BAKANLAR KURULU SEKRETERLIGI KURULMUSTUR.
Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntü
    Son mesaj
  • Bilgi
  • Kimler çevrimiçi

    Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 6 misafir